Štíhle a športovo vyzerajúce choppre sme si predstavili. Teraz sa pokúsim v stručnosti vysvetliť, čo všetko sa dá urobiť s takým tučniakom, ako je cruiser. Nebudem tu opisovať možnosti úprav cestovných krížnikov, ako sú napríklad LT-čko od BMW, alebo Honda Gold Wing. Takéto motorky vlastnia skúsení jazdci a s praktickými doplnkami idú na istotu. Nás viac zaujímajú 15-ky Introše, Shadowky, Dragy a Vulkány.
Kto chce naozaj veľkú motorku, má k dispozícii Intruder 1500. Z dvojvalcov je najväčší a dá sa kúpiť za rozumnú cenu. Nemá síce ani kyvku, ani softail, ani nádrž nie je nádržou... Ale je to vďačný základ pre všakovaké vylepšenia. Za podobnú cenu sa už dá zohnať aj Wild Star 1600 a to už je ozajstná klasika: vzduch, remeň, softail, OHV rozvod a dokonca aj retro lakovanie. Honda ponúka dva obrovské cruisre, ale Valkýria má (pre niekoho) príliš veľa valcov a za VTX 1800 Classic pýta zase (pre niekoho) príliš veľa peňazí. No a ešte je tu momentálny majster sveta v kategórii sériových motocyklov - VN 2000 (aj keď pre ňu by sa mohla otvoriť kategória – lokomotívy). Ale tiež je tam problém. Cenový.
V tejto skupine motoriek našťastie nie sú v móde extrémne dlhé a sklonené teleskopy, ani zadné gumy od 250 hore. Načo? Veď na problémové ovládanie stačí už ich rozmer a váha. Zato sú tu povinnými cvikmi svetelné rampy, plexištíty, ručne šité sedlá, strapce a nity.
|
Typický cruiser |
Ale poďme pekne poporiadku, od predku až do zadku:
- Predné koleso by malo byť čo najtučnejšie, možno by dokonca mohlo mať aj biely pás. U niektorých výrobcov je aj možnosť celej bielej bočnej steny. Pretože je pravdepodobné, že s takouto motorkou nebudeš jazdiť po rozbitých cestách, ani lámať rýchlostné rekordy, môžeš trochu zvýšiť neodpruženú hmotnosť plnými diskami. Na krížniku nebýva zvykom zmenšovať blatníky. Práve naopak. Opticky sa dá veľkosť blatníkov zdôrazniť chrómovými „nárazníkmi“ alebo lemovkou. Neodporúčam však použiť obidva tieto doplnky spoločne. Aj u tohto typu motoriek menej niekedy znamená viac. Obľúbeným doplnkom predných blatníkov bývajú všakovakí vtáci, alebo mačky. Kto si ale pozorne zalistuje katalógmi, ten určite nájde aj čosi originálnejšie. Odporúčam katalógy zamerané na tuning Harlejov. Jedna z mála výhod motocyklov od tohto výrobcu (okrem ceny) je to, že na ne ponúkajú mraky doplnkov. Niektoré z nich budú určite pasovať aj na tvoju motorku.
- Dosť veľa urobí aj svetelná rampa s dvomi prídavnými svetlami. V ponuke ich je veľký výber. Hlavné, diaľkové aj tlmené. S výkonnými aj menej výkonnými žiarovkami. Len pozor! Bude im stíhať aj alternátor? Žiaroviek do nich máš tiež nespočetné množstvo. A čím ich je viac druhov, tým môže byť niekedy väčší problém zohnať náhradu za vypálené. Najjednoduchšie riešenie je použiť reflektory s klasickými žiarovkami H4. Aj tak si môžeš vybrať žiarovky so zvýšeným príkonom, modrým, alebo žltým svetlom, a tak... Šiltíky na reflektory sa ti možno páčia, ale upozorňujem ťa, že väčšina tých univerzálnych sa ti bude veľmi zle aplikovať a počas prevádzky sa ti bude (na tom tvojom viac, alebo menej sa trasúcom dvojvalci) posúvať.
- Na rozmere plexištítu nemusíš šetriť. Ten zas nemusí šetriť tvoju peňaženku. Aby taký veľký kus čohosi nevibroval a bol ako-tak odolný voči poškriabaniu musí byť kvalitný, a teda aj drahý. Smola.
