Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 07.07.2007 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 78774 [Testy a predstavenia - Test]
Stádo 47 koníkov dupotajúcich v jednom rytme, štíhla stavba, vysoké zdvihy a cestné obutie. To je supermotard z dielne Yamahy - XT660X.
Už prvý pohľad na XT naznačuje, že tu sa nešetrilo. Kolesá Excel, brzdy Brembo, riadidlá AFAM a pancierové hadice v sérii. Škoda len prednej vidly, obrátená by na motard pasovala lepšie. K tomu namiešame správne ostrý jednobuch so slušným výkonom a ešte lepším krútiakom a o zábavu bude postarané.
Podobnosť s eRkovou verziou nie je vôbec náhodná. Konštruktéri sa veľmi nenadreli a ani po dizajnovej stránke sa nesnažili motardové XT-X od endura XT-R veľmi odlíšiť. Motard dostal inú prednú vidlu s brzdou väčšieho priemeru, samozrejme sedemnásťpalcové ráfiky so širšími cestnými pneu, mierne upravené plasty a grafickú úpravu.
Úzka stavba stroja, široké riadidlá, nízka hmotnosť a odspodu ostrý jednobuch, čo viac si môžeš do mesta priať. XT sa derie okamžite dopredu za slušnej zvukovej kulisy z výfukov. Ovládateľnosť je vynikajúca a k tomu podvozok s vyššími zdvihmi. Nerovnosti v meste nerobia XT-čku žiadne problémy, a tak si ich už nevšímaš. V meste sa ale jazdí slušne, tak kroť pravačku a zostaneš tak oboma kolesami na zemi. Toto si nechajme na neskôr.
XT svojho jazdca nerozmaznáva zbytočnosťami. Budíkom dominuje digitálny rýchlomer, otáčkomer tam nenájdeš. Radiť teda budeš podľa sluchu. Podtočený motor začne kopať a ak XT príliš vytočíš naznačí ti, že sa mu to nepáči - najprv vibráciami a potom sa ozve obmedzovač. Rozsah použiteľných otáčok je však slušný a čo si budeš vychutnávať asi najviac, je dunivý zvuk a krásny záber motora v nižších otáčkach.
V meste je teda XT šelmou, rýchlou a obratnou, so skvelým podvozkom. Ak by si chcel XT využívať na každodenné dochádzanie do práce a vybavovačky v meste, môžeš si dokúpiť držiak aj s vrchným kufrom, ktorý vyrieši problém kde strčiť potrebnú batožinu, alebo kde nechať prilbu.
XT považujem v prvom rade za fun bike a až potom za športovca. Fun bike preto, že sa naozaj ľahko ovláda, je obratné a výkonný motor dáva jazdcovi kopu zábavy. Tej som si naozaj užil od prvého momentu. Prudšie otočenie plynovej rukoväte pri rozbehu okamžite dvíha XT na zadné. Prejazdy zákrut sú doslova pasiou. Podvozok nič len tak ľahko nerozhádže a zvláda aj nerovnosti v slušných náklonoch. Na dlhých rovných úsekoch je to nuda, no čím je zákrut viac a sú ostrejšie, o to je zábava väčšia. Tak ako sa ty bavíš, tak sa nestíhajú diviť majitelia superšportov, keď im v pohode kazíš výhľad v späťáku alebo ich obehneš.
Motard však patrí aj na pretekársku trať s prejazdami zákrut s vyloženou nohou a driftom. XT si toto priam pýta, no chce to cvik a skúseného jazdca. Aj keď nie som žiadny drifter, pár takých prejazdov sa zadarilo hlavne v pomalých a ostrých zákrutach. Chce to len poriadne položiť do zákruty a na výjazde sa nebáť naložiť "plný kotol". Potom je kontrolovaný šmyk na svete a treba si ho len užiť naplno.
Rýchle zákruty sú už inou kapitolou. Dajú sa prechádzať klasickým klopením v sede, prípadne s vysadnutím. XT dosahuje maximálku okolo 170 km/h a to je tak akurát, lebo v týchto vysokých rýchlostiach už je cítiť mierne vlnenie podvozku.
