Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 03.01.2020 Autor: Peter Haršáni - Haro
Čitatelia: 4669 [Šport - Rally]
Africa Race, skutočné preteky do Dakaru, Dakar je v Afrike a iné prívlastky má čoraz populárnejšia rally. Vznikla ako plnohodnotná náhrada pretekov s menom Dakar, ktoré pod vymyslenou zámienkou opustili Afriku, aby medializovaný cirkus sypal čo najviac peniažkov. Čuduj sa svete, Africa Rally žiadne problémy s terorizmom nemá a utešenie rastie z roka na rok. Už 12. ročník začne v januári 2020 v Monaku.
| Seriál článkov: Africa Eco Race 2020 | Nasledujúci
Text: Haro, foto: internet
Rally si za roky vybudovala povesť podujatia s vysokým športovým kreditom, bez zákulisných ťahov. Obsahuje minimum presunov a maximum časoviek, z toho každoročne je okolo 70% v rôznych formách piesku. Ročník 2020 ponúka celkovo 6.500km s bivakmi v púšti, s precíznym roadbookom a so super organizáciou. Ako vždy, aj teraz bude rally vysielaná denne na Eurosporte.
Po slávnostnom a symbolickom štarte v Monaku konvoj nalodí na trajekt v prístave Savona v Taliansku. Loď zamieri smerom k Afrike, no nie do Nadoru, ako bývalo zvykom, ale do Tangeru. Obrí terminál bude aj miestom ostrého štartu a 7.1.2020 jazdci zamieria na juh, na Saharu.
Celkovo usporiadatelia nachystali 12 krásnych etáp a jeden oddychový deň po 5. etape v Dhakle. Severom Maroka iba prebehnú a 1. etapa má veľa ako jediná veľa presunov a málo pretekania. To preto, aby konvoj čím skôr dosiahol na terény, vhodné pre rally svetového formátu.
Územie Maroka bude hostiť 5 etáp, Mauretánia celých 6 a Senegal tú poslednú. Rozhodovať budú, samozrejme, zradné dunové polia Mauretánie. Tam príroda preverí stroje, kondíciu a umenie jazdcov a hlavne ich navigačné schopnosti. Sahara nerada odpúšťa, čo bude v tomto ročníku platiť dvojnásobne. Podľa dvojice usporiadateľov, bývalých dakarských es Schlessera a Metgeho, aj na území Maroka, sledujúc hranicu s Alžírskom, povedú jazdcov na množstva dún s ukrutne mäkkým pieskom. Tipujem, že prejdú poľami za Taouzom, potom Erg Chegaga za M´hamidom, a od mesta Assa na juh smerom na bývalú Západnú Saharu je všetko o dunách, pieskom zafúkaných wádí a o nádherných vypaľovacích pláňach. Mauretánia je o piesku takmer celá, pričom ich povestná mäkká konzistencia naháňa hrôzu mnohým skôr, ako k nim dorazia.
Štartové pole naberá na objeme a len v kategórii motoriek je nárast o 81% účastníkov, čiže namiesto necelých 50 jazdcov ich bude vyše 80. To je konkurencia priam nevídaná a rally začínajú vyhľadávať pretekári svetových mien. Medzi nimi nebudú opäť chýbať pravidelní účastníci Maťo Benko a Jano Zaťko. Obaja už na Africa Race úspechy dosiahli, najvýraznejšie v roku 2017 (Benko 3. miesto celkovo, Zaťko 4. miesto). Budeme našim reprezentantom držať palce a prinášať o ich strastiach a radostiach pravidelne správy.
Našou dlhoročnou amatérskou rally jednotkou je Maťo Benko, ktorý si zvlášť zamiloval Eco Race. Hoci by nemal problém zúčastniť sa Dakaru, pravidelne preferuje preteky v Afrike. Podľa jeho slov je športový duch a jasne dodržiavané pravidlá viac, ako Dakar s čudným výkladom pravidiel a so zákulisnými ťahmi fabrických tímov.
Tím už absolvoval cestu do Monaka, kde dorazil 2.1.2020. Deň nato prebehnú technické prebierky a uloženie strojov do parc fermé. Symbolický štart z pódia za prítomnosti zhýčkaných médií a sponzorov si pretekári užijú 4.1. popoludní, aby sa následne vydali do severotalianskeho prístavu Savona. Je bližšie od Monaka ako Janov a vzhľadom k veľkosti je v pohode bez stresov. Po dvoch dňoch na mori trajekt zaparkuje pri móle v marockom Tangeri a rally začne ostrým štartom.
