V minulej časti nášho seriálu pre začiatočníkov sme si vysvetlili základné úskalia jazdy na motorke. Teraz, keď už máš za sebou prvé kilometre na opustených miestach, aspoň na chvíľu zabudni na ukrutné výfuky, aj drsné bejzbolky a mysli viac na seba, ako na tie baby, čo ťa majú žrať.
Teraz ale nastal vážny problém. Ideme sa baviť o obliekaní, a to je pre každú skupinu motorkárov iné. A to nemám na mysli len to, že obyčajní smrteľníci nemôžu mať farby tých pravých (MC). Hovorím o tom, že "traktorista" nemôže mať na sebe to isté ako "darca orgánov" a ten zase to, čo má na sebe "skokan lesný". Z krásnych farebných obrázkov v Motomagazíne, aj z príspevkov tých skúsenejších na internetovej stránke motoride.sk ti bude hneď jasné, o čom točím.
- Uz som ti radil, že najlepším nástrojom pre začiatok je enduro. Začnime odtiaľ. Možno si myslíš, že si nováčik a preto nepotrebuješ nič špeciálne, ale v tom sa práve mýliš. Asi pár krát padneš a od oblečenia záleží, ako to bude bolieť. Hlava je dosť dôležitá. Aby si si nerozbil hubu, potrebuješ uzavretú prilbu. Ale ty sa pekne zadýchaš. Preto je najvhodnejšia prilba krosová. Lebo v tej sa dá dýchať ozaj zhlboka. Aj na rebrá, kľúčnu kosť, chrbticu, lakte a ľadviny existujú chrániče. Môžeš si ich na seba všetky montovať osobitne, ale môžu sa ti všakovako poposúvať. Mne sa zdá lepšie riešenie SAVE KIT, v ktorom už máš všetko pekne pokope. Iba zatiahneš zips a môžeš ísť skákať. S rukami je trochu problém. Musíš mať prsty citlivé, ale zároveň aj chránené. To sa dá tiež riešiť. Nie čopráckymi vybíjanými imídžovkami so strapcami, ale krosovými špeciálkami. Každému, kto začína na endure, lietajú nohy kade-tade. A žiadny strom neuhne. Preto si treba zakúpiť aj chrániče kolien. Skoro vždy sú spojené aj s chráničmi holení a to je fajn. Čižmy by mali byť pevné ako sviňa, ale zároveň aj pružné, majú zachovať citlivosť (veď dosť často radíš a brzdíš a stojíš na stúpačkách). Mali by hriať, tesniť, ale aj luftovať. To je pakáreň, že? No veď preto sú aj svinsky drahé. Ale kúp si tenisky z vietnamského trhu a uvidíš... Sádra a francúzske barly sú tuším ešte stále v rámci nemocenskej. Nakoniec nám ostáva to najdôležitejšie: IMAGE. Ak je pekne teplúčko, tak odporúčam ľahké, farebné ošatenie posiate logami tvojich nádejných sponzorov. Má to dve výhody: na bielom by hneď každý zistil, koľkokrát si treskol do blata a ani krvavé škvrny by sa na ňom pekne nevynímali. V tmavom si ťa zas poriadne nevšimne žiadna dobrá baba a ani poľovník na postriežke. Ak je chladno, tak len pekne seď doma, lebo od zimy sa trasúci začiatočník = istota prúseru. Keď si taký fanatik, že si nedáš povedať, tak sa obleč do GORE-TEXU, ale to najskôr vylúp nejakú zastrčenú bankovú pobočku. Iste, môžeš si povedať, že namiesto drahého termoprádla a GORE-TEXU si dáš tatkove prešiváky a babkin pršiplášť, ale nezabúdaj pritom, že jazda na motorke je niečo iné, ako obsluha miešačky a že pri nej musíš zostať dostatočne pohyblivý. Ináč je zle.