- Riadidlá by nemali byť extrémne vysoké, ani nízke. Zato však môžu byť široké. Tak do metra. Pri väčšej šírke by si už mohol mať problémy pri manévrovaní na mieste. Veľkej obľube sa tešia strapce. Ak si ešte stále zvedavý na môj názor, tak ti prezradím tajnú informáciu: do strapcového fanklubu nikdy nevstúpim. Ale uznávam, že je to vec vkusu. Len si daj pozor, aby sa ti tie nešťastné strapce nedostali do pohyblivých častí motorky. Rozchodiť by ťa to mohli naučiť až v Národnom rehabilitačnom Centre v Kováčovej. A koľko motorkárov sa z rozličných príčin v Kováčovej ocitlo, sa dozvieš napríklad aj z www.motoride.sk.
|
Airbrush |
- Nádrž. Krásna a veľká volná plocha. Jej časť sa dá napríklad potiahnuť kožou s priestorom na mobil, alebo airbrushom. Airbrush je dosť drahá paráda na to, aby si sa správne rozhodol. Perspektívnych airbrushárov je ako dreva v lese, ale väčšinou sú dosť šmatlaví. Aj keď dlhoročná prax tiež neznamená záruku úspechu. Najskôr si porovnaj práce viacerých, až potom rozhadzuj tisícovky. Kým som našiel toho pravého, chvíľu trvalo, ale teraz som si istý, že naozaj dokáže zázraky. Motív si ale aj tak musíš vymyslieť sám. Skús však vymyslieť niečo originálnejšie, ako prsnatú blondínku, smrtku, alebo šelmu mačkovitú...
- Jednou z najdôležitejších častí motorky je sedlo. Pohodlné musí byť, aby ťa jazdenie bavilo a pekné má byť, aby pookrialo aj tvoje srdce. Na cruisra ti odporúčam ručne šité sedlo. Okrem veľkých cesťákov, je cruiser jediný typ motorky, kde sa pohodlne cíti aj spolujazdec. Už len vďaka opierke, ktorá na ňom nepôsobí rušivo. Ale pozor! Keď sa nezadarí airbrush, tak sa v podstate nič nestane. Keď sa nepodarí sedlo, tak je tvoja niekoľko stotisícová investícia do motorky nanič. Jednoducho sa nepovozíš. Nebude ťa to baviť. Od sedlára si vždy vyžiadaj kontakt na jeho zákazníkov. A fotografie jeho prác. Poznám jedného renomovaného (a drahého), ktorého výrobky sú prakticky nepoužiteľné. Vždy si porovnaj viacerých! Neuver propagačným rečiam viac, ako svojim vlastným očiam!
- Tašky. Na cruisra iné, ako kožené neprichádzajú do úvahy. Už som videl všeličo, ale keď si u mňa niekto objedná tašky, tak dostane rýchloupínacie, s hliníkovou (ale zakožovanou) vnútornou stenou, oceľovou výstuhou, ktorá zabezpečuje stály tvar a zároveň slúži aj ako dobre zamaskovaný padací rám. Výhodou takýchto tašiek je imídž. Nevýhodou je to, že nemôžu byť vodotesné, ako plastové. Veľkou výhodou kožených tašiek je to, že sa pri páde motorky nezničia. V tom im môžu konkurovať iba hliníkové kufre, ale tie sa používajú len na endurách. O uzamykateľnosti je zbytočné rozprávať. Každá taška, alebo kufor sa dá za pár sekúnd otvoriť, alebo kompletne ukradnúť.
- A nakoniec chrómové doplnky. Ak si si v starších číslach SMN, alebo na motoride.sk prečítal predchádzajúce články, tak sa už k najdôležitejším chrómovým „doplnkom“- výfukom, nemôžeš dozvedieť nič nové. Všetko, čo si na motorku vieš predstaviť z pochrómovanej ocele sa dá nájsť na pultoch predajní, alebo v katalógoch. Ja ale radšej vymýšľam svoje vlastné diely. Jednak je potom každý kus unikát podľa želania zákazníka a väčšinou ho to aj vyjde podstatne lacnejšie. Jediný problém je v kapacitách chrómovní. Tých kvalitných, so šikovnými leštičmi je na Slovensku len pár a po Novom roku sú tak zavalené prácou, že sa nedá zaručiť žiadny rozumný termín.
Vadim, Buldog-Silárd Racing Team, článok vyšiel v SLOVENSKÝCH MOTOCYKLOVÝCH NOVINÁCH