Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Hodnotenie: (10 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (87)  [Verzia pre tlač] Tlač

Ako prežiť na cestách bez ujmy na zdraví

 Zdieľať

Pridané: 08.12.2004 Autor: Peter Fischer
Čitatelia: 163239 [Mototuristika - Európa - Dobré Rady]

Určite je mnoho skúsenejších než ja, ale nič nepíšu. Tak sa vám pokúsim priblížiť, ako s Gabikou prežívame dlhé kilometre od domova.

Preskočím zbytočné omáčky okolo výberu stroja, prilby a oblečenia, pretože je to tak úzko subjektívna vec, že nemá zmysel niekomu tlačiť do palice moje názory. Zameriam sa skôr na veci, ktoré sa dejú po zosadnutí z motorky – rozbalenie stanu, príprava na nocľah, varenie, plánovanie trasy a podobne.

Stan – v zloženom stave by mal byť čo najmenší, v rozloženom najväčší. Pre dvojčlennú posádku je vhodný trojmiestny až štvormiestny, aby ste sa tam popratali aj s tým neporiadkom, ktorý so sebou veziete. Veľmi praktická vec je predsienka, do ktorej môžete uložiť nejaké veci, prípadne tam variť.
Dnes už sú takmer všetky stany dvojplášťové, čiže vnútorná vrstva je z priedušného materiálu, vonkajšia z nepremokavého. S tou nepremokavosťou je to relatívne, celonočný lejak s vetrom nevydržia asi ani najrenomovanejšie značky. To však nie je nič tragické, zvyčajne iba navlhne vnútorná vrstva a tým to končí, žiadne jazierka ani vodopády v stane nečakajte. Na stan si priprav 1000 – 7000,- Sk.

Spacák – výber je obrovský. Namiesto dekového si kúp ten s výplňou z dutých vlákien, sú totiž omnoho skladnejšie a v noci je v nich teplejšie. Všeobecne sa dá povedať, že spacák do 0°C by mal v lete stačiť, ak necestujete na Sibír alebo Nordkapp. Praktické sú tie, ktoré sa po boku dajú rozopnúť zipsom a ak kupuješ dva, tak si zober pravý a ľavý a skontroluj, či sa dajú spolu zozipsovať. Oceníš to, keď bude v noci prítulkyňa drkotať zubami od zimy, spí sa tak totiž teplejšie. Spacák ťa vyjde na 500 – 3000,- Sk.

Karimatka alebo nafukovačka – k moru stačí karimatka, do Álp radšej vezmi nafukovačku. Karimatky sú lacné, okamžite pripravené, ale neskladné a v chladnom počasí takmer nefunkčné. Nezabúdaj ani na to, že tvoja prípadná prítulkyňa je na nachladnutie oveľa citlivejšia, preto nafukovačka vychádza ako optimálne riešenie. Pri dobrom zbalení zaberie menej miesta než jedna karimatka, ale je vhodné si k nej kúpiť kompresor. Ten zapojíš do zásuvky na motorke, ak ju nemáš, tak káblami rovno na baterku a do minúty máš na spanie pripravené. Pri balení tábora kompresor prepneš na opačný chod a nafukovačku vyfúkne takmer na vákuum, potom bude skladnejšia. Malou nevýhodou je fakt, že kompresor zaberá nejaké miesto a je neskladný. Ušetríš však čas, pľúca a budeš spať pohodlnejšie.
Za karimatku vysolíš okolo stovky, za dvojmiestnu nafukovačku 500 – 700,- Sk a kompresor 250 – 700,- Sk.

Varič – k dispozícii je veľký výber, viac informácií nájdeš tu. Na variči spravíš jedlá od výmyslu sveta, cestoviny, ryžu, pokiaľ máš miesto na panvicu tak aj hranolky, pečené mäso a podobné dobroty. Čaj a polievku ani nespomínam, to je štandard. Priprav si 700 – 5000,- Sk.

 Občas zvykne byť trochu neporiadok...
Občas zvykne byť trochu neporiadok...

Čo sa týka samotného stanovania, záleží len od teba, či rozložíš tábor v kempe, alebo kdesi nadivoko. V kempe máš k dispozícii toalety, sprchy, umývadlá, drezy, neraz aj práčky, sušičky a podobné veci uľahčujúce mototuristov život. Spanie vo voľnej prírode je síce zadarmo, ale v niektorých krajinách nie je tolerované, tak si to vopred dva krát premysli. Za jednu noc pre dve osoby a motorku zaplatíš v civilizovanej Európe od 7 do 25 Euro, na niektorých privátoch a dokonca aj hoteloch zaplatíš sumu podobnú, alebo o niečo vyššiu – avšak iba mimo turisticky vychytených oblastí.

Keď už si v kempe najedený a osprchovaný, asi si skontroluješ trasu plánovanú na ďalší deň. Mne sa osvedčili malé itineráre, kde som si napísal tranzitné mestá, kedy a kam odbočiť, čísla ciest a podobné drobnosti. Itinerár mám stále na očiach buď na tankvaku, alebo nalepený na plexi. Nemusím tak sedemnásť krát denne vyťahovať mapu. Čo sa týka plánovania trasy, odlišuje sa tvojimi nárokmi a krajinou. Diaľnice sú síce najrýchlejší spôsob prekonania trasy, často sú však platené a nenájdeš na nich nič zaujímavé. Pravú tvár krajiny, ktorou prechádzaš, uvidíš na vidieckych cestách, na mape často označených žltou a bielou farbou. Tie sú však najpomalšie, tak treba zvoliť určitý kompromis. Pri dodržiavaní predpisov, dobrých cestách, normálnych prestávkach a peknom počasí sa podarí dosiahnuť asi podobné priemerné rýchlosti:

Uvedené priemerné rýchlosti platia pre sólo motorku, ak ide v skupinke viac než dva stroje, priemerné rýchlosti sa znižujú.

Čo si zbaliť zo sebou:

Na záver spomeniem zopár vecí, ktoré sú pre mňa na cestách užitočné:

Takto to vidím ja, ide o môj subjektívny pohľad a názor. Predpokladám, že majitelia troch kreditiek Visa Gold sa nad riadkami vyššie iba pousmejú. Ale mňa, nevyliečiteľného paranoika, naučili voziť všetko so sebou a rád sa cítim nezávisle (okrem čerpacích staníc, že...). Preto ma niekedy stretnete aj s piatimi litrami pitnej vody – bez srandy!

Ešte zopár užitočných liniek:

Štastné cesty prajem!

Pridané: 08.12.2004 Autor: Peter Fischer Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (10 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (87)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku:

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 232134 | Včera: 117572