- Kúpil si si bajka a napriek tomu chceš prežiť? Tak okamžite zabudni na coolové kraťasy, tričká a okuliare ala James Bond. Inak je to dosť jednoduché: Určite integrála. Ak si svoju hlavu ceníš vysoko, tak carbon-kevlarová. Ak si sociálne slabší, môže byť aj plastová. Len ti vážne neviem poradiť, či je lepšie číre plexi a či tmavé. Čosi tuším, že to tmavé je frajerské, ale keď sa slniečko schová za mraky, oceníš viac ako frajerinu jasný pohľad vpred. Nie? Kožená kombinéza je klasika, ale ak to nechceš točiť len na okruhoch, tak je praktickejšie dvojdielne oblečenie. To oceníš hneď po prvej pokazenej klobáse v bufete na Babe. Rukavice sú samozrejmosťou. Určite je príjemnejšie zodrať na drsnom asfalte kvalitné rukavice, ako svoje dlane! A čižmy? Pri havárii ti môžu pomôcť len keď zostanú obuté. A to ti zaručia iba tie kvalitné. Termoprádlo do chladu je absolútna nutnosť. Zabudni na to, že koža ťa v rýchlosti nad kilečko zohreje. Ale aj keď je hic, tak potrebuješ niečo "pod". Niečo, čo z teba vysaje tie litre potu. Zabudni aj na to, že ťa rýchlosť nad kilečko schladí.
-
Najviac môžu uplatniť pri obliekaní svoju fantáziu drsní čopristi. Začneme opäť od hlavy. Boli časy, keď si táto kategória motorkárov myslela, že im sa nemôže s hlavou nič stať. Ale môže. Chceš dôkaz? Ja ti žiadny nedám. Sme v slušných novinách a nie v knihe hrôzy. Okrem toho spolieham na tvoj rozum. Máš väčšiu šancu udržať si ho zdravý, ak si naň nasadíš niečo tvrdé. Minimálne žaľuďovku. Predsa len je to lepšie ako nič. Pred najhorším ťa síce neuchráni, ale pred policajtom áno. Neuchráni ťa ani pred hlukom vetra. Pred tým ťa uchránia upchávky v ušiach. Stoja pár halierov a ja neviem, prečo ich používa tak málo ľudí. Veľmi obľúbené, imidžové a praktické sú otvorené prilby s veľkým plexisklom. Keď je ozaj nepríjemné počasie, môžeš ich skombinovať s neoprénovou maskou a bude ti fajn. Sidovka, alebo iná kožená bunda ti nechráni krk, preto je dobré voziť so sebou nákrčník. Aj v horúcom lete sa ti zídu rukavice. Aspoň bezprstové, ktoré ti ochránia dlane pri páde. Rukavice by mali prekrývať rukávy, aby ti do nich nenafučal ten hnusný studený vietor. Priateľov imidžu tiež upozorňujem, že vietor v rukávoch spôsobí, že počas jazdy budú pripomínať viac balón, ako drsňáka. Samozrejme, že džíny na čopri vyzerajú fasa, ale pri páde sú ti ako ochrana prd platné. Radšej si kúp aj ladviňák. V tomto prípade chvalabohu neplatí, že čím drahší, tým lepší. Že potrebuješ aj okuliare je ti jasné aj bez môjho mudrovania, ale predsa: vyber si tie trápne s gumičkou. Neodletia ti počas jazdy a nebudú ti slziť oči. Ja viem, že Arnold mal v Terminátorovi iné, ale nezabúdaj, že to bol iba film! No nebuď smutný. Nie každý imidž je nanič. Tie frajerské vysoké čižmy s hranatou špicou sú na tvoju motorku ako stvorené! Nefúka do nich a tie ozaj kvalitné, majú tenkú, ale pevnú koženú podrážku. Tú si daj podlepiť gumou, aby ti dlhšie vydržali. Ja mám tie svoje osem rokov, takže sa do nich oplatí aj investovať. Pretože - priznajme si – drsňácke čoprové oblečenie vôbec nie je vhodné do dažďa, treba so sebou voziť aj kvalitnú kombinézu do dažďa, ale neboj nič, nebude ťa to stáť viac, ako dva a pol tisíca. A teraz to najdôležitejšie! Hneď, ako zosadneš, si na hlavu nasaď kowboyský klobúk, alebo šatku a do ruky fľašu whiskey, aby si bol cool. Ale určite nie skôr.
- Ako sa majú na jazdu pripraviť cestovatelia na dlhé trate, to tu nebudem rozoberať, lebo to sú starí psy, ktorí presne vedia ako na to a ja im už nič nové prezradiť nemôžem.
Vadim, Atlantis-Buldog Foto: Motomedia, článok vyšiel v SLOVENSKÝCH MOTOCYKLOVÝCH NOVINÁCH