Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 03.01.2019 Autor: Peter Haršáni - Haro
Čitatelia: 12287 [Šport - Rally]
Maťo Benko dnes patrí k stálym účastníkov náročnej a vysoko cenenej trans saharskej Africa Eco Race, kde pravidelne žne úspechy a mieša poradím na popredných priečkach. Ročník 2019 budeme mať možnosť sledovať v priamom prenose formou denných krátkych správ od samotného účastníka.
Príspevky píše: Maťo Benko a Peter Haršáni - Haro
Novinky RSS | Oficiálna stránka | Výsledky
V nedeľu 13.januára 2019 na pri jazere Lac Rose v senegalskom Dakare vyvrcholila rally AFRICA ECO RACE 2019. Po 12.etapách medzi motocyklami zvíťazil Alessandro Botturi z Talianska pred Nórom Andersom Ullevalseterom a tretím Simonom Agazzim, taktiež z Talianska. Ján Zaťko obsadil v absolútnom poradí krásne 9.miesto a triedu 450+ dokonca vyhral. Martin Benko, po technických problémoch v 9.etape a následnom reštarte a s tým spojenou penalizáciou skončil na 14.mieste.
Prakticky za pretekalo už len včera. V poradí 11. etapa začala priamo v bivaku 218km dlhou časovkou a pokračovala 338km presunom po spevnených cestách. Rozlúčka so zvláštnou a magickou Mauretániou bola, ako inak, výsostne piesková s dvomi dunovými poľami. Maťo s Janom si držali štandard a prešli časovkou bez väčších problémov. Meraný úsek bol veľmi rýchly, víťaz Ullevalseter zajazdil priemer brutálnych 120km/h! Maťo na 8. mieste zaostal 16:33min. Ján Zaťko prišiel až v etape síce až na 17. mieste, ale našťastie mu 9. miesto celkovo zostalo.
Po dojazde sa pretekári aj sprievodné vozidlá presunuli do Senegalu. Posledná časovka jazdená v Mauretánii, má každoročne menšiu nádielku kilometrov. To aby potom pretekári stihli prejazd národným parkom s močarinami, následne prekročenie hranice Senegalu a príchod do bivaku pri meste St. Luis pred zotmením.
Martin Benko v sobotu po príchode do Senegalu: „Pozdravujem zo Senegalu! Po mesiaci som si dal prvé pivo. Rýchla etapa s troškou mäkkých dún, len som si tak pobafkal pre radosť. (Ale maximálka bola 165.) Asi tak ôsmy. Potom katastrofálny presun po mauretánskych cestách a šup do Senegalu. Ráno presun k Lac Rose asi 250km, potom 22km meraných po pláži a okolo jazera a hotovo.“
Prvé vyjadrenia v cieli rally od Zuzany Nováčkovej z tímu Jána Zaťka: „Je to tu!! Sme v cieli náročného preteku Africa Eco Race a Jančí opäť predviedol neuveriteľný výkon. V celkovom poradí obsadil 9.miesto a vyhral triedu 450+.
Gratulujeme našim oboch jazdcom!
Kompletné výsledky: 2019.africarace-live.com/fichiers/classement.php?type_clt=overall&lang=fr
Prišlo 18:47 Čaute! Pozdravujem zo Senegalu! Po mesiaci som si dal prvé pivo. Rýchla etapa s troškou mäkkých dún, len som si tak odbafkal pre radosť. (Ale maximálka bola 165.) Asi tak ôsmy. Potom katastrofálny presun po mauretánskych cestách a šup do Senegalu. Dnes prdol motor aj Arrerondovi, blikalo mu to ako semafor. Cez duny to už nejde, stráca sa vodička... Vydrbané motory. Zajtra presun k Lac Rose asi 250km, potom 22km meraných po pláži a okolo jazera a hotovo. Maťo
Posledná časovka jazdená v Mauretánii, má vždy menšiu nádielku kilometrov. To aby potom pretekári stihli prejazd národným parkom s močarinami, následne prekročenie hranice Senegalu a príchod do bivaku pri meste St. Luis pred zotmením. Lebo Senegal je oproti Mauretánii iný vesmír. Je to veselé poňatie islamu v černošskom poňatí späté s pitím alkoholu, jedením bravčoviny a sexovaním. Čierni ľudkovia stále tancujú a vyspevujú, sú extrémne nedisciplinovaní, nezodpovední a ľahkovážni. Tomu zodpovedá správanie sa na cestách a v doprave vôbec. (Pamätám, ako sme na IKR 2013 riešili karambol Lukáša Černého s autom, ktorému brzdilo iba jedno koleso, aj to mizerne.) Hlavne preto je lepšie zvládnuť presun do bivaku za denného svetla, pretože dopravné prostriedky nebrzdia, nesvietia, neukazujú smer a šoférujú ich z nášho pohľadu blázni.
