Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 06.10.2021 Autor: Peter Fischer
Čitatelia: 9668 [Testy a predstavenia - Test]
V priebehu štyroch rokov sme pre vás otestovali tri generácie majestátneho RT: vodníka v 2017, prelomový shiftcam v 2018 a teraz opäť shiftcam, okolo ktorého je takpovediac všetko úplne nové. Ostatná generácia urobila nie že dva kroky dopredu, ale rovno tri veľké skoky!
Text: Peter Fischer, Matej Mularčík, Viktor Fischer
Foto: Peter Fischer, Tomáš Hajduch - Awia
Video: Peter Fischer, Viktor Fischer
Dobre si spomínam, ako som eRTéčku v roku 2017 vytýkal slabšiu dynamiku a uskákaný semiaktívny podvozok, trochu mimo dobu bola aj prístrojovka a svetlá. Dynamiku vyriešil príchod najnovšieho shifcam boxera (ku predošlému kvapalinovému chladeniu pribudlo variabilné časovanie ventilov, zopár kubíkov a 11 koní, motor sa stal oveľa pružnejším - viac technických detailov v tomto článku), ale tá prístrojovka, svetlá, niektoré elektronické funkcie či dizajnové a praktické detaily zostali akoby pozabudnuté, až prišiel ročník 2021, o ktorom je tento článok. Iba zopakujem tie tri veľké skoky z úvodu; v Mníchove spravili z RT nadčasový stroj.
Páni inžinieri dali do RT najväčšiu farebnú TFT prístrojovku aká kedy na motorke bola, pridali adaptívny tempomat, LED svetlomet s denným svietením a prisvecovaním do zákrut, bezdrôtové nabíjanie mobilu, rozšírili elektroniku, vylepšili semiaktívny podvozok, a konektivitu s mobilom prepracovali tak, že jazdcovi ponúka vlastne iba výhody. Prednú masku odľahčili a všade doplnili skutočne estetické detaily so špičkovo spracovanými materiálmi. To znie lákavo už len pri čítaní. My sme na RT spravili 1000 kilometrov po celom Slovensku a pod všetko by sme sa podpísali s päťhviezdičkovým hodnotením.
Nuž a my sme náš testovací kus dostali, ako inak, v plnej výbave. Tá zahŕňa semiaktívny podvozok, quickshifter, bezkľúčové ovládanie, audio s dvoma reproduktormi, centrálne zamykanie, koncovku Akrapovič, vyhrievané sedlá, zadný kufor, senzory tlaku v pneumatikách, hmlovky, rozšírenú konektivitu, rozšírené nastavenie brzdenia motorom, prisvecovanie do zákrut s denným LED svietením, alarm a zopár ďalších drobností. Jediné, čo bolo menšie oproti sérii je plexi. Zároveň ma veľmi potešila farba - kráľovská modrá - oficiálne Racing Blue metallic. Zo všetkých ponúkaných farieb v nej nové RT vyzerá najšportovejšie a všade kde zastaví, je široko-ďaleko najvýraznejšie.
Musím povedať, že keď som po prvý raz videl novú masku RT, bol som trochu prekvapený - predošlá generácia mala svetlá až neproporčne obrovské, novinka ich má zase také malé, prižmúrené. Ony sú samé osebe v poriadku, ibaže po tých predošlých vyzerajú zakrpatene; ľudstvo sa evolučne nestihlo prispôsobiť takému skoku. Konečne sú full LED, a trochu preskočím, pretože svietia dokonalo. Priplatenie za funkciu prisvecovania do zákrut by som pri takomto krížniku považoval za povinnosť, pretože tiež funguje perfektne. Koniec koncov, bolo to práve BMW, kto začal masívnejšie pretláčať nové typy svietenia a svietenie do zákrut (K 1600 GT v roku 2010 malo xenónové stretávačky s projektorom, ktorý sa natáčal podľa naklopenia motorky).
