Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 24.05.2017 Autor: Peter Fischer
Čitatelia: 26588 [Testy a predstavenia - Test]
Zdá sa, akoby tu bola roky, Forza však vyráža iba do tretej sezóny. Popri prispôsobení novej Euro4 norme dostala aj zopár inovácií, ktorým kraľuje bezkľúčové ovládanie. Vďaka nemu je teraz Forza najpraktickejšia spomedzi 125-kubíkových "maxiskútrov".
Text: Peter Fischer
Foto: Peter Fischer, Karol Achberger
Vlastne všetky zmeny boli čisto praktické: nárast výkonu na najvyššiu možnú hranicu "béčkových" vodičákov, teda 11 kW, úprava prevodového pomeru vo vyšších rýchlostiach, aby bola rýchlejšia na diaľnici, maličký nárast krútiaceho momentu pre lepší záťah v stredných rýchlostiach, lepšie umiestnenie spätných zrkadiel, a už spomínané bezkľúčové ovládanie. Parádna spotreba zostala na rovnakej úrovni, ako aj obrovský podsedlový priestor, veľká nádrž, aj ochrana pred vetrom.
Forza pôsobí majestátnym dojmom. Človek by ju hneď tipol na nejakú dvestovku, dvestopäťdesiatku. Dosť miesta na nej bude mať nielen vodič, aj keby bol statnejší, ale aj spolujazdec. Sedlo je, uf, obrovské... Spolujazdca privíta aj inovované zadné pruženie s progresívnejším charakterom. Jasným signálom, že tu sa ráta s jazdou vo dvojici je aj to, že pod sedlo sa zmestia dve bežné integrálky. A to v ňom ešte stále zostáva miesto na ďalšie drobnosti :) Celkový objem má až 48 litrov, čo je zhruba objem bežného motorkového kufra. Celková plocha je v tejto kategórii určite najrovnejšia, bez väčších skokov, má aj šikovnú flexibilnú posúvateľnú, resp. vyberateľnú prepážku.
Za veľkú prístrojovku by sa nemuselo hanbiť ani auto; má aj otáčkomer a výrazný, inverzne podsvietený displej. Nami testovaná Forzička mala namontovaný aj príplatkový držiak na mobil. Ako som zistil, je to ďalšia megapraktická pomôcka. Mobil sa v ňom síce nedá ovládať bez vyklopenia veka (a to sa našťastie dá vyklopiť v rukaviciach), ale dá sa v ňom dobíjať a je chránený pred vodou. Držiak pri jazde nijako nezavadzia, ani nebráni vo výhľade na prístrojovku. Len je vhodné zvyknúť si pri odchode z neho vybrať mobil, pretože nie je uzamykateľný. Neraz sa mi stalo, že som sa po polhodinke vrátil ku Forze a mobil našiel v držiaku :)
Keďže vo Forze plní úlohu štartéra alternátor, naštartovanie motora je úplne, ale úplne tiché. Netreba k nemu nikam strkať kľúč, pretože Forza ani žiadny kľúč nemá. Má len diaľkový ovládač, ktorý stačí mať vo vrecku - prídeš ku skútru, na otočnom ovládači pod riadidlami zvolíš čo potrebuješ, a ideš. Podobne ako na ostatných honďáckych skútroch, otváranie sedla a nádrže je riešené kolískovým tlačidlom, ktoré je aktívne iba pri jednej konkrétnej polohe otočného ovládača. Ak už naštartuješ, a chcel by si ešte niečo prihodiť pod sedlo, budeš musieť vypnúť motor otočením ovládača do príslušnej polohy, otvoriť sedlo, a potom celé naopak. Tento postup je jediným a ešte k tomu maličkým mínusom v inak premyslenej praktickosti. Vykompenzovať ho môže napríklad odkladací priestor pred ľavým kolenom, ktorý je tiež dosť veľký. Vojdú sa doň kožené turistické XXL rukavice aj s peňaženkou, alebo napríklad celé veľké noviny bez krčenia. Je v ňom aj klasická 12V zásuvka.
Popri absencii klasického štartérového "zakašľania" je Forza veľmi tichučká aj na voľnobehu. Pri rozbehu sa však osminkový motor zvukovo pripomenie a pekne potiahne celú hmotu vpred. Pocitovo sa mi zdá, že táto inovovaná Forza sa rozbieha ráznejšie než jej predchodkyňa. Isté však je, že má vyššiu maximálku, na ktorú ani netreba nejako dlho čakať - pri normálnych podmienkach dá ľahko 120 km/h, pri ľahkých osobách a vetre odzadu, či dole kopcom určite aj cez 130. Áno, toľko možno išla aj staršia Forza, ale rozbeh jej trval dlhšie a trvalá rýchlosť nad 120 km/h jej nebola natoľko príjemná. Tu už je to luxus - na blaváckom obchvate bezpečne obiehaš veľké limuzíny :) Podobne musím ohodnotiť aj brzdy, ktoré podľa tlačových materiálov neprešli žiadnou zmenou, ale pocitovo brzdia tak dobre ako na normálnej motorke. Forza je na Slovensku v predaji iba vo verzii s ABS, čo je len plusom.
Nuž a keď už zastavíš, na rad príde systém vypínania motora štart/stop. Pri čakaní na červenej jednoducho motor po niekoľkých sekundách tichučko zhasne, a po otočení plynom opäť tichučko naskočí. Netreba sa báť, že by štartovanie trvalo nejako dlho a že by ťa plechovky začali obiehať, to určite nie. Systém sa však pre istotu dá vypnúť tlačidlom pri pravej rukoväti.
Celková veľkosť skútra, ktorú som spomínal v úvode, ukáže svoje nevýhody pri nízkych rýchlostiach či parkovaní. Pri prepletaní cez zápchy budeš občas očami chrániť spätné zrkadlá, ktoré majú pre tento rok inú pozíciu. Z môjho pohľadu sú trochu viac vpredu a o máličko vyššie. Sú v nich aj smerovky, čím sa stali úplne neprehliadnuteľnými. Nuž a dať Forzu na hlavný stojan už chce trochu sily. Nechcem tým povedať, že by ženy boli v tomto prípade mimo hry, ale určite sú pre ne aj vhodnejšie modely.
Zaujímavé je, že všetky Forzy, ktoré som skúšal v priebehu niekoľkých rokov a za rôznych podmienok, mali stále rovnakú spotrebu. 2,4 alebo 2,5 litra. O nič menej, o nič viac. Sám výrobca dosiahol pri metodike WMTC spotrebu 2,3 litra. A to sa musím priznať, že v meste na skútri nejazím nijako defenzívne, ale čisto "na Taliana". Keď si vezmeme, že Forza má 11,5-litrovú nádrž, dojazd po rezervu môže byť vyše 400 kilometrov. V každý pracovný deň tak môžeš prejsť 80 kilákov a stále ti bude stačiť natankovať raz za týždeň.
Dynamike Forzy inak niet čo vytknúť. Pekne sa nechá popreháňať aj zákrutami a podvozok je slušne športovo tuhý, vzadu s nastaviteľným predpätím. A nastaviteľné je napríklad aj predné plexi, a to v rozmedzí asi 15 cm. Dá sa posúvať pekne oboma rukami, trebárs aj počas státia na križovatke. Celkovo je ochrana pred nepriaznivým počasím (aké nám počas väčšiny testu ZASE vládlo) na Forze veľmi dobre vyriešená, takže sezóna na nej môže byť bez príplatkov o niečo dlhšia.
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Konkurencia, Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.
Pridané: 24.05.2017 Autor: Peter Fischer Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 225141 | Včera: 112797