Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Triumph

Hodnotenie: (13 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (31)  [Verzia pre tlač] Tlač

BMW R1200RT 2014 - asfaltový cestovateľ s novým motorom boxer

pošli na vybrali.sme.sk

Pridané: 28.01.2014 Autor: Feri Zubal - zeON
Čitatelia: 10455 [Testy a predstavenia - Predstavujeme]

Zdá sa, že pri vytváraní nového BMW R1200RT, konštruktéri vzali to najlepšie z nového BMW R1200GS a modelu BMW K1600GT čím vznikol asfaltový cestovateľ s boxer motorom, ktorý je prešpikovaný elektronikou.

Seriál článkov - Novinky 2014:

| Seriál článkov: Novinky 2014 |

Dizajn a ergonómia

Čo jasne odlíši nové eRTéčko od toho predchádzajúceho sú tak trochu divoké tvary masívnej prednej časti. Funkčnosť opäť dostala prednosť pred dizajnom. Kombinácia oblých tvarov s ostrými hranami prednej časti je v kontraste s pretiahnutou zadnou časťou s dvojicou kufrov. Veľký dôraz sa kládol na pohodlie a aj preto strávilo BMW R1200RT množstvo času v aerodynamickom tuneli, kde ladili každý jeden záhyb na motorke. Zvláštnu pozornosť si zaslúžil elektronicky nastaviteľný veterný štít.

Predná časť sa nápadne podobá na maxituristov z radov BMW, teda modelovú radu K1600. Svetlomety s dvojicou okrúhlych svetiel po stranách a jedným vmedzereným svetlom dali prednej časti eRTéčka tak trochu plochý profil. Svetlomety využívajú technológiu dynamického prispôsobenia sa jazde už v štandarde. LED technológia s denným svietením bude bude pri predných svetlách za príplatok, zadný LED svetlomet je montovaný štandardne. Šírku kapotáže istotne ovplyvnili aj spätné zrkadlá ktoré sú jej súčasťou. Súčasťou masívnej prednej časti sú preto aj smerovky.

Zmenami si prešla aj ergonómia, trojuholník sedadlo, stúpačky, riadidlá klesol o 20 mm. O rovnaký počet milimetrov kleslo aj sedadlo spolujazdca. Sedadlá sa aj predĺžili, konkrétne sedadlo jazdca o 2 cm a sedadlo spolujazdca o 1 cm. Výška sedadla je nastaviteľná na hodnoty 805 a 825 mm. Za príplatok je dostupné extra zvýšenie (830/850 mm) alebo extra zníženie (760/780 mm) sedadla. Dostupné je aj vyhrievanie sedadiel.

BMW R1200RT 2014
BMW R1200RT 2014
BMW R1200RT 2014
BMW R1200RT 2014

Ďalšou príplatkovou výbavou je centrálne zamykanie. BMW R1200RT je tak možné uzamknúť diaľkovým ovládaním. Kufre sa uzamknú pomocou servomotorov uložených v "tele" motocykla. Kufre sa nielenže nebudú dať odomknúť ale budu aj mechanicky zaistené proti odobratiu z motocykla.

BMW R1200RT bude dostupné vo farbách Quartz Blue Metallic (modrá), Callisto Grey Metallic (šedá) a Ebony Metallic (čierna).

Motor

Nový motor boxer použitý v BMW R1200RT je prakticky zhodný s tým, ktorý nájdeme aj v BMW R1200GS. Vzduchom a čiastočne kvapalinou chladený motor o objeme 1170 ccm produkuje maximálny výkon 92 kW pri 7.750 ot./min. a max. krútiaci moment 125 Nm pri 6.500 ot./min. Nová hnacia jednotka však oproti predchodcovi nemá len lepšie výkonnostné parametre, ale je živšia a podstatne vhodnejšia pre dynamickú jazdu. Veľkým plusom pre cestovateľov bude určite fakt, že motor dosahuje hodnotu krútiaceho momentu 100 Nm už okolo 2.500 ot./min.

Zaistenie lepšej tepelnej stability má na svedomí zmena chladiaceho systému motora. Časť chladenia, ktorú predtým zabezpečoval motorový olej teraz prevzal systém chladenia so zmesou vody a glykolu. Tým sa zabezpečil lepší odvod tepla a zvýšená účinnosť chladenia. Použitý je systém takzvaného presného chladenia (princíp podobný tomu aký sa používa v F1), ktorý ochladzuje časti motora vystavené zvlášť veľkému tepelnému zaťaženiu. Motor je teda z veľkej časti naďalej chladený vzduchom. Chladiče pre kvapalinu sú preto malé no ich inštalácia bezpochyby ovplyvnila dizajn BMW R1200RT.

