Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Hodnotenie: (4 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (6)  [Verzia pre tlač] Tlač

História Pionier: Talianský Pionier Mustang

pošli na vybrali.sme.sk

Pridané: 25.07.2011 Autor: gilbert
Čitatelia: 8254 [História]

Posledne som naznačil, že produktami taliansko – /česko/slovenskej spolupráce boli Italjet Vampiro s motorom Pionier a Italjet 350 twin s motorom z Jawa 350 kývačka. Začiatok tretej spolupráce bol začiatkom škrípania až do ukončenia spolupráce (začiatkom 70-tych rokov) s rozchodom nie v dobrom.

Seriál článkov - História Pionier:

Po Vampire v triede "kolibríkov" Italjet nasadil do GP 50 model Mustang. Tento bol odvodený od Vampira s tým, že mal odlišnú nádrž. Jeho typickým znakom bola lichobežníková (kosoštvorcová) nádrž, ktorá mala naozaj neestetické tvary. V priebehu niekoľkých sezón sa jej tvar menil, ale stále to bola zvláštna nádrž. Cestná verzia, ktorej meno bolo použité v GP sa tiež volala Ital Jet Mustang.

Spotrebiteľský Mustang mal od Mustanga GP odlišný rám. Ten bol uzavretý s vloženým motorom Minarelli. Taliani pionierkový motor chceli tiež využiť aj v Mustangu podobne ako v cestnom Vampire. Neoslňoval síce extrémnym výkonom, ale bol neuveriteľne trvanlivý. Žiaľ nedal sa vmontovať do rámu bez veľkých investícií a radikálnej zmeny. Vedenie Italemzety (Ital jet) sa rozhodlo teda nielen pre nákup motorov Pionier, ale aj celých rámov Pionierov 05, 20, 21.

Zo Slovenska na Apeninský poloostrov putovali torzá Pionierov. Boli to vlastne rámy so zabudovamými kompletnými motormi, elektroinštaláciou, karburáciou, výfukom a kolesami. Tento krok si vynútil aj fakt, že taliansky motor mal sekundárny prevod reťazou na ľavej strane a náš Pionier na pravej. Taliani tam namontovali dvojhrdlové hranaté nádrže, podsedadlovú skrinku, riadidlá, sedadlá, blatníky a svetlá. Vychádzalo to vlastne lacnejšie a taliansky Mustang sa stal hitom.

Považské strojárne chceli na tomto tiež profitovať, no zrejme to nebolo v talianských plánoch. Ital jet vďaka spolupráci s vydavateľstvom Floyd Clymer expandovala aj za veľkú mláku dávnejšie a zrejme to bolo kameňom úrazu. Italjet Mustang mal s motorom so šimým valcom viaceré novšie varianty, všetky ale vychádzali z rámu Vampira. Cestné varianty mali rozdielne nádrže lichobežníkových tvarov, ako aj vajíčkové a oválne.

Cestno-terénna verzia mala vrchom vedený výfuk. Stále to ale bol rám z Vampira. Pre Mustang s motorom Pionier to ale nebolo to pravé orechové, stále to nebol nový koncept. Nastal čas pre naozaj veľkú optickú zmenu. Tá prišla s odstrojeným Pionierom J05, J20, J21. Taliani v ráme z Pioniera nepotrebovali podsedadlovú nádrž a na jej miesto vložili malý kastlíček. Hlavnou dominantou bola hranatá mustangovská nádrž s dvoma nalievacími hrdlami. Hrdlá mali každé iný účel. Jedno bolo nalievacie a druhé nieslo kontrolku hladiny paliva. Sedadlo, blatníky použili zo svojho prvého Mustanga so šikmým valcom. Predný reflektor a riadidlá použili nové. Úplne nového Mustanga vybavili malými bočnými taškami za zadnými tlmičmi. Tento nový motocykel bol teda skladačkou Pionier a Mustang Italjet. Už to nebol len nákup motora od iného výrobcu.

Mustangy sa v konečnom dôsledku vyrábali aj v Taliansku (po roku 1966), aj v Považskej Bystrici. Slovenský Mustang bol zavedený do výroby 1968 a dielce talianskej strany boli do nášho Mustanga montované tiež (mimo nádrže). Dovoz talianskych dielcov bol ale nepravidelný a chaotický. Po roku 1969 bol v P. Bystrici kompletovaný Mustang len z domácich súčiastok.

Trh v USA bol asi zdrojom škrípania v spolupráci a žačiatok rozpadu spolupráce. Náš Mustang vyrábaný z domácich súčiastok na Považí bol nakoniec akousi kópiou aj tak dosť neestetického motocykla s ktorou už Taliani nemali nič spoločné. Naše Mustangy teda mali vzor v talianskom Mustangu, ktorý vlastne "bol aj nebol" tak celkom náš.

Minimotocykle Ital Jet sa dobre v USA predávali aj ako konkurenti Honde Monkey, aj ako detské zmenšeniny veľkých motocyklov, aj ako športové náradie pre budúcich šampiónov pod značkou Indian. Československo malo tiež ambície preniknúť na americký trh. Myslím, že aj mňa by naštvalo, keby slovenský motocykel neniesol názov Manet, Pionier či Jawa 50, ale Ital jet , či Indian so zamlčaným pôvodom. Dokonca aj made in Italy, či made in USA.

Ostatné značky, ktorých motocykle sa v USA predávali s logom Indian to mali zrejme zakotvené v zmluve. Nepáčilo by sa mi, keby sa po mojom chrbte niekto štveral a zberal vavríny. Je to len môj dohad, ale americké minimotocykle Indian mali alternatívne motor z Pioniera a motor so zvislým valcom. To je ale kapitola o americkom Pionieri.

Pridané: 25.07.2011 Autor: gilbert pošli na vybrali.sme.sk

Seriál článkov - História Pionier:

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (4 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (6)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku:

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Suzuki Testovacie dni

Adamoto KTM

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2019 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 99208 | Včera: 131916