Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 30.08.2010 Autor: Varan
Čitatelia: 12217 [Testy a predstavenia - Doplnky]
Viac ako polovica sezóny je za nami a máme pre vás postrehy a skúsenosti z používania tohto systému. Poďme si teda overiť, ako systém obstál za tých 11 tisíc km.
Vo februári vyšiel článok riešiaci teóriu princípu fungovania systému aj s montážou, a tak tieto veci nechám tak, poďme na to čisto prakticky, zo skúseností.
Systém sa zapne otočením kľúčikom spínačky a displej vás pozdraví posuvným nápisom PRO-OILER a na chvíľku zobrazí nainštalované nastavenia. Počas prevádzky na displeji svieti vami nastavené číslo signalizujúce intenzitu od dvoch pomlčiek (nulovú) až po 10 (maximálnu). Štandardná je trojka, ktorá by po dobrej inštalácii a naprogramovaní mala primerane mazať. V závislosti od podmienok môžete túto intenzitu meniť tlačidlami + a –. Ďalej máte možnosť (napríklad po umytí motorky) dať na reťaz dávku oleja dlhým stlačením tlačidla +. Keď stojíte (systém nemaže) vpravo dole (za číslom intenzity) svieti bodka. Tá, samozrejme, po rozbehnutí zhasne. Ďalšiu bodku si môžete všimnúť v momente, kedy systém práve dávkuje olej, tá zasvieti pred číslom intenzity raz za niekoľko kilometrov v závislosti od nastavenia.
Ovládanie (na ľavej strane ,,prístrojovky“) |
V prípade akejkoľvek poruchy sa na displeji zobrazí ,,er“ ako emergency mode, a vtedy systém funguje prietokom bez ohľadu na rýchlosť, prejdenú vzdialenosť a hustotu oleja ako konkurenčné systémy. Za celých 11 000 km som s nastavením nemusel robiť nič, akurát keď bol lejak som pridal na intenzite, inak celú dobu na displeji svietila trojka.
Tesne po montáži systému som reťaz dokonale vyčistil od nalepených nečistôt z reťazového spreja. Za celú dobu nebolo nutné reťaz čistiť, stále bola dokonale čistá a rovnomerne namazaná, akurát po dlhšej dobe neumývania boli boky článkov jemne zaprášené, no umytie motorky ich pekne vyčistilo, teda žiadny lepkavý bordel. Starostlivosť o reťaz tak úplne odpadá. Ešte spomeniem veľmi nízku spotrebu oleja, ktorú je aj ťažké zmerať. Za 11 tisíc km zmizla približne 3/4 objemu nádobky, ktorá môže mať objem približne 1,5 dcl.
Reťaz bez čistenia po 4 000 km |
Systém bol namontovaný, keď mala reťaz 10 000 km, čo bolo aj pri dobrej údržbe, no vďaka môjmu jazdnému štýlu pre reťaz už dosť, ukazovateľ opotrebenia bol už za polovicou, reťaz bola nerovnomerne vyťahaná a ozývala sa vyššou hlučnosťou. Tej už však nepomohol žiadny PRO-OILER a pri 17 000 km bola nutná výmena.
Ako sa však systém ukázal pri novej reťazi, doteraz nechápem. Býva pravidlom, že nová reťaz sa za pár stoviek km ,,zabehne“, vytiahne sa, treba ju došponovať a potom je všetko O.K. Tak pre istotu kontrolujem reťaz takmer každých sto km, ako na tom je a ... ? Ani za 4 000 km reťaz nevykazuje čo i len trochu zväčšenú vôľu! Pri prvej reťazi som prvé doťahovanie absolvoval pri cca. 400 km, potom asi každú tisícku bolo treba jemne došponovať na predpísanú vôľu. A to jazdím stále tým istým štýlom, dokonca pri prvej omnoho šetrnejšie, keďže motorka bola v zábehu. Tu len dodám, že jednému pánovi vydržala reťaz s PRO-OILERom (fungujúcim do novoty reťaze) 54 000 km a stále bola len tesne za polovicou opotrebenia, vymenená bola nutná kvôli opotrebeným kolieskam. Išlo o Varadero 1000. Preto som názoru, že životnosť reťaze je niekoľkonásobná predovšetkým v prípade, že reťaz je mazaná systémom hneď od začiatku svojho ,,života“.
