Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 23.07.2021 Autor: Peter Fischer
Čitatelia: 8949 [Testy a predstavenia - Test]
Už samotný názov Pan America vzbudzuje dojem majestátnosti, veď ide o najdlhšiu zjazdnú cestu sveta. Meria okolo 30 000 km a spája Aljašku s Ohňovou zemou, čiže takpovediac oba póly zemegule. Prechádza pohoriami, púšťami i džungľami. A Harley-Davidson po nej pomenoval svoje prvé cestovné enduro.
Text: Peter Fischer, Tomáš Hajduch - Awia
Foto: HDpress
Video: HDpress, Tomáš Hajduch - Awia
V živote motonovinára je niekoľko momentov, ktoré ho dokážu vrátiť späť do čias, keď sa ako malý chlapec obzeral za každou veľkou motorkou. Jeden z týchto momentov je vtedy, keď nejaká značka prinesie úplne nový model, ktorý nemá priameho predchodcu. Zmysly mu vtedy pracujú naplno, aby načítal všetko, čo fabrika do nového modelu vložila. V prípade Harley-Davidson Pan America to platí doslova od podlahy, pretože úplne nový model má aj úplne nový motor, a spadá do segmentu, v ktorom táto takmer 120-ročná americká značka nikdy nemala ani jeden zárez. Dámy a páni, privítajte prosím od prvej do poslednej skrutky celkom nové cestovné enduro Harley-Davidson Pan America 1250!
Spolu s novým motorom, úplne prvým z Milwaukee, ktorý slúži ako nosná časť rámu, je tu toľko ďalších panenských harlejáckych tenkát poprvé, že by sa o tom dali písať litánie: vysoký výkon motora, variabilné časovanie ventilov, odlievaná hliníková kyvka, pohon reťazou, veľké zdvihy, semiaktívny podvozok so znižovaním pri zastavení, prisvecovanie do zákrut a kopec kopec užitočnej elektroniky (náklonovej!), aj vyslovene dizajnových prvkov.
Harley, samozrejme, pri tvorbe nového cestovného endura nemohol veľmi čerpať z vlastných skúseností, ale ako sme sa dozvedeli na online Q&A session, viacerí členovia vývojového tímu jazdia na veľkých endurách od iných značiek, takže prispeli svojimi poznatkami. Najviac sa nám pozdáva jasný fakt, že Pan America je na prvý pohľad odlíšiteľný stroj. Lepšie povedané, Harley žiadneho konkurenta nekopíroval. Nedá sa s ničím pomýliť. A z celého toho haló okolo predstavenia tohto bezprecedentného modelu je jasné, že Harley-Davidson si dal na vývoji, skladaní a prezentácii extra záležať. Od počiatku bol nový model stavaný tak, aby bol na 50 % na cestu a na 50 % do terénu. Fabrika na prototypoch najazdila okolo 1 600 000 kilometrov, pričom niektoré komponenty prešli testom na Long way up.
Z bodov vyššie je zrejmé, že popri základnej verzii je k dispozícii aj verzia Special. Tá už len svojím názvom prezrádza, že má v sebe niečo luxusnejšie. Okrem spomínaných elektronických funkcií je to aj tlmič riadenia, chrániče rukovätí, centrálny stojan, padacie rámy, hliníková ochrana motora, nastaviteľný enduro brzdový pedál a vyhrievané rukoväte. Special je zároveň ťažšia o 12 kíl.
Parádnou vychytávkou ku verzii Special je príplatkové automatické znižovanie podvozku (ARH, adaptive ride height). To sa hodí najmä nízkym jazdcom, ktorí stále trpia na „krátku nohu“ - motorka jednoducho podľa zvoleného nastavenia zníži celé odpruženie tak, aby pri zastavení, teda keď jazdec dáva nohy na zem, bol celý podvozok čo najnižšie. Tu treba podotknúť, že táto funkcia počas jazdy nijako neznižuje zdvihy, neovplyvňuje svetlú výšku, ani maximálny náklon. Má štyri režimy: automatický, kedy systém podľa brzdenia a rýchlosti zníži odpruženie ešte pred zastavením, potom režim s krátkym oneskorením, kedy odpruženie klesne až po zastavení, režim s dlhším oneskorením, ktorý vyčká istý čas po zastavení, alebo vypnuté. Jednoduchá a geniálne užitočná vec. Využívať ju môžu aj vyšší jazdci, napríklad keď majú za sebou spolujazdca a batožinu.
