Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 10.01.2022 Autor: Peter Fischer
Čitatelia: 6555 [Testy a predstavenia - Vyskúšali sme]
Tak trochu cynicky poviem, že pre nás motorkárov má globálne otepľovanie výhodu v tom, že čoraz častejšie sa u nás dá jazdiť celoročne. Kým však u nás nebudú zimy s dvojcifernými dennými teplotami, nejaké menšie či väčšie úpravy na motorke alebo oblečení budeme potrebovať. My sme pre vás vyskúšali zimnú skútrovú výbavu z ponuky originálnych doplnkov Piaggio. A veľmi si ju pochvaľujeme!
Text: Peter Fischer
Foto a video: Peter Fischer
Samozrejme, nemáme to také luxusné ako trebárs naši kolegovia v Ríme či Barcelone, ale trend je jasný a zdá sa, že aj nezastaviteľný. Niekedy si stačí predstaviť, aké motorky a oblečenie sme mali pred takými tridsiatimi rokmi, a hneď je človeku teplejšie :)
Piaggio Medley S 125 so zimnou výbavou sme schytali na test v čase, keď boli denné teploty od nula do šesť. Najpodstatnejšie však je, že to bolo tesne pred Vianocami; predstav si nakupovanie darčekov bez toho, že by si hodinu musel stáť v zápche a pozerať sa na plechovkárske zamračené fejsy a potom ešte zamračenejšie pri hľadaní parkovacieho miesta. Teda akože som rodený flegmoš, nevadí mi pozerať hodinu na západ slnkaTakže Piaggio Medley v štýlovejšej verzii S a so zimnou výbavou mi tesne pred Vianocami prišlo viac ako vhod. Kto niekedy skúsil, aké jednoduché a praktické je fungovať so skútrom v meste, určite potvrdí, že do plechovky sa mu veľmi nechce. Preto je viac ako vhodné predĺžiť si skútrovú sezónu, a čoraz miernejšie zimy nám k tomu dopomáhajú. Prvý level je vyššie plexi, potom vyhrievané rukoväte, termovložky do oblečenia, otrlejší jedinci dajú aj zimné gumy, a najvyšší level sú presne také kryty rukovätí a krycia plachta, aké má naše Medley. Piaggio dokonca na niektoré modely ponúka aj vyhrievané sedlo!
Naše Medley má teda tieto prvky zimnej výbavy, a všetky sú z ponuky originálnych doplnkov Piaggio:
Pôvodne boli v pláne aj pneumatiky M+S, ale z tých nejako zišlo. Nakoniec mi to pri tých teplotách nad nulou až tak nevadilo, ale treba povedať, že M+S gumy podstatne zvyšujú istotu pri jazde v zimných mesiacoch. Stačí, keď je na ceste trochu vlhkosti, ktorá sa blízko nulovej teploty mení na skupenstvo nie celkom zlúčiteľné s jazdou v jednej stope, a môžeš mať vymaľované.
Zimné kryty rukovätí a plachta sú asi najefektívnejší spôsob ochrany pred chladom. Vyhrievané rukoväte alebo sedlo, či dokonca aj vyhrievané oblečko síce teplo dodávajú, ale pri vyšších rýchlostiach ti ho vietor aj rýchlo odoberá. Kryty a plachta sú zároveň nepremokavé, takže chránia aj pred vodou. Po chvíli jazdenia som si na ruky dal dokonca letné rukavice, lebo v krytoch je to s nimi pohodlnejšie - predsa len, zapínanie smeroviek cez neoprénový „palec“ nie je úplne luxusné. V oblečení som pritom ani nemal termovložky. Používal som iba textilné oblečko, ktoré bežne nosím v lete na dlhšie trasy, plus kožené turistické čižmy. Ale opakujem, že som mal len plusové teploty.
