Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 30.04.2014 Autor: Ivan Ifk0 Kuzevič
Čitatelia: 21951 [Testy a predstavenia - Vyskúšali sme]
Malý, ľahký, veľké kolesá, slušný úložný priestor, dobrý motor, dlhé servisné intervaly, nízka spotreba, nízka cena, pekný... Tak som o ňom počul. Piaggio Liberty 125, je to naozaj tak?
Piaggio Liberty 125 2014 |
Historické okienko hovorí, že prvú verziu predstavili Taliani koncom minulého tisícročia. Odvtedy prešla niekoľkými úpravami a faceliftmi. Rozmery, výkonové parametre a aj dizajn boli však stále veľmi podobné, skoro rovnaké. Najväčšia zmena, v porovnaní s poslednou verziou, je motor. Kvapalinou/vzduchom chladený, 2/3 ventily, karburátor/vstrekovanie. To sú tie „koncernové spôsoby“, vymyslí sa jeden motor, hneď ho napcháme všade. Samozrejme, nemusí to hneď znamenať negatívum, práve naopak.
Tento konkrétne pochádza z Vespy. 124 cm3 poskytuje 7,60 kW a 10,4 Nm, zaujímavé parametre na zhruba 120 kg živej hmotnosti.
V otázke dizajnu mi napadá jediné slovo – nadčasový. Ako ináč pomenovať niečo, viac menej 15 rokov staré (s miernymi úpravami), a stále dobre vyzerajúce. Ťažko vyzdvihnúť nejakú špecialitu, čo by na prvý pohľad zaujala. Pred pár rokmi by mi možno do očí udreli veľké, jednoducho ale zaujímavo riešené kolesá, lenže teraz, keď každý druhý skúter jazdí aspoň na 14-kach, je to už štandard. Skrátka, uhladený celok, príjemne pôsobiaci, žiadna extravagancia, ale ani nuda. Nežnejšiemu pohlaviu sa vraj páči. Veď posúďte sami.
Otočiť kľúčik zapaľovania, chvíľu počkať, stlačiť brzdu a štartér, bez pridaného plynu. Fajn, bol som zvedavý na tie tóny. Na moje prekvapenie štartér aj celý agregát vydáva príjemný, „dospelý“ zvuk, žiadny upišťaný kolibrík. Hneď potom ešte jedno prekvapenie, aj po naštartovaní pekný, dospelý zvuk, žiadny malý nervák vo vysokých tónoch, len príjemný šelest a dunenie. Jasne že to nie je žiaden Harley Davidson, ale keby som nevedel čo je zač, tak by som kľudne povedal, že nejaký štvrťliter možno aj polliter.
Po miernom pridaní plynu sa mu ale nejako nechcelo, skoro mám dojem že sa „dusil“. Predpokladám, že tu bude mať nejaký súvis so „sýtičom“, lebo sa to stávalo pravidelne pri studenom motore. Riešenie je jednoduché, buď chvíľu počkať na zohriatie motora, alebo prudšie pridať plyn. Zaujímavosťou je aj samotné štartovanie, ktoré má na starosti automat. Jednoducho sám točí štartérom a keď motor naskočí, štartér vypne (podobne ako napr. na Moto Guzzi). Niekedy keď po štarte hneď pridáš plyn, tak motor zdochne, čo bude nejaká bezpečnostná poistka. Riešenie zase jednoduché, buď chvíľu počkať, nech si motor prebehne zopár taktov, alebo pridávať jemne.
Ale poďme konečne k jazde. Keďže mám doma Piaggio Fly 125 s rovnakým motorom, vedel som čo od toho asi môžem očakávať. Bol som však trošku sklamaný, až tak veľmi sa mu nechcelo. Niežeby nezrýchľoval, to by som kecal, ale moje flájko má lepší rozbeh. Na obranu treba povedať, že na test sme dostali úplne surový motor, takže sa to časom možno poddá. Jazda v meste plynulá, zrýchlenie dosť dobré, stále som bol na križovatkách prvý preč. Celý skúter je malý, takže prepletanie sa a kľučkovanie v pohode. S celkovým prehľadom o situácii okolo mňa som bol spokojný, v späťákoch bolo vidno čo treba, niežeby nemohli byť lepšie, ale postačujú.
Kotúč vpredu a bubon vzadu stačia, brzdí akurát dosť a brzdenie je dobre a ľahko dávkovateľné. Na prvý pohľad som bol trošku prekvapený z toho bubna vzadu, keďže stále viac skútrov ma aj vzadu kotúč, ale vôbec nebol problém. Aj s bubnom sa dostane zadné koleso pomerne ľahko do šmyku, ak to vodič chce.