Kombináciou automatického znižovania podvozku a doplnkového nižšieho sedla sa vie jazdec dopracovať ku výške nezaťaženého sedla okolo 800 mm, zaťaženého okolo 750 mm. V oblasti rozkroku je Pan America pomerne úzka, čo je tiež dobrá správa pre nižších jazdcov.
Nami testované kúsky boli jedny z prvých v Európe vôbec. Pred nami sa na nich odviezlo len niekoľko európskych novinárov, Američania paradoxne ešte nie. Čiže sme ich mali „napozerané“ iba z fotiek, ktoré často klamú. Spomínam to preto, lebo Pan America pôsobí menším dojmom než na fotkách; každý akosi automaticky očakáva kusisko kovu ako Electra Glide alebo niečo podobné. Toto je azda prvý Harley-Davidson, kde sa naozaj (a naozaj myslím naozaj) dbalo na kompaktnosť a efektívnosť.
S tým svojským dizajnom sa Harleyu ani nemôžeme veľmi čudovať. V triede cestovných endúr bolo vymyslené už hádam všetko a Harley potreboval vyraziť dych. Stále je tu veľa „americkosti“, napríklad motor je z pravej strany dizajnovo krásne uhladený, ale z ľavej je to industriálny drsňák, aj s ich typickými indučkami, alebo že smerovky sú na takýto model až príliš klasické, okrúhle a veľké - to, čo je spredu schované pod maskou, sú naozaj blinkre a nie hmlovky. Samotná maska vyzerá ako zmenšená z nejakého auta, ale Harley nijako netají, že sa inšpiroval aj americkými ikonami ako Jeep Willys či Ford Bronco.
Po nasadnutí (a najmä rozbehu) jazdca prekvapí pohodlie. Riadidlá sú dosť vysoko a sedí sa pomerne v motorke, pričom sedlo je mäkučké, rozmaznávajúce. Všetky naše testovačky mali semiaktívny podvozok, aj to určite dosť prispelo celkovému pohodliu. Naklápateľná 6,8-palcová farebná prístrojovka je najväčšia z celej triedy a ako jediná je dotyková. Dotyky fungujú aj v rukaviciach a za dažďa! Toto Harley vždy vedel. Horšie je to s čitateľnosťou niektorých údajov - zámerne sme ich odmerali pravítkom - viaceré čísla a písmená majú na výšku tri milimetre. Pritom obrazovka poskytuje dostatok miesta, stačilo by fonty trochu zväčšiť. Predpokladám však, že keď už bude Pan America v tvojej garáži nejaký ten piatok, budeš v prístrojovke ako doma. Zaujímavou vecou je, že všetky kontrolky sa zobrazujú priamo v grafike obrazovky, teda žiadna z nich nie je nikde bokom so zvlášť podsvietením.
Aj ovládače sú celkom nové a pomerne veľké. Prekvapilo nás až príliš jemné ovládanie smeroviek. Prostredie celej prístrojovky a menu je inak dosť intuitívne, a funguje dokonca aj v slovenčine. Na to, že vývojári tvrdili, že stroj je určený z 50 % na cestu a z 50 % do terénu, je predná vidlica dosť zapustená dole. Veď zajtra sa uvidí, pomysleli sme si s Awiom. Keď nám predstavili vedúcich na zajtrajšie jazdy v teréne, trochu som znervóznel - dakarské kalibre David Pabiška a Dušan Randýsek. Vraj nás čaká aj piesok.
