Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 23.09.2015 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 15753 [Testy a predstavenia - Test]
BMW prinieslo na trh štvrtý model na báze litrového radového motora pôvodne postaveného pre superbike. Ja som mal možnosť toto športové adventure – XR – sedlať niekoľko dní cestou na BMW Motrrad Days 2015. Aká je táto raketa na cestách?
Text: Tomáš Hajduch - Awia
Foto: Tomáš Hajduch - Awia, Bajker
Už pri prvom pohľade je jasné, kde má XR korene. Motor je odvodený z naháča S1000R, ale popracovalo sa na modifikácii priebehu výkonu a na posilnení spodných a stredných otáčok. Napriek tomu produkuje litrový štvorvalec maximálny výkon až 160 koní (pri 11 000 ot.) a krútiak 112 Nm (pri 9 250 ot.) Nový je hliníkový rám, ktorý kompletne obopína motor a zároveň dáva XR-u geometriu potrebnú na turistu. Zdvihy podvozku taktiež narástli na 150 mm a pochopiteľne pribudla kapotáž a vyšší predný štít. Dizajnovo sa XR ponáša na superbike značky a jasne dáva najavo svoje športové ambície.
V dnešnej dobe nesmie chýbať ani bohatá elektro výbava a ponuka asistenčných systémov. Tu to má BMW rozdelené: základ je v sériovej výbave a za zvyšok si treba priplatiť. V sérii je ABS, základná trakčná kontrola bez senzora náklonu (ASC) a dva jazdné režimy Road a Rain. Za príplatok sú potom tzv. „Pro jazdné režimy“ ktoré zahŕňajú režimy Dynamic, Dynamic Pro, Dynamic Traction Control (DTC) a ABS Pro. ABS Pro je systém ABS, ktorý umožňuje ostro brzdiť aj v náklonoch. Za príplatok je aj semiaktívny elektronický podvozok, ktorý nesie označenie Dynamic ESA.
Do sedla XR vysadám niekde v Rakúsku za Wachau, ale čo je podstatné, presadám na neho z R1200R, teda z úplne rozdielnej motorky. Tomu nasvedčujú aj prvé dojmy. Prvé čo si všímam, sú jemné vibrácie od motora, a to v stupačkách aj riadidlách. Tu je hneď jasné, že keď sa tento štvorvalec vyvíjal, boli v popredí veci ako výkon a nie nejaké vibrovanie. Hneď druhou vecou čo som si všimol po presadnutí z eRka, rozmaznaný krútiakom boxera, bola „lenivosť“ XR-y. Znie to divne, povedať to o 160-koňovej mašine, ale predsa len keď tam necháš vyšší kvalt a nízke otáčky, nie je to žiadna sláva. Prekvapivo motor XR aj spodných otáčkach nijako neprotestuje a hladko ťahá, tak ani nemáš pocit, že robíš niečo „zle“. Predsa len toto je iná strojovňa a tu treba upraviť aj prístup jazdca :-)
Ale nebojte sa, netreba nič robiť, všetko spraví XR za vás. Ono si jazdca rýchlo prevychová. To sa stalo aj mne hneď ako som párkrát podradil, resp. nechal som tam ten nižší kvalt dlhšie a pustil som ručičku otáčkomera na výlet. Kým predtým som vo výjazde zo zákruty za boxerom strácal, akonáhle som pustil XR do pásma kde sa rozblikal aj signalizátor preradenia, tak mi ten „kredenc“ začal akosi na ceste zavadzať. Je to totiž kombinácia skvelého revu z výfuku a kopanca, ktorý tento motor v sebe má a potom len neskutočná akcelerácia a opojná biela blikačka na prístrojovke.
Netrvalo dlho a s XR sme sa oťukali, zoznámili sa a našli vzájomné porozumenie. Ja som zmenil svoj prístup a ona mi dala ten zážitok z jazdy. Zároveň sme sa dostávali postupne od Dunaja do rakúskych kopcov a cestičky sa začali veselo kľukatiť.