Plnenie motora zmesou paliva a aj výfuk spálených plynov majú teraz vertikálny prechod spaľovacou komorou. Výraznou zmenou je aj integrácia 6-stupňovej prevodovky k motoru pomocou mokrej spojky s funkciou anti-hopping, namiesto suchej, ktorá bola používaná predtým. Ďalšou zmenou oproti predchodcovi je presun kardanu na ľavú stranu motocykla.

BMW R1200RT 2014
BMW R1200RT 2014
BMW R1200RT 2014
BMW R1200RT 2014

Elektronika

Ani eRTéčku nesmú chýbať voliteľné režimy jazdy. V štandarde je BMW R1200RT vybavené dvojicou máp Rain a Road spolu so systém kontroly trakcie ASC (Automatic Stability Control). Nuž a pre zvýšenú bezpečnosť je systém ABS u všetkých modelov BMW tak isto montovaný štandarde.

Režim Road poskytuje nazvime to "bežné" vlastnosti motocykla. Normálna reakcia na plyn, dostupný plný výkon motora a slabšia citlivosť systému ASC. V režime Rain je reakcia na otočenie plynovou rukoväťou jemnejšia a systém ASC do jazdy zasahuje skôr. Pri zakúpenom Dynamic ESA sa v režime Rain prenastaví aj odpruženie na mäkšie.

Ako príplatková výbava je dostupný režim Dynamic, ktorý je súčasťou balíka Riding mode Pro v ktorom nájdeme aj systém Hill Start Control. V režime Dynamic má mať eRTéčko ostrejšiu reakciu na otočenie plynom, systém ASC a ABS má zasahovať aj v krajných prípadoch a pokiaľ bude na BMW R1200RT dokúpené odpruženie so systémom Dynamic ESA, zmení sa aj nastavenie podvozku.

BMW R1200RT 2014
BMW R1200RT 2014
BMW R1200RT 2014
BMW R1200RT 2014

Úplnou novinkou je systém pomoci rozjazdu do kopca (Hill Start Control). Vďaka tomuto systému môže jazdec zastať zo zapnutým motorom v kopci bez toho aby držal stlačené brzdové páčky. Pre tento účel spolupracuje systém rozjazdu do kopca so systémom ABS vďaka ktorému môže byť automaticky aktivovaná zadná brzda. Táto funkcia bola vymyslená za účelom uľahčenia zastavenia a rozjazdu do kopca s ťažkou cestovnou motorkou a nemá sa zamieňať s funkciou parkovacej brzdy. Preto BMW upozorňuje, že aj napriek prítomnosti systému Hill Start Control, je nutné pri odstavení motocykla nechať zaradenú rýchlosť.

Ďalším príplatkovým elektronickým pomocníkom môže byť systém BMW Gear Shift Assistant Pro, ktorý je ďalším celosvetovým unikátom na tejto motorke. Gear Shift Assistant Pro umožňuje preradzovať rýchlosti ľubovoľným smerom bez toho aby jazdec stlačil spojku či uvoľnil plynovú rukoväť. Radiť nahor aj nadol je teda možné pod plným plynom, samozrejme s výnimkou rozjazdu. Systém využíva senzor na výstupe hriadeľa z prevodovky a pri zachytení preraďovania automaticky zvýši alebo zníži ťah motora v daný moment aby simuloval stlačenie spojky. Gear Shift Assistant Pro je vyradený z funkcie pokiaľ sa jazdec snaží zaradiť vyšší prevodový stupeň pri zavretom plyne, vtedy je nutné použiť pri radení spojku. Radenie smerom nadol za pomoci Gear Shift Assistant Pro je možné v každej situácii.

Rám a podvozok

BMW R1200RT má nový rám, ktorý má byť tuhší a má zabezpečiť lepšiu stabilitu. Telelever a Evo Paralever sú samozrejmou súčasťou podvozku. Zdvih vpredu je 120 mm a vzadu 136 mm. BMW R1200RT je možné vybaviť aj odpružením Dynamic ESA (Electronic Suspension Adjustment). Dynamic ESA sleduje vertikálny pohyb kolies rovnako aj iné parametre a automaticky prispôsobuje tlmenie v závislosti na štýle jazdy, jazdných manévroch a rýchlosti. Nastavenie tlmenia prednej a zadnej tlmiacej jednotky sa vykonáva pomocou elektricky ovládaných regulačných ventilov. Elektronicky je možné podvozok nastaviť do troch režimom tlmenia: Soft, Normal a Hard. Podľa záťaže si potom jazdec zvolí jednu zo štyroch možností: jazdec, jazdec s batožinou, jazdec + spolujazdec a jazdec + spolujazdec s batožinou.

tt-ktm-1190-adv-2014

Prístrojová doska s TFT displejom

Prístrojová doska na BMW R1200RT pozostáva z analógových budíkov pre zobrazenie otáčok motora a rýchlosti. Samozrejme nechýbajú bežné výstražné kontrolky, avšak ovládanie hlavne príplatkovej výbavy si vyžiadalo použitie 5.7 palcového farebného TFT displeja. Displej sa pre lepšiu čitateľnosť môže nakláňať v rozmedzí +/- 5 stupňov.

