Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Hodnotenie: (3 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (13)  [Verzia pre tlač] Tlač

Prvé zvezenie na novom Harley-Davidson Sportster S 1/2

 Zdieľať

Pridané: 26.08.2021 Autor: Peter Fischer
Čitatelia: 7204 [Testy a predstavenia - Vyskúšali sme]

Vo svete sa dejú čoraz neuveriteľnejšie veci. Jednou z nich je aj fakt, že modelový rad Sportster tak ako sme ho poznali, už vôbec neexistuje. Odteraz je v ponuke už iba jeden, a ten sme si vyskúšali v zákrutách na severe Nemecka - Harley-Davidson Sportster S.

Text: Peter Fischer
Foto a video: Alessio Barbanti, Harley-Davidson, Peter Fischer

Prvé zvezenie na novom Harley-Davidson Sportster S
Harley-Davidson Sportster S (2021)

64-ročný rodokmeň

Na tejto planéte je len málo modelov, ktoré sa vyrábali dlhšie než Sportster. Úplne prvý zišiel z linky v roku 1957, a posledný, v podobe v akej zostane v našej pamäti, minulý rok. Pre tak tradičnú značku akou je Harley-Davidson to musel byť vážny moment. Nový Sportster S nemá so svojimi predchodcami spoločné takpovediac nič. Okrem mena. Je to najšportovejší Sportster aký kedy opustil fabriku v Milwaukee. Už v oficiálnych prezentáciách sme si vypočuli: vraciame Sport do mena Sportster.

Historické okienko - zopár starých Sportsterov sme vyskúšali pred tromi rokmi, aha:

10.07.2018 - Matej Mularčík Čitatelia: 9061 [Testy a predstavenia - Vyskúšali sme]

-

Trikrát Sportster a jednu Electru prosím! Vyskúšali sme ďalšie nové Harley-Davidsony

Ak ma pamäť neklame, tak harlejácky demo truck bol v našej krásnej Blavičke už tuším po piaty raz. Pre zákazníkov je to parádna možnosť, ako si vyskúšať najmä novinky americkej značky, ale čo je lepšie, aj modely z úplne opačných koncov portfólia. Sme veľmi radi, že každý rok sa na túto akciu môžeme dosypať aj my - tentoraz si vyberáme dva čerstvo inovované Sportstre, jeden zaujímavý Roadster, a pri všetkej našej skromnosti aj Electru.

 

Ale to už je história ako včerajšie noviny. Teraz všetky oči na novučičkého a od podlahy nového Sportstera S 2021, prosím!

Body vyššie hádam napovedia, aký je nový Sportster S. Lenže motorky sú najmä o emóciách, a na tie nepotrebuješ žiadne body. Na chvíľu preskočím rovno k jazde - dokelu, nový Sportster mi chce odtrhnúť ruky!

Prvé zvezenie na novom Harley-Davidson Sportster S
Harley-Davidson Sportster S (2021)

Ok, späť k statickému zoznamovaniu :) Sportster S pôsobí naživo menším dojmom než na fotkách. Človek akosi očakáva lokomotívu ako Fat Bob, na ktorého sa nový Sportster najviac ponáša, čo je inak o 10 cm dlhší stroj. Aj riadidlá sú dosť úzke, a čo človeku hneď udrie do mozgovne, je ľahkosť dvíhania z bočáku. Novinka je o dobrých 30 kíl ľahšia než najľahší predošlý vzducháčový Sportster! A svoje spraví aj nižšie položené ťažisko.

Prvé zvezenie na novom Harley-Davidson Sportster S
Harley-Davidson Sportster S (2021)

Nový model Harley-Davidson® Sportster® 2021
Nový model Harley-Davidson® Sportster® 2021
Nový model Harley-Davidson® Sportster® 2021
Nový model Harley-Davidson® Sportster® 2021

Na čo sme u Harleyov neboli zvyknutí, je zadeklovanie úplne všetkého. Výfuky sú tak natesno poskrývané, že nám nestačilo ani lozenie popod motorku a svietenie baterkou, aby sme zistili ako sú namotané. Takisto z druhej strany je kopec rôznych plastových krytiek a dizajnových deklíkov. Nová farebná prístrojovka je nenápadná, schovaná do okrúhleho tvaru, čím jasne imituje analóg. Má priemer 4 palce a na rozdiel od ostatných modelov tu nie je dotyková. Ale zato ponúka to isté, vrátane konektivity s mobilom, čiže ak máš v prilbe náhlavnú sadu, môžeš s použitím HD appky z riadidel ovládať prehrávanie hudby, telefonáty a aj navigáciu.

Aha, práve prichádza skupina jazdiaca pred nami; fakt sedia na nových Sportsteroch? Toto už nie je ten typický harlejácky zvuk. Ani voľnobeh, ani výfuky. Mám pocit, že vedľa mňa stojí Greta a usmieva sa. Že ste si vy chlípne motorkárske prasce mysleli, že budete donekonečna obťažovať celý svet vaším hlukom? Hahah.

