Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 20.03.2019 Autor: gilbert
Čitatelia: 4257 [História]
Pionier 05 bol na svoju dobu všestranné nezničiteľné približovadlo. Mal úspech nielen doma, pretože bol prakticky jediným 50-kovým motocyklom v Československu, ale aj v blízkom zahraničí. Nadväzoval na dobrú tradíciu predošlého typu 555, ktorý stále niesol krivky povojnových motocyklov, teda bol už za svojej veľkosériovej výroby vnímaný ako povojnový veterán.
Predchádzajúci | Seriál článkov: História Pionier | Nasledujúci
Výroba typu 555 sa presunula do Indie, kde Jednosedadlák zažíval dlhé roky svoje znovuzrodenie. Pokrokový svet sa však už upriamoval na nové tvary diktované dravou japonskou štvorkou. 05–ka bola novým konceptom, ale stále sa viac približovala do kategórie skútrov a svojimi tvarmi nezaprela príbuznosť so skútrami Manet a Tatran z Považia. Na Západe bola 05–ka predajným artiklom preto, že naďalej ťažila z tradície robustných a spoľahlivých motocyklov JAWA a ČZ v ktorých sieti sa predávala tiež pod značkou JAWA (aj keď licencia na značku JAWA skončila ukončením výroby typu 555).
Za veľkou mlákou podobne ako na kontinente Euroázie fungovali vlastne svety dva. Svet bývalých anglických oslobodených kolonií a svet nedávno oslobodených kolónií ostatných európskych mocností (svet rozvojových krajín). Podobne to bolo aj medzi Severnou a Južnou Amerikou. Južná Amerika dodnes je úplne iný svet ako svet okolo USA. Vysťahovalectvo z medzivojnovej, či povojnovej Europy má u Slovanov hlboké tradície. Dodnes sú to stále zahraniční Slovania (Česi, Poliaci, Slováci.....). Jednou takou rodinou boli Herzogovci, ktorí ušli v medzivojnovom období z Poľska do Brazílie. Žiaľ nie celá rodina sa vysťahovala. Jedna vetva Herzogovcov v Poľsku zostala. Tí sa venovali výrobe bicyklov. Fašistické rozpínavé Nemecko potrebovalo stály prísun peňazí a preto začalo prenasledovať finančne zabezpečených ľudí a politických nepriateľov. Obeťami sa stali hlavne židia, no neobchádzali nikoho, kto nehral podľa ich pravidiel. Herzogovcom zhabali majetok a vysídlili ich do getha. Otec sa postavil proti a preto ho zabili. Syn s matkou v gethe zostali. Malému Leonovi Herzogovi (1920 - 2013) sa podarilo pod falošnou identitou (Jan Gabowski) z getha utiecť. Ako veľa iných Poliakov bol odvlečený do Nemecka, kde ako dobrý mechanik na farme sa dočkal konca vojny. Po nej ešte v roku 1945 sa (ako sirota) vysťahoval za ostatnými príbuznými tiež do Brazílie. Pracoval v rodinnom chemickom a oceliarskom podniku až do založenia vlastnej firmy na výrobu bicyklov.
Keďže sa stále cítil byť Slovanom, tak jeho aktivity sa uberali ako úzka spolupráca so starým kontinentom. Založil firmu Leon Herzog Industries LTDA (1951) v Rio de Janeiro. Bicykle vyrábal v továrni v Caju. Po čase presedlal na mopedy, ktoré mali európske motory. Najskôr to boli motory francúzske. Po kúpe novej továrne v Cavalcate rozšíril výrobu o nové mopedy. Oslovil na spoluprácu Československo. Začal do Brazílie dovážať motocykle Jawa a komponenty na mopedy Stadion. Vo svojich mopedoch Leonette začal nahrádzať francúzske súčiastky československými (podobne ako Tartaríniovci v Taliansku). Naznačil som, že Jednosedadlák bol stále svojim výzorom povojnovým motocyklom. Vidím paraleru aj v mopedoch Leonette. Tiež si uchovávali podobné zaoblené tvary. Pán Herzog vyrábal výlučne pre domáci trh a preto si vytvoril určitý svojský štýl a ten pretrvával počas približovadiel Leonette s komponentami z Československa.
Optickou zmenou bola zámena tvaru nádrže za motocyklovú a teda z mopeda sa stal motocykel. Následne motor zo starého Stadiona bol nahradený novým (z S 11 na S 22). Potom prišila na rad zmena motora zo Stadiona na Pionier 05. Pán Herzog ako dovozca sprvu dovážal celé Pioniere 05, no predsa tradícia Leonette bola silná a samozrejme aj náklonnosť vtedajšej vlády podporovať domácu produkciu vyústili len k dovozu komponentov na Pionier 05. Nastala pre Leonette nová éra.
Nahradenie hlbokého predného blatníka ľahkým športovým nastalo ešte za éry Stadiona. Tento blatník bol počiatkom veľkej zmeny, teda zavedenie nového motora Pionier 05, karburácie, elektroinštalácie (vrátanie klaksónu, indukčnej cievky), výfuku, kompletných kolies Pionier s brzdami (16 palcov namiesto 18 palcov Stadion), zadného svetla Pionier 555 a veľa iných potrebných maličkostí. Konštruktéri vytvorili dve športové verzie Sport a Super Sport so zadným hlbokým blatníkom. Zrejme ako náhradu za originálneho Pioniera vytvorili oskútrovanú verziu Ideal s reumaplechmi. Razom sa Leonetty prehupli z mopeda cez skúter k origo motocyklu.