V poradí 11. etapa začala priamo v bivaku 218km dlhou časovkou a pokračovala 338km presunom po spevnených cestách. Rozlúčka so zvláštnou a magickou Mauretániou bola, ako inak, výsostne piesková s dvomi dunovými poľami. Maťo s Janom si držali štandard a prešli časovkou bez väčších problémov. Meraný úsek bol veľmi rýchly, víťaz Ullevalseter zajazdil priemer brutálnych 120km/h! Maťo na 8. mieste zaostal 16:33min a celkovo postúpil na 13. priečku. Jano prišiel až 17. v etape, ale našťastie mu 9. miesto celkovo zostalo. Teraz čaká pretekárov aj sprievodné vozidlá presun do Senegalu.
Boje na Eco Race 2019 vrcholia v bezodnom piesku Sahary. 10. etapa bola poslednou zo série super ťažkých a dlhých časoviek na území Mauretánie, tentoraz s cieľom v Akjoute. Po 48km presune sa mohli účastníci zhlboka nadýchnuť a vyraziť na 472km časovku. V podstate celú ju tvorili piesky v rôznej forme, pričom pretekári v priebehu dňa prekonali až 12 pásov dunových polí!!! Tí najrýchlejší potrebovali na meraný úsek vyše 7 hodín, ostatní omnoho viac, ak vôbec do cieľa dorazili či dorazia v noci.
Maťovi priami súperi si včera oddýchli, pretože mu KTM zariadila pád naprieč výsledovkou až na 16. miesto. Strata chladiacej kvapaliny a následne uvarený motor znamenali stopku vo výborne rozbehnutej 9. etape, nie však koniec v rally. Po výmene motora dnes odštartoval s riadnou penalizáciu na trať. Držal sa statočne a stále atakoval špicu poľa motorkárov, neskôr trochu klesol. Nakoniec z toho bolo 6. miesto v etape a 14. celkovo. Jano Zaťko prišiel do cieľa 12. a celkovo postúpil na 9. miesto.
Prišlo 20:16 Hlásenie z 10. etapy: čas prvého v cieli 7 hodín, totálna morda. Mäkké duny a samé riečisko, bolo mi ľúto nového motora. Štartovať z 28. miesta bola super zábava, lietal som medzi nimi ako meteorit. Škoda blúdenia v v druhej polovici, mohlo to byť ešte lepšie. Na to prepletanie pomedzi súperov je šieste miesto celkom super, dnes máme všetci dosť. Zajtra ešte jedna etapa a šup do Senegalu. Maťo
Prišlo 18:30 Týždeň a pol som sa vozil... Maťo
Mauretánske pieskové šialenstvo pokračuje a dejú sa veci. V 9. etape čakala pretekárov najkrajšia časovka v dĺžke 374km a dva presuny spolu 109km. Časť slučky okolo Amodjaru bola súčasťou trate aj vlani, ale v opačnom smere. Púšť znovu naservírovala piesočné pláne, pásy dún, zafúkané wádí okolo Chinguetti, aj ťaviu trávu.
Maťo zobral osud pevne do rúk a od začiatku dňa riadne ťahal za plyn. Až toľko, že sa rýchlo prepracoval dopredu a etapu bezpečne viedol. No cca 100km pred cieľom časovky nová KTM prestala fungovať a Maťa aj so strojom musí priviezť do bivaku asistencia. Našťastie je pilot v poriadku a po oprave môže zajtra (s riadnou penalizáciou) pokračovať.
