Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 09.10.2007 Autor: Peter Fischer
Čitatelia: 32021 [Novinky - Oznam]
Tento článok je prvý zo série, v ktorej sa bližšie pozrieme na novinky pre budúcoročnú sezónu. Ako vidíš, séria nebude rozdelená po značkách, ale kategóriach. Začíname na rozhraní asfaltu a šotoliny.
Predchádzajúci | Seriál článkov: Paríž 2008 | Nasledujúci
Táto trieda bola v Paríži sledovanejšia než nové superšporty a to pravdepodobne preto, že v nej došlo k výrazným zmenám - Honda značne prekopala Transalpa, Yamaha vzkriesila Tenere a KTM postavila úplne nový stroj s motorom LC4. Bolo na čase, povedal si každý dobrodružstvachtivý motorkár.
V prípade troch ladičiek bola cesta jednoduchá, veď vo svojom portfóliu majú slušný endurácky základ v podobe XT. Nemusíme sa teda čudovať, že nová Tenere si od nej vzala čo sa dalo, zvyšok sa upravil s ohľadom na dlhšie trasy - 22-litrová nádrž, vyššie plexi, upravené sedlo, zadný nosič a podobne. S tým žiaľ prišiel aj nárast suchej hmotnosti o 11 kg. Výkon ani krútiak zatiaľ nie sú známe, ale tlačové informácie hovoria, že motor je ladený do silnejšieho záťahu v stredných otáčkach. Pravdepodobne iba elektronicky, pretože kompresný pomer, vŕtanie aj zdvih ostávajú rovnaké ako pri XT 660 R.
K Tenerke ide aj kopa adventuróznych doplnkov, ako napríklad Akrapoviče, tri hliníkové kufre, tankvak, chránič svetla, hlavný stojan, padáky atď, čiže veci k diaľkovej turistike naozaj potrebné. Mám taký pocit, že Európa je pre túto motorku príliš slušná, súdiac podľa jej vzhľadu a oficiálnej prezentácie by sa oveľa radšej vozila po afrických alebo ázijských nespevnených cestách. Áno, tie jej slušia najviac!
Yamaha XT 660 Z Tenere 2008 |
Slečna je naozaj štíhla a vysoká... Dokonca vyššia, než eRkové XT. Sedlo je kvalitne prepracované, tu sa ráta aj so spolujazdcom. Ten má vzadu dve madlá v takej akurátne pohodlnej polohe. Vadiť mu môže asi len príliš vpredu posadený zadný kufor, ale to sa dá našťastie riešiť. Jazdca, ktorý má rád navigačné zariadenia a podobné výmysly, určite poteší malá hrazdička nad prístrojovkou, priam stvorená na uchytenie takýchto vecičiek. Ak by to bolo málo, Tenerka má v sérii aj hrazdu na riadidlách.
Ak bude motor šetrný ako na nami testovanom motardovom XT, etapa na jedno natankovanie by mala mať okolo 360 - 390 km. A to je tiež pekná turistická hodnota.
Yamaha XT 660 Z Tenere 2008 |
Niekto by mohol namietať, že prečo tam pchajú dvestopäťdesiatku, keď v tejto triede už jednu majú. Omyl, tá síce má názov WR, ale ide o súťažné eFkové enduro. Táto novinka chce chytiť civilných zákazníkov, a to hlavne mladých. Robí sa v dvoch verziách, R (enduro) a X (motard), dnes sa pozrieme iba na endurko. Podobnosť s radom XT je viac ako očividná a ktovie, prečo sa v skutočnosti neradí do tejto modelovej triedy.
Jedným z dôvodov môže byť aj príbuzenstvo s motorom zo spomínanej súťažnej WR 250 F. Toto príbuzenstvo však v podstate začína aj končí vŕtaním a zdvihom, všetko ostatné je nové a iné (štyri ventily, dva vačkové hriadele, šesť stupňov, vstreky...). Už aj tradičná nakopávačka skončila v továrenskom koši, tu rozbeh motora zabezpečuje elektrický štartér.
