Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 19.06.2022 Autor: Peter Fischer
Čitatelia: 8507 [Testy a predstavenia - Test]
Zopár kompresorových H2, či už nahatých alebo kapotovaných, sme už vyskúšali, a to aj pri diaľkovej turistike, aj na okruhu. Lenže táto nová... Táto nová... Uf, tá je celkom iná. Dospela natoľko, že preskočila všetkých ostatných. Všetkých. Svojich predchodcov, súrodencov, aj konkurenciu. A o veľa!
Text: Peter Fischer, Matej Mularčík
Foto a video: Peter Fischer
Trochu som sa teda pohrabkal v análoch motorajdu a zistil som, že za uplynulé štyri roky sme vyskúšali štyri „fúkané“ H2. V týchto článkoch a videách sme dostatočne opísali ako kompresor funguje, ako sa s takým motorom celý stroj správa, aj všetko čo s takou exkluzivitou súvisí:
Ninja H2 SX SE je však podľa mňa natoľko prelomová H2, čoby H2, natoľko prelomová Kawasaki všeobecne, že zaoberať sa v tomto článku kompresorom alebo exotickosťou by bolo príliš prízemné. Akože vždy sme mávali mokré sny zo ZZR1400 alebo GTR, pretože to boli jednoducho obrovské, krásne a rýchle stroje, okolo ktorých sa držala viditeľná aura, lenže teraz... Teraz nám došli slová. K tej veľkosti, kráse a rýchlosti sa pridali všetky, doslova všetky dostupné elektronické systémy a kozmicky presné spracovanie. Japonci podľa mňa každý kus skladajú v laboratóriu v bielych plášťoch a pri tom sa ani nerozprávajú, iba mechanicky bez emócií vykonávajú svoju prácu ako roboty. Na konci linky stojí taký šedivý chudý pánko, ktorý už mal byť dávno na dôchodku, ale vo fabrike sa mu klaňajú aj najvyšší manažéri, a ten do každej novej H2 SX vdýchne doživotnú auru.
Nejde pritom len o neuveriteľne presné spracovanie, ale aj navrhnutie a rozvrhnutie. Každá H2 je dedične dosť veľká, ale táto najnovšia je že tak akurát aj na veľkých chlapov. Trebárs nás, čo máme všetci nad 180 cm a 80 kg.
Niekto by si mohol pomyslieť, že čo to tu ten Herghottko trepe, veď táto novinka vyzerá rovnako ako jej predchodca. Fakt, rozdiely sú minimálne; novú SX spoznáš najmä podľa menšieho svetla a natiahnutejšieho držiaka značky. To preto, lebo dopredu aj dozadu sa nasťahovali senzory pre adaptívny radar a sledovanie mŕtveho uhla. Kawasaki je prvý výrobca, ktorému sa podarilo ich dizajnovo zakomponovať tak, že ich človek takmer nemá šancu spozorovať. A Kawasaki je prvá aj v tom, že priniesla aj varovanie pred kolíziou spredu. Všetko vysvetlím neskôr.
Diplomaticky zdôrazňujem, že testujeme výbavovú úroveň SE, ktorá má oproti základu monobloky a kotúče Brembo, lajtovo pozmenené farby na kapotážach, krásne frézované časti na kolesách, a čo je najdôležitejšie, semiaktívny podvozok Showa EERA. Keď som minulý rok testoval naháča Z H2 s týmto podvozkom, bol jednou z dvoch vecí, ktoré som mu vytkol. Bol taký nejaký nespratný, preto som aj k novej H2 SX pristupoval s určitými predsudkami. Rozplynuli sa asi po dvesto metroch. Po pár kilometroch mi bolo jasné, že na tomto sport-touringu je semiaktívny podvozok jednou z najlepších vecí.
Zmeny, ktoré Kawasaki vykonala medzi predchodcom a touto novinkou ani zďaleka nereflektujú pocit pri jazde. A teda tých zmien bolo celkom dosť! Kawasaki musela spraviť aj čosi navyše, o čom sa v marketingových materiáloch nepíše, čo možno ani nemá fyzickú podobu. Trebárs že na skladanie každej jednej H2 SX SE povolala tých najskúsenejších pracovníkov, alebo že ten šedivý deduško do nich naozaj vkladá dušu. Sú to nadpozemské stroje. Všetko je spracované na tisícinu milimetra, všetko je kvalitné na pohľad aj dotyk. Jemnučké. A pritom to s pokojom Dalajlámu zvláda aj rýchlosti blízko 300 km/h.
To, aká pokojná je H2 SX SE napríklad pri 260 km/h s dvoma kuframi, je neporovnateľné s akoukoľvek inou motorkou na tejto planéte. Brutálne zrýchlenia ju nie že nerozhádžu, ona si ich priam užíva - a to tak, že jazdca nezaťažuje vôbec ničím. Necítiš veľmi nápor vetra, pretože plexi a kapoty sú dosť veľké, semiaktív vychytá úplne všetko, a najmä SX sa nederie na zadné tak ako naháč. Toto by odhliadnuc od vyššej hmotnosti zvládli aj baby. Pohotovostná je 264 kg; za všetko môže ten kompresor. Lenže kompresor ti zároveň znižuje ťažisko, takže keď naložíš frajerku a batožinu, pocítiš ich oveľa menej. Inak rovnako vážila aj magická ZZR1400 bez kompresora.