Prišlo 17:07 Čaute som v poriadku. 100km pred cieľom etapy som po „pohodovej jazde“ musel odstúpiť z 1. miesta. Motor bol bez vody a uvarený na sračky. V noci meníme za nový, zajtra pokračujeme... Posielam foto dvojdňového kolieska z KTM, bez komentára. Maťo
Druhá časť maratónskej etapy odštartovala dnes ráno. Jazdci vyrazili na trať priamo z bivaku v Chami. Čakala ich 445km dlhá časovka, plná rýchlych pieskových ciest, oživených na začiatku a na konci meraného úseku výživnými pásmi dunových polí. Opäť hrala prím navigácia, pretože krajina neobsahuje výrazné prírodné orientačné body. Záverečný presun meral 62km a končil v novom bivaku v sídle Amodjar.
Rýchle piesky vie jazdiť každý, duny málokto. Ak k tomu pridáme ťažkú navigáciu, nastáva obyčajne prehadzovanie vo výsledkovej listine. Aj dnes sa naháňali Ulle s Botturim na špici a Benko, Agazzi s Jensenom za nimi. Prvý dvaja prišli zase spolu do cieľa a tak získal etapový vavrín Talian pred Nórom o 2min. Agazzi opäť ťahal za plyn a jeho Honda mu na otvorené terény ozaj pasuje. Skončil v etape na 3. mieste, pred Jensenom, Arrerondom a Benkom. Maťo vsadil na istotu, stratil na čelo 15:09min a na najväčšieho rivala Agazziho 5:15min. Celkové poradie v TOP5 sa nemení, Maťovi zostáva 4. miesto a strata na Agazziho narástla na 12:26min. Jano Zaťko skončil 14. a celkovo poskočil na 12. miesto.
Bitka o pódium je jasná: Botturi a Ullevalseter si idú svoje tempo na čele, o tretie miesto sa preťahujú Agazzi, Benko a Jensen. Za nimi je vo výsledovke diera takmer 3 hodiny, čo je dosť veľa v tejto fáze rally. Pretekárov ešte čakajú 3 etapy na území Mauretánie a možné bude úplne všetko, od vzostupov po pád. Jazdci začínajú prispôsobovať stratégii jazdu. Našťastie sú medzi 1. a 2., tiež medzi 3., 4. a 5. v poradí tak malé rozstupy, že musia stále plnohodnotne pretekať a poctivo navigovať. To nás teší. Uvidíme, čo prinesú nasledujúce 3 dni. Haro
Prišlo 18:46 Správy z 8. etapy (alebo ďalšej, už neviem). Včera som to trochu prehnal, tak dnes som síce riadne pretekal, ale v psychickom móde „happy day“. Dnes sme sa opäť nadreli, mäkký piesok dal motorkám slušne zabrať. Topili sme sa v ňom až po uši. Pár ľudí tam dnes strávi romantickú noc. Aj napriek jazde na 84% som strácal na Ulleho a Botturiho na tankovačke tak 5min, vzhľadom k obtiažnosti trate s množstvom mäkkých dún a ťavej trávy paráda. Agazzi ide jazdecky lepšie, jedine počkať na chybu. Maťo
Siedma etapa je prvou z dvoch slučiek, čakajúcich na území Mauretánie na účastníkov rally a zároveň prvou polovicou maratónskej etapy. Mechanici si oddýchnu, jazdci siahnu na dno síl. O krátkom 20km presune vyrazili pretekári na 481km meraný špeciál. Jeho podkladom bol: PIESOK. Najprv liesok na rovine, potom hnus piesok s trsmi ťavej tráva, ďalej piesok v plochých dunách, dunové polia, znovu ťavia tráva, piesok taký, piesok onaký... Po skončení etapy všetci mohli urobiť na motorkách iba údržbu s tým, čo si niesli na motorkách. Potom odovzdali stroje do vyhradeného priestoru „parc fermé“, odkiaľ si ich vyzdvihnú ráno a odštartujú do druhej polovice maratónskej etapy.