Dobrá vec je, že kryty aj plachta sa na motorku uchytávajú neinvazívnym a vratným spôsobom, teda popruhmi, flexi lankami a pri rukovätiach aj skrutkami na rozšírených závažiach. Všetko je zvnútra pekne kožušinkové :) Plachta má v sebe výstuhy, aby sa nekrčila a až tak neplandala vo vetre, a dá sa rozšíriť akoby až ku krku, aby ti chránila hrudník. Toto rozšírenie vieš po odparkovaní skútra použiť ako kryt na celé sedlo. Príjemná vec, sadať si potom do sucha!
Ak si nikdy s takouto zimnou výbavou nejazdil, zozačiatku si budeš musieť zvyknúť na niektoré drobnosti, na ktoré v lete ani nepomyslíš: napríklad nevidíš kľúče a skúter nevieš len tak vypnúť jedným ťahom, v niektorých prípadoch tak nevieš otvoriť ani sedlo. Alebo že si nevidíš ruky, pochopiteľne. Plachta našťastie nijako neobmedzuje v pohybe, iba treba rátať s tým, že sa musíš pod ňu „usalašiť“. A ak máš tankovací otvor pod ňou, tak na pumpe stráviš o niečo viac času.
Taliani alebo Španieli jazdia s takýmito výbavami už dlhé roky, a tam by jednoducho neprežilo nič, čo by ich obmedzovalo v obratnosti alebo rýchlosti, takže v tomto smere bez obáv. Najväčšia výhoda takejto luxusnej zimnej výbavy sa však ukáže až pri dlhších trasách. Necítim sa kompetentný to nejako kvantifikovať, ale ak robíš trebárs 50 km za deň, a z toho aspoň polovicu ideš zhruba na maximálku, tak si myslím, že sa ti takáto výbava oplatí. Ak lietaš iba v hustej premávke po meste a často vystupuješ, tam ťa bude obmedzovať najmä plachta. Obmedzené pohodlie je však iba daňou za teplotný luxus. Dobrou vecou je, že ovládače pri rukovätiach sú viditeľné, teda kryty rukovätí ich nezakrývajú. Ovládaš ich cez neoprénové „palce“, takže aj vidíš, kde „šmátraš“. Práve preto sa hodia letné rukavice, aby sa ti napríklad ľahšie púšťali smerovky vľavo.
Predĺženie sezóny je dobrá vec, avšak jazda v chladných mesiacoch neponúka žiaden pôžitok, ide o vyslovene pragmatickú činnosť, ktorá ti musí prinášať značné výhody, inak by si už dávno sedel v aute alebo autobuse. Treba pamätať, že v zime je pre človeka sťažené úplne všetko, telo vynakladá viac energie, a jazda v jednej stope nie je výnimkou. K tomu všetkému jazdec musí neustále myslieť na to, akú priľnavosť má povrch pod ním, skoro sa stmieva, väčšinou je pod mrakom, počasie sa môže rýchlo zmeniť, plechovkári na nás cez zimu nie sú zvyknutí, nehovoriac o zdravotných rizikách.
Medley je tu trochu nezaslúžene vo vedľajšej úlohe :) Pritom ide o jeden z najpraktickejších skútrov na trhu - má plných 11 kW, veľké 16-palcové predné koleso, vysokú stavbu, naozaj viditeľné ledkové svietenie, ABS, čisto digitálnu prístrojovku a dosť veľký podsedlový priestor. Dalo by sa povedať, že ku dokonalosti mu chýba iba úplne rovná podlaha a zadné koleso v rovnakom priemere ako predné, lenže to by ubralo z veľkorysého objemu podsedlového priestoru. Ekoteroristov poteší systém štart/stop a oficiálna spotreba 2,4 litra.
Medley má v drahšej verzii S pekné športové detaily, a aj keď má akoby ázijskú vyššiu mestskú stavbu, nezaprie krajinu svojho pôvodu. Maximálka sa pohybuje ľahko nad stovkou, presne ako sme v tejto triede zvyknutí. Cenovo Medley tiež nevychádza zle, stojí o dve stovky menej než etalón triedy Honda SH125, ktorá má však v cene bezkľúčový kufor. Alebo pre tých, ktorých znalosti siahajú maximálne po Hondu PCX, Medley je o štyri stovky drahšie. Lenže aj neporovnateľne robustnejšie, odolnejšie a praktickejšie.