V tejto kapitole ešte musím spomenúť brdzy. Do veľkého predného kotúča hryzú štyri piestiky brzdiča Brembo a ide im to naozaj dobre. Predná brzda ma miernejší nástup, ale keď ju potiahneš, tak je účinok vynikajúci. Postaviť XT na predné je len otázkou potiahnutia páčky, avšak pozor na to, aby bola predná pneu zohriata. Prenej brzde sekunduje je ľahko dávkovateľná zadná brzda.
Motard patrí tak trochu aj do terénu. XT sa ani tam nestratí vďaka hmotnosti a ovládateľnosti. Limitérom však budú rozhodne menšie kolesá a hlavne cestné obutie. Pre jazdu v teréne nie je šťastným riešením vedenie zvodov výfuku pod motor, kde sú naozaj zraniteľné. Toto je spoločný neduh oboch verzií, kým pri motarde sa dá ospravedlniť orientáciou hlavne na asfalt, pri endure to považujem za výrazný nedostatok. V ponuke príslušenstva nájdeme hliníkový chránič podvozku, no od majiteľa XT viem, že sa montuje práve na kolená výfuku a tak ochráni motor maximálne pred odletujúcimi kameňmi ale nie pred nárazom väčšej prekážky.
Nuž aj ja som si myslel, že túto kapitolu v prípade XT-X škrtnem, no nespravím to. Od XT som očakával vibrácie jednovalca a tie tam aj sú. Áno tie klasické, takpovediac žiadané aj so zvukovou kulisou, ale nenašiel som žiadne rušivé vysokofrekvenčné vibrácie do stupačiek alebo riadidiel. Táto vec ma prekvapila rovnako ako pohodlie. Na XT som najazdil viac ako 1000 km, z toho 500 km za jeden deň. Keď som mal za sebou svižnú 400-vku, necítil som únavu a mal som chuť ďalej jazdiť. Sedlo XT-X je totiž prevzaté z endura XT-R a nie je to žiadna nekompromisná športová lavica. Aj keď na to nevyzerá, poskytuje prekvapivé pohodlie.
Keď už píšem o turistike, tak vytknem aj pár detailov ako takmer nulová ochrana pred vetrom, absencia nosiča batožiny, tvar nádrže nevhodný pre tankvak (je kovová prekytá na bokoch plastami), malý dojazd alebo nulová ochrana pred vodou v daždi. Predný blatník má divne amputovanú prednú časť a v daždi alebo pri jazde po mokrej vozovke sa deje zaujímavá vec. Voda sa v rýchlostiach od 40 do asi 80 km/h dvíha od predného kolesa a vietor ju smeruje priamo na jazdca. Nič príjemné.
Kto si kupuje motarda, asi to nerobí kvôli turistike. Turisti siahnu skôr po enduro verzii XT 660-R a doplnkoch. Je však dobré vedieť, že XT-X je supermotard, na ktorom sa rád odvezieš aj na vzdialenú akciu a nebudeš pri tom vôbec trpieť.
Konkurencia v tejto triede je dosť nabitá. Začnime modelom FMX od Hondy. Ten používa techniku pochádzajúcu ešte z Dominatora (slabší motor). Výhodou Hondy je rozhodne USD vidlica a cena (189 900 Sk). Konkuretnom XT je aj novinka z dielne BMW G 650 Xmoto. Poteší mierne vyšší výkon a nižšia hmotnosť oproti XT, ale určite nie cena (322 900 Sk), na čo sme si však v prípade BMW už aj zvykli. Potom tu máme KTM, ktorá modelom 690 Supermoto (266 900 Sk) valcuje konkurentov výkonom aj krútiakom s hmotnosťou veľmi konkurencieschopnou. Suzuki má motorada len v nižšej kubatúre 400 ccm. Model DR-Z 400SM (205 000 Sk) ponúka bezkonkurenčne nízku hmotnosť a kvalitné plne nastaviteľné prvky podvozku.