Maťovi sa dnes darilo aj nedarilo. Podarilo sa mu prísť v poriadku do bivaku na pojazdnej motorke, ale prišiel o tretie miesto celkovo. Poďme po poriadku. Jeho najväčší súper Agazzi je Talian a preto môžeme očakávať úplne bláznivé jazdenie na motorke za hranou bezpečnosti, len aby ukoristil bedňu Ružovom jazere. Preto bude jazdiť typicky pre makaróna: ako blázon, riskujúc všetko, s malou pravdepodobnosťou že uvidí cieľ zo sedla motorky. Neviem čo Agazzi robil za kúsky, no dnešnú etapu vyhral a natrel to aj Ullemu a Botturimu. Maťo zaostal iba o 10:12min a tesne klesol na 4. miesto celkovo. Nič sa však nedeje, v tejto fáze je potrebné zachovať triezvu hlavu a pokoj, pretože ceny sa rozdávajú až po prejdení cieľa v Senegale. Haro
Prišlo 20:10 Ahojte! Dnes bláznivý deň, ráno som išiel ako o život, aby som Dohnal Felixa (Jensena) a držal si za sebou Agazziho. Problém bol, že po 110km som už mal prázdnu zadnú nádrž a tankovačka bola na 250km. Ani teoreticky to nevychádzalo. Chľamtá to ako sprosté!!! Tak som stiahol plyn a išiel do CP s Agazzim a s Felixom. Agazzimu po CP preplo a ťahal ako šialený. Keď som dal dva krát stojku na riadítkach v ťavej tráve, tak som skľudnil hormón. Na 500km mi dal Botturi len 5min, išli sme ako magori. Zajtra pôjdem radšej kľudne, chcem prísť do Dakaru vcelku. Dnes 5. v etape a 4. celkovo a hlavne celý ja aj motorka. Maťo
Prekonanie hranice Maroka a Mauretánia mávajú organizátori AER zabezpečené po administratívnej stránke špičkovo. Ale inak to nejde, pretože čakanie v rozpätí niekoľko hodín až mnoho dní si nemôžu dovoliť. No niekedy aj tak zasiahne vyššia moc a aj najlepšie plány sa zrútia ako domček z karát.
Mauretánia je síce miestami rozrytá kaňonmi, ale čo sa týka nadmorskej výšky je v podstate placka, kde vietor nemá prekážky. Preto okrem dna úzkych wádí je všade inde piesok ukladaný do dún, tie do polí a tie do ergov. Ich prekonávanie je podstatou pretekania v tejto Bohom zabudnutej krajine, kde v časovke často rozhoduje počet vykopávaní zapadnutej techniky z bezodného piesku, prípadne nechcená odchýlka od azimutu počas prekonávania obrovských dunových polí.
Totiž miestne duny nie sú zjazdné z ktorejkoľvek strany. Zákerný a mäkký piesok (pritom jeho zrná malé nie sú) určuje prevejom vlastnosti ešte horšie, ako v Tunisku. Nečakané prepadliská majú na pohľad rovnaký povrch ako okolitý piesok a vyskytujú sa jednak pred hrebeňom dún, priamo na hrebeni a približne v strede dlhšej náveternej strany. Občas, pre zábavu pretekárov, aj inde. Vzhľadom k relatívne malým rozmerom a komplikovanému tvaru dún je nemožné udržiavať rýchlosť, potrebnú na bezpečné prekonanie nestabilného podkladu. A tak jazdci zapadajú, vyhrabávajú, zase zapadajú, znova vykopávajú a tak dookola. Dokonca čudné ploché duny, kde sú nízke hrebene od seba vzdialené desiatky metrov, takmer nejdú prejsť pokiaľ nesedíte na ťave.
Mauretánia ešte premieša poradím a vyradí menej zdatných a tých, ktorým šťastena nesedela práve na pravom pleci. Nasledujúce etapy budú určite napínavé a my sa na ne tešíme. Menej asi účastníci rally. (Uverejnené fotky sú zo včera.) Haro
Prišlo 19:58 Ahojte moji milí! Posielam hlásenie zo 6. etapy, ktorá sa nakoniec nekonala. Pekne sme sa v noci a nadránom povozili po Afrike, prešli v pohode Mauretánske hranice a márne čakali na helikoptéry. Tie nemohli vzlietnuť z Dhakly, takže sme sa pokojným tempom presunuli do bivaku. Budeme tu dva dni, pretože zajtra je maratónska etapa, 480km s dunami a s piesčitými pláňami. Potom po nej motorky do parc fermé bez možnosti servisu. Bude ťažko...