Enduro WR 250 R vzhľadovo aj technicky zapadá do starej yamaháckej školy, nič hypermoderné, jednoducho modrá klasika (predu valí tradičné 21-palcové a vzadu 18-palcové koleso, vysoký blatník, zubaté stupačky). Dobré je, že aj keď ide o slabší stroj, riadidlá sú kvalitné a vystužené hrazdou.
Yamaha WR 250 R 2008 |
O novom Transalpe sa toho toľko kecalo a písalo, až z toho všetkých boleli sánky, oči a ruky. Až pár dní pred parížskou výstavou do sveta unikli pravé fotky značne inovovaného Trandíka, ktorých nefalšovanosť potvrdilo oficiálne predstavenie. Podobne ako pri minuloročnom Hornete, aj teraz ide o trochu netradičný dizajnérsky výstup - hlavne okrúhle svetlo a kryt motora pôsobia možno inak, než čakali tri štvrtiny motocyklového sveta. Praví enduráci a zarytí transalpisti pozerali na predné 19-palcové koleso asi ako bacil do lekárne, podobne aj na spomínaný kryt motora a vyčnievajúci katalyzátor pred zadným kolesom. Nuž, všetko má svoje dôvody, predná devätnástka má zlepšiť ovládanie stroja, kryt asi musel sadnúť do dizajnovej koncepcie a katalyzátor je dole pre zníženie ťažiska (a jeho veľkosť samozrejme ovplyvňujú aj emisné normy).
Honda XL 700 V Transalp 2008 |
A sú tu aj ďalšie veci, do ktorých sa fanúšikovia zahryzli - napríklad zmenšenie objemu nádrže o 1,5 litra a jej tvar (je obklopená plastami a zostáva málo miesta pre tankvak - a originálny ešte nie je k dispozícii). Pohotovostná hmotnosť narástla v základnej verzii o dve kilečká a po novom ide Transalp aj s voliteľným kombinovaným ABS, ktoré pridá ďalších päť kíl (podobne ako pri Hornete, ABS strmene sú trojpiestikové, v základe však idú staré dvojpiestiky).
Treba však dodať, že s nárastom hmotnosti bojujú všetky značky (emisné normy Euro3 si pýtajú svoje...). A vzhľadom na nárast výkonu a krútiaku (o viac ako 5 kW a 5 Nm) netreba brať tie dve kilá až tak smrteľne vážne. Zaujímavosťou sú GPS súradnice umiestnené na bočných plastoch - 44º 19' 24.53'' E, 6º 48' 22.33'' N, 2802 m. Tie referujú k vyhliadke Cime de la Bonette vo francúzskych Alpách, jednému z najkrajších miest, kam sa dá v týchto končinách dostať. Vidieť ho aj v závere oficiálneho videa:
Video: Honda, dĺžka 3:36 min, formát youtube.com (Shockwave Flash)
Honda myslela aj na praktické doplnky - hlavný stojan, vyššie plexi, tri kufre, predné hmlovky spolu so zadnou a podobne. Škoda, že chýbajú padáky, tankvak a lepšia ochrana motora, ale to už vyrieši druhovýroba.
Totálnu novinku postavenú okolo známeho motora LC4 v Paríži odokryl sám Cyril Despres. A nemusel sa hanbiť, veď je nabitá kvalitnými materiálmi a komponentami. Začnem trebárs rámom, ten je z tenkostenných chrómmolybdénových rúr a jeho hmotnosť je len málo nad 8 kg. Podvozok je od WP, vpredu je samozrejme USD vidlica (48 mm), predok aj zadok majú zdvih 250 mm, všetko plne nastaviteľné. Trochu sa prehodila koncepcia niektorých dielov, airbox s filtrom sú nad motorom vo falošnej nádrži. Tá pravá má 12 litrov a je na pravej strane pod sedlom, tesne vedľa výfuku (tankovací otvor je za sedlom).
