Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 18.08.2016 Autor: Ivan Ifk0 Kuzevič
Čitatelia: 22729 [Testy a predstavenia - Test]
- Už ma to prestáva baviť, zase som strávil pol hodiny v aute v zápche a potom som ešte nemal kde zaparkovať.
- A prečo si nekúpiš 125-kový skúter, béčkový vodičák ti na to stačí, cez zápchy sa prepletieš, zaparkuješ hocikde.
- Ale veď v meste to je samá diera, rozkopávka, s tými maličkými kolesami sa to ani nedá prejsť, a to nehovorím že je všade plno štrku, človek aby sa bál brzdiť, nechcem dostať šmyk a spadnúť.
- Skús Piaggio Medley 125, vpredu 16-ka koleso, vzadu 14-ka, ABS v základe...
Text: Ivan Ifk0 Kuzevič, Tomáš Hajduch - Awia
Foto: Tomáš Hajduch - Awia
Piaggio Medley je úplná novinka pre rok 2016, žiadna história, žiaden starší súrodenec. Predáva sa v dvoch verziách, Medley 125 a Medley 125 S. S-ko má agresívnejšie farby: Rosso Ibis, Nero Grafite a Blu Sport a k tomu čierne sedadlo a „interiér“. Madlo spolujazdca a ráfiky kolies majú šedú grafitovú farbu. Na S-ku sme si zajazdili aj my.
Úplná novinka si zaslúži pár zaujímavých technických noviniek, sú tam: kvapalinou chladený, štvorventilový motor s vstrekovaním z nového radu Piaggio i-get, spĺňa normu EURO 4, má nízku spotrebu a emisie, kultivovanejší chod, bla bla bla, klasické reklamné veci. Ale pravdivé. Po otočení štvorpolohového kľúčika prebehne rýchla diagnostika a potom už len stlačiť ľavú brzdu a tlačidlo štartéra. Nasleduje veľmi tiché a rýchle štartovanie a ešte tichší voľnobeh. Všetko naozaj rýchle tiché, po naštartovaní je hneď pripravený na svižnú akceleráciu.
Ďalšia novinka Piaggio Multimedia Platform slúži na prepojenie skútra s telefónom a využívanie rôznych aplikácii. Prikúpite šikovnú krabičku, pripojíte, spárujete s telefónom a môžete... Veď vy už viete čo. Dnes je taká doba, čo nepripojíš k mobilu, nie je IN. Je to voliteľná výbava, takže ľudia čo nemusia byť IN, nekúpia. Alebo prikúpia neskôr, nie je problém.
Čo ale doplnková výbava nie je, lebo je to v základe, sú brzdy s dvojkanálovým systémom ABS a tiež vypínateľný štart/stop systém. To už samozrejme nie sú najnovšie novinky, ale tiež to nenájdete v každom druhom skútri. Led denné svietenie, zaujímavý dizajn stupačiek spolujazdca, veľké kolesá, to je len niekoľko podarených detailov, zvyšok opisovať nebudem, pozrite si foto, alebo ešte lepšie, skočte do showroomu. Háčik na zavesenie tašky pred ľavým kolenom,elektronické otváranie naozaj veľkého podsedadlového priestoru, ale aj mechanické, ktoré je ukryté v prednom odkladacom priestore, sú už iba nepodstatné drobnosti, ktoré sa mi páčia.
Pre detailistov, palubná doska má palivomer, rýchlomer (v km aj míľach), hodiny, teplomer chladiacej kvapaliny, štandardné kontrolky (aj ABS) a prepínače. Tlačidlom mode sa prepínajú celkové kilometre, dve samostatné počítadlá kilometrov, teplomer okolia a napätie v systéme. Plus je tam prepínač na zapnutie/vypnutie štart/stop systému. Všetko prehľadné, logicky usporiadané, plne funkčné a viditeľné. Dokonca aj v noci s integrálou s tmavým plexi, ako sa mi nechtiac podarilo. Dosť bolo teórie, nasadajme.
Keďže Medley je primárne mestský skúter, prvá jazda nemohla prebehnúť inde. Doslova hneď mi sadol do ruky. Bez prečítania manuálu, bez vysvetlenia od predajcu, všetko bolo také ako má byť a kde to má byť. Ovládanie jednoduché a ľahké, naklápanie ide úplne samo, prepletanie sa pomedzi autá či už v zápchach, alebo len tak pre zábavu, je čistá radosť. Pomáhajú tomu aj malé rozmery, aj svižný motor, aj až prekvapujúco tuhý rám, aj dobrá viditeľnosť v zrkadlách, aj vynikajúce brzdy, aj...
Apropo, brzdy, to si zaslúži zopár riadkov. Nikdy som veľmi neobľuboval ABS, teraz som zmenil názor. Piaggio malo v skútroch vždy dobré brzdy, mal som možnosť vyskúšať vo viacerých 125-kách, ale s ABS to dotiahli (takmer) do dokonalosti. Štrk, pokosená tráva, pozdĺžne aj priečne nerovnosti, diery, všetko jedno, vždy sa dá bez obáv brzdiť kľudne aj naplno. Ľavá/zadná kope do ruky relatívne často, pravá/predná iba občas, ale to je jedno, skúter ide smerom ktorým má, a bezpečne spomaľuje.