Optickým odľahčením prešiel aj kokpit. Ten natoľko opeknel, až by som povedal, že je o 20 kíl ľahší. K tomu prispela najmä nová prístrojovka a aj to, že nad ňou nie je konzola na vloženie navigácie. Všetko naokolo je také vzdušnejšie, sediace na stotinu milimetra, a najmä to dobre vyzerá. Už len samotný držiak plexi je dizajnový kúsok, k reproduktorom pribudli chrómové ozdoby, čím sú oveľa pohľadnejšie, no krása. Po ľavom boku zostali štyri tlačidlá na obľúbené funkcie (super praktická vec) a pod riadidlami uzamykateľné odkladacie priestory. Sú vystlané mäkkou gumou, takže mobil si nepoškriabeš, ba čo viac, ešte si ho môžeš aj bezdrôtovo nabíjať. Preto je tam malý cuplíček, ktorým mobil zaistíš proti pohybu a ideš - dobíja sa, motorka si z neho ťahá hudbu, hovory, navigáciu, všetko bezdrôtovo. Je tu aj klasická USB zásuvka, ale iba ako zdroj elektriny. Do BMW R 1250 RT už USB kľúč s hudbou nevložíš; svoje obľúbené songy môžeš ťahať jedine bezdrôtovo z mobilu. Našťastie, ako sme pri RT zvyknutí, veká týchto priestorov nezavadzajú riadidlám ani keď zostanú otvorené. Zvyšok stroja zostal plus mínus rovnaký ako ho poznáme z predošlej generácie, alebo takpovediac už od roku 2014. Až na jeden detail: zmizla anténa.
Táto prístrojovka si zaslúži oslavné ódy nielen preto, že je najväčšia v motocyklovom svete (uhlopriečka 10,25 palca), ale aj pre krásne čistú grafiku, logické usporiadanie a intuitívne ovládanie. To platí už odkedy ju BMW začalo používať (rok 2017 - mrk článok). Takmer všetky iné značky, ktoré majú farebné prístrojovky, sa celkom nelogicky snažia na jednu obrazovku napratať čo najviac údajov, akoby to bol mobil a človek ich čítal večer na gauči. Malé údaje na ploche len o niečo väčšej než je bežný smartfón, ďaleko od tváre, to je čisté peklo. BMW sa neučilo na vlastných chybách a hneď prišli s čiernym pozadím, a čo je najpodstatnejšie, s matným antireflexným povrchom. Grafiku zjednodušili čo najviac, údaje dovolili prioritizovať a jazdcovi dali na výber z viacerých módov zobrazení, krása. Pri novom R 1250 RT si BMW vďaka veľkosti obrazovky mohlo dovoliť ísť ešte ďalej, a predsa šli radšej cestou eliminácie - na základnej obrazovke vidí majiteľ naozaj iba tie údaje, ktoré sú nevyhnutné: rýchlosť, otáčky a kvalt. Ostatné informácie sú menšie, nerušivé - okolitá teplota, hodiny, jazdný režim a políčko, v ktorom si jazdec prepína ďalšie potrebné údaje. Absolútna prehľadnosť. Samozrejme, je možné navoliť si pevné zobrazenie ďalších údajov, a vďaka šírke obrazovky aj jej rozdelenie - vpravo môže byť navigácia, rádio, štatistické údaje a podobne. Ani nemusím spomínať, že všetko sa ovláda ultrapohodlne z otočného prstenca a ovládača pri ľavej rukoväti.
Fúha, toľko pozitív, a to som ešte ani nenaštartoval, to sme tu už dlho nemali :) S novým shiftcamovým boxerom som už mal tú česť v ostatnej generácii GS, a veru medzičasom som sa sem tam zahľadel do diaľky a pomyslel si, že ejjj ale by som rád vyskúšal nové RT s touto pohonnou jednotkou, že prisámvačku musí byť podstatne živšie než to z roku 2017. Zrazu sa prichytím ako na novom RT letím 210 km/h po diaľnici; pustím plyn, motorka spomaľuje, prvým exitom preplachtím do dediny a celú ju prejdem päťdesiatkou bez toho, že by som musel podradiť. Za dedinou zrýchlim na 90, nenápadne zamávam policajnému radaru a na rovinke pridám na štandardných 120 až 150. Treba dodať, že som v plnej záťaži so spolujazdcom a batožinou. Po celý čas som sa nemusel dotknúť radičky ani brzdy.
Niekedy mám pocit, že RT má semiaktívny nielen podvozok, ale aj celé okolie a život svojho majiteľa. Fakt, v sedle eRTéčka je všetko akési jednoduchšie. Napríklad jedna čašníčka bola ku mne prudko koketná, keď môj modrý krížnik stál opodiaľ, ale keď som tam prišiel o dva týždne na skútri, ani sa neusmiala. A určite mi ešte aj napľula do kávy!