Pozitívne je, že som dnes nad Ullem vyhral 5 šachových partií. Rád by som poslal nejaké fotky, ale je tu NIČ. Dajte vedieť výsledky Števka z Dakaru. (Medzitým ich Maťovi poslali.) Maťo
Dnes má väčšina Slovákov sviatok: katolíci Troch kráľov, pravoslávni Vianoce a pretekári na AER deň voľna. V Dhakle, na pobreží Atlantiku si pretekári aj tímy lížu rany, regenerujú, opravujú techniku a chystajú taktiku. Norwit Team je plný pohody, zatiaľ všetko klape a po prvej (menšej) polovici rally vládne spokojnosť. Detské nemoci novej motorky Jožko postupne vychytáva, Peťo sa stará o tím a Maťo „iba“ preteká a všetko financuje. Tak mu treba.
Chalani stihli aj umyť dodávku, nech v Mauretánii vidia všetko nablýskané.
Našim sa priamo na pláži páči, no už zajtra začne úplne iná realita ako doteraz.
Ráno rally cirkus vyrazí k hraniciam, po prekročení zaujímavého mínového poľa v území nikoho medzi Marokom a Mauretániou začne úplne iná kapitola pretekov. Mauretánia nie je iba iná krajina či púšť, je to proste iný vesmír. Jedna z najchudobnejších krajín sveta, ktorú drancujú nadnárodné spoločnosti Západu (ako inak), je charakteristická prudérnym štátnym islamom, dodnes existujúcim otroctvom (!!!) a tuho zakorenenými tradíciami. Napríklad fenomén „služba staršiemu“ je niekedy priam dobrovoľným nevoľníctvom v okovách zvykov. Ale niekedy prejavy pomoci domorodcov v kríze zahrejú na srdci.
Sahara má v tejto krajine špecifický obraz. Večne vanúce severovýchodné vetry, začínajúce nad Egyptom, fičiace vyhňou stredu najväčšej púšte sveta, opúšťajú Afriku práve v Mauretánii. Tu už strácajú mierne silu a preto privejú iba ľahšie čiastočky z Líbye, Alžírska a Mali. Tie vytvárajú charakteristické a nezameniteľné duny Mauretánie: sypké, nečitateľné a nebezpečné. Východ krajiny je jedno obrovské nezjazdné dunové pole, západná časť má polia roztiahnuté do pásov a preto sa tu dá s námahou pretekať. Práve tu si účastníci Eco Race 2019 môžu vychutnať 5 plnohodnotných etáp s pieskom, s dunami a so zafúkanými wádí.
V Mauretánii sa vždy rozhoduje o skutočnej výdrži jazdcov a techniky, často sa naviguje na azimut a pokiaľ neudrela púštna búrka v Maroku, tak doletí práve sem. Maťo začína po dni oddychu na 3. mieste, na chrbát mu dýchajú Jensen a Agazzi. Našťastie jazdí s rozumom, s dôrazom na navigáciu a má jasnú stratégiu. Neúprosná miestna Sahara nikomu nič neodpustí a zrazila na kolená nejedného svetového jazdca. Dúfajme že Maťo s pokorou a húževnatosťou prekoná všetky nástrahy a zdravý s pojazdnou technikou prekročí o 5 dní hranice Senegalu. Haro
Prišlo 20:22 Ahojte, pozdravujem z Dhakly! Parádne slniečko, oceán, kraťasy a tričko. Ráno som si opäť sľúbil, že na tie rally kašlem, ale Peťko mi dal kávu a išlo sa. Na začiatok zima ako v prdeli ľadového medveďa - Peťo si to tak želá. Prvých 50km skrehnuté prsty.
