Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Pridaj aj ty článok o svojej motorke!

Diskusia Diskusia k článku (0)  [Verzia pre tlač] Tlač

Yamaha FZS 1000 Fazer vs. Kawasaki ZRX 1200 /R /S

 Zdieľať

Pridané: 19.04.2001 Autor: feci
Čitatelia: 25869 [Testy a predstavenia - Test]

Veľké roadstery poháňané výkonnými motormi, ktorých zdvihový objem je minimálne jeden liter, sa v poslednom čase tešia mimoriadnej obľube. To motivuje všetkých významných svetových výrobcov k vývoju stále nových motocyklov nazývaných "musclebike", alebo jednoducho "naháče". Po Honde, ktorá v minulom roku prišla s úplne novou koncepciou nekapotovaného stroja v podobe typu X Eleven, tu máme hneď, tri novinky, o ktoré sa postarali ďalší členovia japonského štvorlístka.

Sú to Suzuki GSF 1200 Bandit, Kawasaki ZRX 1200 a Yamaha FZS 1000 Fazer. Teraz sa budeme bližšie venovať ostatným dvom, ktorým možno predpovedať veľmi úspešnú kariéru.

Na rozdiel od Kawasaki, ktorá so svojím športovo ladeným typom ZRX 1100 už nejaký ten rok boduje v rebríčkoch predajnosti, Yamaha doteraz stála trochu bokom diania. V strednej triede jej farby háji vydarený roadster s polokapotážou FZS 600 Fazer. Zatiaľ čo pri jeho návrhu našiel uplatnenie motor zo superšportovej YZF 600 R, srdcom novinky FZS 1000 Fazer je najväčší klenot, ktorý má Yamaha vo svojom výrobnom programe. Samozrejme pohonná jednotka z nekompromisnej YZF -R1 nemohla byť len tak bez úprav namontovaná do rámu motocykla, ktorý si chce získať zákazníkov aj svojou všestrannosťou. Hlavne v uliciach miest a na kľukatých cestičkách v ich okolí jazdec oveľa viac využíva výkon v stredných a nízkych otáčkach ako tesne pod červeným políčkom otáčkomera. Dôležitý je aj optimálny priebeh krútiaceho momentu. Výpočet zmien, ktorými prešla kompaktná pohonná jednotka, by bol veľmi dlhý, preto spomenieme aspoň tie najvýznamnejšie. Ak by sme mohli vizuálne porovnávať; hneď by sme prišli na to, že spádové karburátory v Rl boli nahradené štyrmi horizontálnymi s priemerom difúzora 37 mm. Pre dosiahnutie čo najkvalitnejšieho spaľovania je palivo predhrievané pomocou chladiacej kvapaliny. Pri návrhu FZS 1000 konštruktéri príliš netrvali na malej hmotnosti motocykla. Preto hlava valcov je z hliníkovej zliatiny (nie z horčíkovej ako v R 1 ) a kľukový hriadeľ má väčšie zotrvačníky, čím sa dosahuje lineárny priebeh výkonovej charakteristiky. Svoj podiel na tom má aj počítačom riadená výfuková prívera EXUP.

