Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Diskusia Diskusia k článku (0)  [Verzia pre tlač] Tlač

Odľahčené 20-ky na promenádu

 Zdieľať

Pridané: Dnes Autor: gilbert
Čitatelia: 390 [História]

Niektoré projekty majú len zaujímavé poňatie originálneho stavu, iné sa odvíjajú od dostupných dielcov na 50-ky, iné majú ponechané charakteristické črty pionierkovej a kývačkovej éry. Svojskí konštruktéri ale svoje projekty vytvárajú "od podlahy", teda z Pioniera 20 zostal len motor.

Pionier 20-ka
Pionier 20-ka

Po kratšej odmlke sa vraciam k promenádnym strojom na báze Pionier 20. Začal by som ojedinelým estetickým prevedením, ktoré poukazuje na stvárnenie lakovania netradičným postupom a síce batykovaním. Je to metóda, pri ktorej sa na akýkoľvek povrch prilepujú zväčša atraktívne servítky a sú zalievané obyčajne priehľadným lepidlom. Na starých hradoch a zámkoch to bola kedysi obľúbená metóda ozdobovania interiérov. Mladé kňažné si na steny svojich izieb nalepovali výstrižky z novín, aby mali na očiach obľúbené pikošky s obrázkami. Podobne naladený autor si svoje obľúbené story zo Světa Motorů zväčšnil na zadnom blatníku a tuneli na svojom miláčikovi. Zaujímavá je prídavná nádrž ukotvená medzi bruškom a zadným blatníkom. Určite zväčší dojazd, no narušuje celkovú estetiku.

mierne rozšírené riadidlá  a farebné foto, no bez výfuku
mierne rozšírené riadidlá a farebné foto, no bez výfuku

Žlté žihadlo predstavuje projekt, ktorý som síce už spomínal, no stále ma nadchýňa uceleným komplexným riešením. Autor ponechal originálny predný blatník, svetlomet a riadidlá a samozrejme do pomocného rámu zakomponoval originálne 20-kové podlahy. Nádrž použil z medzivojnovej Jawy F. Janečka a na estetický kačací chvost použil upravený predný blatník Pionier 05-21. Zaujímavé je sedadlo bicyklového typu. Je pravda, že autor následne 20-kový kormán vymenil za širší, no toto prevedenie s originálym kormánom mi pripadá sympatickejšie.

Ďalší projekt je ukážkou svojsky pojatej estetiky v pionierkvom svete. Celý projekt, ktorý som nazval Cruiser-Roadster naznačuje, že aj zo škaredého káčatka sa dá s predstavitosťou hodnej obdivu a zmyslom pre detail vytvoriť krásna labuť. Strieborný Roadster má ojedinelý rám s prednou predsunutou Springerovou vidlicou a zadnou vidlicou tuhou. Pozoruhodným je prenos sekundárneho prevodu na ľavú stranu motocykla pomocou hriadeľového prevodu. Tento fakt umožnil aplikáciu mohutného zadného plášťa pri zachovaní originálneho pionierkového náboja zadného kolesa. Nádrž je podrámového typu netradičného tvaru. Predsunuté stupačky aj napriek originál kormánu tento projekt presúvajú do kategórie CCC, i keď má sedadlo z bicykla a vrchom vedený výfuk na pravej strane motocykla. Pozoruhodné je predné svetlo zrejme zo Stadiona, škoda, že z internetu nevypadlo foto pravej strany motocykla.

batykovaná 20-ka
batykovaná 20-ka

Trochu majestátnejšie pôsobí ďalší projekt, ktorému dominuje kývačková nádrž a prehnane široké riadidlá odvolávajúce sa na kormán originálny. Tento projekt má prepracovanú zadnú kyvnú vidlicu s dvoma maximálne zošikmenými tlmičmi. Týmto počinom autor znížil posed jazdca a pridal riadnu opierku. Myslím si ale, že jej poloha a funkčnosť je dosť osekaná len letmým ukotvením. Predná časť pôsobí naozaj cruicerovsky. Dve svetlá, dve zvislé nádoby zrejme na vodu, dve rúrkové skrinky navodzujú dojem ozajstného muscle-bike. Pomocný rám s predsunutými stupačkami ale upriamuje tento produkt do kategórie CCC.

Cruiser-Roadster v novom prevedení so širším kormánom
Cruiser-Roadster v novom prevedení so širším kormánom

Poľský produkt, model Long-Custom jeho autor posunul do kategórie long motocyklov. V prvej ČSR tento trend vytvoril konštruktér motocyklov Böhmerland A. H. Liebisch, ktorého produkty boli v tej dobe najdlhšie a v niektorých momentoch najpokrokovejšie. Boli schopné odviesť až 3+1 pasažierov s prezývkou Jazvečík. Poľský mladík sa určite zahľadel do motoriek určených na terénny pretek do strmého vrchu, no zakomponoval do svojho projektu nízko uložené a pohodlné sedadlo. Určite všade, kde sa ukázal budil náležitú pozornosť.

