Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

BMW-test-ride-04-2018-std

Hodnotenie: (10 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (17)  [Verzia pre tlač] Tlač

Kategórie motocyklov, 4. časť: Poďme spolu lietať... Motokros

pošli na vybrali.sme.sk

Pridané: 12.03.2007 Autor: Vadim
Čitatelia: 27473 [Technika - Dobré Rady]

Krosová motorka je po nemotorových dvojkolesových „trenažéroch“ - bicykloch, na začiatok motocyklovej „kariéry“, tou najlepšou voľbou. Jej výhodou je to, že sa jazdec naučí ovládať jednostopový stroj v tých najťažších podmienkach a v relatívne bezpečnom prostredí. Výhodou je aj to, že sa dá zohnať za slušné peniaze.

Seriál článkov - Kategórie motocyklov:

Krosové motorky sú športové náradie, u ktorého sú dôležité hlavne kritériá: výkon, hmotnosť a ovládateľnosť. Napriek tomu, že v ostatných kategóriách motocyklov dvojtakty prakticky vymreli, u krosov sú zatiaľ používané veľmi často. Je to pre ich jednoduchšiu konštrukciu, z ktorej vyplýva nižšia hmotnosť a väčšia spoľahlivosť. Typický je aj ich brutálny ťah, aj keď len vo vyšších otáčkach. Naopak - výhodou štvortaktov je ich plynulý nárast výkonu.

Ďalším kritériom, podľa ktorého sa krosy delia, je ich objem:

  • Pre najmenších jazdcov - 6- až 8-ročných, sú určené päťdesiatky. Typická je pre ne automatická prevodovka a 2T motor. Väčší chlapci (8 - 10-roční) už sedlajú šesťdesiatpäťky s manuálnym radením. Od päťdesiatok sa líšia aj väčšími kolesami. Pre vyjazdené deti vo veku 12 - 15 rokov sú určené 85-ky, tiež používajúce výhradne dvojtaktový motor. Chlapci v tomto veku sa už začínajú líšiť výškou, preto je v tejto kategórii možné používať aj rôznu veľkosť kolies. Menšie 17“/14“, alebo väčšie 19“/16“. V tejto juniorskej kategórii sú k dispozícii aj 150-kubíkové štvortakty. Od „dospelých“ motoriek sa líšia už len kolesami, ktoré sú rovnako veľké, ako väčšie kolesá osemdesiatpätiek.

  • Dospelí majú k dispozícii niekoľko kategórií motocyklov: 2T, 4T, chladené vodou, prípadne vzduchom. Ale tento spôsob chladenia je na prudkom ústupe a neprodukuje sa už ani pre juniorskú kategóriu.

  • U krosových motoriek sa môžeme stretnúť s rámami chrómmolybdénovými (používanými hlavne u motocyklov KTM) a oceľovými kolískovými. S jednoduchými pre nižšie a dvojitými pre vyššie objemové kategórie. Chrbticovými hliníkovými rúrkovými so štvorcovým prierezom, ale v súčasnosti už rúrky nahrádzajú tvarované profily. Samozrejme, že hliníkové profily zabezpečujú pri najnižšej hmotnosti najväčšiu tuhosť.

    U krosovej motorky je absolútnou prioritou ovládateľnosť, ktorá je aj najväčším problémom. V žiadnej inej motocyklovej kategórii nie je také problematické udržať kolesá v dobrom styku s podkladom (o vozovke sa tu samozrejme hovoriť nedá). Preto je dôležité mať možnosť naladiť charakteristiku pruženia a tlmenia. Predné, aj zadné tlmiče sa dajú nastavovať:

    • tuhosťou pružín (štandartne štyri možnosti): tvrdosť sa určuje podľa váhy jazdca a terénu
    • hustotou náplne – v ponuke sú oleje 2,5W – 20W, ktoré sa samozrejme dajú aj miešať
    • množstvom oleja
    • regulačnými ventilmi, ktorými sa nastavuje rýchlosť pohybu piestu a valca tlmiča

    V minulosti používané vzduchovo nastaviteľné tlmiče sa už nepoužívajú. Ich nedostatkom bolo postupné pritvrdzovanie počas jazdy vplyvom stúpajúceho tlaku, spôsobovaného zohrievaním náplne. Predné tlmiče konštrukcie Upside-down už dávno nahradili klasické, pre ich podstatne vyššiu tuhosť a menšiu neodpruženú hmotu. Zadné pruženie tiež už dlhší čas zabezpečuje len jeden tlmič. Ušetrila sa tým hmotnosť a zabezpečila súmernosť pruženia. Kolesá sa nikdy nepoužívali iné, ako špicové, pre ich hlavnú výhodu – pružnosť.

