Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Pridaj aj ty článok o svojej motorke!

Diskusia Diskusia k článku (10)  [Verzia pre tlač] Tlač

Poradíme, pomôžeme: 8. časť: Najkrajšia na svete

 Zdieľať

Pridané: 28.10.2004 Autor: Vadim
Čitatelia: 27026 [Technika - Dobré Rady]

V šiestej časti nášho seriálu si sa poobzeral po motorkách, ktoré sa ti páčia aby si nabral inšpiráciu. Potom si mal dva mesiace na to, aby si premýšľal. Pred mesiacom sme si povedali čo treba urobiť, aby ti tá tvoja čo najlepšie sadla do ruky. No a dnes sa pustíme do vizuálnej stránky prestavby.

Seriál článkov - Poradíme, pomôžeme:

Najprv si musíš premyslieť, ktorým smerom sa chceš pustiť. Či sa chceš dať cestou športovej jednoduchosti, alebo si chceš motorku vylepšiť nejakými doplnkami. V princípe platí, že chopper (to znamená: veľké úzke koleso vpredu a malé blatníky) je lepšie opticky ešte viac odľahčiť. Nejaký ten chrómik navyše neuškodí – veď nakoniec z čoho by som žil, ale keď je ho menej, nevadí. Cruiser (krížnik s tučnými kolesami a veľkými blatníkmi) si naopak pýta všakovaké praktické doplnky, ale aj ozdoby. Ja mám bližšie ku chopprom, takže tam začnem:

Napriek tomu, že sa mi páčia plné disky, tak ich dopredu veľmi neodporúčam, pretože sú ťažšie, tým zvyšujú neodpruženú hmotnosť a u predného kolesa je dôležité, aby ani trochu neodskakovalo. Ale ani extrémne hustý výplet nevyzerá zle. A keď sa ešte vyrobí z drôtov štvorcového profilu, ktoré sa zatočia do špirály! Len tá cena... Blatník si môžeš trochu skrátiť. To sa ti ale môže vypomstiť v prípade, že sa predné koleso dostane do vody. Tá sa ti vzápätí dostane do úsmevu – aspoň ti spláchne mušky - znak veselého motorkára... Keď máš blatník plastový, tak nie je s jeho odrezanou hranou problém. Keď je plechový, tak ťa zachráni lemovka. Tú si môžeš kúpiť v chróme, alebo v jednej zo šiestich farieb. Blatník si môžeš dať aj trochu nižšie. Opticky sa predĺžia teleskopy. Ale pozor! Počítaj s tým, že pneumatika počas jazdy zväčší svoj priemer! Apropo: teleskopy. Dajú sa jednoducho predĺžiť, ale zároveň sa ti v pomere približne 1:2 k predĺženiu teleskopov zdvihne celý predok motorky. A chopper má byť čo najnižší. Druhá možnosť je zmeniť aj geometriu okuliarov, ale vtedy sa veľmi zhorší manévrovateľnosť a hlavne jazdné vlastnosti! Tak si vyber... Ďalšia vec, ktorá kazí prednú líniu sú blinkre. Keď ich presunieš do riadítok, tak sa zbavíš aj nutnosti mať zadné, ale zároveň si skomplikuješ situáciu pri prepletaní sa pomedzi „plechovky“. A keď padneš, prídeš o ne! Štoky – držiaky riadidiel sú iba detail, ale veľmi nápadný. Výhodné je vyrobiť ich duté, aby si do nich (a riadidiel) mohol schovať všetky káble. Pri ich dizajne nie si ničím obmedzený. Iba ich výškou. Keď sú príliš vysoké, tak ich nesmieš uložiť do gumových silentblokov, pretože by sa skrúcali ako nohy po 2,8 promile. A keď nemáš silentbloky, tak sa ti cez štoky všetky tie dvojvalcové vibrácie prenášajú do rúk. Ja v takomto prípade používam silon. Tiež tvojim rukám trochu pomôže. O riadidlách a ich príslušenstve som písal už minule. Ak nemáš to dôležité číslo SMN, tak nevadí. Na adrese www.motoride.sk nájdeš všetky predchádzajúce časti našej poradne. No a reflektor? Tam nič nenarobíš. Ten musíš kúpiť. Sú ich už také množstvá a také parádne dizajny, že stačí otvoriť buksu a máš čo chceš. Jogurťáci si gumené hydraulické hadice nahrádzajú pancierovanými. Robia to kvôli rýchlejšiemu nástupu brzdného účinku. Ty ho síce nepotrebuješ, ale sú celkom pekné. Vyrábajú sa s nalisovanými, alebo vymeniteľnými holendrami. Dajú sa kúpiť aj v priesvitnom plaste, aby nepoškriabali tvoj vzácny lak. Väčšine choppristov stačí tachometer, ale už sa stalo, že som na želanie zákazníka priamo do riadidiel „zabudoval“ štyri budíky. No ja neviem... Pozri si fotku.