Podobne ako motor LC8 (okolo ktorého sa vraj tiež chystajú veľké novinky), aj LC4 patrí medzi najmenšie a najľahšie agregáty vôbec. Konkrétne tento v Endure je naladený na 62 koní, čo je pri výslednej hmotnosti celého stroja 138 kg (bez benzínu) celkom dosť.
KTM 690 Enduro 2008 |
A s terénom to KTM myslí, ako vždy, vážne. Zadný držiak značky je spolu s blinkrami ľahko odmontovateľný. No, stačí sa s tým ešte trošku pohrať a vyraziť na Dakar!
Ako vidíš, nového je v tejto triede dosť, máme nad čím slintať. Ja dúfam, že všetky spomínané novinky budeme môcť budúci rok vyskúšať naživo. Už teraz ma svrbia ruky...
Foto: | ||||
Všeobecné informácie: | ||||
Výrobca: | Honda | Yamaha | Yamaha | KTM |
Model: | XL 700V Transalp | XT 660 Z Ténéré | WR 250R | 690 Enduro |
Rok: | 2008 | 2008 | 2008 | 2008 |
Kategória: | Enduro | Cestovné enduro | Enduro | Enduro |
Motor: | ||||
Typ motora: | vidlicový dvojvalec (4T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) |
Objem: | 680.2 ccm | 660 ccm | 250 ccm | 654 ccm |
Max. výkon: | 60.0 k (44.1 kW) / 7750 ot. | 30.7 k (22.6 kW) / 10000 ot. | 63.0 k (46.3 kW) / 7500 ot. | |
Max. krútiaci moment: | 60 Nm / 5500 ot. | 23.7 Nm / 8000 ot. | 64 Nm / 6000 ot. | |
Kompresný pomer: | 10 : 1 | 10.0:1 | 11.8:1 | 11.8:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 81 x 66mm | 100.0 x 84.0 mm | 77.0 X 53.6 mm | 102 x 80 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | SOHC (4V) | SOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||||
Prevodovka: | manuálna 5-stupňová | manuálna 5-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 177 mm | 210 mm | 270 mm | 250 mm |
Zdvih vzadu: | 173 mm | 200 mm | 270 mm | 250 mm |
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová | dvojkotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 256 mm | 298 mm | 250 mm | 300 mm |
Pneu vpredu: | 19M/C x MT2.15 | 90/90-21 M/C | 80/100-21M/C 51P | 21-palcová |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 240 mm | 245 mm | 230 mm | 240 mm |
Pneu vzadu: | 17M/C x MT3.5 | 130/80-17 M/C | 120/80-18M/C 62P | 18-palcová |
Hmotnosť / Rozmery: | ||||
Suchá hmotnosť: | 183 kg | 126 kg | 138.5 kg | |
Hmotnosť s náplňami: | 214 kg | 150.5 kg | ||
Výška sedla: | 841 mm | 895 mm | 930 mm | 910 mm |
Rázvor: | 1515 mm | 1505 mm | 1420 mm | 1498 mm |
Dĺžka: | 2250 mm | 2246 mm | 2180 mm | |
Šírka: | 905 mm | 865 mm | 810 mm | |
Výška: | 1305 mm | 1477 mm | 1230 mm | |
Svetlá výška: | 177 mm | 245 mm | 300 mm | 300 mm |
Objem nádrže: | 17.5 l | 22 l | 7.6 l | 12 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | ||||
Max. rýchlosť: | 130 km/h | |||
Spotreba paliva: | 3 l/100km | |||
Dojazd po rezervu: | cca 189 km | |||
Doplnková výbava: | ||||
ABS: | za príplatok | |||
Poznámka: | ||||
Poznámka: | 239 900 Sk, 265 000 SK s ABS (19. 2. 2008) | 235 000 Sk (19. 2. 2008) | Cena 199 900 Sk (6.5.2008) | 8. 1. 2008: momentálne neurčená |
Foto: cacao.
Pridané: 09.10.2007 Autor: Peter Fischer Zdieľať
Predchádzajúci | Seriál článkov: Paríž 2008 | Nasledujúci
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 70594 | Včera: 226619