Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Hodnotenie: (16 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (52)  [Verzia pre tlač] Tlač

Poradíme, pomôžeme: 21. časť: Skúsme si ušiť sedlo

 Zdieľať

Pridané: 01.01.2007 Autor: Vadim
Čitatelia: 29491 [Technika - Dobré Rady]

Kúpil si si motorku, na ktorej je sériové sedlo ktoré sa ti nepáči, alebo sa ti nezdá dostatočne pohodlné. Niet sa čo čudovať, pretože výrobcovia ponúkajú motorky so sedlami, ktoré musia byť univerzálne – musia sa prispôsobiť každej postave a musia byť nenáročné na údržbu. Preto ich robia veľké, mäkké, ploché a koženkové.

Seriál článkov - Poradíme, pomôžeme:

Ak máš pocit, že ti nevyhovuje tvar sedla, jeho výška, alebo poloha v ktorej ťa „núti“ sedieť, prípadne sa ti zdá tvrdé, alebo (väčšinou) mäkké, máš možnosť vybrať si z niekoľkých možností riešenia tohto problému. Najjednoduchšie riešenie je kúpiť si hotové tunningové sedlo. V takomto prípade sú ale obmedzené možnosti výberu a často je to riešenie „z blata do kaluže“. Zároveň je to aj riešenie najdrahšie.

Druhou možnosťou je objednať si vyrobenie sedla na mieru. Túto službu ponúkame zákazníkom už niekoľko rokov a preto viem, že pre niektorých je aj toto riešenie príliš drahé. Preto som sa rozhodol pre tých, ktorí si sedlá na zákazku nemôžu dovoliť, alebo sú to jednoducho „domáci majstri“ popísať postup pri výrobe sedla na mieru.

Dizajn sedla

Venovať sa budeme len sedlám šitých strojom, pretože ručne šité sedlá sú príliš individualistickou záležitosťou, vyrábame ich len pre úzku skupinu CCC fanatikov a ich technológie výroby sú nad rámec stručného článku. Úplne najčastejšia požiadavka od zákazníkov je zníženie posedu, čím sa vytvorí opora na kostrč, ktorá zároveň zjednoduší cúvanie, presunutie polohy tela a ozdobné prešitie sedla. So zadným sedlom sú ustavičné problémy. Väčšinou je malé a má zlý sklon. Aj tomu vieme pomôcť.

Materiál

Sériovo dodávaná koženka je úplne nepriedušná. Výhodou je to, že ju po daždi utrieš handrou a je suchá. Nevýhodou to, že sa ti na nej v horúčavách potí zadok. Preto ju takmer vždy nahrádzame kožou. Je síce drahšia aj na údržbu je náročnejšia, ale motorku si kupujeme na jazdenie a pre tento účel nám koža poslúži úplne v pohode.

 Pôvodný stav – veľké a vysoké sedlo neurčitého tvaru, ktoré poskytuje len slabú oporu v ktoromkoľvek smere
Pôvodný stav – veľké a vysoké sedlo neurčitého tvaru, ktoré poskytuje len slabú oporu v ktoromkoľvek smere

 Pôvodný stav bez poťahu - ako je jasne vidieť, ani sedadlo spolujazdca nenaväzuje na vodičove, čo opäť narušuje líniu motocykla a „tehloidný“ tvar nenavodzuje pocit pohodlia a a bezpečnosti (len slabo naznačená zadná hrana). Obidve sedlá zbytočne zvyšujú ťažisko a zneisťujú kontakt posádky s motocyklom. U nižších postáv aj zhoršujú kontakt s vozovkou, ktorý je veľmi potrebný pri manévrovaní
Pôvodný stav bez poťahu - ako je jasne vidieť, ani sedadlo spolujazdca nenaväzuje na vodičove, čo opäť narušuje líniu motocykla a „tehloidný“ tvar nenavodzuje pocit pohodlia a a bezpečnosti (len slabo naznačená zadná hrana). Obidve sedlá zbytočne zvyšujú ťažisko a zneisťujú kontakt posádky s motocyklom. U nižších postáv aj zhoršujú kontakt s vozovkou, ktorý je veľmi potrebný pri manévrovaní