Prvé zvezenie na novom Harley-Davidson Sportster S
Harley-Davidson Sportster S (2021)

Im kurvenreich

A teraz strih o pár hodín neskôr: niekde pri 140 km/h škrtám stupačku v tiahlej zákrute a Sportster sa pri pridaní plynu ešte derie vpred; nové normy sa našťastie prejavili iba na voľnobehu. Priatelia, toto je najšportovejší Harley aký v ich 120-ročnej histórii existoval. Predstav si, že má o 30 koní menej než Pan America, ale dynamiku ako hladný pitbul bežiaci za korisťou. Nepozná prekážky - jeho jediným cieľom je dostať ťa na koniec toho zákrutového úseku čím skôr. A potom si ho zopakovať.

Prvé zvezenie na novom Harley-Davidson Sportster S
Harley-Davidson Sportster S (2021)

Veru, prekvapil ma ten rozdiel oproti Pan Amerike. Tá je väčšia, ťažšia, ale má o štvrtinu viac výkonu, takže človek by čakal, že tá dynamika bude aspoň porovnateľná. Lenže Pan America je cestovné enduro, pri ktorom sa počíta aj s jazdou v teréne a so spolujazdcom a batožinou, kým na novom Sportsteri S budeš väčšinou cestovať s malou taškou a peknou kreditkou. Preto má priebeh výkonu a krúťaku posunutý oveľa nižšie a má iné prevodové pomery na sekundári (mimochodom, remeň), aj na každom jednom kvalte v prevodovke. Vo výsledku Sportster S lieta ako utrhnutý z reťaze.

V tomto mu veľmi dobre sekundujú gumy. Sú to úplne novo vyvinuté Dunlop GT503 s dosť cestnou vzorkou. Vyrábajú sa iba v rozmeroch na Sportster S, teda 160/70R17 a 180/70R16, a objednať ich vedia iba dealeri Harley-Davidson. Viacerí z nás sa čudovali, že je vpredu taká širokánska a vysoká guma, ale v zákrutách to bolo nakoniec fajn. Treba si iba zvyknúť, že predok sa naklápa trochu inak, a potom ideš. Mimochodom, maximálny náklon je 34 stupňov.

Prvé zvezenie na novom Harley-Davidson Sportster S

A keď už spomínam predok a gumy, spomeniem aj brzdovú sústavu. Tiež sme trochu dvihli obočie, keď sme vpredu videli iba jeden kotúč, ale najpodstatnejšie komponenty sú od Brembo - hore radiálna pumpa aj s páčkou, dole 4-piestikový monoblok. Nedá sa povedať, že by sme lietali pomaly, a nikto z nás problémy s brzdením nemal. Inak spojková páčka je potom plastová, ovládanie lankom. Obe páčky sú nastaviteľné.

Posed je inak dosť smerovaný na predok, pričom stupačky sú v základe úplne vpredu. V ponuke originálneho príslušenstva je sada na ich posunutie smerom dozadu; zopár strojov z našej skupinky ich malo a aj sme si ich striedali. Neviem povedať ktoré mi vyhovovali viac - chudák novinár niekedy sedí aj na troch strojoch za týždeň, je zvyknutý na rôzne posedy. Ale tak tie vpredu sú akési harlejáckejšie, a jazdec má mačovskejší posed v tvare opačného písmena C.

Prvé zvezenie na novom Harley-Davidson Sportster S
Prvé zvezenie na novom Harley-Davidson Sportster S
Prvé zvezenie na novom Harley-Davidson Sportster S
Prvé zvezenie na novom Harley-Davidson Sportster S

K tomu by sa pýtal aj mačovskejší zvuk, ale žiaľ, z produkcie Harley-Davidson, resp. Screamin' Eagle, sa ladeného výfuku asi nedočkáme. Pravdepodobne to súvisí s tým, že zvody sú namotané doslova zázračne; zadný zvod je sčasti asi schovaný v tlmiči. Sám som zvedavý, ako si s týmto poradí nejaká druhovýroba, ale jednoduché to určite mať nebudú. Sportster S by si zaslúžil mohutnejší zvuk, jednak z pozície zamerania stroja a tradície značky, a jednak aj preto, že výfuky tvoria dominantnú dizajnovú časť stroja.