Podvozok nastavený neutrálne, vzadu sa v štyroch polohách dá nastaviť tvrdosť pružiny. 14-tky kolesá sa snažia odfiltrovať čo sa dá, lenže naše cesty, to je kapitola sama o sebe. Tie nedokáže bez občasných otrasov prejsť žiaden stroj, ani Liberty nie je výnimka. Napriek tomu to šlo celkom slušne, iba mi trochu vadila relatívne malá svetlosť podvozku. A extra som nadával na hlavný stojan. Neviem ktorý blbec ho navrhoval, ale povinne by som ho nechal 100-krát prejsť cez 5 centimetrový obrubník. Som presvedčený že zo 100 pokusov by ani raz neprešiel, akurát by mal presilené a roztrasené ruky a nohy a možno aj vytrhnutý motor z rámu. Výstupky na hlavnom stojane určené na ľahšie nahadzovanie na stojan sú príliš veľké, ale hlavne pri sklopenom stojane sú ešte pred kolesom. Takže prejsť aj malú prekážku znamená, že o tú prekážku škrtnete. A keďže sú tie výstupky vytvarované tak „ideálne“, že v zavretej polohe stojanu pôsobia ako zarážka, tak väčšia prekážka (už od cca 4 cm) nutne znamená, že ju neprejdete, ale celý skúter aj s jazdcom sa na nej zasekne. Najlepšie to ale je vo väčších rýchlostiach, nerovnostiach a náklone, vtedy sa stojan dostáva ešte bližšie k zemi a to až je zábava. Príjemná tiahla zatáčka, 80 km/h, zrazu zapustený kanál (ktorých je na našich cestách dosť) rovno predo mnou, vyhnúť sa mu už nedalo, tak som doňho vpálil. Tupý kovový úder, skúter podskočil, ako keby do mňa niekto nabúral z boku a ja som už len sledoval kde si usteliem.
Na svojom flajku som to vyriešil za 30 sekúnd s uhlovou brúskou, odrezal som výstupky a je pokoj. Funkcia stojanu sa nijako nezmenila, ale prejazdnosť je neporovnateľne lepšia.
Čo sa týka „kokpitu“, celková ergonómia, dostupnosť, prehľadnosť a množstvo ovládačov a kontroliek postačujúce a vyhovujúce. Trochu horšia bola viditeľnosť kontrolky rezervy, ale keďže má aj palivomer, tak kontrolku rezervy vlastne ani veľmi netreba.
Malá odkladacia skrinka vpredu pri kolenách, stačí na peňaženku a mobil, alebo lekárničku a náradie, alebo niečo iné podobných rozmerov. Vďaka nádrži pod sedadlom a 14ke kolesu je podsedadlový priestor relatívne malý. Integrálna prilba sa tam nezmestí ani náhodou, ale otvorená aj s rukavicami a zopár drobnosťami áno. Zadné madlo spolujazdca je zároveň držiakom na pohodlné pripevnenie aj stredne veľkého kufra. Montážna sada na kufor je bezproblémovo dostupný doplnkový diel. Rovná podlaha medzi nohami odnesie napríklad 10-kilové vrece zemiakov, alebo 6 ks minerálok. Takže keď zrátam všetky odkladacie priestory a plochy (aj s namontovaným kufrom), ani relatívne veľký nákup na niekoľko dní nie je problém. Vyskúšal som viackrát.
Je to síce mestský skúter, ale prečo nevyskúšať prímestskú turistiku? Ráno som naložil pod sedadlo bežecké oblečenie a obutie, odviezol som sa po okresných cestičkách so zatáčkami a dierami asi 70 km, poprepletal som sa pomedzi zaparkované autá a zastal som rovno pred prezentáciou pretekov. Prilbu a rukavice som dal do kufra, motobundu pod sedlo, zaprezentoval som sa, prezliekol, zvyšné oblečenie napchal kde sa dalo (všetko sa zmestilo) a odbehol som si cca hodinku desať. Potom som sa vrátil, poprezliekal a prešiel som si na skútri celú trasu preteku, aj so šotolinovými vložkami a inými okresnými pokrútenými cestami som sa vrátil domov. Spolu 150 km, úplne bez problémov. Jasne, na nejakom GSe, alebo Kawe KLE by tom asi bolo pohodlnejšie a určite rýchlejšie, ale...
Iné to je na rovných cestách prvej triedy. Tam som vyslovene zavadzal a občas aj ohrozoval vlastné zdravie. Teda ohrozovali ho tí tupci čo sa ma snažili predbehnúť bez preradenia do druhého pruhu.