    Zato u brzdových kotúčov sa rok čo rok stretávame s novinkami. Klasický - pevný kotúč nahradil kotúč letmo uložený. Táto konštrukcia zabraňuje zvlneniu kotúča pri jeho prehriatí. Od plnej činnej plochy sa prešlo k štrbinovej a v poslednej dobe dokonca k vlnkovanému obvodu. Dôvody sú dva: na nábežných hranách sa zvyšuje brzdný účinok a členitosť plochy zlepšuje chladenie.

    Jedno ale majú (a aj vždy mali) krosy spoločné – všetko sú to jednovalce. Z viacerých dôvodov: jednoduchosť, nízka hmotnosť, najlepší záťah pri nižších otáčkach, konštrukčné rozmery. Tu ale jednoznačnosť konštrukcie končí. Môžu (a vedú) sa polemiky, či je výhodnejšie používať – jazdiť a prevádzkovať – servisovať dvoj, alebo štvortakt.

    Dvojtaktný motor: z jeho konštrukcie vyplýva, že pracuje s dvojnásobnou efektivitou ako 4-takt. Vo vysokých otáčkach ponúka obrovský výkon, je nenáročný na údržbu - prevádzkové náklady sú nižšie, hmotnosť je priaznivejšia.

    Štvortaktný motor: plynulý nárast výkonu už od nízkych otáčok, ktorý však ani v maxime nedosahuje hodnotu dvojtaktu podobného objemu. Údržba náročnejšia na prácnosť aj financie (ventily, rozvody, intervaly výmeny oleja).

    Z dôvodu rozdielnosti výkonu sú aj pri pretekoch zaraďované spolu 2T 125 so 4T 250 a 2T 250 so 4T 450.

    Napriek tomu, že zatiaľ všetko hovorilo v prospech dvojtaktov, sú im štvortakty prinajmenšom rovnocennými partnermi najmä z dôvodov „jazdeckých“: Sú „priateľskejšie“ k jazdcovi čo znamená, že rovnomernejší nárast výkonu sa dá citlivejšie dávkovať a z toho vyplýva lepšia kontrola nad motocyklom a aj fyzicky menej náročná jazda. V praxi to znamená, že 4-takty majú navrch na technicky náročných tratiach, a 2-takty naopak na rýchlych tratiach. Suma summárum, zjednodušene povedané – na 2T treba mať lepšiu kondičku.

    A na záver - rozloženie hmotnosti: pretože každý jazdec má iné návyky, iný posed a inú techniku jazdy, je nemožné jednoznačne určiť, ktoré umiestnenie stúpačiek, aké nastavenie riadidiel, alebo tvar sedla je ideálny. Preto aj napriek takmer totožnej ergonómii a geometrii stroja, majú jednotliví jazdci rozdielne názory na jazdné vlastnosti motocykla. A práve preto, aby sa umožnilo presúvanie ťažiska podľa potreby, sa prešlo od jednoznačného sedla za nádržou k lavici siahajúcej už od hrdla nádrže...

    Pridané: 12.03.2007 Autor: Vadim pošli na vybrali.sme.sk

    Seriál článkov - Kategórie motocyklov:

    Súvisiace články:

    Ďalšie články tohto autora:

    Hodnotenie: (10 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (17)  [Verzia pre tlač] Tlač

    Suzuki SV650X

    Motoshop Žubor.sk

    PC verzia motoride.sk

    © Copyright 2001-2018 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
    Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
    Počet návštevníkov Dnes: 2429 | Včera: 260490