Ďalší poľský projekt zapadá do kategórie CCC. Nedá sa povedať, že projekt je akurátny chopper. Tuhý rám nesie črty chopprovské, je uzavretý a dvojitý. Ukotvenie motora je letmé, teda bez originálnej nosnej rúry. Tento fakt a ručná radiaca páčka len utvrdzuje chopper trend. Síce sa z toho vymyká originálna predná vidlica (Romet, Pionier, či Babetta) s ponechaným 20-kovým kormánom a predným kolesom, zrejme tiež z mopeda, je to stále motocykel kategórie CCC. Nádrž z dávnejšieho mopeda a podobne predné svetlo z neho robí atraktívne promenádne približovadlo.

Druhou pracovnou skupinou odľahčených 20-tok na promenádu sú projekty s rozšírenými riadidlami mierne zaoblenými, aj keď som sem zaradil aj tie modely, ktorých riadidlá majú zložitejšie tvary. Prvým z týchto Customov je projekt vychádzajúci z rámu 20 s rúrkovou zadnou kyvnou vidlicou. Dominantou je nádrž z Kývačky, no jej umiestnenie je zošikmené, pretože originálny 20-kový rám autor v partii sedadla znížil a pod neho umiestnil skrinku z Mustanga. Pre pohodlnosť je projekt vybavený predsunutými stupačkami. Celkový dojem tohto CCC modelu je príjemný, odľahčený a uhladený.

Custom z prava
Custom z prava

Podobný koncept, no ešte viac customizovaný má tiež príjemné rozloženie. Jeho predĺžená tuhá zadná vidlica je súčasťou hornej časti rámu a čo je bonus podsedadlový priestor čiastočne kopíruje svojimi krytmi orezaný podsedadlový priestor Pionier 550, či s veľkou dávkou fantázie orezaný kryt vzduchového filtra na Kývačke. Pozoruhodné sú minimalizované podlahy a pri laickom pohľade všetky dielce utvárajú dojem, že sú vytvarované z jedného kusa plechu, či laminátu. Predná vidlica je chopprovsky sklonená s predsunutými ramenami s dvoma tlmičmi, ktoré boli povinnosťou u terénnych trojkolesových monštier v sajdkárkrose, či sidecrosse. V našich dnešných časoch je to dávno zabudnutá terénna motocyklová disciplína. Každopádne sedadlo na tomto stroji je viac symbolické ako funkcionalistické. Každý máme svoje predstavy o estetike a treba to akceptovať.

prestavba chopper so zachovaným originálnym kormánom
prestavba chopper so zachovaným originálnym kormánom

V úvodnej skupine som predstavil Cruiser-Roadster, ktorý mal naozaj pôsobivý desing. Jeho autor sa zrejme pustil do ďalšieho projektu podobnej koncepcie. Nie je vylúčené, že sa na to podujal aj niekto iný, to je vlastne jedno. Podstatné je to že aj tu vznikla krásna labuť zo škaredého káčatka. Tento projekt sa pýši bohato dimenzovanými riadidlami. Štandardným hriadeľovým prevodom s ľavostranným umiestneným sekundárnym reťazovým prevodom. Oproti sesterskému modelu ma odpruženú zadnú kyvnú vidlicu s vodorovne umiestnenými dvoma strunami pod motorom. Predná vidlica koncepcie Springer má už len jeden tlmič namiesto predošlých dvoch. Nádrž má síce podobné tvary, no nijako nie sú totožné s dvojčaťom. Výfuk je znovu vedený vrchom, no na ľavej strane. Aj na tomto projekte si autor dal naozaj záležať.

promenádny Custom s kývačkovou nádržou
promenádny Custom s kývačkovou nádržou

Ostatným projektom je model, ktorého dominantou je nekonečne dlhá predná vidlica vybavená kompletným predným kolesom z bicykla. Nádrž z Kývačky je pozoruhodná podobne ako natvrdo zvarená zadná kyvná rúrková vidlica Pionier 20. Určite autora tohoto monštra promenáda okolo kulturáku teší, no žiaľ zrejme len pri jazde rovno. Pri odbočení tento chopper určite potrebuje na manéver priestor ako Praga V3S. Nič nemám proti úpravám, no pripadá mi dosť náročné jazdiť s prednou vidlicou z lešenárskych trubiek a funkčou brzdou len vzadu, pretože predná bicyklová toto monštrum určite nezastaví na 3 metre. Každý máme svoje predstavy o svojom miláčikovi, a to sa má akceptovať a nie tým pohŕdať.

Chopper s predĺženou prednou vidlicou
Chopper s predĺženou prednou vidlicou

čím dlhšia, tým lepšia
čím dlhšia, tým lepšia

Pridané: Dnes Autor: gilbert Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Diskusia Diskusia k článku (0)  [Verzia pre tlač] Tlač

[] Živé sledovanie Dakar 2025::

» Dakar 2025 - 9. etapa

11:29 - Naposledy KTM dosiahla 7 etapových víťazstiev na jednom ročníku Dakaru v roku 2018, a to vďaka Samovi Sunderlandovi (2), Antoine Meo (2), Tobymu Priceovi (2) a Matthiasovi Walknerovi (1) počas rally so 14 špeciálmi. Tento rok rakúska firma okúsila úspech s Danielom Sandersom (5) a Lucianom Benavidesom (2).

Galéria ku článku:

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2025 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 185716 | Včera: 185461