Skrátka okresné cesty nižšej triedy áno, prímestské rýchlostné komunikácie s viac pruhmi v jednom smere dá sa, diaľnica asi tiež, ale cesty prvej triedy s jedným pruhom v jednom smere len na vlastné riziko.
Sedadlo je príjemné mäkké a dosť široké, takže sa na ňom dá presúvať a ani po dlhšej ceste nebolí zadok. Ochrana proti vetru nič moc, ale zase pri rýchlostiach čo dokáže ani lepšiu netreba a keby bola asi by to šlo na úkor spotreby. Spotreba podľa štýlu jazdy od 2,5 do 3 litrov na 100 km a je jedno či v meste alebo mimo. Pri 6,5 litrovej nádrži je dojazd 200 km aj viac.
Spolujazdec má vraj tiež dobré sedadlo, madlo na chytenie je tam kde má byť a na stúpačkách sú nohy v prirodzenej polohe. Ako by to dopadlo na dlhšej ceste som nemal možnosť vyskúšať, ale kto už jazdí s malým skútrom vo dvojici na dlhšie cesty?
Liberty je veľmi populárny skúter v krajine svojho pôvodu (myslím Taliansko) a to hlavne u nežnejšieho pohlavia. Nuž babám sa páči a to som zistil aj ja. Koncepcia aj základ je ten istý, ktorý aktuálne koncern Piaggio ponúka v tomto segmente. Na báze nového moderného motora s príjemnou spotrebou a zatiaľ bezkonkurenčným (medzi malými skútrami) servisným intervalom 10 000 km stojí dvojica modelov z lákavou cenovkou Fly a Liberty.
Liberty sa od svojho brata líši hlavne veľkými kolesami. Tie sa tešia obľube hlavne v talianskych metropolách kde sa jazdí často okrem asfaltu aj cez dlažbu či "mačacie hlavy". Liberty si na menej kvalitných cestách naozaj počína lepšie ako Fly. Od predného kolesa sa prenáša menej otrasov na jazdca a jazda je istejšia. Najlepšie je si to vyskúšať, ten rozdiel je citeľný. Daňou za to je zmenšený priestor pod sedlom. To nemusí byť až taký problém po montáži kufra, keď si tak uvedomím aj ja, že priestor pod sedlom mám veľmi často prázdny a využívam hlavne kufor na odloženie prilby.
Trochu ma prekvapila pocitovo trochu slabšia dynamika Liberty. Maximálka bola v pohode, aj sila v kopcoch, len zrýchlenie akési pomalšie. Teraz neviem, či je to zámysel konštruktérov a iné nastavenia variátora (možno pre tie nežnejšie polovičky) alebo to bolo len tým, že bol úplne nový, surový a nezabehnutý. Každopádne je to praktický skúter s rovnou podlahou, dobrým motorom, spotrebou a nízkymi prevádzkovými nákladmi.
veľké kolesá, rovná podlaha, ľahká ovládateľnosť | menší odkladací priestor pod sedlom, hlavný stojan |
Bude to znieť divne, ale najväčšieho konkurenta má vo vlastných radoch. Piaggio Fly 125 má menšie kolesá, naopak väčší podsedadlový priestor, ale ináč rovnaký motor, servisné intervaly, skoro rovnaký design, ako by ich jedna mater mala.
Mimokoncernová konkurencia je dosť široká, najbližšie je asi Honda Vision 110 resp. PCX 125 alebo Peugeot Tweet 125. Výkonovo je Liberty niekde medzi Hondami, viac ako Vision, menej ako PCX, cenovo to isté.
Papierovo sa najviac približuje k Peugeotu, ten má ale 16-tky kolesá. Ťažko subjektívne porovnávať, každý skúter má niekoľko rovnakých a niekoľko rozdielnych detailov, treba si vybrať čo je pre koho dôležité a podľa toho sa rozhodnúť. V jednej veci je ale jednoznačne lepší, servisné intervaly má konkurencia oveľa kratšie.
Malý, ľahký, veľké kolesá, slušný úložný priestor, dobrý motor, dlhé servisné intervaly, nízka spotreba, nízka cena, pekný...