 Nahrubo opracovaný nový tvar - cieľom bolo podstatne znížiť posed. Podľa mojich skúseností (a tvrdosti materiálu) stačí pri dokonale vytvarovanom sedle 1 - 2 cm hrubé čalúnenie. Často musíme pôvodný mäkký molitan nahradiť plátmi tvrdšieho, ktorý priebežne elektrickou pílou opracovávame do požadovaného tvaru. V tomto prípade však tvrdosť materiálu vyhovovala. Zároveň sme posed posúvali dozadu, aby sme získali charakteristický chopprový posed s natiahnutými nohami aj rukami. Kritické miesta (a stredová os) sú vyznačené fixkou. Všimni si nadstavenie zadnej časti vodičovho sedla, čím sa získala opora pre kríže a zjednodušilo sa cúvanie. Celkovo sa sedlo aj maximálne zúžilo. Dôležité je uvedomiť si aj tlak sedla na slabiny pri státí (tiež je vyznačené fixkou). Na sedle spolujazdca sa plocha kontaktu s telom zväčšila jeho prehĺbením. Zároveň sa tak zvýraznila aj zadná odtrhová hrana, ktorá (psychicky) zvyšuje pocit istoty pre spolujazdca
Nahrubo opracovaný nový tvar - cieľom bolo podstatne znížiť posed. Podľa mojich skúseností (a tvrdosti materiálu) stačí pri dokonale vytvarovanom sedle 1 - 2 cm hrubé čalúnenie. Často musíme pôvodný mäkký molitan nahradiť plátmi tvrdšieho, ktorý priebežne elektrickou pílou opracovávame do požadovaného tvaru. V tomto prípade však tvrdosť materiálu vyhovovala. Zároveň sme posed posúvali dozadu, aby sme získali charakteristický chopprový posed s natiahnutými nohami aj rukami. Kritické miesta (a stredová os) sú vyznačené fixkou. Všimni si nadstavenie zadnej časti vodičovho sedla, čím sa získala opora pre kríže a zjednodušilo sa cúvanie. Celkovo sa sedlo aj maximálne zúžilo. Dôležité je uvedomiť si aj tlak sedla na slabiny pri státí (tiež je vyznačené fixkou). Na sedle spolujazdca sa plocha kontaktu s telom zväčšila jeho prehĺbením. Zároveň sa tak zvýraznila aj zadná odtrhová hrana, ktorá (psychicky) zvyšuje pocit istoty pre spolujazdca

 Stredné opracovanie - veľmi dobrú službu nám urobí brúsny papier na rotačnej hlavici. Jemné opracovanie je však nutné urobiť už ručne s jemným šmirgľom
Stredné opracovanie - veľmi dobrú službu nám urobí brúsny papier na rotačnej hlavici. Jemné opracovanie je však nutné urobiť už ručne s jemným šmirgľom

 Hotovo - na záver môžeme vnútorný okraj kože zaistiť skobkami a orezať. Povrch ošetrujeme glycerínom, ktorý sa dá kúpiť v lekárni, včelím voskom, lanolínom, alebo iným prípravkom na ošetrovanie kože. Hrubšiu vrstvu včelieho balzamu na ošetrovanie kože vtlačíme do stehov šitia na povrchu sedla čim zabránime premokaniu a opotrebovávaniu švov trením. Po dokonalom vsiaknutí prebytok balzamu zotrieme. Ak sme ako poťah použili koženku, tak povrch neošetrujeme
Hotovo - na záver môžeme vnútorný okraj kože zaistiť skobkami a orezať. Povrch ošetrujeme glycerínom, ktorý sa dá kúpiť v lekárni, včelím voskom, lanolínom, alebo iným prípravkom na ošetrovanie kože. Hrubšiu vrstvu včelieho balzamu na ošetrovanie kože vtlačíme do stehov šitia na povrchu sedla čim zabránime premokaniu a opotrebovávaniu švov trením. Po dokonalom vsiaknutí prebytok balzamu zotrieme. Ak sme ako poťah použili koženku, tak povrch neošetrujeme

V prípade, že sa mi nepodarilo ti dostatočne vysvetliť postup práce, alebo máš nejaké otázky ohľadom použitých materiálov, alebo otázky okolo alternátívneho designu, môžeš sa s nimi na mňa obrátiť na www.psik.sk alebo na tel.č. 0903 440 880.

Text: Vadim, BULDOG-SILÁRD, článok vyšiel v Motomagazíne.

Pridané: 01.01.2007 Autor: Vadim Zdieľať

Seriál článkov - Poradíme, pomôžeme:

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (16 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (52)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku:

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 152358 | Včera: 217926