Zadné koleso s plným diskom vyzerá ozaj dobre. Katalógová cena je síce brutálne vysoká, ale vyrobiť ho vieme prakticky za polovicu. Mnohokrát sa dá použiť náboj pôvodného kolesa a pri ponechaní pôvodného zavesenia zadného kolesa kvôli udržaniu čo najnižších nákladov sa dá použiť ráf do šírky 6-6,5 palca. Na túto šírku ráfiku sa môže použiť pneumatika do 200 mm a takáto úplne postačuje. Pri širších pneumatikách sa aj tak radikálne zhoršujú jazdné vlastnosti. A keď už máš na motorke takúto krásnu gumu, tak ju treba ukázať všetkým naokolo. Preto je dobré skrátiť zadný blatník. S tým sú ale spojené samozrejme aj niektoré nepríjemnosti. Okrem toho, že každého príslušníka Policajného zboru Slovenskej republiky zaujmú tvoje sliky, budeš mať po prejazde každej mláky mokrý pás na chrbte. Čo ale s ŠPZ-kou? Aby nezakrývala koleso, tak sa zvykne dávať na bok. Tam je ale na dosť nepraktickom mieste. Pri manévrovaní v zrazovej, ale aj inej tlačenici sa môže ľahko poškodiť. Ja ich dávam na malú opierku za „bobíkom“. Malá opierka je kompromis medzi pohodlím tvojej spolujazdkyne a dizajnom, ktorému opierka na tomto type motorky nepomôže. A sme pri sedle. Pri jeho prispôsobení tvojej anatómii ako som spomínal v minulej časti je lepšie poťah vymeniť za kožený. Pri tejto výmene môžeš zmeniť aj jeho farbu (alebo kombináciu farieb) podľa kombinácie farieb tvojej motorky. Mne sa na choppri viac páčia geometrické tvary, ako obrázky (ktoré pri autorstve všakovakých domácich majstrov) môžu vyzerať gýčovo.

No a sme pri výfukoch. Pokúšať sa pomocou „tunovania“ výfukov o zvýšenie výkonu motorky je veľmi sporné a v našom prípade aj zbytočné. Nám ide skôr o zlepšenie zvuku. Asi sa zhodneme na tom, že zvuk choppra musí byť basový, aby sa ti až gate triasli. Len tak na ňom budeš pôsobiť drsne, ba až ukrutne. Ako to docieliť, to už vieš z hodín hudobnej výchovy a keď si na nich chýbal, tak z fyziky. A to, ako zabrániť nepríjemným ozvenám plechovo-hrncovým zvukom a nepríjemným hvízdaniam sa nenaučíš len takto jednoducho. Ide v princípe o to, že výfuk by mal mať dva plášte z ktorých je vnútorný perforovaný. A aby mal veľký objem a dobrý prietok. Ako to docieliť, na to treba mať určité skúsenosti. A ešte je výhodné, aby sa dal v prípade potreby jednoducho a rýchlo utlmiť. Nebudeš mi veriť, ale tieto podmienky najlepšie spĺňajú práve slovenské výfuky.

Pri úpravách choppra nezabúdaj, že v tomto prípade menej, znamená viac a v jednoduchosti je krása. Samozrejme, že ak nestaviaš showbike, musíš urobiť aj veľa kompromisov z dôvodu praktickosti, slušných jazdných vlastností a hĺbky tvojej peňaženky. V tomto krátkom prehľade som ani zďaleka nemohol obsiahnuť všetky možnosti, ktoré sa ti núkajú pri prestavbe motorky. Je to práve preto, lebo účelom každej úpravy je práve individualita a neopakovateľnosť. Preto je ideálne, aby si sa s tým, kto ti bude motorku prispôsobovať „na tvoj obraz“ porozprával o svojich predstavách a konfrontoval ich s možnosťami a skúsenosťami toho, ktorý ich už má niekoľko za sebou.

Vadim, Buldog-Silárd Racing Team, článok vyšiel v SLOVENSKÝCH MOTOCYKLOVÝCH NOVINÁCH

Pridané: 28.10.2004 Autor: Vadim Zdieľať

Seriál článkov - Poradíme, pomôžeme:

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Diskusia Diskusia k článku (10)  [Verzia pre tlač] Tlač

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 16551 | Včera: 121379