Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Hodnotenie: (12 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (14)  [Verzia pre tlač] Tlač

História Pionier: Pionier v Brazílii

 Zdieľať

Pridané: 09.06.2011 Autor: gilbert
Čitatelia: 12250 [História]

Snáď každý pozná druhý všadeprítomný považský fenomén minulosti a síce motocykel Pionier. Začínal na ňom nejeden kvalitný pretekár rokov minulých. Pionier sa vyrábal na Slovensku po roku 1955, kedy zostala voľná kapacita v Považských Strojárňach po skončení výroby dvojpiestového Manetu M 90. Počala sa teda produkcia malých motocyklov Jawa 550 a ukončená bola modelom Mustang.

Seriál článkov - História Pionier:

| Seriál článkov: História Pionier |

S výrobou Pionierov začala aj dosť problematická cesta vývozu celých motocyklov do sveta, mimo oveľa úspešnejších motocyklov iných značiek s motorom Pionier. Nadviazal by som na články o genézii Považských strojární, ktorej prehľad bol aj vo Veterane.sk.

Naša republika sa zmietala v chaotickom komunistickom plánovaní a snažila sa nadviazať na predvojnovú popularitu motocyklov Jawa či ČZ. Všeobene známe "Topiaci sa stebla chytá" bolo aj v tomto prípade aktuálne. Povojnový export za veľkú mláku začal počas výroby mopedov Stadion. Na trh v Brazílii boli dodávane motory z mopeda Stadion. Firma Leon Herzog Industries LTDA v Rio de Janeiro tam vyrábala mopedy Leonette. Jej pozdejšou nemalou aktivitou bol aj dovoz Pionierov. Majiteľ firmy pán Herzog mal korene v Poľsku a preto spolupráca bola k spokojnosti obidvoch partnerov, veď Slovania sa vždy dohodnú.

Jeho mopedy mali spočiatku aj nádrž z mopeda Stadion S22. Stalo sa tak po odpredaji zariadenia na jej lisovanie po skončení výroby Stadiona. V Brazílii sa nevyrábalo veľkosériovo ako v ČSSR, hybnou silou bol dopyt na domácom trhu. Čoskoro sa teda spolupráca poberala iným smerom, dovážené Pioniere nemali taký veľký úspech, lebo to nebol „brazílsky“ výrobok a vtedajšia brazílska vláda poskytovala bonus domácim výrobcom.

Pán Herzog teda našiel novú cestu. Do rámov Leonette po úprave montoval motory Pionier, ktoré boli dovážané ako súčiastky. Z mopeda sa tak stal motocykel pre brazílsku mládež a tým si zabezpečil popularitu a pre nás devízy za motor Pionier. Motocykel Leonette 05 mal najskôr motor z rady 05 až 21 označený bol 05-1, 05-2, a 05-3. Po zavedení modelu Mustang na Považí bol aj Leonette v roku 1969 modernizovaný, dostal najvýkonnejší motor z krabicového, no moderného Mustanga. Parametre boli s Mustangom totožné 4HP a 6500 ot./minútu. Leonette Mustang M 20 bol vyrábaný od roku 1970 vo viacerých variantoch.

Leonette Sport 4HP bol bežný model s príjemnými riadidlami dvojsedadlom a nosičom, skrátka úžitkové vozidlo. Pre športovejších fanúšikov mal model Leonette Super Sport 4HP úzke mierne spustené riadidlá, dvojsedlo a bol bez nosiča. Vrcholom ponuky bol oskútrovaný Leonette Ideal 4HP. Tento mal vyššie riadidlá chrániče kolien, dvojsedlo a nosič. Nádrž mal umiestnenú tak, aby bol priestor medzi ňou a sedadlom. Športové typy mali zostavu motocyklovú. Výbava sa zrejme aj odzrkadľovala aj v cene, teda od najlacnejšieho, s nulovou výbavou až po plnekapotovaný oskútrovaný model.

Podľa rokov výroby motorov a ich modernizácie, bola aj výbava karburátorov a výfukového potrubia a elektrovýzbroje rôzna. Odzrkadľovalo sa to vo výkone motocyklov. Firma L. HERZOG S.A. nezaostávala a prechodom z motora J 05 na J 23 následne aj modernizovala rámy, pruženie a samozrejme aj estetické riešenie. Drôtené kolesá boli nahradené odlievanými a podobne. Skončením výroby motorov Pionier sa skončila aj spolupráca a výroba brazílskeho Pioniera.

Vždy som sledoval dianie okolo Pionierov, pretože aj ja som vyrastal na J 550 a J 555. Informácie o takýchto aktivitách v bývalej ČSSR boli vždy tabuizované a nikdy nepublikované masovo. Jediné informácie boli len charakteru, že sme vo svete úspešní, ale ako vyzerali takéto exotické Pioniere sme ako domáci prakticky nevedeli nič. Prospekty Pionierov Leonette prezentuje aj veteránske múzeum v Českých Budejoviciach, no ako fanúšika motocyklovej výroby na Slovensku ma zaráža fakt, že naše Pioniere boli a sú bratmi Čechmi zväčša prezentované ako „České Jawy“. Nabudúce sa povenujem Pionierom v Taliansku a v USA.

Pridané: 09.06.2011 Autor: gilbert Zdieľať

Seriál článkov - História Pionier:

| Seriál článkov: História Pionier |

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (12 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (14)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku:

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 159782 | Včera: 234373