V ročníku 2020 bude v tíme Norwit Rally Team niečo po starom a niečo nové. Pribudol nový pretekársky parťák a vyladená technika.
Maťo Benko: „Z Popradu vyrážame po vlastnej osi do Monaka na Nový rok 2020. Konečne po rokoch som mohol byť s rodinou na Silvestra. Preťažená dodávka váži asi 5,5t pretože berieme 2 motorky. Ide s nami v tíme totiž legenda Dakaru Nór Ullevalseter. Vyhlásil, že pôjde jedine s nami, čo je pre mňa obrovská pocta. Inak zostava je klasika: vodič Peťo Rečičár, mechanik Jožko Kolenič.
Motorky sme obe chystali u nás. Mám novú KTM 450 Rally Replica, model 2020. Ale tento raz sme nenechali nič na náhodu a motorka prešla množstvom úprav. V prvom rade sa podarilo poladiť motor tak, aby dokázal prejaviť skutočný potenciál. Podrobnosti si nechám pre seba, ale pre zaujímavosť teraz je maximáka vyše 180km/h! Mašinu sme komplet rozobrali a zložili a každý závit opatrili lepidlom, nech nič v náročnom preteku neodvibruje a neodpadne. Motor dostal novú spojku Hinson a chladiacu kvapalinu s bodom varu až okolo 180°C. Dôležitý predpoklad na prejazd dún v Mauretánii bez toho, aby zadieralo motor. Zmenili sa aj sekundárny prevod a reťaz.
Špeciálnu pozornosť dostal podvozok. Predné tlmiče sú vymenené za nové WP52mm, zadný Trax je upravený. Skúšame nový set-up nastavenia. Pretože motorka zrýchlila, je potrebné ladiť pruženie tak, aby v prípade nečakanej nerovnosti nakoplo viac predok. Z tohto dôvodu používame struny s tvrdosťou 5,6. Samozrejme všetko stojí na poriadnom odladení. Vzhľadom k množstvu dún prispôsobujeme jazdné vlastnosti tomuto podkladu.
K podvozku patria pneumatiky. Berieme spolu 40 kusov, predky Michelin Enduro Competition 90/100/21 a dozadu klasiku Michelin Desert 140/80/18, miusy sú tiež Michelin. Okrem toho vezieme množstvo náhradných súčiastok, základom je celá náhradná motorka, lebo KTM síce podporuje kamiónom s dielmi Dakar, nie však Eco Race.
Na motorke mám navešané všemožné potrebné súčiastky ako páčky, lamely, svetlice, zdrhovačky, náradie, záchranný balík a podobne. Tiež berieme aditíva do benzínu, potrebné na mauretánske palivo, ktoré budeme povinne čapovať od usporiadateľa počas etáp.
Ja som sa pripravoval kondične aj jazdecky. Okrem pretekania v rally ma čakalo veľa tréningového motokrosu. K tomu pravidelné veslovanie na trenažéri tak 12-15km denne, skialp, behanie, balančné cviky a podobne.
Spávať budeme v dodávke prerobenej na karavan, čo oceníme v priebehu prvých etáp, kedy bude v Maroku počas nocí určite mrznúť. Ullemu stačí stan, je skromný. Atlas v Maroku je teraz po výdatnom snežení, našťastie 1. etapa má vyše 700km presunov a iba cez 20km špeciálu, takže sa snáď snehu vyhneme.
Na rally je v našej kategórii vyše 80% nárast pretekárov, čo znamená lepšiu konkurenciu. Má byť ako vždy veľa piesku a dún, usporiadateľ sľubuje mäkké a prachové duny na hranici prejazdnosti v Maroku aj v Mauretánii. Cieľ je jednoduchý: uvidieť cieľ v Dakare zdraví a celí, na pojazdných motorkách. Dúfam, že ho splníme.“
Pridané: 03.01.2020 Autor: Peter Haršáni - Haro Zdieľať
| Seriál článkov: Africa Eco Race 2020 | Nasledujúci
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 151948 | Včera: 217926