V mojom motorkárskom rýchlokurze som sa ti snažil pomôcť pri výbere správnej motorky. Podelil som sa o svoje skúsenosti z techniky jazdy. Poradil som ti čo si máš obliecť. Dal som ti tipy, ako nájsť ten najlepší servis. Upozornil som ťa na to, ako sa máš pripraviť na dovolenku. Prezradil svoj názor na všakovaké vylepšenia tvojej krásky a navrhol som ti, ako máš ju (aj seba) pripraviť do novej sezóny. Prvý rok naberania skúseností máš za sebou a možno sa ti zdá motorečka s ktorou si začínal, už trochu malá a slabá. Alebo si chceš kúpiť nejakú novšiu... Ja neviem. S istotou však viem, že láska-neláska, za tú svoju chceš získať pri ukončení vzťahu, čo najviac peňazí. To je základný rozdiel, medzi motorkou a babou. Keď sa navždy lúčiš so svojou bývalou dievčinkou, určite nečakáš, že z toho počinu získaš nejaké hmotné statky...
Úplne na začiatku ťa upozorňujem, že ti nebudem radiť finty, ako s niekým vybabrať. Tých pár tisícok navyše nestojí za problémy, ktoré by si mohol mať s podvedeným občanom. Nikdy nevieš, či neabsolvoval výcvik v bojových umeniach, nie je obľúbený v kolektíve nejakých bezkrkých drsňákov, alebo jednoducho otravný, ako ohrdnutá milenka. O tom, že uviesť niekoho v omyl je protizákonné sa nebudeme baviť, pretože dostupnosť práva je v našej mladej samostatnej republike pojem značne virtuálny.
|
Škrabance: Nikto sa im nevyhne. |
Montáž všakovakých tuningových doplnkov na motorku je z hľadiska výhodného predaja zbytočná. Kupujúcemu sa nemusia páčiť, alebo by si ich niekde zohnal lacnejšie, alebo na ne nemá koruny, jednoducho „tudy cesta nevede“. Práve naopak. Všetky tieto čačky-mačky, ktoré majú akú-takú hodnotu, ti odporúčam z motorky odstrániť, veď ak po nich kupujúci túži, tak si ich rád priplatí. A ak nie on, tak niekto iný. Tak isto je zbytočné na poslednú chvíľu meniť náplne, alebo robiť na motorke údržbu, ktorú nevidieť, nepočuť, alebo necítiť. Každý rozumný občan je totiž nedôverčivý (alebo čítal 1. časť môjho seriálu) a túto údržbu si okamžite po kúpe urobí aj tak sám. O peniaze, ktoré by si do tohto všetkého investoval, radšej zníž cenu motorky.
Ako úplne prvú a supernajdôležitejšiu vec urob dokonalú očistu motorky! Počas roku, alebo rokov spolužitia si si na svojej frajerke, ale aj motorke prestal uvedomovať spústu nedostatkov. Preto skús osloviť niekoľko kamarátov, aby na motorke našli chyby, chybky, chybičky. Nemusíš im za tieto upozornenia sľúbiť ani malé pivko. Cudzí majetok skritizuje každý rád aj zadarmiko.
Teraz sa pokúsim spomenúť všetky nedostatky, na ktoré ťa tvoji kamaráti mohli upozorniť:
- Škrabance: Nikto sa im nevyhne. Ani ten, kto sa o motorku stará, ako o vlastnú. Tu pomôže len kvalitná kozmetika, ktorá je pre teba pripravená v každej slušnej motopredajni. Ja mám pre zákazníkov k dispozícii aj vzorky, na ktorých si môžu bezplatne vyskúšať, ako fungujú v praxi. Teleshopingy sú síce dokonale zinscenované, ale nikto so zdravím rozumom im neuverí.
- Sklíčka: Ak sú zájdené, pomôže im dôkladné preleštenie. Najlepšie je využiť ponuku servisu ktorý má leštičku, lebo ručne sa nadrieš ako taký kôň. Inak všetko ako v bode 1. Ak sú sklíčka popraskané, je ich lepšie vymeniť, lebo keď si kupujúci začne predstavovať, ako mohli praskliny vzniknúť...
- Gumy a gumičky: Rukoväte, simeringy teleskopov a iné gumené diely sú väčšinou za prijateľné ceny a dostupné, preto ti ich odporúčam vymeniť za nové. Tie, ktoré z rozličných dôvodov nechceš meniť aspoň natri nejakým gumooživovačom. Na trhu ich je dostatok.
- Vôle: Predpokladám, že ako začiatočník nie si majiteľom Harleja, na ktorom sú vôle normálne. Preto ich musíš odstrániť. Takže ťa čaká doťahovanie ako odušu. A čo sa nedá dotiahnuť, to sa dá vymedziť. Každý odborník ti povie ako. Ak máš vôle vo valivých ložiskách (napríklad v osiach kolies) musíš ich vymeniť. Nehádž si mašľu! Ložiská väčšinou nie sú drahé.