Yamaha XT 660X najviac na konkurenciu stráca v hmotnosti, kde by nezaškodila diéta. Má však najobjemnejšiu nádrž a naozaj pohodlné sedlo, ktoré z neho robí najuniverzálnejší motard v triede využiteľný okrem blbnutia aj na dlhšie presuny alebo každodenné vozenie v meste. S cenou 229 900 Sk je vážnym konkurentom pre KTM aj BMW.
Yamaha XT660X vs. BMW G 650 Xmoto |
O tom, že menej je niekdy viac, ťažko niekoho presvedčím a už vôbec nie majiteľa nabúchaného superšporta. 47 koníkov XT však rozhodne poskytuje mnoho zábavy v každom smere a na bežných cestách som si to užil oveľa viac ako na superšporte. Kto nevyskúša, neuverí. XT dobre jazdí a nezľakne sa nerovností, ktorých je na našich cestách naozaj mnoho. Pre toho, kto hľadá v jazde naozaj relax a zábavu a nie obdivné pohľady babeniek, bude XT určite tou správnou voľbou. Za seba môžem povedať, že to bola motorka, s ktorou som sa z tohtoročných testovačiek lúčil najťažšie.
motor, podvozok, brzdy, fun faktor, pohodlie | voda striekajúca na jazdca, neprehľadné (malé) kontrolky - prekáža aj brzdová hadica pri výhľade na ne |
Po prvý raz dostávam xtéčko do rúk na Havrane. Asfalt horúci, gumy zahriate, takže sa dá do toho riadne oprieť. A to je to, čo táto strojovňa vyžaduje. Už prvé nasadnutie ma presvedčí, že tu ide predovšetkým o zábavu - dlhé a úzke sedlo, široké riadidlá (žiadne blato, originál AFAM) a motardový posed, ktorý si priam pýta vykladanie nohy do zákruty. K tomu poctivé jednovalcové vibrácie a patričný zvuk, tak poďme na to. Dvihnutie na zadné či predné, driftovačky a podobné somarinky sú tu vítané, priam žiadané. Každá zákruta či rovinka je výzvou, XT ma provokuje - a ja jej rád podľahnem až tak, že po dvadsiatich minútach som udychčaný ako pes. Na zadné to ide iba s plynom, predné si treba kvôli šmýkajúcej gume trochu natrénovať. V tejto oblasti pochvaľujem dobré predné brzdy (s pancierovou hadicou), aj keď radiály by boli určite lepšie (tie by však pohli s celkom priaznivou cenou). Zadná je klasická motardová, teda čoskoro chytajúca šmyk.
Z vyššie spomenutého vyplýva aj vhodnosť tejto motorky do mesta. Nasral ťa niekto v práci? Vybehni s xtéčkom na nejaké parkovisko, trochu sa s ním pozabávaj, nervy odvibrujú preč a vráť sa do roboty - perfektná očista hlavy aj duše. Prepletačky medzi autami sú dosť do pohody. Práve tá jednovalcová zvuková kulisa je pri predbiehaní plechoviek perfektná - a keď tam nahodíš ladené laufy, to ešte len bude divadlo!
Nejakú väčšiu turistiku si na tomto modeli akosi neviem predstaviť, aj keď sú k dispozícii všetky tri kufre a vyššie plexi. To kvôli vibráciam, inak by sa aj dalo... Na hltanie kilometrov by som radšej volil terénnu verziu R (21-palcové koleso vpredu, obe vypletané).
Na xtéčku som sa po dlhom čase dobre zabavil. Je to kus poctivej motorky, ktorá sa baví rovnako rada ako jazdec na nej. Má za sebou silnú históriu, u nás je obľúbená a navyše má fajnovú cenu. Pri porovnaní s konkurentami mi vychádza ako najrozumnejšia voľba, teda ak ti ide o všeobecnejšie využívanie, nie len čistý šport. A táto posledná dizajnová úprava vyzerá fakt dobre... Ak sa chceš teda zabávať, športovať a robiť frajerinky pred kamošmi, cez víkend vyletieť niekam na chatu či k vode, xtéčka je správny stroj.
motor, brzdy, riadidlá, zábava | nechránený spodok motora, vibrácie |
Text: Tomáš Hajduch - Awia, Peter Fischer. Foto: Dadi, Domino CaCao Juriš, Peter Fischer, Tomáš Hajduch - Awia.