Hneď z fleku je cítiť nízke ťažisko a centralizáciu hmoty. Bezpochyby aj nízku hmotnosť, veď v harlejáckom ponímaní tu hovoríme o úspore, ehm, priemerne 30, 50, alebo aj 100 kíl (teraz som sa musel presvedčiť, že píšem pre motorkársky server a nie pre stránku o chove ošípaných).
Pokračovanie článku na ďalších stranách: Jazda na ceste, jazda v teréne, Video, Konkurencia, Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a Technické parametre.
Foto: | ||
Všeobecné informácie: | ||
Výrobca: | Harley-Davidson | Harley-Davidson |
Model: | Pan America 1250 | Pan America 1250 Special |
Rok: | 2021 | 2021 |
Novinka: | NOVINKA 2021 | NOVINKA 2021 |
Kategória: | Cestovné enduro | Cestovné enduro |
Motor: | ||
Typ motora: | vidlicový dvojvalec (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) |
Objem: | 1252 ccm | 1252 ccm |
Max. výkon: | 152.3 k (112.0 kW) / 9000 ot. | 152.3 k (112.0 kW) / 9000 ot. |
Max. krútiaci moment: | 127 Nm / 6750 ot. | 127 Nm / 6750 ot. |
Kompresný pomer: | 13 : 1 | 13 : 1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 105,0 x 72,0 mm | 105,0 x 72,0 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC variabil. časovanie ventilov VVT (4V) | DOHC variabil. časovanie ventilov VVT (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 191 mm | 191 mm |
Zdvih vzadu: | 191 mm | 191 mm |
Brzdy vpredu: | dvoj kotúčová radiálne monobloky | dvoj kotúčová radiálne monobloky |
Priemer bŕzd vpredu: | 320 mm | 320 mm |
Pneu vpredu: | 120/70R19 60V | 120/70R19 60V |
Brzdy vzadu: | kotúčová | kotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 280 mm | 280 mm |
Pneu vzadu: | 170/60R17 72V | 170/60R17 72V |
Hmotnosť / Rozmery: | ||
Suchá hmotnosť: | 228 kg | 239 kg |
Hmotnosť s náplňami: | 242 kg | 254 kg |
Výška sedla: | 869 mm | 850 mm |
Rázvor: | 1580 mm | 1580 mm |
Dĺžka: | 22645 mm | 2645 mm |
Šírka: | 965 mm | 965 mm |
Výška: | 1510 mm | 1510 mm |
Svetlá výška: | 210 mm | 210 mm |
Objem nádrže: | 21.2 l | 21.2 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | ||
Spotreba paliva: | 4.9 l/100km | 4.9 l/100km |
Dojazd po rezervu: | cca 324 km | cca 324 km |
Servisný interval: | 8000 km | 8000 km |
Doplnková výbava: | ||
ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii |
Náklonové ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii |
Vypínateľné ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii |
Trakčná kontrola: | áno, v sérii | áno, v sérii |
Palivové mapy: | áno, v sérii | áno, v sérii |
Palubný počítač: | áno, v sérii | áno, v sérii |
Tempomat: | áno, v sérii | áno, v sérii |
LED svetlomet: | áno, v sérii | áno, v sérii |
LED denné svetlá: | áno, v sérii | áno, v sérii |
Zákrutové svietenie: | áno, v sérii | |
LED smerovky: | áno, v sérii | áno, v sérii |
El. Podvozok: | áno, v sérii | |
Tlmič riadenia: | áno, v sérii | |
Bezkľúčové zapaľovanie: | áno, v sérii | áno, v sérii |
Kontrola tlaku v pneumatikách: | áno, v sérii | |
Asistent rozbehu do kopca: | áno, v sérii | áno, v sérii |
Farebná TFT prístrojovka: | áno, v sérii | áno, v sérii |
Iná výbava: | plne nastaviteľný podvozok | |
Poznámka: | ||
Poznámka: | Cena 7/2021: od 15 700 eur | Cena 7/2021: od 18 100 eur |
Pridané: 23.07.2021 Autor: Peter Fischer Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 108542 | Včera: 215172