Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Hodnotenie: (8 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (22)  [Verzia pre tlač] Tlač

Nezimuj - jazdi: Zimné pneumatiky na skútre

 Zdieľať

Pridané: 29.11.2013 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 20751 [Technika - Dobré Rady]

Článkov a diskusií o zazimovaní motorky je tu už dosť. Čo takto nejaká zmena? Stále počúvam o tom aká je moto sezóna na Slovensku krátka. Máme koniec novembra a vonku stále jazditeľne.

Seriál článkov - Na motorke v zime:

Motorky nezimujem už pár rokov. Samozrejme na GS sa preveziem len sem tam, ale na skútri jazdím denne a celoročne asi od roku 2005. Tri krát som na ňom bol aj na Elefante. Každý rok som ale zimu odjazdil na bežných "letných" gumách. Teda skúšal som Conti Navigator, ale to bola skôr celoročná pneu ako vyslovene zimná.

Včera sa to zmenilo, obul som zimné pneu na skútra ContiMove356.

Samozrejme zimné pneu nie sú úplná novinka. Vedel som o nich aj v minulosti, vlastne som nad nimi aj uvažoval. Niečo robila Sava. Dnes je však ponuka čoraz širšia a zimné gumy ponúka takmer každá značka: MICHELIN City Grip Winter, Metzeler Feelfree Wintec, Continetal ContiMove365 M+S, Heidenau K66 Snowtex, Sava MC 32 WIN SCOOT či IRC Urban Snow sú len niektoré z nich.

Prečo jazdiť v zime?

Možno toto je tá najzaujímavejšia otázka? Keďže jazdím celoročne už roky pokúsim sa ju zodpovedať z môjho pohľadu.

Veľmi stručne: Pretože sa to dá.

Naozaj je to tak. Kým na ceste nieje ľad a sneh je jazda v zime úplne v pohode. U nás nieje dopravná situácia v mestách až taká hustá ako v európskych metropolách a preto možno táto potreba nie je až taká veľká. A v zime si vystačím aj s autami. V zahraničí je ale jazdenie v zime úplne bežné a aj preto čoraz viac výrobcov ponúka pneumatiky na zimné použitie.

Máme koniec novembra a teplomer ukazuje teploty mierne nad nulou. Asi pred dvoma týždňami som na skútra nahodil veľké plexi, ktoré považujem len za zimný doplnok a v lete mi prekáža a vymenil som bežné kožené rukavice za zimné. Inak jazdím úplne rovnako ako v lete. Civilné gate a textilná moto bunda. Dokonca som ešte nevytiahol zo skrine ani teplú vložku do bundy. A toto stačí, na krátke jazdy v meste úplne. Na skútri nefúka a tak nie som vystavený zime viac ako ľudia čakajúci na zastávke na MHD.

No a teraz tu máme gumy na zimné obdobie, ktoré zvyšujú bezpečnosť jazdy na studenom asfalte. Tak prečo to neskúsiť.

Prečo skútre? Prečo sa nerobia zimné pneu aj na motorky?

Túto otázku som zachytil niekde v diskusii. Odpoveď prečo sa nevyrábajú je asi kvôli dopytu. Tam kde ľudia jazdia aj v zime tak je to hlavne v mestách a na skútroch. Pre mnohých ľudí vo veľkým mestách priam nutnosť pre zabezpečenie potrebnej mobility. A čim viac ľudí v zime skútrovalo, tým viac výrobcov ponúklo aj zimné pneu.

No a na druhej strane je to praktickosť skútra a jeho ochrana pred chladom. Žiadna motorka vás tak neochráni pred náporom studeného vetra ako skúter. Navyše sa vyrábajú návleky na skútre (napr. značka Tucano Urbano) - deky, ktoré zakryjú nohy jazdca a návleky na rukoväte, ktoré už jazdy v zime či nepriaznivom počasí posúvajú na úplne iný level.

Potrebujem zimné pneumatiky?

Pokiaľ ide o zákon tak ten to u nás nerieši. Zimné pneumatiky na motorke nie sú povinné. Napríklad v susednom Rakúsku či Nemecku sa tým už zaoberali. V Nemecku je už v platnosti zákon a zimné pneumatiky z označením "M+S" resp. označené symbolom snehovej vločky sú povinné.

A či ich potrebuješ? Odjazdil som v zime už viac ako 8 sezón a nikdy som nemal špecializované zimné pneumatiky. Dalo sa to. Z vlastnej skúsenosti viem že jazdné vlastnosti tradičných gúm sa v zime radikálne zhoršujú s klesajúcou teplotou. No a nehovoriac a štrku a posypových materiáloch. Jazda v zime musí byť opatrnejšia a treba aj viac predvídať.

 Prezuť či neprezuť - to je otázka?
Prezuť či neprezuť - to je otázka?

