Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 23.05.2013 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 37323 [Testy a predstavenia - Test]
Etalón a bestseller segmentu cestovných endúr vstupuje do sezóny 2013 s revolučnými zmenami. Odzvonilo vzduchom a olejom chladenému boxeru, je tu nový motor a sním úplné nový stroj. Aký je?
Text: Feri Zubal - zeON, Tomáš Hajduch - Awia
Foto: Cacao, Tomáš Hajduch - Awia
Video: Tomáš Hajduch - Awia
BMW R 1200GS 2013 |
Veľmi úspešná séria GS len pred nedávnom oslavovala 30 rokov. Cestovné endurá Made in Bavaria „veľké GS“ mali vždy pre značku tradičné boxer motory. Motor prešiel za tie roky viacerými inováciami. Od prvej generácie dvojventilov s vačkami dole (R80, R100) cez modernejšie štvorventily s vačkami v hlavách a vstrekovaním (R 1100, 1150, 1200) po DOHC modely posledných rokov. GS už posledných 9 rokov kraľuje segmentu cestovných endúr a stalo sa najpredávanejším cestovným endurom na svete. Ako ale vylepšiť niečo také?
GS po REvolúcii pre rok 2013 |
Posledná generácia boxera je však totálne nová – namiesto evolúcie nastúpila REvolúcia. Revolúcia pohonnej jednotky. Výkonové požiadavky rovnako ako aj súčasné a budúce emisné limity si vyžiadali zmenu v chladení. Na rad prichádza chladenie kvapalinou ale nie je to len tak. V BMW využili princíp „presného chladenia“ známy z F1, ktorý chladí kvapalinou len tie časti motora, ktoré sú vystavené extrémnemu tepelnému stresu. Nový boxer je tak naďalej chladený vzduchom a kvapalina chladí len hlavy valcov (35 % kvapalina / 65 % vzduchové chladenie). Vďaka tomu môžu byť chladiče menšie a podarilo sa ich dobre zakomponovať do motocykla a navyše chladenie pridalo len minimum hmotnosti, konkrétne 2,7 kg.
Ďalšou dôležitou zmenou je smer nasávania. Horizontálny bol nahradený vertikálnym, čo znamená že sanie je hore nad valcami a výfuky vychádzajú zospodu. Sacie hrdlá tak už neuberajú miesto jazdcovi a navyše sa zlepšilo plnenie motora. V hlave sú dva vačkové hriadele a ventily sú ovládané zdvíhadlami. Vôľa ventilov sa nastavuje vymeniteľnými podložkami. Motor je odteraz v jednom bloku spolu so 6-stupňovou prevodovkou a odzvonilo aj suchej spojke. Nové GS má spojku v olejovej náplni a konštruktéri jej nadelili aj anti-hop. Pozorné oko si všimne aj fakt, že valce už nie su montované na blok motora ale sú integrované do jedného odliatku. Pohon zadného kolesa kardanom zostáva, ale ten sa presťahoval na ľavú stranu. V motore teda nezostal kameň na kameni, starému „hrošíkovi" odzvonilo. Nový motor sa môže pochváliť výkonom 125 koníkov pri 7700 ot. a krútiakom 125 Nm pri 6500 ot. Všimli ste si tie otáčky? Ako vravím nezostal kameň na kameni... :-)
Úplne nová pohonná jednotka - vzduchom aj "vodou" chladený boxer |
Keďže na nové GS sa nejaký ten rôčik čakalo, nevybavili ho bavori len novým motorom. Zoznam noviniek je dlhý ako čakanie na výplatu a tak sa pokúsim to všetko čo najstručnejšie zhrnúť. Ovládanie plynu je odteraz plne v rukách elektroniky. Tvoja pravačka neťahá za žiadne lanká ale ovláda senzor, ktorý dáva signály riadiacej jednotke. Škrtiace klapky potom už otvára elektronika. Má to viacero výhod či už v lepšom plnení motora, hladkom chode trakčnej kontroly, možnosti regulovať reakciu na plyn v rôznych jazdných režimoch, ale aj v možnosti využitia tempomatu.
