Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 26.04.2011 Autor: Peter Haršáni - Haro
Čitatelia: 5619 [Mototuristika - Afrika - Moto-akcia]
Svetoznáma rally v Maroku bola tento rok aj so slovenskou účasťou. Gažko napriek smole urputne hájil naše farby a určite sa nestratil. Vlastne raz bohužiaľ áno.
Svetové rally sú v našich predstavách spojené väčšinou s púšťou a pieskom. Aj keď sa mnohé menšie podujatia jazdia aj v inom prostredí je pravdou, že tie najvýznamnejšie sú umiestnené v kráľovstve dún a tiav. Marocká Tuareg Rally patrí medzi významné športové rally podujatia. Svoje nezmazateľné miesto jej právom patrí pre spätosť s pôvodným odkazom tohto druhu pretekov. Jalové presuny sú minimálne, merané časovky dlhé a výživné. Bez účasti továrenských tímov môžeme hovoriť o rýdzom amatérskom športe bez špinavých zákulisných ťahov a prehmatov.
Tak ako je Dakar francúzska záležitosť, Tuareg Rally patrí do nemeckých rúk. Založil ju v 1999-tom Rainer Autenrieth, sám bývalý aktívny závodník. Po rozpačitých úvodných ročníkoch sa podnik rozbehol a v 2011-tom štartovalo vyše 130 motoriek a 47 áut. Organizačný konvoj tvorilo cca. 36 ľudí. Slušné.
Erg Chebbi - miesto rozhodujúcich etáp |
Celková dĺžka býva každoročne 2500km, pričom rozhodujúcich 500 sa jazdí v Erg Chebbi na 200 metrov vysokých dunách. Scenár je vždy podobný: štartuje sa v marci v Španielskej Amerii, po vylodení sa v Marockom Nadore 2 dni brázdia Atlas a náhorné plošiny cez Missour stále smerom na juh do Merzougy. Po dosiahnutí dún Erg Chebbi zápolenia v piesku vrátene King Stage trvajú 3 dni a ďalšie 2 trvá návrat na sever. Ukončenie krátkou etapou v Španielsku s cieľom na morskej pláži a záverečný žúr v Mojacare je európskou bodkou zápolenia.
Czech Beer Rally Team |
Rally sa jazdí a naviguje podľa road-booku, miestami v dunách na wait-pointy s pomocou GPS. Denné etapy sú rozdelené na navigačné časti s časovým limitom a ostré merané časovky. Motorky a autá zápolia buď ako profi alebo amatéri. Kategórie si vyberajú sami, profi majú niektoré enduro pasáže vhodné skôr pre moto do 450ccm a pasujú pravidelným účastníkom enduro pretekov. Amatérske trasy sú menej náročné a kratšie, hlavne pre kategórie 690ccm a viac. Všetci musia disponovať povinným navigačným a záchranným vybavením, ktoré sa kontroluje pred štartom každej etapy.
Okrajom dunových polí |
Dobrodružstvo tento rok absolvoval aj česko-slovensko-poľský tím s príznačným názvom Czech Beer Rally Team. Filip „Beba“ Weber, Adam Kubarsky, David Štepán a Igor „Gažko“ Gažo tvorili jeho pretekársku časť, pod vedením „vedúceho zájazdu“, ktorým je Petr „Low“ Polanecký. Českú účasť posilnili otec so synom, Vlastici Tošenovský. Gažko tu štartoval na staručkej KTM EXC 520 už po druhý raz. Po nešťastnom úraze v ročníku 2009 sa opäť postavil na štart s víziou dobrého výsledku v kategórii profi a v dorazení v zdraví až do cieľa.
Gažkov kokpit |
Špecialitou rally je štart do prvej etapy priamo z trajektu dorazivšieho do Afriky. Etapa prekonáva hlavný hrebeň pohoria Atlas, vedie cez riečiská a kaňony a na úvod dajú jazdcom zabrať aj náročné enduro pasáže v horách. Druhý deň je v znamení vypaľovačiek po náhorných planinách. Tieto úseky sú rýchle a zradné. Pravidelnú zábavu pretekárom zaobstarávajú nečakané vymleté rigoly a jarky priečne cez cestu. Záver je prejazd cez dunové polia a cieľ priamo v Merzouqe, legendárnej dedine pod dunami.