- Vŕzgania: Tu platí bod 4. Ak na odstránenie vŕzgania nestačia moje múdrosti z vyššie spomínaného, skús sa vyzbrojiť vodeodolnou vazelínou. Kua, nie olejom! Ten za chvíľu prestane účinkovať a nasratého nového majiteľa máš o pár dní na krku. Takže vazelína a aplikuj, ako zmyslov zbavený. Ak sa vazelína neskôr dostane aj tam, kam sa dostať nemá, nevadí. Reklamujúcemu občanovi veľmi odľahne, keď mu pravdivo vysvetlíš dôvod tohto úniku.
- Koženky a kože (vidličky a nože, hahaha): Vymeniť koženkový poťah sedla nie je žiadna veľká položka. Na niektoré motorky sa dokonca predávajú hotové poťahy sediel. Stačí ich pretiahnuť. Pardón – natiahnuť. Na vyblednuté a zvetralé kožené doplnky mám svoj vlastný tajný recept: liehové moridlo na drevo a veľa-veľa včelieho vosku. Investícia minimálna – efekt maximálny.
- Pneumatiky: Kúpu jazdených pneumatík ja nikdy nikomu neodporúčam, pretože nikto nemôže vedieť, ako sa s nimi zaobchádzalo a prečo boli vlastne vyhodené. Náš prípad je úplne výnimočný. Ak máš gumy úplne zjazdené, čo o tebe nedáva práve najlichotivejší obraz, tak kúp radšej nejaké zo šrotoviska, pekne ich nastriekaj prípravkom na oživovanie pneumatík, ale o tomto svojom počine záujemcu o motorku určite informuj! Ostatné je na ňom.
- Koľko pýtať: Reálnu cenu motorky zistíš tak, že ju poponúkaš po bazároch, ktoré sa zaoberajú výkupom za hotové a pridáš si asi 10% k cene, ktorú ti oni ponúknu. Druhým bodom programu je listovanie v inzertných časopisoch a surfovanie po inzertných webových stránkach. Teraz však naopak 10% z uvedených cien odrátaj. Z týchto cien urob priemer a si doma. Ku cene ktorú si si zaumienil za svoju bývalú lásku obdržať si pripočítaj určitú sumičku, ktorej si ochotný sa v prípade nutnosti vzdať. Táto suma však nesmie byť priveľká, aby potencionálneho kupujúceho neodradila skôr, ako vyberie z vrecka telefón. Apropo: Na SMS-kové odpovede na tvoju ponuku sa vyprdni. Kto nemá pár korún na párminútový rozumný rozhovor o predmete svojich túžob, ten určite nemá pár desiatok tisíc na jeho kúpu.
- Ako TO dať na vedomie: Tu si dovolím malú reklamku, veď uvedeným ide o službu občanom a nie o komerčnú činnosť. Využi ponuku inzercie na webovej stránke www.avizo.sk, alebo motorkárskych weboch, ktorých výhodou je to, že tvoja ponuka je v obehu okamžite. Motoweby navyše automaticky presmerujú tvoju ponuku aj do ďalších inzertných novín. Vot kakája báľšaja téchnika!
- Radostné očakávanie: ...sa môže zmeniť na ťažkú depresiu, ak si na predaj motocykla zvolíš tajomné, opustené a temné miesto. Určite si toto obchodné stretnutie zvoľ na čerpacej stanici s dokonalým kamerovým systémom, kávomatom, parkoviskom, stolíkom, ozbrojenou ochranou a ostatnými výdobytkami našej modernej cilivizácie! A pred prípadnou skúšobnou jazdou si zabezpeč záruku minimálne v cene motocykla.
- Umláť ho rečami: S láskou rozprávaj kupujúcemu o minulosti tvojej motorečky, o jej chybách a nedokonalostiach (veď on si ich aj tak všimne), aby si nestratil jeho dôveru a nádej získať obsah jeho šrajtofle. Ale nezabudni mu porozprávať aj o jej prednostiach a zdôrazni kupujúcemu výšku jeho intelektu, pretože sa rozhodol veľmi správne. Skrátka správaj sa ako hrdý a sebavedomý otec, keď vydáva jedinú dcéru!
- A je to! Uvedom si, že je tvojim záujmom napísať korektnú kúpno-predajnú zmluvu. Všakovaké všeobjímajúce frázy typu: Kupujúci bol oboznámený so stavom motocykla. Alebo: Stav motocykla zodpovedá veku a najazdeným kilometrom. Ti budú prd platné, keď príde na lámanie chleba. Právne obstoja len jednoznačné a konkrétne informácie: Motocykel má tieto a tieto závady!
A na záver:
ANI JEDNA Z TOHTO TUCTA RÁD TI NEPOMOŽE,
AK SA TI NEPODARÍ MOTOCYKEL PRED KUPUJÚCIM NAŠTARTOVAŤ !!
Vadim, Buldog-Silárd , článok vyšiel v SLOVENSKÝCH MOTOCYKLOVÝCH NOVINÁCH