Časovka rýchla 430km na totálnej placke, žiadne oporné body. Stačila jedna chyba v navigácii a nájdem sa na Aljaške. Klobúk dole pred prvým. Na začiatku som si dobehol Felixa o 2min a potom ho potiahol, vďaka zablúdeniu Agazziho sa mi podarilo v etape aj celkovo prepracovať na 3. miesto. Vyššie sa už nedá, Ulle má za sebou 20 Dakarov, všetko v TOP10. Botturi podobne a je aj majster sveta v endure. Chlapci sú iná liga a idú svoje preteky. Takže nadmieru spokojnosť, ak to bude na konci TOP5 tak to bude paráda. A hlavne celý! Dnes to bolo často cez 150km/h v uzučkej jednokoľajke. Zajtra je deň voľna, t.j. servis motorky a mňa. (Nasleduje Maťove apelovanie na mňa, aby som v článku neuverejňoval všetko od slova do slova. Odpovedal som, že tak to má väčšiu šťavu a autenticitu kua.) Ešte som zabudol, že som dnes chytil dva speed limity o 2 a 6km/h, takže príde penalta. Sprostý som. Maťo
Aj po zarátaní penalizácií zostal Maťo na 3. mieste, našťastie! Haro
Posledná etapa pred dňom oddychu je typickou pre miestnu oblasť, kde sa krajina narovnala až do nelogických planín. Pás pri pobreží Atlantiku asi 100-200km do vnútrozemia charakterizujú malé výškové rozdiely a občas totálne rovné plochy s rôznym povrchom: od piesku, cez štrk po kamene rôznych veľkostí. Duny a suché korytá sú ďalej od pobrežia. Akákoľvek rally, vedúca po spomenutých územiach, vykazuje vysoké rýchlostné priemery a navigáciu bez jednoznačných prírodných orientačných bodov.
Časovka s dĺžkou 419km (potom presun 214km do Dhakly) priniesla očakávané súboje v kategórii motocyklov. V prvom rade sa preťahujú o prvenstvo Ullevalseter a Botturi. Talian dohnal krátko po štarte Nóra vedno preleteli časovku až do cieľa, teda rozdiel je 2 minúty v prospech Botturiho. Priemer je nad 100km/h, čo svedčí o mimoriadne rýchlej etape.
Nás viacej zaujíma útok na tretie miesto v celkovom poradí. Maťo ho postupne atakuje. Zatiaľ čo jeho hlavný súper Agazzi spomaľuje, začal dobiedzať Ulleho kolega z tímu Jensen. Maťo Benko a Felix Jensen, podobne ako kohúti pred nimi, uvideli šachovnicu spoločne, pretože tak odjazdili väčšinu etapy. Preto Maťo skončil 3. v etape o 2min pred Felixom. Ešte dôležitejší je fakt, že Agazzimu dochádza para a stratil na Maťa dnes až 18min a spadol na 4. miesto celkovo. Poradie pred dňom oddychu vypadá nasledovne:
Maťo dal Agazzimu gól do šatne a prestávku prečká na perfektnom 3. mieste celkovo. Po dni oddychu vo vojenskom meste Dhakla, ležiacom na piesčitom polostrove na pobreží Atlantiku, čaká na jazdcov Mauretánia. Tam sa bude lámať chlieb, no o tom napíšem viacej zajtra. Dhakla je dostatočne na juhu Maroka, aby aj pri oceáne bolo celkom príjemne na regeneráciu síl. Prajeme celému tímu Norwit nerušený odpočinok a blahoželáme Maťovi k priebežným výsledkom.
Jano Zaťko skončil v etape na 15. mieste a celkovo zostáva na 14. priečke. Haro
Bývalá Západná Afrika, dnes pevná súčasť Maroka, je špecifickou časťou Sahary. Na severe je pretkaná zaujímavými kaňonmi s pieskovým dnom, smerom na juh sa vyrovnáva do až neuveriteľných rovných plání, s možnosťou využiť naplno výkon motorov. Štvrtá etapa viedla práve po týchto terénoch, pričom časovka merala 493km a presun iba 2km. (Týmto skladám poklonu staviteľom tratí.)