Podľa časovej modernizácie niesli Leonetty označenie 05-1, 05-2, 05-3. Leonette Sport 4HP bol bežný model s príjemnými riadidlami dvojsedadlom a nosičom, skrátka úžitkové vozidlo. Pre športovejších fanúšikov bol model Leonette Super Sport 4HP úzke mierne spustené riadidlá, dvojsedlo a bol bez nosiča. Vrcholom ponuky bol oskútrovaný Leonette Ideal 4HP. Tento mal vyššie riadidlá chrániče kolien, dvojsedlo a nosič. Nádrž mal umiestnenú tak, aby bol priestor medzi ňou a sedadlom. Športové typy mali zostavu motocyklovú. Výbava sa zrejme odzrkadľovala aj v cene, teda od najlacnejšieho, s nulovou výbavou až po plnekapotovaný oskútrovaný model. Podľa rokov výroby motorov a ich modernizácie, bola aj výbava karburátorov a výfukového potrubia a elektrovýzbroje rôzna. Prinášalo to postupné zlepšenie vo výkone motocyklov.
No v Brazílii mali oveľa kladnejší prístup k inováciám (ako v bývalej ČSSR) a tak nastala ďalšia zmena - zadný hlboký blatník bol nahradený športovým a samozrejme zmenila sa aj podsedadlová partia a Leonette už nebol zaoblený povojnový Leonette, ale Leonette 05. Možno impulzom bol dopyt brazílskej mládeže po motocyklovejších a športovejších tvaroch. Nedokážem to posúdiť. Zaujímavé je ale to, že tento nový Leonette mal naďalej motor 05, no pomenovali ho Mustang. Evokuje mi to predpoklad, že to bolo v období, keď v Taliansku vznikol ItalJet Mustang s motorom 05 a začal byť ponúkaný práve v Severnej Amerike. Firma L. HERZOG S.A. nezaostávala a prechodom z motora J 05 na J 20 až na koniec J 23 dospela k úplne novému modelu Mustang s motorom J 20, či J 23.
Leonetty mali svojich stálych fanúšikov hlavne u mládeže, no stálymi odberateľmi boli aj poslíčkovia, armáda, či polícia. Oskútrovaná verzia bola hodne využívaná na kuriérsky rozvoz. Objednaná strava dorazila k svojmu objednávateľovi ešte vždy teplá, či to boli gurmánske juhoamerické špeciality, či talianska Pizza, či ázijská hydinová Čína. Vojenská či miestna polícia oskútrované Leonetty tiež hodne používala. Je len na škodu veci, že takéto exotické motocykle nikdy nepodnietili našich kompetentných k inovácii klasických Pionierov. Samozrejme je na škodu veci, že výkon 05-kového na tuzemsku používaného motora nikdy nedosiahol výkon motora exportného. Či už bol určený pre odberateľov v Taliansku, či v ďalekej Brazílii a neskoršie v Poľsku.
Brazílske Leonetty boli približovadlá, na ktoré sa nevsťahovala povinnosť vodiča mať vodičský preukaz a preto sa motali v rodnej krajine vo veľmi hojnom počte v rukách mládeže. Bolo to až do toho momentu, keď syn vysokopostaveného štátneho úradníka zahynul práve na mopede, či motocykli Leonette. Za pomoci armády vláda presadila povinnosť motocyklistov vlastniť vodičský preukaz už v kubatúte do 50 ccm. Vtedy predaj Leonettov klesol, no to sa už schyľovalo v Československu k normalizačným praktikám a pod tlakom okolitých krajín vzrastal odpor ku komunistom. Samozrejme vojenská vláda postupne zatvárala dvierka dovozu z akejkoľvek krajiny pod vplyvom komunistického ZSSR (sovietskeho Ruska). Prvé Leonetty mali na nádržiach emblém Luxemburska. Bolo to gesto vďaky pána Herzoga svojmu svokrovi, ktorý finančne podporoval svojho zaťa v počiatkoch jeho podnikania. Výroba "domácich" brazílskych motocyklov zanikla po útlme výroby motocyklov v našej Považskej Bystrici, ale to som už predbehol.........
Vždy som sledoval dianie okolo Pionierov, pretože aj ja som vyrastal na J 550, J 555, neskoršie 05, či 20. Informácie o takýchto aktivitách v bývalej ČSSR boli vždy tabuizované a nikdy nepublikované masovo. Jediné informácie boli len charakteru, že sme vo svete úspešní, ale ako vyzerali takéto exotické Pioniere sme ako domáci prakticky nevedeli nič. Prospekty Pionierov Leonette prezentuje aj veteránske múzeum v Českých Budejoviciach, no ako fanúšika motocyklovej výroby na Slovensku ma zaráža fakt, že naše Pioniere boli a sú bratmi Čechmi zväčša prezentované ako „České Jawy“ aj keď neboli vyrobené v Čechách, aj keď konštrukčne už nemali s Jawou nič spoločné. Podobne to býva aj na výstavách usporiadaných fanúšikmi JAWY. Podľa nich všetky zahraničné motocykle, ktoré majú motory čekoslovenskej výroby majú "české motory Jawa". Je to okaté, keď pod týmto sloganom figurujú moderné verzie indických Yezdi, čínskych Xingfu a nebodaj exportné verzie slovenskej Babetty. Ak sú to motory Jawa v nostalgických veteránoch Derbi, Sokovel, Monarch......., tak to beriem. No bridí sa mi, toto tvrdenie keď napríklad ItalJet reálne mali aj motory ČZ a Leonette a ItalJet mali reálne slovenský motor Pionier z Považských strojární a do Babetty už Jawa nekecala vôbec.
Pridané: 20.03.2019 Autor: gilbert Zdieľať
Predchádzajúci | Seriál článkov: História Pionier | Nasledujúci
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 141823 | Včera: 126712