Motor je pružne uchytený v dvojitom kolískovom ráme, zvarenom z oceľových rúrok kruhového prierezu. Výstižnejšie by však bolo "rúr", lebo ich priemer je 48,6 mm. V kombinácii s mohutnými kotviacimi doskami, cez ktoré prechádza čap kyvnej vidlice, má veľkú skrutnú tuhosť. Jeho geometria s pomerne krátkym rázvorom 1450 mm a uhlom sklonu hlavy riadenia 64° je prísľubom ľahkej manévrovateľnosti. Ani maximálne náklony v zákrutách by nemali byť žiadnym problémom. Malá šírka motora, ale aj dobre tvarovaný stojan, dovoľuje až 49° sklon. Podobne ako motor, aj brzdový systém bol prebraný z YZF -R 1 . Keďže sa uvažuje s väčším využitím pri jazde vo dvojici, zadný kotúč je dokonca o 22 mm väčší. Z funkčných prvkov vodič ocení nastaviteľnú polohu brzdovej a spojkovej páčky, ale aj spätné zrkadlá na dlhých ramenách, ktoré ponúkajú výborný prehľad o dianí za motocyklom. Problémy vyplývajúce z vyššej polohy stúpačiek pre tandemistu sa výrobca snažil eliminovať protišmykovou úpravou poťahu sedadla a dvoma pevnými úchytmi po stranách. V boji o zákazníka dokáže zavážiť aj pestrá ponuka originálneho príslušenstva, s ktorým si aj tí najnáročnejší môžu prispôsobiť dvojkolesového miláčika podľa vlastných predstáv. Tu Yamaha išla dvoma smermi. Vyšší plexi-kryt a bočné kufre s nosičmi sú určené mototuristom. Naopak, karbónové dielce a padacie rámy skôr športovo založeným motocyklistom. Vyznávačom adrenalínových zážitkov sú určené aj novinky Kawasaki. Aby výrobca čo najviac vyhovel subjektívnym požiadavkám zákazníkov, pripravil hneď tri verzie typu ZRX 1200. Pod označením "S" môžeme nájsť motocykel s najširším využitím. Polokapotáž športového strihu s dvojitým reflektorom pochádzajúcim z Ninja ZX - 12 R účinne chráni posádku pred náporom vetra, čo predurčuje motocykel aj pre využitie na dlhšie trasy. Nechýbajú upevňovacie body, o ktoré sa dá spoľahlivo prichytiť batožina a jej prístrojový panel ponúka viac informácií ako ďalšie modely ZRX. Okrem otáčkomera a rýchlomera je vybavený aj palivomerom a teplomerom chladiacej kvapaliny. Oveľa väčšou nostalgiou dýcha ZRX 1200 R. Svojím tvarom a farebným riešením chce pripomenúť slávne časy, keď Edy Lawsom získaval pre Kawasaki majstrovské tituly v triede superbikov. Tretia je verzia ZRX 1200 bez ďalších písmen v názve. Nefalšovaný "naháč" čistých tvarov dokáže chytiť za srdce každého milovníka klasických motocyklov. Všetky nadväzujú na úspechy modelu ZRX 1100, ktorý ponúkal výbušnú reakciu pohonnej jednotky, no hlavne výborné jazdné vlastnosti. Tie sa opierali o klasický, ale veľmi tuhý rám v kombinácii s trojuholníkovou kyvnou vidlicou a o skvelé brzdy.

Všetky spomínané dobré vlastnosti si zachovali aj tohtoročné novinky, ale naviac disponujú ešte lepšími parametrami. Vďačia za to poslednej generácii kvapalinou chladeného štvorvalca, ktorý má zväčšený priemer piestov o 3 mm, čím narástol zdvihový objem z 1052 na 1164 cm ". Samozrejme, to nie je jediná zmena na motore. Podobne ako na superšportovej ZX - 12 R, nový celohliníkový blok valca má pracovné plochy chránené špeciálnou, oteruvzdornou vrstvou. Tým sa zmenšila hmotnosť o 0,1 kg a lepší odvod tepla by sa mal prejaviť na predĺženej životnosti. Aj keď bolo množstvo dielcov ako motorová skriňa, kľukový hriadeľ, alebo hlavy valcov prispôsobené väčšiemu zdvihovému objemu, celková šírka motora narástla len o 5 mm. Štyri karburátory Keihin CVK 36 so snímačom K-TRIC sledujúcim polohu škrtiacej klapky, zlepšujú v spolupráci s digitálnym zapaľovaním odozvu motora v celom režime otáčok. Rám pre svoje výborné vlastnosti zostal zachovaný, ale teraz využíva väčšiu a tuhšiu zadnú kyvnú vidlicu trojuholníkovej konštrukcie. Jej spevnený čap bol posunutý 0,5 mm nižšie, aby sa zlepšila činnosť zadného odpruženia. Dve klasické pružiace a tlmiace jednotky sa posunuli viac dopredu, čím sa zväčšil zdvih zadného kolesa. Masívne šesťpiestikové strmene Tokico, s dvoma plávajúcimi kotúčmi, patria medzi to najlepšie, čo je na trhu momentálne k dispozícii. Všetky spomínané úpravy boli robené s jasným cieľom zväčšiť výkon a zlepšiť ovládateľnosť týchto populárnych "trhačov asfaltu". Vývojoví pracovníci veria, že jazdec pri prvom pootočení rukoväte akcelerátora ocení úsilie, ktoré do tohto projektu vložili.

MIRIVE

Pridané: 19.04.2001 Autor: feci Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Diskusia Diskusia k článku (0)  [Verzia pre tlač] Tlač

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 315757 | Včera: 244945