Ok, čašníčky a koketovanie nech si rieši každý sám, ale ten podvozok je niečo ne-sku-toč-né. Konkrétne ide o Dynamic ESA Next Generation s automatickým upravovaním predpätia. Motorka si doslova odváži zaťaženie a tomu prispôsobí charakteristiku celého semiaktívneho odpruženia. Niečo som na tomto podvozku nalietal sólo, ale väčšinu so spolujazdcom a batožinou, a ako sa Telelever a Paralever s tlmičmi vysporiadavali s našimi starými cestami alebo rozhasenými mostovými spojmi, to je... Ehm, ako to nazvať... Nadpozemské? Dokonalé. Určite dokonalé. Ó, ako som len vďačný že žijem v dobe, kedy som mal možnosť jazdiť od starých dvojtaktov cez normálne bežné motorky až po takéto futuristické krížniky či hypersporty, pretože len tak si človek dokáže uvedomiť, za čo všetko môže elektronika. A tým nemyslím len asistenčné systémy v motorkách, ale aj elektroniku vo vývoji a výrobe, pretože vo finále nám dáva oveľa vyššiu presnosť výroby, a tú je na motorkách veľmi cítiť.
Čiže, ehm, keď sa vrátim k tomu podvozku - je skrátka extrémne pohodlný. Dá sa prepínať v dvoch režimoch, Road a Dynamic, zvyšok si motorka zariadi sama podľa aktuálneho zaťaženia. A konkrétne na RT je ten Telelever výhodou, pretože s ním nikto nepôjde do ťažkého terénu, ani vymetať apexy na okruh; šetrí jazdcove ruky a zápästia ešte nad rámec toho, čo vychytá semiaktív. O ďalšie šetrenie jazdcovej energie sa stará sám motor svojou nekonečnou pružnosťou - na šestke dokáže ísť naozaj od 40 km/h až do maximálky, ktorá je niekde okolo 220 km/h tachometrových. A komu by aj toľko pohodlia bolo málo, môže si dokúpiť quickshifter, ktorý funguje o niečo jemnejšie než na predošlom RT či R 1200 R. Mimochodom, zaujímavé je, že všetky prevodové pomery má RT zhodné s GS vrátane finálneho. Zaujímavé je aj maximálne užitočné zaťaženie 226 kg, čo je jedno z najvyšších čísel spomedzi motoriek. Platí to však iba pre sériový stav bez semiaktívneho odpruženia, zadného kufra a ďalšej výbavy. A tu opäť zopakujem, že RT sa s maximálnym zaťažením vysporiadava viac než obdivuhodne.
Dokonca by som povedal, že RT jazdcovi veľa vecí uľahčuje, a to aj keď je v plnej záťaži. Nemyslím tým elektroniku, ale čistú mechaniku. Tá jemnosť, s akou boxer pracuje v nízkych rýchlostiach, trebárs keď sa vymotávaš z preplneného parkoviska alebo predieraš zápchou, tá je priam učebnicová. Človek by takéto distingvované správanie čakal skôr od radového štvorvalca, ale tento boxer s obrovskými valcami... Že wau! Keby netrčali tak veľmi do strán presne v mieste, kde sa jazdec občas zapiera nohami o zem pri určitých manévroch, bola by to dokonalosť. Občas si do nich udriem píšťalu, au! Ale je to len o zvyku. Aj o dĺžke nôh, pretože keď ich nemáš dosť dlhé na „obkročenie“ valcov, tak občas sa aj zapotíš.
Valce sa však nezapotia za žiadnych okolností. Aj keď má RT pohotovostnú hmotnosť 280 kíl, reálne ju nie je cítiť ani pri vypnutom motore a manévrovaní na mieste. Motor potom radostne ťahá bez ohľadu na otáčky a zaťaženie. Takéto niečo neprichádzalo na boxeri bez shiftcamu do úvahy. Prístrojovka dokonca ukazuje, kedy je vhodný moment na preradenie vyššie, a niekedy to ukazuje v neuveriteľne nízkych otáčkach. RT má naozaj celé otáčkové pásmo reálne využiteľné bez toho, že by sa posádka alebo motor niekde cítili nepohodlne. A tá rozprávková spotreba! Dalo by sa povedať, že sa nedá dostať cez 5,3 až 5,5 litra. Pripomínam, že sme jazdili aj rýchle diaľničné presuny v plnej záťaži. Nádrž má potom krásnych 25 litrov, čo sa rovná dojazdu cez 400 km po kontrolku rezervy. Nádhera, fakt.