Motocykel na test požičala spoločnosť Yamaha Motor Czech.
Foto: | |||||
Všeobecné informácie: | |||||
Výrobca: | Yamaha | Honda | BMW | KTM | Suzuki |
Model: | XT 660 X | FMX 650 | G 650 Xmoto | 690 Supermoto | DR-Z 400 SM |
Rok: | 2007 | 2007 | 2007 | 2007 | 2007 |
Kategória: | Supermoto | Supermoto | Supermoto | Supermoto | Supermoto |
Motor: | |||||
Typ motora: | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) |
Objem: | 659 ccm | 644 ccm | 652 ccm | 653.7 ccm | 398 ccm |
Max. výkon: | 48.0 k (35.3 kW) / 6000 ot. | 38.2 k (28.1 kW) / 5750 ot. | 53.0 k (39.0 kW) / 7000 ot. | 63.9 k (47.0 kW) / 7500 ot. | 40.6 k (29.8 kW) / 7600 ot. |
Max. krútiaci moment: | 60 Nm / 5250 ot. | 52.3 Nm / 4500 ot. | 60 Nm / 5250 ot. | 65 Nm / 6550 ot. | 39.2 Nm / 6600 ot. |
Kompresný pomer: | 10.0:1 | 8,3 : 1 | 11.5:1 | 11.7:1 | 11.3:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 100.0 x 84.0 mm | 100.0 x 82.0 mm | 100.0 x 83.0 mm | 102 x 80 mm | 90.0 x 62.6 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | karburátor | karburátor | |
Rozvod: | SOHC (4V) | SOHC (4V) | DOHC (4V) | OHC (4V) | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | vzduchom | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |||||
Prevodovka: | manuálna 5-stupňová | manuálna 5-stupňová | manuálna 5-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 5-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 200 mm | 270 mm | 210 mm | ||
Zdvih vzadu: | 200 mm | 215 mm | 210 mm | ||
Brzdy vpredu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 320 mm | 296 mm | 320 mm | 320 mm | 250 mm |
Pneu vpredu: | 120/70R 17M/C | 120/70-R17 | 120/70 H 17 | 120/70-17 | 120/70-17 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 245 mm | 220 mm | 240 mm | 240 mm | 220 mm |
Pneu vzadu: | 160/60R 17M/C | 150/60-R17 | 160/60 H 17 | 160/60-17 | 140/70-17 |
Hmotnosť / Rozmery: | |||||
Suchá hmotnosť: | 177 kg | 163 kg | 147 kg | 152 kg | 137 kg |
Hmotnosť s náplňami: | 159 kg | ||||
Výška sedla: | 875 mm | 875 mm | 900 mm | 875 mm | 890 mm |
Rázvor: | 1490 mm | 1490 mm | 1460 mm | 1460 mm | |
Dĺžka: | 2175 mm | 2151 mm | 2155 mm | 2225 mm | |
Šírka: | 860 mm | 823 mm | 907 mm | 855 mm | |
Výška: | 1170 mm | 1157 mm | 1180 mm | 1200 mm | |
Svetlá výška: | 205 mm | 216 mm | 260 mm | 260 mm | |
Objem nádrže: | 15 l | 11 l | 9.5 l | 13.2 l | 10 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |||||
Max. rýchlosť: | 170 km/h | 170 km/h | 145 km/h | ||
Spotreba paliva: | 5.6 l/100km | 4.51 l/100km | |||
Dojazd po rezervu: | cca 200 km | cca 157 km | |||
Poznámka: | |||||
Poznámka: | Cena: 229 900 Sk (20.10.2007) | Cena: 189 900 Sk (20.10.2007) | Cena: 290 000 Sk (20.10.2007) |
Pridané: 07.07.2007 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 126222 | Včera: 167247