Vpredu bojovalo duo Botturi – Ullevalseter, za nimi šiel vlastný závod Maťo proti Talianovi Agazzimu, okupujúcemu doteraz 3. miesto v celkovom poradí. A diali sa veci. Na rýchlej trati zabojoval a obsadil klasické 4. miesto. Lenže jeho najväčší priamy súper Agazzi skončil až 10. so stratou 26 minút na Maťa. Zostalo mu síce 3. miesto v celkovom hodnotení, no odstup Agazzi – Benko sa scvrkol na 4 minúty. Etapu vyhral tesne Ulle pred Botturim, ktorý vedie pred ním o 5 minút.
Prišlo 21:31 Konečne sa naštartovalo wifi. Dnes bola najdlhšia etapa rally s 500km časovkou. Ráno sa konečne nelial z motorky olej, vyzerá to na zle uloženú, alebo pripchatú hadicu odvetrávania motora. Hadica vyčistená a preložená (popis pre Števka). Ráno som sa akosi ťahal, takže ma Felix (Jensen) dobehol a potom sme išli čo to dalo. Botturi nám dal len 2min na 250km. Agazzi sa stratil a vraj hľadal rozvodové kolečko v piesku (Honda), tak máme len 4 min rozdiel. Škoda že vie jazdiť a aj nie. Zajtra 410km časovka a 200km presun do Dhakly, tam bude deň voľna pri oceáne. Už sme v tretine!!! Maťo
Pre zvedavcov: Nádrže na nových KTM tiekli pre výrobnú vadu, preto továreň poslala každému majiteľovi dve nové. Tie sú už v poriadku. Peťo Rečičár
Prišlo 4.1.2019 7:42: Hlásenie z 3. etapy: Ráno nás motorka opäť prekvapila, takže znova rozborka a zborka. Možno to bola zle umiestnená hadica odvetrania – zajtra sa uvidí. Najkamenistejšia etapa rally, 400km samé šutre, tak som išiel safety mód a stačilo to na 4. miesto, čo je extra super. Agazzi, ktorý je predo mnou mal dnes tri pády, ťahá za limit. Nálada v tíme nadmieru dobrá, všetko klape komfortne. Peťovi chutí, Ulle je furt na baby, Arrerondo plieska somariny... Zajtra najdlhšia 500km časovka, je sa na čo tešiť. Pozdravujem všetkých!!!
Maťo
Prišlo: 8:07: Včera tiekol olej tesne pred štartom a dnes znova. Maťo
Tretia etapa vedie, v kontraste s druhou, po nie veľmi vábnom kúte Sahary. Rozhranie Maroka a bývalej Západnej Sahary je veterná, kamenistá, prašná a ponurá púšť, ktorá vytrasie z pretekárov dušu a ničí pneumatiky. Štart priamo z bivaku umožnil účastníkom viac spánku ako zvyčajné minimum a tak mohli zregenerovať sily. A potrebovali ich, pretože nepríjemná etapa sa skladala zo 401km časovky a 14km presunu do nového bivaku pri meste Assa, v okolí ktorého je množstvo zachovaných prehistorických skalných rytín.
Maťo Benko pokračoval v dobre nastavenom tempe a bez zbytočného riskovania došiel do cieľa opäť na 4. mieste s časom 5:08:55 so stratou 32:29 na Botturiho. Ten tesne porazil Ullevalsetera a Agazziho. V celkovom poradí je Maťo stále bezpečne na 4. priečke s vyše hodinovou stratou na vedúceho Botturiho. Jano postúpil celkovo na 13. miesto, keď dnes finišoval na rovnakej pozícii.
Dnešná etapa križovala najkrajšie terény dostupné v Maroku. Trasy viedli rôznorodými krajinnými typmi v takej kombinácii, aké sa nikde v Afrike nevyskytujú. Oranžové duny Erg Chebbi, prachovo biele preveje riečiska R´heris, štrkové pláne pred M´hamidom, tmavé a sypké dunové pole Erg Chegaga, občasné obrovské jazero Iriki s labyrintom prítokov, čierne kamenné pole pred Foum Zguid – to sú iba niektoré chuťovky z miestnej Sahary (tí čo oblasť poznajú, určite s nostalgiou spomínajú). Ráno atypicky v tejto oblasti dosť mrzlo a preto piloti mali viac starostí pri štarte.