Displej v sérii zahŕňa zobrazenie zaradeného stupňa, ukazateľ stavu paliva v nádrži, teplotu motora a voltáž batérie. Rozšírený palubný počítač Pro potom zobrazuje údaje ako: dvojica tripov, automatický trip master (resetovaný pri vypnutí motocykla dlhšom ako 6 hodín), vonkajšiu teplotu, varovanie pred námrazou (ak teplota okolia klesne na 3 stupne Celzia), priemerná spotreba paliva (samostatne k tripom), aktuálna spotreba paliva, celková priemerná spotreba paliva, priemerná spotreba paliva medzi servisným nulovaním kilometrov, priemerná rýchlosť, kontrola tlaku v pneumatikách (iba v spojení s RDC), dátum, čas státia, čas jazdy, čas, dátum objednávky do servisu, vzdialenosť prejdená od posledného servisu.

Audio systém

V príplatkovej výbave BMW R1200RT nesmie chýbať ani rádio. Audio systém na novom eRTéčku je využíva rovnaké technológie ako modelová rada K1600. Ovládanie je zabezpečené známym "kolečkom" na ľavej rukoväti Multi-Controller. Nechýba prepojenie s USB, MP3 či iPod zároveň je rádio spojené cez Bluetooth s prilbami jazdca aj spolujazdca (samozrejme vďaka tomu môžu komunikovať jazdec so spolujazdcom medzi sebou). Audio systém je schopný prijímať aj signál zo satelitného rádia Sirrius XM ale len u modelov určených pre trh v severnej Amerike.

BMW R1200RT 2014
BMW R1200RT 2014
BMW R1200RT 2014
BMW R1200RT 2014

Záver

BMW R1200RT nie len akýmsi mixom medzi novým GéeSom a K1600-vkou. Dizajn a použitie základov síce vravia jasne o "inšpirácii" konštruktérov avšak pridali aj čosi viac. Nové eRTéčko tak ako prvý motocykel na svete obsahuje elektronických pomocníkov ako Hill Start Control a Gear Shift Assistant Pro. S ukazateľmi rôznych spotrieb paliva to už ale asi trochu prehnali, no multifunkčný displej toho znesie určite oveľa viac, a tak sa istotne máme na čo tešiť aj do budúcna.

Pridané: 28.01.2014 Autor: Feri Zubal - zeON pošli na vybrali.sme.sk

Technické parametre z Moto DB:

BMW R 1200 RT 2014:

Foto:
BMW R 1200 RT 2014
Všeobecné informácie:
Výrobca:BMW
Model:R 1200 RT
Rok:2014
Novinka:NOVINKA 2014
Kategória:Športovo cestovná
Motor:
Typ motora:dvojvalcový boxer (4T)
Objem:1170 ccm
Max. výkon:125.1 k (92.0 kW) / 7750 ot.
Max. krútiaci moment:125 Nm / 6500 ot.
Kompresný pomer:12.5:1
Vŕtanie x Zdvih:101.0 x 73.0 mm
Palivový system:vstrekovanie
Rozvod:DOHC (4V)
Chladenie:vzduchom a kvapalinou
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:manuálna 6-stupňová
Sekundárny pohon:kardan
Zdvih vpredu:120 mm
Zdvih vzadu:136 mm
Brzdy vpredu:dvojkotúčová
Priemer bŕzd vpredu:320 mm
Pneu vpredu:120/70 ZR 17
Brzdy vzadu:jednokotúčová
Priemer bŕzd vzadu:276 mm
Pneu vzadu:180/55 ZR 17
Hmotnosť / Rozmery:
Hmotnosť s náplňami:274 kg
Výška sedla:805 mm
Rázvor:1485 mm
Dĺžka:2222 mm
Šírka:983 mm
Objem nádrže:25 l
Dynamické Parametre / Spotreba:
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h:3.8 s
Spotreba paliva:3.9 l/100km
Dojazd po rezervu:cca 480 km
Doplnková výbava:
ABS:áno, v sérii
Trakčná kontrola:áno, v sérii
Palivové mapy:áno, v sérii
Palubný počítač:áno, v sérii
Tempomat:za príplatok
El. Podvozok:za príplatok
Iná výbava:Asistent preradzovania, Hill start control, GPS vstavané do prístrojovky, Kontrola tlaku v pneumatik
Poznámka:
Cena 8/2014 17.050,-EUR

Seriál článkov - Novinky 2014:

| Seriál článkov: Novinky 2014 |

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (13 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (31)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku:

Suzuki V-strom 1050 2020

cfmoto-side-05-2020

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2020 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 137581 | Včera: 140413