Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 24.06.2011 Autor: gilbert
Čitatelia: 19377 [História]
India je stále pre nás exotická krajina. Žiaľ, Pionier tam vyrábaný nebol esteticky exotický ako v Brazílii. Vyrábal sa na základe licencie pod názvom Ideal Jawa.
Predchádzajúci | Seriál článkov: História Pionier | Nasledujúci
India, ako bývalá anglická kolónia začala svoju motorizáciu licenciou anglických motocyklov Royal Enfield. Tieto boli a sú stále exotické, pretože ani po viac ako 50tich rokoch vôbec nezmenili svoj vzhľad. Exotika je daná aj tým, že indický Enfield má aj dieselovú mutáciu. Bohužiaľ, pre mňa je licencia na malú 50-ku stále nejasná.
Do Považskej Bystrice bol z Čiech dovezený prvý Pionier, ktorý bol dielom J. Jozífa a bol vybavený pedálmi. Vyrábať sa začal ale bez pedálov s označením Jawa 550 Pioner. Vo vývoji v Pov. Bystrici bol modernizovaný na Jawa 555. Typové označenie Jawa 551 a 552 niesol moped Jawetta z vývoja v Čechách, pričom nadväzoval na prvý pedálový moped Pionier označený Jawa 359. V Čechách bol aj vyrobený prototyp skútra na báze Jawa 550. Nejaké informácie som zistil, no aj to nie je to pravé orechové. Fakt je ten, že najskôr cez MOTOKOV do Indie putoval oskútrovaný klasický Pionier J 555, ktorý bol vyvinutý a vyrábaný na Slovensku.
Žiaľ o takéto vozidlo záujem veľmi nebol. Indovia však namiesto celých motocyklov dovážali súčiastky a montovali motocykle priamo v Indii, pretože indická vláda zakázala dovoz motocyklov ako takých. Neskoršia iniciatíva prišla od indických partnerov. Požadovali objem alternatívne 50 a 60 cm³, zvýšená nosnosť a sedadlo pre tri osoby. Tu je kameň úrazu. Prototyp pre Indiu z roku 1967 bol vyrobený v Považskej Bystrici a bol kombináciou Jawy 555 s dvojsedadlom, vysokými riadidlami s hrazdičkou, lichobežníkovým svetlometom Ital Jet v držiaku z Mustanga. Zadné svetlo bolo z kývačky a nádrž z už spomínaného mopedu Jawetta Sport.
Motor bol tiež kombináciou, pretože jeho valec bol z modelu J 555 (objem 50cm³) a bloky z J 20, vrátane karburátora (mimo vzduchového filtra) a výfukového potrubia. Indický Pionier bol vyrábaný v továrni v indickom štáte Karnataka v meste Mysore. Kontakty s touto fabrikou mala naša vláda od roku 1960, keď začala v Indii výroba kývačiek pod názvom Ideal Jawa. Táto započala v novovybudovanej továrni. Indický Pionier bol vyrábaný od roku 1968. Mal označenie Jawa /Ideal/ Jet typ A. Objem bol stále 50 cm³.
Po uplynutí licencie bol vyrábaný plne v indickej réžii. Tento niesol názov Yezdi Jet typ B a mal objem 60 cm³. Yezdi Jet sa veľmi nelíšil od svojho vzoru. Rozdiel bol len v niektorých dielcoch ako úzke riadidlá z J 05, Starý reflektor z J 555 bol nahradený modernejším z J 05, dokonca neskoršie podobným ako u J 23. Riadidlá následne boli rôzne (ako J 05, J 21 prípadne Babetta), madlá na zadnom blatníku tiež, individuálne zadná brzda bola ovládaná aj tiahlom, alebo pridané tlmiče z motocykla Yezdi 250. Predný blatník bol neskoršie odľahčený z modelu Mustang. Keďže tieto modernizácie nezlepšili aj tak zastaralý desing rozhodlo sa vedenie továrne k totálnej modernizáii.
Výsledkom bol model Yezdi Colt. Po vzore J 20 bol rám vybavený klasickou kyvnou vidlicou. Nádrž bola premiestnená pod sedadlo. Motor bol prepracovaný podľa vzoru anglických motocyklov, teda štartovacia páka bola premiestnená na ľavú stranu. Preraďovanie rýchlostí sa premiestnilo na ľavú rukoväť, podobne ako to mal Stadion. Objem bol už len 60 cm³. Jednoduchý desing bol dosť pokrokový. Podsedadlová nádrž bola prekrytá priliehavou kapotážou. Blatníky boli ako z Mustanga.
Vrcholom výroby bol model Yezdi Colt LDX. Táto 60-ka bola naozaj na svetovej úrovni. Nádrž sa zväčšila (ako u skútra Simson) a prispôsobil sa jej aj zadný blatník. Yezdi Jet a Colt sa vyrábali až do krachu továrne. Predzvesťou bola pohonná jednotka, či "Kývačka, alebo Pionier", pretože bola dvojtaktná a nespĺňala emisné svetové normy. Výroba bežala od roku 1968 do 1988. Na krátko bola ale výroba obnovená, ale to len na jeden rok 1996 -1997.
Počas výroby existovali rôzne amatérske úpravy ako premiestňovanie stupačiek a riadidiel, rôzne madlá a podobne. Zaujímavý bol aj skúter s malými bantamovými kolesami odvodený od Coltu, tomu ale dominoval upravený zadný blatník z prvého modelu Jet. Pre cestné preteky bol vyrábaný aj model Yezdi Racing s celokapotážou.
Priznám sa, stále ma zaráža fakt neinformovanosti našej vtedajšej motoristickej verejnosti o modeloch spoza železnej opony, zvlášť, keď vychádzali z koncepcie Pioniera. Uniformita vládla vtedy celým východným blokom. Čo keby si vtedy niekto zmyslel mať zväčšený objem na 60 cm³ na Pionieri, veď by chlapcom z V.B-é utiekol a vysmial sa ich dýchavičnej Škodovke. Mal som skúsenosti s unikaním, pretože aj môj Pionier (enduro) sa vymykal zo šedého priemeru. No VB malo vtedy Oktáviu Kombi a tou chodníčkom, alebo popod rampy prenasledovanie bolo nemožné.
Pridané: 24.06.2011 Autor: gilbert Zdieľať
Predchádzajúci | Seriál článkov: História Pionier | Nasledujúci
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 53559 | Včera: 237917