Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 19.01.2017 Autor: Peter Fischer
Čitatelia: 9933 [Technika - Dobré Rady]
V poslednej časti nášho "zimného" seriálu sa pozrieme na činnosť najmenej zaujímavú a najmenej príjemnú - stanovanie.
Predchádzajúci | Seriál článkov: Na motorke v zime | Nasledujúci
Prespávanie vonku v zimných teplotách totiž s motorkami takmer nijako nesúvisí. Ale ok, berme to tak, že väčšina z nižšie uvedených rád sa dá aplikovať aj pri stanovaní v lete, pretože aj vtedy vie nočná teplota klesnúť pekne hlboko, najmä v horách. Zároveň sa dá predpokladať, že takmer jedinou príležitosťou, kedy sa motorkár na zimný outdoorový nocľah podujme, je zimný motorkový zraz, z čoho vyplýva, že motorkárov s podobným úmyslom tam bude viacero, a tak si viete navzájom pomôcť.
Ľudstvo síce dokázalo vymyslieť koleso, motorku, internet a podlahové kúrenie, ale doteraz nedokázalo vynájsť lepší tepelný izolant než je obyčajná slama. A to je super, pretože slama je lacná a dostupná takmer všade. Tým chcem povedať, že pri zimnom stanovaní je slama zlatým základom. Samozrejme, prežiješ aj bez nej, ale v oveľa menšom komforte (vyskúšané na vlastnej koži). Na stane samotnom, celkom paradoxne, záleží asi najmenej. V stane za 300 éčiek ti nebude o nič teplejšie než v tom za stovku. Len nech prosím vás nikomu z vás nenapadne obhádzať stan snehom, že tak v ňom bude teplejšie :) Určite nebude, iba sa v ňom trošku začnete dusiť (aj to už je empiricky dokázané; nech sa protagonista sám prihlási v diskusii, hehe).
Ale aby som len neskákal a neomáčkoval, čo najpolopatistickejšie spíšem do bodov, ako by mal vyzerať ideálny podklad na zimné stanovanie:
Áno, nech to znie akokoľvek neuveriteľne, v spacáku by mal byť človek takmer nahý, resp. maximálne s termoprádlom (plus ponožky, čiapka a tenké rukavice). Dôvod je jednoduchý - keďže spacák nedokáže teplo vyrobiť, iba ho izolovať, cítiť ho budeš najviac vtedy, keď medzi vami bude čo najmenej vrstiev (zjednodušene povedané: veľa odovzdáš - veľa dostaneš). Termoprádlo nielenže spríjemňuje dotyk s najprv studeným spacákom, ale aj efektívne bráni úniku povrchového tepla, pričom nezabraňuje pocitu tepla "odrážaného" od spacáka. Najdôležitejšie však je ísť do spacáka suchý a vyhriaty. Inak hrozí, že sa v ňom už nedokážeš zohriať. To znamená mať neďaleko stanu ohníček a stráviť pri ňom nejaký čas, plus sa pred spánkom trochu rozhýbať, rozprúdiť krv. Parádnou vychytávkou je vloženie fľašky s teplou vodou do spacáku trebárs ku nohám, či viacerých fľašiek podľa potreby, prípadne rôzne chemické teplá.
Nuž a potom, keď sladučko zaspíš v teplúčku, ťa zobudí istá potreba. A nemusí to byť zrovna malá potreba:) A to je to pravé mrazivé peklo :)
Dá sa povedať, že pri zimnom stanovaní záleží najviac práve na kvalite spacáku. Určite neodporúčame ísť niekomu stanovať do mínusových teplôt s nejakým ľahkým letným spacáčikom. Aj keby si mal iba slamu a dobrý spacák (a teoreticky by v noci nesnežilo, nefúkalo), vyspíš sa dobre. Ak by si však nemal slamu, nároky na karimatku aj spacák by boli oveľa vyššie.
Všetci vieme, že matka príroda je občas nevyspytateľná, a určite sa nás práve nebude pýtať, či náhodou nestanujeme tisíc kilometrov od domu a či nám nie je zima. Podľa mňa najhoršou možnou variantou zimného stanovania je tá na blate. Všade vlhko, všetko špinavé... Blato je skutočne horšie než ľad a sneh. Treba však byť pripravený na všetko - nezabúdať ani na ohnisko, okolo ktorého sa všetko roztopí. To má však aj takú výhodu, že so sebou nemusíš nosiť žiaden varič. A zas naopak, chlad dovoľuje so sebou voziť aj potraviny, ktoré by sa inak cestou pokazili.
Čo sa týka samotného "hardvéru", teda vybavenia a oblečenia, tam je dnes na výber z toľkých možností, že určite bude najlepšie poradiť sa s odborníkom, ktorý ti ponúkne veci takpovediac na mieru. Ty sám musíš vedieť, či hrubý spacák dokážeš využiť aj inde, či jeden zimný zraz bude len taký výstrelok, alebo chceš navštíviť všetky a si rozhodnutý ísť aj ďalšie roky...
Z redakcie prajeme šťastné zimné kilometre a noci! :)
Pozri si video |
Elefantentreffen 2010 |
Pridané: 19.01.2017 Autor: Peter Fischer Zdieľať
Predchádzajúci | Seriál článkov: Na motorke v zime | Nasledujúci
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 290202 | Včera: 219307