Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 16.08.2011 Autor: gilbert
Čitatelia: 10799 [História]
Na myšlienku vyrábať terénny stroj pre nádejných šampiónov prišiel majteľ vydavateľstva Floyd Clymer. Tento aktívny pretekár z pionierskych dôb motocyklizmu začínal pretekať v dvadsiatych rokoch XX. storočia.
Predchádzajúci | Seriál článkov: História Pionier | Nasledujúci
Jazdil typické americké preteky na ováloch, či to už drevených, neskoršie hlinených. Tieto preteky boli prapredkom americkej plochej dráhy, ktorá sa jazdí na hlinených ováloch a to aj s výjazdom do okolitej krajiny (teda s enduro vložkou). Jazdil na amerických strojoch H.Davidson, Excelsior, Indian a iných. Celý život venoval motocyklom a dianiu okolo nich. Bol predajcom motocyklov Indian až do skončenia ich výroby. Od roku 1960 spolupracoval s talianskou firmou Ital Jet.
Tento rodinný podnik Tartariniových bol výrobcom motocyklov, ktoré až na pár výnimiek boli malolitrážne. Začínali ako Italemmzeta výrobou motocyklov, ktoré vychádzali z nemeckej značky MZ. So svojími motocyklami Ital Jet boli Tartariniovci aktívni v GP 50, teda v triede kolibríkov. Ital jet pre Floyd Clymer motorcycle division amerikanizovala európske motocykle a Clymer ich predával ako motocykle Indian. Tradičné anglické značky sa postupne dostávali v 60 - tych a 70 - tych rokoch do odbytových a finančných problémov a pristúpili aj na predaj svojich motocyklov s emblémom Indian.
Enfieldy, Velocetty, či Rickmany sa tak stali Indianmi vďaka Ital Jetu a Floydovi Clymerovi. Podobne sa viacmenej nechtiac do tejto skupiny dostali aj výrobky slovenskej Manetky z P. Bystrice. Motory Pionier boli inštalované v Ital Jetoch Vampiro, Mustang a v minimotocykloch Indian Ponybike. Clymer, ktorý si potrpel na značku Indian sa snažil o to aby značka nedostala do zabudnutia. Popri minimotocykloch Ponybike a Papoose Floyd Clymer predával pretekové zmenšeniny na americkú plochú dráhu.
Ital jet modifikoval rám svojho prvého Mustanga. Tento rám sa stal základom motocykla veľkosti pitbike do terénu. Floyd Clymer ho predával ako zmenšený motocykel pre nádejných šampiónov americkej plochej dráhy a pre nádejných šampiónov terénnych pretekov s emblémom Indian.
Konkurenčný Harley Davidson mal svoj pitbike od II.svetovej vojny. Bola to vojnová korisť DKW RT 125, ktorej objem postupne narástol na 200ccm. Harley Davidson Scat 175 mal variantu tiež do terénu a na plochú dráhu. Indian Scrambler ako Clymer nazval svoj zmenšený špeciál bol vyrábaný najskôr s motorom Minarelli. Neskôr pribudol Boy Racer s motorom Pionier.
Harley Davidson Scat cross |
Ten bol ponúkaný podobne ako Scrambler aj ako plochodrážny motocykel aj ako terénny stroj. Terénny stroj mal vrchom vedený crossový výfuk na pravej strane a karburátor otočený vzduchovým filtrom dozadu. Sedadlo bolo krátke s malým blatníkom. Bol vybavený štartovacími oválnymi tabuľkami na riadidlách a za sedadlom. Plochodrážna verzia mala zas výfuk na ľavej strane a ten bol vedený ponad motor. Pre jazdu do ľavých zákrut tak najmenej zavadzal. Karburátor bol otočený vzduchovým filtrom dopredu. Sedadlo bolo predĺžené a plnilo zároveň funkciu zadného blatníka. Štartovacie tabuľky boli podobné ako u verzie cross.
Bohužiaľ sa mi nepodarilo zistiť, ako dlho a v akej malej, či veľkej sérii sa Boy Racer vyrábal. Predpokladám ale, že to bolo až do smrti Floyda Clymera v roku 1970. Po tomto termíne existovali síce minimotocykle s emblémom Indian, no motor Pionier zmizol zo scény. Nosnými modelmi boli malé endurá Indian do 200 ccm s normálnou veľkosťou kolies.
Pridané: 16.08.2011 Autor: gilbert Zdieľať
Predchádzajúci | Seriál článkov: História Pionier | Nasledujúci
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 26459 | Včera: 154926