Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 17.11.2020 Autor: Peter Haršáni - Haro
Čitatelia: 6157 [Šport - Rally]
Rally dobrodružstvo v Saudskej Arábii nezadržateľne odpočítava dni z kalendára a onedlho budeme svedkami bojov odvážnych pretekárov s nástrahami púšte, itineráru a techniky. Berieme ako samozrejmosť fakt, že sa na Dakare zúčastňujú naši pretekári v kategórii moto, a to pravidelne dokonca s umiestnením na špici. Doteraz naháňali najlepších duo Svitko a Jakeš, no situácia sa zmenila k lepšiemu . Pribudli Benko a Vlčák.
Predchádzajúci | Seriál článkov: Dakar 2021 | Nasledujúci
Števo je bezpochyby našim najúspešnejším jazdcom Dakaru v histórii. Začal jazdiť v novej ére v Južnej Amerika a preto porovnáva najnovšie podmienky práve s ňou. Prvý ročník 2010, ešte na KTM 690, dokončil ako najlepší nováčik na 13. mieste a o rok neskôr už finišoval ako 5. najlepší. To presedlal na objem 450ccm, čo hodnotil ako krok vpred. Tento úspech zopakoval aj v roku 2015. Hviezdne chvíle prišli o rok neskôr, keď jazdecké umenie a športová šťastena si podali ruky a Štefan skončil na 2. mieste celkovo.
Števo ide do Arábie po náročnej a veľmi zodpovednej príprave. Očakávania verejnosti sú, ako vždy, vysoké. No laikom uniká jeden podstatný fakt: nie je továrenským jazdcom. O toho sa v prípade fatálneho zranenia (a skončenia kariéry) postarajú finančne a aj inak, aby mohol pokračovať buď v pretekaní, alebo v normálnom živote. Preto môžu letieť fabrickí jazdci za hranou únosnosti. Ktorým hra so šťastím vyjde, končia na bedni, ostatní v špitáli. Naopak, po súkromnom jazdcovi v prípade problémov ani pes neštekne (na Slovensku obzvlášť), preto musí mať v hlave nastavenú hranicu medzi rizikom a zodpovednosťou. Ale je nutné povedať, že na TOP 10 Števo má a tam jazdecky a skúsenosťami aj patrí.
Zaradenie medzi elitu s označením Legend mu právom patrí. Veríme, že štart na 12. Dakare mu prinesie šťastie a návrat na jazdecké výslnie. Pôjde so svojím odskúšaným tímom.
Je iba zopár jazdcov, ktorým sa podarilo absolvovať Dakar v Afrike, v Južnej Amerike, aj v Saudskej Arábii. Začínal s Jarom Katriňákom v roku 2007 a doteraz absolvoval 12 ročníkov najťažšej rally sveta. Jeho účasti mali často turbulentný priebeh: 5-krát odstúpil pre mechanickú poruchu a 3-krát pre zranenie. Ale zase v roku 2013 to dotiahol na 4. miesto celkovo, neskôr bral 8. a 11. miesto. Výsledky ako na hojdačke. Naposledy sa odviezol necelé 4 etapy a zradila ho prevodovka.
Ivan pretekať vie, hoci na úplnú špičku to už nie je. Otázkou zostáva kondičná a jazdecká príprava, prípadne technické a tímové zázemie. Určite má na dôstojné celkové umiestnenie, pri absencii večnej smoly a dostatku šťastia môže prekvapiť seba aj fanúšikov, ktorých má stále dosť. A okrem toho – tiež patrí medzi Legend!
Dva roky pôsobil ako manažér Števa Svitka, pomáhal pri financovaní a hlavne v organizovaní a vybavovaní zložitej agendy. Pre širšiu verejnosť je neznámym jazdcom, no aj moto komunita netuší, kto vlastne je. Má síce nulové skúsenosti s rally, ale absolvoval mnohé šialené enduro preteky ako Sea to Sky, Romaniacs, či Hixpania, alebo aj rumunský majstrák v extrém endure. Preto nemožno o jeho jazdeckých kvalitách pochybovať. Otázkou zostáva navigácia a schopnosť prispôsobenia sa vysokým rýchlostným priemerom Dakaru. Ako jediný z našich štartuje vo vysoko cenenej kategórii MOTUL (bývalé Male moto) bez podpory tímu.
Vzhľadom k nízkemu veku (iba 26 rokov) má predpoklad postupného rastu, pretože čas beží a nová generácia nám, na rozdiel od Čechov, nejako nevyrastá. Bude sa učiť za behu, no učiteľa má najlepšieho, akého si môže priať.
Cesta amatéra z Piliscsévu na Dakar bola strmá, rýchla a úspešná. Maťo Benko to spomedzi rýdzich amatérov dotiahol až na najvyššie možné poschodie: na Eco Race a Dakar. V roku 2015 začínal na Intercontinental Rally, pokračoval na Eco Race 2016-2020 a zakotvil na Dakare 2021. Ono pôvodne sa zaprisahal, že kašle na Dakar bude jazdievať len Africa Eco Race. Nielen pre finančnú dostupnosť, ale aj pre pretrvávajúce športové nadšenie organizátorov, pre minimum presunov a pre mnoho iných faktov. Bohužiaľ Eco Race 2021 zrušili a tak neostávalo nič iné, ako zužitkovať prípravu na Dakare.
S „kvalifikáciou“ na Dakar nebol problém, doteraz absolvoval 5 ročníkov Eco Race, pričom v roku 2017 to dotiahol na 3. miesto celkovo. Púšť Arabského polostrova je podobná Sahare a preto Maťo pôjde síce na inú rally, ale má dostatok skúseností na jej úspešné absolvovanie. Ak k tomu prirátame zabehaný tím, nemal by mať problém.
Text: Haro, foto: internet
Pridané: 17.11.2020 Autor: Peter Haršáni - Haro Zdieľať
Predchádzajúci | Seriál článkov: Dakar 2021 | Nasledujúci
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 219825 | Včera: 160763