Prístrojovka s konektivitou, náklonová elektronika

Kým Pan Amerike sme vyčítali príliš malé údaje na prístrojovke, Sportster S ju má o viac ako polovicu menšiu a žiadny údaj sa mi nezdal malý. Nie preto, že by vo fabrike zväčšili fonty, ale jednoducho preto, že na Sportsteri žiadne údaje nepotrebuješ. On pracuje v akýchkoľvek otáčkach, nechá sa vytáčať až do červeného (9 500 otáčok), a kvalt už nejako trafíš. Sprevodovanie je inak na krátko. Kontrolky sú súčasťou obrazovky, teda všetky sa zobrazujú v rámci grafiky. V menu je opäť aj slovenčina a jazdec si môže upraviť vzhľad a základné zobrazenia. Prístrojovka má aj konektivitu s mobilom, a aby jazdec vedel využiť všetky funkcie naplno, v mobile by mal mať stiahnutú H-D appku a v prilbe náhlavnú sadu. Do appky si tak vie napríklad vopred stiahnuť mapy, a tak cestou nemusí využívať dáta. Navigačné pokyny sa zobrazujú v peknej grafike na prístrojovke, do náhlavnej sady potom idú hlasové pokyny. Všetko vrátane prehrávania hudby či ovládania telefonátov sa rieši veľmi pohodlne z riadidiel.

Video: Harley-Davidson Sportster S 2021 - Harley vracia Sport do mena Sportster

Quickshiftera sme sa nedočkali ani na Sportsteri, čo je dosť prekvapivá informácia, keďže ide o úplne nový motor s kopou elektroniky. Máme však podpultové info že je vo vývoji, a mal by byť retrofit, teda fungovať aj na už jazdiacich modeloch. To by bolo viac ako super, pretože konkurencia v tomto nespí. Ak si vezmeme taký Diavel, čo je podľa mňa typovo najbližší rival, tam si jazdec quickshifteruje už dlhé roky.

Keďže nám istú časť dňa pršalo, niečo som najazdil aj v režime Rain. Tu som si všimol zaujímavosť, kedy náklonová elektronika jednoducho nepustí vyššie otáčky aj keď zadné koleso ešte neprešmykuje. Jednoducho jazdec ide bezpečne, na prístrojovke žiadna kontrolka trakčnej nebliká, ale ak prudšie pridá plyn (čisto elektronický, žiadne lanko), otáčky sa nezvýšia.

Prvé zvezenie na novom Harley-Davidson Sportster S

13.07.2021 - Redakcia Motoride.sk Čitatelia: 12984 [Novinky - Predstavujeme]

-

Nový model Harley-Davidson® Sportster® 2021

Nová generácia modelu Sportster v sebe spája razantnú silu a moderné technológie.

 

Doplnky a príslušenstvo

Pre Sportster S je zatiaľ v ponuke (ďalšie budú postupne pribúdať):

Pokračovanie článku na ďalšej strane: Backstage teaser, Konkurencia, Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.

Foto:
 Obrázok nieje k dispozícii
Pridaj obrázok
Všeobecné informácie:
Výrobca:Harley-Davidson
Model:Sportster S
Rok:2021
Novinka:NOVINKA 2021
Kategória:Chopper/Cruiser
Motor:
Typ motora:vidlicový dvojvalec (4T)
Objem:1252 ccm
Max. výkon:122.4 k (90.0 kW) / 7500 ot.
Max. krútiaci moment:127 Nm / 6000 ot.
Kompresný pomer:12 : 1
Vŕtanie x Zdvih:105,0 x 72,3 mm
Palivový system:vstrekovanie
Rozvod:DOHC variabil. časovanie ventilov VVT (4V)
Chladenie:kvapalinou
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:manuálna 6-stupňová
Sekundárny pohon:remeň
Zdvih vpredu:92 mm
Zdvih vzadu:51 mm
Brzdy vpredu:jeden kotúč
Priemer bŕzd vpredu:320 mm
Pneu vpredu:160/70R17
Brzdy vzadu:kotúčová
Priemer bŕzd vzadu:260 mm
Pneu vzadu:180/70R16
Hmotnosť / Rozmery:
Suchá hmotnosť:220 kg
Hmotnosť s náplňami:228 kg
Výška sedla:753 mm
Rázvor:1518 mm
Dĺžka:2264 mm
Šírka:843 mm
Výška:1089 mm
Svetlá výška:93 mm
Objem nádrže:11.8 l
Dynamické Parametre / Spotreba:
Spotreba paliva:4.9 l/100km
Dojazd po rezervu:cca 180 km
Servisný interval:8000 km
Doplnková výbava:
ABS:áno, v sérii
Náklonové ABS:áno, v sérii
Trakčná kontrola:áno, v sérii
Palivové mapy:áno, v sérii
Palubný počítač:áno, v sérii
Tempomat:áno, v sérii
LED svetlomet:áno, v sérii
LED denné svetlá:áno, v sérii
LED smerovky:áno, v sérii
Bezkľúčové zapaľovanie:áno, v sérii
Farebná TFT prístrojovka:áno, v sérii
Iná výbava:plne nastaviteľný podvozok
Poznámka:
Poznámka:Cena 8/2021: od 15 240 eur

>

Pridané: 26.08.2021 Autor: Peter Fischer Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (3 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (13)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku:

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 158984 | Včera: 218988