My motorkári dobre vieme, ako rýchlo vie vietor odniesť teplo, a aké nepríjemné (a nebezpečné) je ísť na motorke, keď ti je zima. Kryty rukovätí a plachta to riešia najlepšie ako sa dá, teda obmedzením kontaktu vetra s oblečením.
Na testovanej zimnej výbave z ponuky originálneho príslušenstva Piaggio oceňujem, že ponecháva odokryté ovládače, že je nepremokavá a takpovediac nezničiteľná. Práve pre tie vychytané detaily a nezničiteľnosť aj niečo stojí - plachta 140 eur, kryty rukovätí 60 eur, a nízke plexi, aké sme mali my, 170 eur, vyššie 250. Originálne vyhrievané rukoväte Piaggio s kabelážou a montážou stoja zhruba cez 300. To sme už na necelých 700 eurách, zostáva nám kúpiť iba zimné gumy. Všetky tieto položky sú však úplná topka, nič viac sa z hľadiska udržania teplotného a bezpečnostného komfortu spraviť nedá (ok, pre veľmi pohodlných má Piaggio aj vyhrievané sedlo za 350 eur, ale iba pre vybrané modely). Takáto výbava by mala vydržať dlhšie než skúter, takže jej cenu treba rozrátať na toľko zím, koľko budeš jazdiť.
najlepší možný teplotný komfort, vychytané detaily, kvalita spracovania | cena |
Servisný interval | 10 000 km (alebo 1 rok) |
Spotreba | 2,5 l/100 km |
Objem nádrže z toho rezerva | 7 l (1,5 l rez.) |
Približný dojazd (po kontrolku rezervy) | 220 km |
Cena od | 3 399 eur |
Nízke plexi | 174 eur |
Vyššie plexi | 253 eur |
Krycia plachta | 140 eur |
Kryty rukovätí | 60 eur |
Text: Peter Fischer
Foto a video: Peter Fischer
Motocykel zapožičala spoločnosť Faber, s. r. o.
Foto: | |
Všeobecné informácie: | |
Výrobca: | Piaggio |
Model: | Medley 125 |
Rok: | 2021 |
Kategória: | Skúter |
Motor: | |
Typ motora: | jednovalec (4T) |
Objem: | 124.7 ccm |
Max. výkon: | 14.96 k (11.00 kW) / 9000 ot. |
Max. krútiaci moment: | 12 Nm / 6500 ot. |
Vŕtanie x Zdvih: | 52 X 58.7 mm |
Palivový system: | vstrekovanie |
Rozvod: | SOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |
Prevodovka: | automatická |
Sekundárny pohon: | variátor |
Zdvih vpredu: | 88 mm |
Zdvih vzadu: | 76 mm |
Brzdy vpredu: | jednokotúčová, 2 piestik |
Priemer bŕzd vpredu: | 260 mm |
Pneu vpredu: | 100/80-16 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová, 2 piestik |
Priemer bŕzd vzadu: | 240 mm |
Pneu vzadu: | 120/70-14” |
Hmotnosť / Rozmery: | |
Suchá hmotnosť: | 136 kg |
Výška sedla: | 799 mm |
Rázvor: | 1395 mm |
Objem nádrže: | 7 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |
Spotreba paliva: | 2.3 l/100km |
Dojazd po rezervu: | cca 228 km |
Doplnková výbava: | |
ABS: | áno, v sérii |
LED denné svetlá: | áno, v sérii |
Iná výbava: | start & stop systém, dvojkanálové ABS Bosch 10.0 |
Pridané: 10.01.2022 Autor: Peter Fischer Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 234913 | Včera: 211864