Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 08.09.2020 Autor: Peter Haršáni - Haro
Čitatelia: 2533 [Šport - Rally]
Už sme si pomaly zvykli, že pre pandémiu-nepandémiu sa dejú šialené veci. Krajiny riadia hygienici, nik nie je chorý a spoza opony nám životy začali manažovať šialenci. A tak sa krajiny zatvárajú a zase otvárajú bez nejakej logiky. Najnovšie sú problémy v Maroku a z tohto dôvodu museli usporiadatelia Eco Race pristúpiť k radikálnemu kroku.
Akékoľvek zmeny pri rally takéhoto formátu sú necelé 4 mesiacom pred zahájením neuveriteľným problémom. Logistika, bivaky, ale hlavne trasy a roadbooky predstavujú náročné a vysoko sofistikované úsilie, vyžadujúce okrem nasadenia aj určitý nevyhnutný čas. Preto organizátori nečakali na poslednú chvíľu a oznámili zmeny už teraz.
Bolo nutné rozhodnúť sa rýchlo a zásadne. Z rally úplne vylúčili Maroko s jeho rôznorodými terénmi. Nie každý mal rád kamenno-prachové etapy na začiatku, neskôr preložené dunovými poľami a slanými vyschnutými panvami. A už málokto miloval často silné ranné mrazy a prípadný sneh na trasách. No táto severoafrická krajina poskytovala všetko, čo sa na kontinente vyskytuje, okrem dažďových pralesov.
Ročník 2021 odštartuje a skončí v Dakare. Povedie cez Senegal do Mauretánie a vráti sa späť do Senegalu pri Ružové jazero. Preto budú terénmi najprv piesčité savany posiate baobabmi a trsmi trávy, neskôr nekonečné dunové polia z obzvlášť mäkkého piesku, prenádherné vádí s piesčitými dnami a aj vypaľovacie pláne, či dlhé pláže Atlantiku. Stroje a doprovodné autá budú dopravené loďou do prístavu v Dakare, posádky priletia a naspäť to pôjde v opačnom garde.
Nejedná sa o nič nové: už v roku 1997 mal Dakar Rally trasu Dakar – Dakar. Nešlo o politický, prípadne bezpečnostný aspekt, ale o snahu oživiť stagnujúcu súťaž a nastoliť nový formát do budúcnosti. Konvoj vtedy zamieril do srdca Sahary do Nigeru, na púšť Téneré a späť.
Šéf Eco Race Rally Jean Louis Schlesser vydal k problematike oficiálne stanovisko, z ktorého vyplýva, že nenechávajú nič na náhodu. Prihláseným potvrdili účasť aj garanciu už zaplatených poplatkov a váhajúcim oznámili, že ceny zostávajú zmrazené. Čo prinesú tieto zmeny pretekárom? V prvom rade piesok a ešte raz piesok. Bude oveľa viacej záležať na výkone a spoľahlivosti motorov, ako na podvozkoch. Samozrejme, svoje povedia tiež pneumatiky, vhodné do nestabilných dún aj na rýchle úseky. Okrem toho sa celá súťaž odohrá v oblastiach s dosť vysokými teplotami.
Problémom bude palivo. Totiž pretekári sú povinní odoberať benál od usporiadateľa. Toto sa nedalo obísť na dlhých etapách, kde motorkári chtiac-nechtiac museli v mauretánskych etapách čapovať šťankám podobný benzín na čerpacích bodoch. Ale ráno si vždy naliali vlastný, ukrutne kvalitný, benzín prepašovaný z Maroka. Severoafrickému palivu sa totiž naozaj nevyrovná nič na svete, obsahuje iba to čo má obsahovať, bez „ekologických“ prímesí. No pri katastrofálnej nekvalite mauretánskeho benzínu je problémom výkon, tak chýbajúci v dunách. A samozrejme aj životnosť agregátov, Maťo Benko by mohol rozprávať. Teraz nebude kde zobrať palivo na úrovni, jedine zohnať ho na značkových pumpách v Senegale a doviezť do Mauretánie.
Tak či onak, Eco Race žije ďalej a špecialisti na piesok si už teraz mädlia ruky. Myslím, že právom. A všetci účastníci môžu chystať kraťasy a sandále, páperové vetrovky nebudú potrebovať.
Taxt: Haro, foto: internet
Pridané: 08.09.2020 Autor: Peter Haršáni - Haro Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 171219 | Včera: 244307