Prepol som jazdný režim na Dynamic a začal testovať. Neviem či toto je to čo od turistu očakávaš, ale je to bomba. XR treba poriadne podkúriť pod kotlom a z „krotkého lenivca“ sa zmení na beštiu, ktorá stále nemá dosť. Čím viac ju začneš vytáčať, tým viac je hladná po otáčkach. Indikátor preradenia sa zmení na jediný cieľ, ktorý chceš opakovane dosahovať, ako nejaký bonus vo videohre.
Keď sme pri tom preraďovaní musím spomenúť fičúrku za príplatok s názvom Gear Shift Assist Pro. Ide o quickshifter, ktorý okrem preraďovania bez spojky smerom hore umožňuje preraďovať aj dole. Je to podobné ako na eRku, avšak na štvorvalci to celé funguje akosi lepšie a hladšie. Radenie hore sa obmedzuje len na kopanie kvaltov pod plným plynom. Padá to tam extra rýchlo a hladko. Zaujímavejšie je ale radenie smerom dole. Stačí zavrieť plyn a kopnúť to dole. Elektronika sa o všetko postará, motor si krásne „odpľuje“ do výfuku za perfektnej zvukovej kulisy. Je to tak dobré, že by som túto motorku bez toho hádam ani nechcel...
Motor so shifterom ťa dostane do takého vytrženia že si neskutočne vychutnávaš to vytáčanie až niekam po obmedzovač a šúpeš tam jeden kvalt za druhým. Keď sa takto dostaneš niekam po päťku, tak si môžeš byť istý že už „letíš nízko“. S touto slasťou priamo úmerne narastá aj rýchlosť jazdy a treba ju krotiť. Tu prídu na pomoc mohutné predné kotúče. 320 mm železa obopínajú radiálne strmene od Bremba, a tak sa netreba o nič obávať. Navyše nad tým celým bdie systém ABS. Či to vie aj v zákrutách a náklonoch, to som veru netestoval, na to nemám odvahu a ani rokmi nadobudnuté jazdné návyky nepustia. Každopádne o tom, že tam ABS je, sa dozvieš iba ak to prepáliš.
Tu sa dostávame k podvozku. Testovaný bike bol vybavený Dynamic ESA. Čo viac si dnes na motorke priať? Navolil som jedného jazdca s batožinou, režim Dynamic do zákrut a už sa len nechal rozmaznávať geniálnym podvozkom, ktorý celý čas sleduje parametre jazdy a upravuje nastavenie podvozka. Na brzdách tvrdne predok, pri akcelerácii zadok bráni dvíhaniu predného kola. Stále je naporúdzi aj tlmič riadenia.
Ak máte športovú jazdu v krvi, tak XR má pre vás ten potenciál litrového superbiku zabalený v tele cestovného „endura“. So vzpriamenejším posedom, väčším pohodlím a ochranou.
A nielen tak hoc akého. Na našej trase sa dostávame do Salzburgu. Okrem iného tu sídli aj centrála BMW, ktorá zastupuje aj Slovensko a kam nás pozvali na krátke posedenie na kávu. Znamená to ale prejazd zapchatým mestom v období, keď celú Európu sužujú horúčavy viac ako 35 stupňov Celzia. Rozhorúčené mesto a státie na semaforoch nerobí XR veru dobre. Teplota motora stúpa, ale čo je horšie, horúčava sála od motora a chladiča priamo hore na jazdca. Nič extra pre mňa, navlečenom komplet v textile. Po niekoľkých semaforoch už vypínam motor a vysadám bokom. Je to ako sedieť na ražni. XR proste do zápchy nie je, potrebuje jazdiť.
Salzburg sme však zvládli aj so zastávkou v Hangare-7, kde sme sa aspoň trochu schladili. Do mesta si viem predstaviť veľa motoriek, no pri XR mi to nedáva logiku. Zvláda to akože dobre, je to komfortné aj na nekvalitných cestách, dá sa jazdiť aj kľudne, ovláda sa ľahko... Len nech nie je príliš teplo a nemusíš stáť každú chvíľu na semafore.
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Raketový turista, Konkurencia, Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.
Pridané: 23.09.2015 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 6099 | Včera: 129332