Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 03.06.2019 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 15411 [Testy a predstavenia - Test]
Kawasaki pre rok 2019 inovuje svoju vlajkovú loď pre turistiku – cestovné enduro Versys 1000, ktorý dostáva kopu nových vecičiek, ale aj špeciálnu nadupanú verziu SE s naozaj prémiovou výbavou. A práve túto verziu sme si vyskúšali.
Text: Tomáš Hajduch - Awia
Foto a video: Tomáš Hajduch - Awia, Martin Kňaze - matox
Versys je známy svojim litrovým štvorvalcom, ktorý má korene v športových Ninjach a naháčoch značky. Rokmi sa etabloval ako športový bike na cesty s posedom cestovného endura. Nikdy sa netlačil vehementne do terénu a aj dnes jazdí na cestných 17-palcových kolesách.
Motor má 1043 kubíkov a ponúka 120.0 k / 9000 ot. a 102 Nm / 7500 ot. Aj keď sa tieto čísla nejavia extra vysoké motor nezaprie svoj športový pôvod a ponúka široký rozsah otáčok. Dokáže jazdiť poslušne ako mačiatko aj v nízkych otáčkach, ale po pridaní plynu sa ukáže Ninja v ňom schovaná. Je naozaj hladný po otáčkach a športový jazdu miluje.
Verzia SE je doslova narvaná technológiami a najnovšou elektronikou. Jazdné režimy, palivové mapy, nastaviteľná trakčná kontrola, ABS, quickshifter, zákrutové svietenie, elektronický podvozok atď, Všetko sa nastavuje ovládačmi na riaditkách, ale väčšina iba keď motorka stojí. Ovláda sa to tlačítkami na oboch rukovätiach na čo som si musel trochu zvyknúť, ale je to spravené veľmi logicky ako aj celé menu, kde sa rýchlo dostanete tam kam chcete.
Jazdné režimy (Sport, Road, Rain a Rider) sa prepínajú dlhým stlačením tlačidla a to aj za jazdy. V režime Rider si jazdec môže nastaviť úplne svoje vlastné nastavenia a to vrátane podvozku a upravenia predpripravených podvozkových nastavení.
Versys je motorka postavená s jasným cieľom a to na turistiku a aj na pohodlnú turistiku vo dvojici. Samozrejmosťou je teda pohodlné sedenie pre oboch jazdcov, ktoré bude dojem až kresla. Nemôže chýbať príprava na bočné kufre priamo v podsedlovke a kvalitná ochrana pred vetrom. Na našom testovacom kúsku boli 2 bočné kufre, ale samozrejme je možnosť aj topcasu. Predná kapotáž je rozmerná a spolu s výškovo nastaviteľným plexi bez problémov ochráni aj 180cm + chlapa. Nastavovanie plexi sa robí ručne a je potrebné povoliť dve matice (rukou bez náradia) a potom si nastaviť výšku. Za jazdy to asi nebude moc pohodlné a bezpečné, zato na mieste je to fakt rýchlovka. Pohodlie jazdca dopĺňajú kryty rukovätí a vyhrievané rukoväte (vo verzii SE v sérii) Na diaľnici sa zas hodí tempomat.
Versys je postavený ako športová motorka s pohodlným turistickým posedom. Je na ňom zážitok užívať si športovú jazdu v zákrutách a potom sa pohodlne previesť aj na dlhšie vzdialenosti. S úsmevom zvláda aj menej kvalitné cesty a poskytne skvelú ochranu pred nepriazňou počasia.
Motoricky si myslím že mi nechýba absolútne nič, je to taký ideálny koktejl, výkonu je dostatok na naozaj športové vybláznenie. Hyper návykový je obojsmerný quickshifter čo je vecička, ktorú každý nadšenec športovej jazdy bude chcieť. Radí rýchlo, presne a návykovo. Trochu ma na ňom prekvapil jeho „gumenný“ resp. lepšie povedané pružinový chod. Je to ale niečo čo som cítil na mieste, ale absolútne o tom nevedel za jazdy.
Čo sa týka bŕzd tak tu tiež nie je dôvod sa sťažovať, radiálne štvorpiestiky makajú na jednotku s hviezdičkou a vždy bezpečne zastavia tento turistický kolos. Plne natankovaný Versys pojme 21 litrov paliva a váži 253 kg. Napriek tomu sa s ním dá v pohode manipulovať aj na mieste, potlačiť či otočiť sa. Turistu poteší aj spotrebe okolo 5,5 litra čo mu dáva dojazd takmer 300 km. To však bude hodne záležať aj na tom ako veľmi bude točiť plynovú rukoväť. Tiež servisný interval 12 000 km zabezpečí že budete častejšie na ceste ako v servise...
Versys je motorka pre športového turistu, pre jazdca ktorý mal možno predtým superbike, ale chce teraz aj trochu pohodlia a jazdiť možno aj vo dvojici. Versys mu dá aj to pohodlie a aj tú športovú jazdu na štvorvalci. Dokonca si myslím, že raz za čas s ním majiteľ môže vybehnúť aj na okruh a dobre sa zabaví.
Verzia SE ponúka plne farebnú prístrojovku a Bluetooth konektivitu s mobilom a s vlastnou aplikáciou Rideology. Tá ponúka mnoho funkcií a veľkou novinkou je aj možnosť nastavovať parametre všetkých elektronických systémov v mobile a po spojení sa s motorkou je možnosť si tam tieto nastavenia nahrať. Poďme ale po poriadku.
V prvom rade aplikácie vždy po spojení stiahne a aktualizuje všetky údaje palubného počítača, takže ich máš stále pri sebe. Na mapke vidíš poslednú známu polohu motorky a všetky info o nej, celkové počítadlo, tripy, čas jazdy, stav nádrže, maximálne náklonové uhly, termín servisu, výmeny oleja, stav batérie, spotrebu atď.
V ďalšej záložke „Tunning“ je možne nastavovať parametre motorky a to výkon, trakčnú kontrolu KTRC, quickshifter KQS a elektronický podvozok KECS (režim, predpätie, kompresia aj útlm vpredu aj vzadu). Vlastné nastavenia je možne si pomenovať, uložiť a kedykoľvek nahrať do motorky. Rovnako sa dajú aj nastavenia z motorky „stiahnuť“ do apky. Môžeš si tak spraviť vlastné nastavenia napríklad na pohodovú turistiku vo dvojici, na športovú jazdu, terén či na okruh.
Ďalšou funkciou aplikácie je „Riding Log“ - záznam trás. Treba si to spustiť a zaznamená vám to presnú trasu, kedy začala, ako dlho trvala, trasu na mape a k tomu aj telemetrické údaje ako: rýchlosť, prevodový stupeň, teplotu chladiacej kvapaliny, náklon a podobne.
Samotná prístrojovka má skvelú čitateľnosť a dve rôzne témy. Zaujímavosťou sú ukazovatele na displeji ako náklon, úroveň otočenia plynu a stlačenia brzdy alebo ukazovateľ preťaženia. Módy sa prepínajú rýchlo jedným tlačidlo aj počas jazdy. Prístrojovka je krásnou ukážkou toho ako sa dá moderná farebná prístrojovka spojiť s analógovým otáčkomerom. Týmto spôsobom to Kawa vymyslela šalamúnsky a poteší pravdepodobne oba tábory – aj priaznivcov moderného displeja a aj ľudí, ktorím sa páči analóg.
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Offroad, Konkurencia, Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.
Pridané: 03.06.2019 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 106895 | Včera: 215172