Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 13.07.2011 Autor: gilbert
Čitatelia: 9442 [História]
Podobne ako v exotickej Brazílii a ľudnatej Indii motor z nesmrteľného Pioniera bol montovaný aj do talianskych motocyklov. Spolupráca bola podpísaná s firmou Italemzeta v roku 1966. Bol to rodinný podnik Tartariniových.
Predchádzajúci | Seriál článkov: História Pionier | Nasledujúci
Italemzeta (neskoršie Ital jet) sa v období spolupráce s Čekoslovenskom venovala aj cestným pretekom v triede kolibríkov GP 50. Jej model Italjet Vampiro vybavený motorom Minarelli bol úspešný. Mal úzke riadidlá, predĺženú nádrž a bol bez kapotáže. Jazdec ležal na nádrži a sedel až za zadnými tlmični.Veľké a úzke kolesá boli samozrejmosťou. Vampiru, ale ako replike (športovému modelu so svetlami) čosi chýbalo.
V Taliansku boli vtedy vyrábané podobné motocykle od rôznych značiek. Veľmi podobný bol konkurent Mondial 50. Keďže sa ťažko dali opticky odlíšiť (len tvarom rámu), tak voľba motora padla na náš Pionier, ktorého motor sa predával pod logom JAWA 50 podobne ako motor JAWA 350. Cestný Vampiro bol vďaka vodorovnému valcu atraktívnejší ako Mondial. Ako dlho od nás Taliani kupovali motory sa mi nepodarilo zistiť, no Vampiro bol naozaj v duchu vtedajších tvarov so slušnými parametrami. Ak si taliansky mladík skočil na zmrzlinu a zaparkoval taliansky Pionier určite sa okolo neho motalo vtedy veľa obdivivateliek a závistlivých "kamarátov".
Nechýbala ani verzia s pedálmi ako u Babetty. Na tej jazdec zaľahol na nádrž a uháňal úzkymi uličkami starobylých talianskych miest ako na ozajstnom motocykli GP s tou správnou zvukovou kulisou z Pioniera. Vampiro mal zvláštny rám, ktorý umožňoval aplikáciu motora so šikmým a zároveň aj s vodorovným valcom. Od hlavy riadenia sa rozbiehali štyri trubky. Dve boli vodorovné, na nich bola uchytená podlhovastá nádrž. Ďalšie dve trubky boli orientované šikmo dolu, nad motorom sa ohli dozadu. Na týchto boli navarené nosníky, na ktorých bol zavesený motor. Vlastne tvar motora určoval aké nosníky na ráme budú.
Pri motore z Pioniera boli trubky navzájom spojené vodorovnou platňou, ktorá bola navarená na nosných trubkách a zasahovala až k sedadlu. Podľa obdobia výroby motorov J 05 až J 21 aj tieto rámy mali nepatrné rozdiely. Najskôr bočné nosníky boli nízke, prakticky nosné rúrky boli hneď nad motorom. Neskoršie sa nosníky zvýšili a zmenšil sa priestor medzi nádržou a nosnými rúrkami. Tento rám s menším priestorom pod nádržou bol u varianty s pedálmi, podobne ako u Babetty.
Konkurenčný Mondial mal klasický kolískový rám. Vampiro Pionier teda bol naozaj atraktívnejší. V spolupráci medzi nami a Talianmi však začalo niečo škrípať. Evidentné to bolo pri ďalšom spoločnom produkte. Podobne to je aj v dobových prezentáciách, pretože lov na informácie o Vampire (Pionier) Jawa v internetovej sieti je zo strany Talianov čiastočne ignorovaný narozdiel od ďalších modelov Vampiro s talianskym motorom. Fanúšikov Vampira je naozaj dosť, ale tí vlastnia a prezentujú všetko len okolo Vampira s motorom Minarelli, no majiteľov Vampiro s motorom Pionier je naozaj málo prezentovaných.
Vampiro – Pionier mal od roku 1968 aj veľkého brata, bol to motocykel Ital Jet 350 twin s tiež nesmrteľným motorom z "triapuly" pôvodom z kývačky JAWA 350. Bol to osvečený motor, pretože pracoval v licenčných motocykloch Derbi, Yezdi, v otrockých kópiách Xingfu z Číny a iných značkách vo svete. Twin pôsobil odľahčeným dojmom a výraz Café Racera utvrdzovali nízke úzke riadidlá a sedadlo s miernym hrbom nad zadným svetlom.
Na prvý pohľad by nezainteresovaný netipoval dobre utajenú kývačku. Tvary pôsobia naozaj ucelene a originál kývačka pri Twine vyzerá ako trojnásobne ťažší a nemotorný, málo výkonný motocykel (aspoň pre mňa).
V triede kolibríkov sa po Vampire objavil tiež nekapotovaný model Mustang s objemnejšou nádržou, ktorá mala kosoštvorcový tvar a bola dosť nízko položená. Tá sa stala poznávacím znakom v pelotóne GP. Cestná verzia Ital Jet Mustang nemala s Mustangom GP rovnaký rám. Ten bol uzavretý kolískový a bez rozsiahlych investícií sa pre motor Pionier použiť nedal. Taliani pionierkový motor chceli tiež využiť aj u svojho Mustanga, ten ale neoslňoval síce extrémnym výkonom, ale bol neuveriteľne trvanlivý. Žiaľ nedal sa vmontovať do ich rámu.
Vedenie Italemzety sa rozhodlo nielen pre nákup motorov, ale aj celých rámov. Zo Slovenska na Apeninský poloostrov putovali torzá Pionierov s motorom 05. Ostatnú výbavu dodali Taliani. Boli to vlastne skladačky, ale pod názvom Ital jet a taliansky Mustang sa stal hitom. Považské strojárne chceli na tomto tiež profitovať, no zrejme to nebolo v talianských plánoch. Ital jet so svojimi motorkami dávno expandovala aj za veľkú mláku a zrejme to bolo kameňom úrazu. Pravdepodobne Italjet v Amerike ponúkala okrem minimotocyklov aj Mustanga nielen s motorom Minarelli ale aj s motorom Pionier.
Náš Mustang vyrábaný na Považí nakoniec bol akousi nevydarenou kópiou s ktorou už Taliani nemali nič spoločné. Minimotocykle Ital Jet sa dobre v USA predávali aj pod značkou Indian. Československo malo tiež ambície preniknúť na americký trh. Myslím, že aj mňa by naštvalo, keby sa po mojom chrbte niekto štveral a zberal vavríny. Je to len môj dohad, ale americký minimotocykel Indian mal alternatívne motor z Pioniera a motor so šikmým valcom. To ale inokedy.
Pridané: 13.07.2011 Autor: gilbert Zdieľať
Predchádzajúci | Seriál článkov: História Pionier | Nasledujúci
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 105794 | Včera: 179254