Hneď v prvej časovke 2. dňa si Gažko vybral svoj diel smoly, bohužiaľ nie celý. Asi v jej strede mu uletela matica z osky zadného kolesa a tak musel opravovať na mieste. Samozrejme nikto nemal náhradnú a preto prišli k slovu plastové „kravatky“, nasilu vrazený kľúč z vercajchu a lepiaca páska. Keď pri oprave potreboval pridržať motorku na bočáku prítomný Germán mu odmietol pomôcť s idiotským odôvodnením, že jeho riešenie problému je nebezpečné. Zrejme jedinec schopný prevrátiť Mercedes do jarku ako neschopný jazdy po vypálení žiarovky v smerovke. Nakoniec Igor prišiel na najbližší CP kde mu ďalší Germán odmietol požičať náhradnú maticu s tým, že má pri sebe iba jednu navyše. Záchrana prišla v podobe Patsy Quick, niekoľkonásobnej učastníčke Dakaru, ktorá zabezpečovala servis pre Angličanov, zmontovala potrebnú súčiastku z vlastnej mašiny na dodávke. No trampotám nebolo konca - Gažko zároveň zistil unikajúci olej z motora cez rozbité sklíčko na kontrolu hladiny oleja. Problém vyriešila plastová zátka z marockej PET fľaše, olej si požičal a dorazil do cieľa etapy. Otvor zalepil 10-dirhamovou mincou a lepidlom na chladiče. Napriek problémom figuroval na 17.mieste v profi kategórii!
Výjazd v závere DuneRace |
3. deň sa jazdí po dunách aj pláňach. Etapa je namotaná okolo Erg Chebbi, ale zabehne aj do blízkych čadičových hôr. Ich čierna farba pripravila napoludnie súťažiacim peklo. Teplota sa prehupla cez 40°C, motorky štrajkujú a vyčerpané telá jazdcov tiež. A to všetko deň pred kráľovskou etapou. Po 190 km v púšti (z toho 90 v dunách) je Adam 5. a Gažko 8. v profi, Beba 2. v amatéroch.
Piesok, piesok a zase piesok. Taká je King Stage. Strašiak zúčastnených a rozhodca konečného umiestnenia. Celá etapa sa motá po ergu, medzi rozpálenými dunami. Je náročná na navigáciu – potreba porovnávať GPS a roadbook sa vypomstila práve Gažkovi. Asi v polovine etapy si v zápale závodenia nevšimol v itíku nutnosť absolvovať menší niekoľko kilometrový okruh a kým sa zbadal bolo už neskoro. Minul tri skryté CP, zaznamenal veľkú penalizáciu a pád na 32. miesto priebežného poradia. Škoda. Naproti tomu Beba sa posunul na 1. miesto v kategórii. Etapa merala 110km pre amatérov a 198 pre profi. Takáto porcia kilometrov čisto v dunách sa rovná masakru.
Gažko (vľavo) a Beba (vpravo) na vrchole výjazdu |
Piaty deň rally je vždy v znamení Dune Race. Amatéri absolvujú tri a profi štyri cca. 20km okruhy v zložitých dunách. Preteká sa v rozjazdenom nestabilnom piesku s hromadným štartom. Veľa jazdcov máva problémy s nekonečnými výjazdmi na veľké duny a aby toho nebolo dosť, koniec je vždy zaklincovaný mega výjazdom. Na atypickú dunu s rovným a strmým svahom sa dostane len niekoľko profi vrátane Gažka a jeden amatér – Beba. Ten si udržal vedenie, Adam je 5. a Gažko poskočil na 29. miesto.
Po pieskových etapách nasleduje dvojdňový návrat na sever, navigačne náročné etapy s každoročnou vražednou vložkou pre profi – Boiler Pass. Šialený výjazd po veľkých kameňoch a skalných prahoch, na konci po kozom chodníčku so serpentínami pre trialistov. Gažko dal tento úsek bez problémov. Ale v ďalšej etape prehliadol v úzkom kaňone odbočku a vyšiel z neho na neznámom mieste. Našťastie sa dokázal napojiť na trasu etapy a trafiť do cieľa. Beba 1., Adam 4. a Gažko 26. Potom nalodenie a plavba trajektom na španielsku stranu Gibraltaru.
V Španielsku sa napriek nočnému chľastaniu na trajekte ide ešte krátka navigačná etapa a nakoniec časovka končiaca na brehu mora. Tu sa dá iba málo získať ale veľa stratiť. Napríklad Bebovi zdochla motorka, len s problémami ju naštartoval a vyhral kategóriu amater. Adam zostal na 4. pozícii, Vlastík Tošenovský na 8. a Gažko na 25. mieste.
V cieli |
Rally sa skončila úspechom pre Czech Beer Rally Team, Bebovo plánovanie s množstvom piva bolo precízne, pivný pitný režim bol zabezpečený až do cieľa preteku. Gažko napriek smole a nepozornosti zabojoval, nazbieral skúsenosti a tie môže o rok zúročiť. Blahoželáme! (Snáď mu v 2012-tom neukradnú kartón plný plechovkového Bažanta tak ako teraz.) A ak všetko dobre dopadne, ročník 2012 sa odohrá snáď vo viacnásobnej slovenskej účasti.
Pridané: 26.04.2011 Autor: Peter Haršáni - Haro Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 54041 | Včera: 124841