H2 SX SE má aj úplne novú prístrojovku, Kawasaki mu dala ultraprehľadnú a intuitívnu grafiku. Zobrazuje aj aktuálne preťaženie G, náklony, má konektivitu aj s novou appkou, a ešte... A vieš čo? Nevládzem. Nevládzem opisovať takéto novinky, ktoré sú perfektne zvládnuté, ale samotná jazda na SX ich zatieni. Prosím ťa, mrkni si video nižšie, fakt.
Kawasaki po prvý raz prichádza s adaptívnym tempomatom. Funguje podobne ako u iných značiek, teda môžeš v pohode radiť (máš quickshifter) a pridávať plyn, aj keď je aktívny. Adaptivita spočíva v tom, že ak máš nastavených napríklad 150 km/h a dobehneš pomalšie auto, motorka sama spomalí na jeho rýchlosť, pričom využíva aj brzdy. Nevie však sama zastaviť úplne. Keď auto zmizne alebo ty vyhodíš blinker a prejdeš do iného pruhu, motorka sa sama vráti na pôvodných 150 km/h - samozrejme, za predpokladu, že pred tebou nie je iná prekážka. Vzdialenosť, ktorú má motorka udržiavať od vozidla pred tebou sa dá nastaviť v troch úrovniach. Kawasaki to má spravené tak, že musíš vojsť do menu, nemá na to dedikované tlačidlo na ovládačoch ako napríklad Ducati Multistrada V4.
Najviac sa tento adaptívny radar hodí napríklad keď musíš po obchvate prejsť celé mesto, alebo keď už si na výpadovke a premávka pomaly redne. Určite natrafíš na moment, kedy si povieš, že radar radšej vypneš (napríklad keď sa pred teba často pripájajú autá), pretože jednoducho to auto zaregistruješ skôr než radar a vieš sa na to pripraviť, čím bude jazda plynulejšia.
Predný radar Kawasaki využíva aj na varovanie pred hroziacou kolíziou. Aj tento systém poznáme z áut. Keď motorka vidí stojacu alebo pomalšiu prekážku, ku ktorej sa rýchlo približuje, varuje jazdca rozblikaním výstražných kontroliek a upozornením na prístrojovke. Na rozdiel od tempomatu však táto funkcia nezasahuje do bŕzd, čiže motorku nijako nespomaľuje, iba varuje jazdca.
Kawasaki má podobný radar aj vzadu, ten slúži na detekciu prekážky v mŕtvom uhle. Výstražné kontrolky tohto systému sú umiestnené v spätných zrkadlách, podobne ako to majú autá. Najväčší prínos tejto funkcie vidím v tom, že s predstihom vieš, že ťa nejaký nedočkavý plechovkár predbieha sprava. Systém ťa upozorňuje aj pri klasickej motorkovej cik-cak jazde, aj keď motorkára za sebou jasne vidíš v zrkadle.
Ehm, dosť bolo mojich superpozitívnych ód na novú Ninju H2 SX SE! Ďalšie infošky, dojmy z jazdy, opisy radarov a ešte pozitívnejšie chválospevy nájdeš v našom videu:
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Názor druhého redaktora, Konkurencia, Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.
Foto: | |
Všeobecné informácie: | |
Výrobca: | Kawasaki |
Model: | Ninja H2 SX |
Rok: | 2022 |
Novinka: | NOVINKA 2022 |
Kategória: | Superšport |
Motor: | |
Typ motora: | radový štvorvalec s kompresorom (4T) |
Objem: | 998 ccm |
Max. výkon: | 209.6 k (154.1 kW) / 11000 ot. |
Max. krútiaci moment: | 137.3 Nm / 9500 ot. |
Kompresný pomer: | 11.2:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 76.0 x 55.0 mm |
Palivový system: | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz |
Zdvih vpredu: | 120 mm |
Zdvih vzadu: | 139 mm |
Brzdy vpredu: | dvoj kotúčová radiálne strmene |
Priemer bŕzd vpredu: | 330 mm |
Pneu vpredu: | 120/70ZR17M/C (58W) |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 250 mm |
Pneu vzadu: | 190/55ZR17M/C (75W) |
Hmotnosť / Rozmery: | |
Hmotnosť s náplňami: | 262 kg |
Výška sedla: | 835 mm |
Rázvor: | 1480 mm |
Dĺžka: | 2135 mm |
Šírka: | 775 mm |
Výška: | 1205 mm |
Svetlá výška: | 130 mm |
Objem nádrže: | 19 l |
Doplnková výbava: | |
ABS: | áno, v sérii |
Náklonové ABS: | áno, v sérii |
Trakčná kontrola: | áno, v sérii |
Palivové mapy: | áno, v sérii |
Palubný počítač: | áno, v sérii |
Tempomat: | áno, v sérii |
LED svetlomet: | áno, v sérii |
Zákrutové svietenie: | áno, v sérii |
LED smerovky: | áno, v sérii |
El. Podvozok: | za príplatok |
Anti-hop spojka: | áno, v sérii |
Bezkľúčové zapaľovanie: | áno, v sérii |
Quick-shift: | áno, v sérii |
Vyhrievané rukoväte: | áno, v sérii |
Asistent rozbehu do kopca: | áno, v sérii |
Farebná TFT prístrojovka: | áno, v sérii |
Iná výbava: | plne nastaviteľný podvozok, verzia SE má semiaktívny podvozok |
Poznámka: | |
Poznámka: | Cena 6/2022: základ 23 945 eur, verzia SE 27 145 eur |
Pridané: 19.06.2022 Autor: Peter Fischer Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 166418 | Včera: 244307