Za príplatok je možné si na GS doobjednať aj volič jazdných režimov. Jazdec ich má na výber päť: “Rain”, “Road”, “Dynamic”, “Enduro” a “Enduro Pro”. Tieto režimy menia palivové mapy a teda charakteristiku motora. Ak je bike vybavený aj ASC upravujú aj charakteristiku tejto trakčnej kontroly (vrátane špeciálneho enduro režimu). No a ak si priplatíš aj za semi-aktívny podvozok Dynamic ESA tak aj ten sa prispôsobí zvolenému jazdnému režimu.
Zadný tlmič Dynamic ESA |
Dynamic ESA je ďalšou novinkou z Bavorska. Systém má senzory vertikálneho pohybu predného aj zadného kolesa a senzory zdvihu oboch tlmičoch a spolu sa ďalšími parametrami prispôsobuje automaticky nastavenie pruženia aktuálnym podmienkam. Toto sa deje elektronicky ovládanými ventilmi v tlmičoch. Navyše systém ESA dáva jazdcovi možnosť voliť si zaťaženie a tvrdosť pruženia aj počas jazdy.
Zmenami prešiel aj rám a podvozok. Nový je priehradový oceľový rám, ktorý zvyšuje torznú pevnosť spolu so zavesením Telelever vpredu a EVO Paralever vzadu. Zadná kyvka je dlhšia pre zlepšenie trakcie hlavne v teréne. Nové sú aj širšie pneumatiky 120/70 R19 vpredu a 170/60 R17 vzadu.
GS si vždy potrpelo na dobrom brzdovom systéme. Nový model ide ešte ďalej použitím radiálne montovaných monoblokov so štyrmi piestikmi Brembo vpredu a väčším kotúčom na zadnom kolese. Integrovaný systém ABS je už samozrejmosťou a je v sériovej výbave.
Brzdenie majú odteraz na starosti radiálne monobloky od Bremba |
No a na záver zoznamu som si nechal už len elektronické vychytávky. Nová prístrojovka má už v sérii zabudovaný základný palubný počítač s možnosťou voľby PRO počítača za príplatok. GS prináša ako prvá motorka na svete kompletný predný LED svetlomet (za príplatok). Nejde len o LED denné svietenie (ktoré sa inak aktivuje automaticky podľa senzora) ale o kompletný LED svetlomet, ktorý má vlastný systém chladenia a odstraňovania vlhkosti. Elektronický systém zbernice CAN bus bol teraz doplnený LIN bus technológiou, čo výrazne redukuje množstvo kabeláže v porovnaní s konvenčnými systémami. Po novom je možné si objednať aj Multi-Controler ovládač známy napríklad z modelu RT, na ľavej rukoväti, ktorý umožňuje ovládať navigáciu BMW Motorrad Navigator IV.
LED svetlomet |
No a v neposlednom rade je potrebné spomenúť aj nový dizajn GS, ktorý nadväzuje na svoju históriu, dokonale „maskuje“ chladiče chladiacej kvapaliny a pritom je moderný a agresívny. Plexištít bol navrhnutý v aerodynamickom tuneli a po novom umožňuje jednoduché nastavenie výšky pomocou otočného ovládača, na ktorý vám vystačí jedna ruka. Nastavenie ergonómie je posunuté zas o level ďalej. Je možné zmeniť ako výšku, tak aj sklon jazdcovho sedla a zároveň je možné posúvať sedlo spolujazdca pozdĺžne.
Zoznam noviniek je teda poriadne bohatý. Vidno, že si v BMW dali na vylepšení svojej vlajkovej lode záležať. Doba sa dnes mení a ako sa zdá motorky už nikdy nebudú ako predtým. Do nášho sveta dvoch kolies sa dostáva čoraz viac elektroniky, ktorá zjednodušuje náš život, alebo sa stará o bezpečnosť. Či je to dobré alebo zlé, to už nechám na vás. Aj vzhľadom na spomenuté si dovolím trochu neštandardne nazvať ďalšiu kapitolu.
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Testovanie, Video, Názor druhého redaktora, Konkurencia, Záver, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.
Pridané: 23.05.2013 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 289564 | Včera: 240319