BMW bolo jedno z prvých, čo prinieslo do motocyklového sveta adaptívny tempomat. Už sme ho stihli vyskúšať na novej Multistrade V4 či na krížniku R 18 Transcontinental, a nemôžeme naň dopustiť. Je dosť dobre softvérovo dotiahnutý, takže je užívateľsky nanajvýš príjemný. Ide teda o tempomat s radarom, ktorý už poznáme z áut; drží motorku v určitej vzdialenosti od auta pred ňou. Keď auto odíde z jej pruhu, motorka zrýchli na predtým nastavenú rýchlosť. Ak sa tam znova nejaké auto objaví, motorka sama spomalí na jeho rýchlosť. Pri spomaľovaní vie motorka použiť aj brzdy, nevie však úplne zastaviť. Radar funguje iba do rýchlosti 160 km/h, vyššie teda ide iba ako klasický tempomat. Jazdec si vie adaptívnu funkciu vypnúť, ak by chcel mať iba klasický tempomat. Pri používaní radaru je vhodné alebo až potrebné používať smerovky, pretože len tak vie radar odhadnúť čo sa ide diať a pripraviť sa napríklad na zaradenie do pomalšieho pruhu, či naopak, predbiehanie.
Popri tých všetkých vyššie spomenutých užitočných a premyslených benefitoch je mi to až trápne spomínať, ale počas jazdy si mobil nabiješ tak trochu nepohodlne. Buď máš príplatkové bezdrôtové nabíjanie, ktoré je pomalé a neisté (i keď v odkladacom priestore je cuplík na zaistenie proti pohybu), alebo sa ti mobil so zapojeným USB konektorom nevojde do odkladacieho priestoru. Musíš tak jazdiť s otvoreným vekom, čo síce nie je problém, pretože nezavadzia riadidlám a ani nevyletí, ale na takejto motorke je to trochu nevhodné. Pripomeniem, že napájanie USB káblom je na RT iba z dôvodu nabíjania, pretože ťahanie hudby z mobilu a aj celá konektivita prebieha výhradne bezdrôtovo. Oba odkladacie priestory sú zvnútra pekne pogumované, takže elektroniku v nich nepoškriabeš.
Na mnohých motorkách, ktoré majú konektivitu s mobilom, je otázne, že načo vlastne túto konektivitu využívať. BMW ako prvé prinieslo benefit zobrazovania navigačných pokynov na prístrojovke spárovanej s mobilom, RT prinieslo ďalší benefit v podobe prehrávania hudby z mobilu bez potreby sady do prilby (zopakujem, že RT už neberie USB kľúče). Ich mobilná aplikácia, cez ktorú prístrojovka komunikuje s mobilom, sa postupom času dopracovala do takej užívateľskej podoby, ktorú neponúka takmer žiaden iný výrobca. Poskytuje takpovediac až telemetriu (maximálne náklony, maximálnu a priemernú rýchlosť, nadmorské výšky, tvar a profil trasy, časy, zoradí fotky cvaknuté cestou, aj všeličo ostatné, plus kopec stavových údajov o vozidle, a to všetko prehľadne spracované), čím jasne prevažujú výhody spárovania. Jasné, nemusíš sa pripojiť keď ideš len do vedľajšej dediny, ale na väčších tripoch, pre ktoré je RT stavané, je táto appka veľmi užitočná.
Musím spomenúť aj dokonalo fungujúce brzdy. Bavoráky mali vždy ukážkové predné brzdy, ale na RT sa ku nim pripája aj krásne dávkovateľná zadná. Pri turistike je to ďalší veľký pomocník. Poteší aj taká vec ako automatické vypínanie smeroviek. Nové RT ich dokáže vypínať dokonca aj po prejdení z pruhu do pruhu, pritom na motorke nie je žiadna kamera na snímanie čiar. Stroj to tým pádom vypočítava iba z náklonovej elektroniky. Treba povedať, že vypínanie blinkrov po prejdení zákruty nefunguje tak dobre ako po prejdení stredovej čiary.