Druhá etapa už bola typická pre Eco Race: necelé 3km presunu a potom poriadna nálož 431 ostrých km, končiacich priamo v bivaku pri známej usadlosti Foum Zguid. Navigácia nebola zákerná, pre skúsených jasná, no bolo nutné byť po celý deň v strehu. Totálne rôznorodé povrchy sa striedali bez výstrahy a obsahovali slané panvy, piesok, duny, šotolinu, kamene aj prach, rýchle aj technické úseky.
Maťo Benko etapu doslova preletel a je z toho 4. miesto a čas 5:59:48 so stratou 33:28 na víťazného Ullevalsetera. Tomu šliapal na päty druhý Botturi. Jano Zaťko tiež pridal a skončil v etape na 13. pozícii. Obaja naši jazdci postúpili v celkovom poradí: Maťo na 4. a Jano na 15. miesto. Paráda!
Prišlo o 00:20: Konečne wifi! Sme po druhej etape, ľudia sa tu už začínajú trápiť. Mne sa ide fajn, ale asi trošku uberiem, pretože sme akosi rýchlo začali. Dnes maximálka 157km/h. Ráno mi 15min. pred štartom začal liať olej z motora, Jožko dokázal zázrak a závadu opravil, frajer je to. Mohol som odštartovať. Asi to skladajú Turci v tom Rakúsku! A cez deň je konečne teplučko, na kraťasy a tričko. Maťo
Dnes ráno, prakticky rovno z trajektu, odštartovali v Nadore pretekári do 1. etapy. Bola pre Eco Race netypická dlhými presunmi a krátkou časovkou. Z celkových 647km najprv odkrojil 55km asfaltový prejazd do Ameziane, potom 91km časovka a na koniec 503km znovu asfaltomrdanie do strediska La Momie. Na trajekte absolvovali účastníci rozpravu a začiatočníci školenia pre ovládanie navigácie.
Samotná etapa viedla po klasických terénoch planiny severného Maroka s rýchlymi pistami. Kamenno prachový podklad a šotoliny nepriniesli pretekárom žiadne prekvapenie a dosahovali rýchle časy. Medzi motorkami vyhral Botturi (ITA) na Yamahe za 1:04:42 pred Ullevalseterom (NOR) a Kayeom (GBR), obaja KTM. Maťo Benko #109 vybojoval 7. priečku so stratou 12:21 a Jano Zaťko #104 20. miesto so stratou 23:07. Myslím, že pre oboch dobrý začiatok. Text: Haro
Prišlo o 23:00: „Dnes som stihol slušne poblúdiť, jasné že som hneď dobehol Jana. Ale 7. miesto na tú biedu stačí. Dnes aj s presunom 650km a zima. Raňajkovali sme o 5:00 a prišli do bivaku za tmy. Zajtra nás čaká kopa mäkkých dún, tak idem spať.“ Maťo
Video zo začiatku rally a z 1. etapy:
Nedarí sa mi s Maťom nadviazať spojenie (alebo nemá čas na príspevky), preto aspoň pridávam zopár fotiek. 28. a 29.12. prebehli prebierky techniky a 30.12.2018 slávnostný štart v Monaku, prvý vyrazil Nór Ullevalseter. Jazdcov postupne odmávla Adriana Sklenaříková, ako hlavná ambasádorka rally. Nasledoval presun pretekárov aj sprievodu do Séte a nalodenie na trajekt. Dnes páni strávili deň na lodi a zajtra ráno ich čaká štart do prvej ostrej etapy.
Vážení priaznivci diaľkových rally, dnes začíname s priamym prenosom z rally Africa Eco race 2019. Náš tím Norwit Racing je už na ceste do Monaka v zložení Jožko Kolenič, Peťo Rečičár a ja (Maťo Benko). V Bratislave nakladáme 15 zadných rezervných nádrží z KTM Factory Racing, pretože tie namontované na modeli 2019 tečú!!! Vo Viedni dokladáme humanitárnu zásielku pre Meoniho školu a ťaháme ďalej. Držte palce!
Pridané: 03.01.2019 Autor: Peter Haršáni - Haro Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 228139 | Včera: 112797