Samozrejme, keď chcete brzdiť, najprv je potrebné sa rozbehnúť. To vynikajúco zvláda motor, svižný úplne od nuly až do, nóóó, ďaleko za povolenú rýchlosť v meste. Veľmi ľahko sa dá dostať na 70 km/h, aj viac, subjektívne sa mi zdalo, že idem max. 40. Skúsil som si aj štart z križovatky spolu s autom, ja som bol už možno 100 metrov preč a išiel som cez 60 a auto sa ešte len motalo niekde v križovatke. Skrátka, zavadzať isto nebude. Ten štart s autom som skúšal aj so zapnutým štart/stop systémom, dopadlo to rovnako.
Štart/stop systému dám samostatný rozbor. Spracovaniu nie je čo vytknúť, Piaggio používa vlastný spôsob, vďaka ktorému sa vždy pri vypnutí motora nastaví piest do ideálnej polohy. Je to aj počuť, vždy, keď motor zhasne, je niekde vnútri taký ten zvuk, ako keď si nakopávačkou nastavujete hornú úvrať. Štartér v alternátore, to ani nebudem rozpisovať. Rozdiel v štarte z miesta s naštartovaným motorom a s vypnutým motorom štart/stop systémom je skoro nemerateľný, odhadom 0,5 sekundy. Systém má aj „vlastné stráženie“, keď je málo elektriky, deaktivuje sa, keď sa vysunie bočný stojan deaktivuje sa, v spolupráci s náklonovým senzorom sa deaktivuje pri veľmi veľkom náklone (napr. pri páde). Celý systém naozaj dobre odvedená robota.
Druhá vec je zmysel toho všetkého. Skútre sa nepoužívajú iba v Ríme alebo Madride, ale aj v Košiciach, Livorne či Montpellier. V mestách kde zápchy a státie na 39 križovatkách nie sú na dennom poriadku. Vôbec by som nebol prekvapený, keby v takých mestách jazdil značný počet skútrov, a možno aj väčšinový. Tam asi štart/stop systém veľmi potrebný nebude. Jasne, dá sa vypnúť, tak aký problém? Ale načo mi je niečo čo vypnem a používať nebudem. Skrátka, zdá sa mi to rozumnejšie ako doplnková výbava, kto chce a oplatí sa mu to, priplatí si, kto nepotrebuje, nekúpi.
Kolískový rám z oceľových rúrok v spolupráci s predným 16-kovým kolesom na teleskopickej 33-mm vidlici a zadným 14-kovým na dvoch tlmičoch s vinutými pružinami, to všetko si svoju prácu robí bezchybne. Zadné tlmiče sú nastaviteľné v piatich polohách. Mali sme ich na najmäkšej. Podvozok príjemne tvrdý, nie je čo vytknúť filtrovaniu akýchkoľvek nerovností. Skúšali sme aj v dvojici, cca 80 + 80 kg, stále na najmäkšom, a stále pohoda. Pre zaujímavosť som skúsil aj tretiu - strednú polohu, a to sa mi už zdalo zbytočne tvrdé. Zamýšľam sa, načo je najtvrdšia poloha, pre 120 + 120 kg? Vlastne prečo nie, obezita má stúpajúcu tendenciu.
Pri podvozku spomeniem aj hlavný stojan. Hneď, keď som ho videl, už som sa bál. Je taký istý (na prvý pohľad) ako v Liberty 125 a Fly 125. Tam to bol riadny horor. V Medley je to ináč, konštruktéri sa pohrali, posunuli ho trošku viac hore a dozadu a zrazu je všetko super. Štandardný obrubník či prejazd v náklone cez typické slovenské kanály nie je problém. Nedalo mi a vyskúšali sme to v statickej polohe nakloniť až do momentu dotyku stojana o zem. Také náklony sa nejazdia ani v Moto GP.
Na záver odkladacie priestory. Nie je to vôbec zlé. Pred kolenami malá dvojschránka s vyklápajúcimi sa veľkými dvierkami, napravo tak maximálne peňaženku, ľavá časť je trochu väčšia, možno telefón, lekárničku, nejaké drobnosti. V ľavej časti je aj USB, napríklad na nabíjanie mobilu. Priestor pod/medzi nohami nie je rovný, je tam tunel cca 10 cm široký a vysoký. Kvôli rámu to nie je, je tam hrdlo nádrže. Aj napriek tunelu sa dá odviezť veľké vrece žrádla pre psa, 10 kíl zemiakov, aj balík minerálky (samozrejme nie naraz, aj keď ázijskí bratia by nám vedeli rozprávať). Ten tunel je približne taký vysoký ako chodidlo priemerného dospelého človeka v topánkach, takže aj keď to znie smiešne, tunel spolu s chodidlami vytvorí „rovnú podlahu“. Jasne, že to nebude pohodlný luxus, ale neverím, že niekto kupuje 10 kíl zemiakov dvakrát denne a vozí to 50 kilometrov. A zlatý klinec, podsedadlový priestor. Čiastočne vyššou polohou sedadla od zeme, čiastočne lepším tvarom, čiastočne neviem čím ešte, dokázali urobiť naozaj veľký priestor. 36 litrov, to asi veľa nepovie, pre lepšiu predstavivosť, zmestia sa tam napríklad jedna integrála a jedna jet prilba s veľkým plexi. Alebo integrála aj s motobundou s chráničmi. Komu predsa len nestačí, môže dokúpiť napríklad 28-litrový horný kufor. Toľko úložných priestorov by asi aj mohlo stačiť, či?
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Turistika, Názor druhého redaktora, Konkurencia, Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.
Pridané: 18.08.2016 Autor: Ivan Ifk0 Kuzevič Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 123363 | Včera: 195066