Nóó, s prižmúrením jedného oka je všetko pravda. Na bežné jazdenie po meste, či už do roboty, na menšie nákupy alebo len tak, podľa potreby, úplne ideálne, od skorej jari, do neskorej jesene a pri dnešných zimách aj celoročne. A nezľakne sa ani kratších výletov v rámci kraja a pre odvážnejších a trpezlivých skoro až do nekonečna.
priaznivá cena, dlhé servisné intervaly, veľké kolesá, malý, obratný, rovná podlaha, dosť odvezie | hlavný stojan (slabá svetlá výška), menší odkladací priestor pod sedlom (daň za veľké kolesá) |
Servisný interval | 10 000km |
Spotreba | 2,1 l/100km |
Objem nádrže z toho rezerva | 6,5 l (1,5 l rez.) |
Dojazd (po kontrolku rezervy) | 232 km |
Cena motorky | 2 290,- EUR (v cene originál kufor) |
Nosič kufra topcase | v sérii |
Kufor topcase | v cene |
Turistické plexi | 112 EUR |
Páčka brzdy | 17 EUR |
Spätné zrkadlo | 26 EUR |
Smerovka | 13 EUR (sklíčko) |
Svetlomet | 38 EUR |
Text: Ivan Ifk0 Kuzevič, Tomáš Hajduch - Awia
Foto: Tomáš Hajduch - Awia, Jaro Harly Jerga
Motocykel na test poskytla spoločnosť italmoto.sk. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení 4SR a prilbách Suomy od firmy Styx.
Foto: | ||||
Všeobecné informácie: | ||||
Výrobca: | Piaggio | Honda | Honda | Peugeot |
Model: | Liberty 125 3V | Vision 110 | PCX 125 | Tweet 125 |
Rok: | 2014 | 2014 | 2014 | 2014 |
Novinka: | NOVINKA 2014 | |||
Kategória: | Skúter | Skúter | Skúter | Skúter |
Motor: | ||||
Typ motora: | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) |
Objem: | 124 ccm | 108 ccm | 124.9 ccm | 125 ccm |
Max. výkon: | 10.34 k (7.60 kW) / 7500 ot. | 8.43 k (6.20 kW) / 8000 ot. | 11.70 k (8.60 kW) / 8500 ot. | 9.52 k (7.00 kW) / 7500 ot. |
Max. krútiaci moment: | 10.4 Nm / 6000 ot. | 8.7 Nm / 6500 ot. | 12 Nm / 5000 ot. | |
Kompresný pomer: | 9.5: 1 | 11:1 | ||
Vŕtanie x Zdvih: | 50 x 55mm | 52,4 x 57,9 | 52.4 x 57.8 mm | |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | ||
Rozvod: | OHC (3V) | SOHC (2V) | SOHC (2V) | |
Chladenie: | vzduchom | vzduchom | kvapalinou | vzduchom |
Pohon / Podvozok: | ||||
Prevodovka: | automatická | automatická | automatická | |
Sekundárny pohon: | variátor | variátor | variátor | variátor |
Zdvih vpredu: | 100 mm | |||
Zdvih vzadu: | 75 mm | |||
Brzdy vpredu: | jednokotúčová | jednokotúčová | kotúčová | kotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 240 mm | 220 mm | 220 mm | 226 mm |
Pneu vpredu: | 80/90 - 15 | 80/90-14 | 90/90 14M/C 46P | 110/70 - 16 |
Brzdy vzadu: | bubnová | bubnová | bubnová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 140 mm | 130 mm | 130 mm | 226 mm |
Pneu vzadu: | 100/80 - 14 | 90/90-14 | 100/90 14M/C 57P | 110/70 - 16 |
Hmotnosť / Rozmery: | ||||
Suchá hmotnosť: | 109 kg | |||
Hmotnosť s náplňami: | 102 kg | 130 kg | ||
Výška sedla: | 790 mm | 755 mm | 760 mm | |
Rázvor: | 1345 mm | 1255 mm | 1315 mm | |
Dĺžka: | 1920 mm | 1845 mm | 1930 mm | 2000 mm |
Šírka: | 700 mm | 670 mm | 740 mm | 690 mm |
Výška: | 1090 mm | 1100 mm | 1120 mm | |
Svetlá výška: | 120 mm | 135 mm | ||
Objem nádrže: | 6.5 l | 5.5 l | 8 l | 5.7 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | ||||
Max. rýchlosť: | 110 km/h | 110 km/h | ||
Spotreba paliva: | 2.1 l/100km | 1.9 l/100km | 2.1 l/100km | |
Dojazd po rezervu: | cca 232 km | cca 217 km | cca 285 km | |
Servisný interval: | 10 000km | |||
Doplnková výbava: | ||||
LED denné svetlá: | áno, v sérii | |||
Štart-stop funkcia motora: | áno, v sérii | |||
Iná výbava: | v sérii štart-stop funkcia motora, LED svetlá a smerovky, 12V zásuvka v prednej skrinke | |||
Poznámka: | ||||
Poznámka: | Cena 04/2014: 2 290,- EUR | Cena 10/2012: 1 790,- EUR | Cena 7/2013 2 190,- EUR |
Pridané: 30.04.2014 Autor: Ivan Ifk0 Kuzevič Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 150556 | Včera: 162817