Všetky tri kufre sú dostatočne objemné a krásne spracované, horný je zvnútra aj osvetlený a má luxusný koberček a vzpery. Majú elegantné otváranie. Ok, akože v jednom bočnom mi trošíííčku chýba tá praktická nizučká sieťka na drobnosti, akú mala Grand America, ale zase nemôžem mať všetko, nie?
Zdanlivo nekonečný zoznam pozitív ukončíme LED svetlometom. V rámci nášho slovenského tripu sme absolvovali aj jeden krátky nočný presun po Tatrách plných srniek a vtedy som bol extra vďačný za tak dobre fungujúce svetlo. Prisvecovanie do zákrut sa zapína už pri malých náklonoch a celý svetelný kužeľ sa tak krásne zarezáva do tmy, že máš pocit, že je pred tebou deň. A to nijako nepreháňam. Dnes majú ledkové svetlá vlastne všetky nové motorky, a RT pritom nevyužíva nejakú vesmírnu techniku, ale aj napriek tomu je v tomto o niečo popredu. Z každého kúska nového RT je každopádne cítiť, že vývojári si na zmenách dali záležať, a že ich aj reálne testovali, nielen maľovali od stola.
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Názor druhého redaktora, Konkurencia, Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a Technické parametre.
Foto: | |
Všeobecné informácie: | |
Výrobca: | BMW |
Model: | R 1250 RT |
Rok: | 2021 |
Novinka: | NOVINKA 2021 |
Kategória: | Športovo cestovná |
Motor: | |
Typ motora: | dvojvalcový boxer (4T) |
Objem: | 1254 ccm |
Max. výkon: | 136.0 k (100.0 kW) / 7750 ot. |
Max. krútiaci moment: | 143 Nm / 6250 ot. |
Vŕtanie x Zdvih: | 102.5 x 76 mm |
Palivový system: | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC variabil. časovanie ShiftCam (4V) |
Chladenie: | vzduchom a kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | kardan |
Zdvih vpredu: | 120 mm |
Zdvih vzadu: | 136 mm |
Brzdy vpredu: | dvoj kotúčová, radiál 4 piest |
Priemer bŕzd vpredu: | 320 mm |
Pneu vpredu: | 120/70-ZR17 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 276 mm |
Pneu vzadu: | 180/55-ZR17 |
Hmotnosť / Rozmery: | |
Hmotnosť s náplňami: | 279 kg |
Výška sedla: | 805 mm |
Rázvor: | 1485 mm |
Dĺžka: | 2222 mm |
Šírka: | 985 mm |
Objem nádrže: | 25 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |
Max. rýchlosť: | 210 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: | 3.7 s |
Spotreba paliva: | 4.75 l/100km |
Dojazd po rezervu: | cca 394 km |
Doplnková výbava: | |
ABS: | áno, v sérii |
Náklonové ABS: | za príplatok |
Trakčná kontrola: | áno, v sérii |
Palivové mapy: | áno, v sérii |
Palubný počítač: | áno, v sérii |
Tempomat: | áno, v sérii |
LED svetlomet: | áno, v sérii |
LED denné svetlá: | za príplatok |
Zákrutové svietenie: | za príplatok |
LED smerovky: | áno, v sérii |
El. Podvozok: | za príplatok |
Anti-hop spojka: | áno, v sérii |
Bezkľúčové zapaľovanie: | za príplatok |
Quick-shift: | za príplatok |
Kontrola tlaku v pneumatikách: | za príplatok |
Vyhrievané rukoväte: | áno, v sérii |
Vyhrievané sedlo: | za príplatok |
Elektronicky nastaviteľné plexi: | áno, v sérii |
Asistent rozbehu do kopca: | za príplatok |
Audio systém: | za príplatok |
Farebná TFT prístrojovka: | áno, v sérii |
Iná výbava: | za príplatok: adaptívny tempomat |
Poznámka: | |
Poznámka: | Cena 10/2021: od 19 200 eur |
Pridané: 06.10.2021 Autor: Peter Fischer Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 66255 | Včera: 186314