Ak chceš v zime vybehnúť iba na Mikulášku jazdu tak sa prezutie naozaj neoplatí. Ak však plánuješ jazdiť viac tak prečo nesiahnuť po zimných gumách a zvýšiť svoju bezpečnosť?

Prvé skúsenosti s M+S:

Ak nerátam Navigator tak ContiMove356 sú prvé skutočne zimné gumy, ktoré som obul. Včera keď som bol v servise sa ukázali aj prvé tohtoročné snehové vločky. Kým bolo prezuté po snehu samozrejme nebolo ani stopy. Aké sú teda prvé dojmy?

Rozhodne skvelé. Prvý rozdiel spoznáš hneď pri brzdení. "Podchladené" klasické gumy idú do šmyku pri teplotách okolo nuly naozaj ľahko. Zimné pneu sú v tomto smere výrazne lepšie. Berme do úvahy, že sa jazdia väčšinou krátke vzdialenosti a letné gumy sa nevedia ani poriadne zahriať. Druhá vec je istota jazdy v zákrutách. Aj keď moje Piaggio nie je žiaden trhač asfaltu (12 koní) na starých gumách som nemal problém pri razantnom rozbehu v náklone dostať zadnú gumu do úzkych. ContiMove držia úplne skvele. Sám som zvedavý ako sa osvedčia, ako budú držať na mokrom povrchu.

No a pokiaľ ide o jazdu na snehu a ľade tak asi každému je jasné, že to sú podmienky, ktorým je lepšie sa vyhnúť. Ak je dlhodobo "bielo" na cestách ani ja moc nejazdím. Netreba zbytočne riskovať. Ale neraz sa stalo, že nasnežilo kým som bol v práci a jazde v snehu sa nedalo vyhnúť. Alebo pri zimných výletoch, alebo jazde na Elefanta. Sám neviem čo mám od zimných gúm čakať takže otestujem určite aj to.

Nie sme sami:

Viem že nie som zďaleka jediný, kto sedlá motorku alebo skútra aj počas zimy. Poznám nás oveľa viac. Jazdíš aj ty? Máš skúsenosti so zimnými gumami? Podeľ sa o tvoje skúsenosti v diskusii.

Viac o jazde v zime:

07.02.2013 - Brco928 Čitatelia: 16448 [Mototuristika - Európa - Moto-akcia]

-

Ako ma dvaja skútristi na Elefantentreffen 2013 doviedli

Elefantentreffen asi netreba predstavovať, každý vie, že sa jedná o medzinárodný zimný zraz motorkárov v Bavorskom lese asi 30 km od mesta Passau. Teploty pod bodom mrazu nie sú ničím výnimočným a aj tak sa tento rok nazbieralo skoro 4000 účastníkov, ktorí sa nebáli vytiahnuť motorky zo svojej teplučkej garáže.

 

07.01.2013 - Feri Zubal - zeON Čitatelia: 17121 [Vaše stroje - Moja motorka]

-

Zbraň zimnej pomsty - BMW R 1100 GS s "hrotmi" v pneumatikách

S vozením je to túto zimu ťažké, je príliš slabá. Ale keď aspoň trochu nasneží, GéeSku vyrazia čertovské rohy a davááj full gas. Hroty, v mojom prípade skrutky, v pneumatikách sú proste fasa!!!

 

26.12.2006 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 10658 [Mototuristika - Stredné Slovensko - Výlet]

-

Vianočná

...alebo nezvyčajný motovýlet 25. decembra...

 

20.03.2006 - Jaro Harly Jerga Čitatelia: 10203 [Mototuristika - Východné Slovensko - Výlet]

-

Zlatá horúčka alebo čo je to Geocaching

Ako ináč nazvať hľadanie „pokladu“ ukrytého kdesi pod vrstvou snehu, keď teplota nevystúpi ani nad 5°C? Jediné, čo vás v tej chvíli môže zahriať, je „zlatá horúčka“.

 

15.11.2001 - Jaro Harly Jerga Čitatelia: 31623 [Technika - Dobré Rady]

-

Ako neuložiť motorku na zimný spánok, alebo ako bezpečne jazdiť aj v zime...

Vyťažte z jazdy čo najviac. Na rozdiel od mnohých iných krajín, je odbobie jazdenia u nás sezónnou záležitosťou. Aj keď sú dni, kedy je buď hrozná zima alebo vyraziť von znamená dosť veľké nebezpečie, jazdenie v zime má svoje výhody. Samozrejme v sebe skrýva i niektoré nástrahy, ako sa zachvíľu dozvieme.

 

» Články zo zimného zrazu Elefantentreffen

Pridané: 29.11.2013 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať

Seriál článkov - Na motorke v zime:

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (8 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (22)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku:

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 168482 | Včera: 149153