Reťaz po umytí motocykla – ako nová |
O to sa taktiež nemusíte starať, pretože do systému lejete obyčajný motorový olej, ktorý je z ráfu zmyteľný suchou handrou alebo čistou vodou. Pre zaujímavosť som motocykel neumýval 4 000 km a za tú dobu ani raz nezmokol, a teda na ráfe už bolo značné množstvo oleja. Pozrite si video, koľko trvá vyčistenie tak znečisteného ráfiku iba suchou handrou. Video je len ako príklad jednoduchého čistenia, všetka špina by sa zmyla umytím motorky.
Znečistené okolie reťaze za 4 000 km |
pohodlnosť (odpadá starostlivosť o reťaz a jej okolie), zvýšená životnosť reťaze, nízka spotreba oleja | počiatočná investícia a keď si na to zvyknete, šľahne vás z motorky, ktorá systém nemá :-) |
S PRO-OILERom v Maroku |
Pablo Edward Croft je 56ročný pán žijúci v Belgickom meste Antverpy a je autorom systému a majiteľom firmy. Počas jeho návštevy Slovenska sme si pre neho pripravili pár otázok:
Pablo Edward Croft |
Dobrý deň, ako už vieme, Vaša firma vyrába prídavné mazacie zariadenia. Kedy bola firma založená a čo bolo prvé vo výrobnom procese?
,,Moja spoločnosť vznikla v roku 1985 a začínala s vývojom primazávacích systémov do splynovačov pre renomované automobilové firmy, ale výroba PRO-OILERU sa stala jej súčasťou v roku 2003.“
Kedy a prečo Vás napadlo systém preniesť aj na motocykle?
,,Dlho som používal Scottoiler, ale nebol som s nim dostatočne spokojný. Bolo to „ani s nim, ani bez neho“. A tak som si povedal, že musí byť niečo lepšie. V roku 2002 som začal s vývojom a do 6 mesiacov (v roku 2003) som už vyrábal PRO-OILER.“
Čo bolo prioritné pre výrobu systému a na čo ste pri výrobe kládli dôraz?
,,Dôraz som kládol a pri zdokonaľovaní systému stále kladiem na presnosť dávkovania oleja, ktoré je závislé len od rýchlosti a prejdenej vzdialenosti, nezávisle od teploty!
Najzložitejšou časťou vývoja celého systému bola tryska. Začínal som s jednostrannou tryskou, ale veľmi rýchlo som pochopil, že pre perfektné fungovanie je nevyhnutná dvojitá tryska.“
Kde všade tento systém vyvážate?
,,Takmer všade. Nemám zastúpenie v krajinách ako Azerbajdžan, Uzbekistan, Tibet (úsmev), ale určite tam nájdete stroje s PRO-OILERom u jazdcov, ktorí chodia po svete.“
Ste spokojný s tým čo ste dosiahli?
,,Človek by nemal byť nikdy úplne spokojný so svojim dielom. Vždy je čo zdokonaľovať a nespokojnosť je cesta k vývoju stále dokonalejších systémov.“
Komu ste týmto motocyklovým systémom narušili predajné čísla?
,,Možno CLS, aj keď môj systém je sám na trhu, nakoľko je jediným, ktorý dávkuje na základe prejdenej vzdialenosti a prispôsobuje sa rýchlosti motocykla.“
Ešte aké systémy vyrábate dnes?
,,Venujem sa podobným systémom pre priemyselné použitie, kde je nutné veľmi presné dávkovanie oleja. Tieto systémy pracujú na rovnakom princípe ako PRO-OILER.“
Boli aj nejaké nepodarky?
,,Systém je stále rovnaký, len rôzne modely (motocyklov) znamenajú rôzne komponenty. Na trh dodávam systémy, ktoré predtým poriadne odskúšam“
Akú mašinu sedláte a aký štýl jazdíte? Máte na ňom PRO-OILER?
,,Jazdím na Yamaha Fazer 1000. PRO-OILER som najskôr namontoval na svoju motorku, vyskúšal rôzny terén, rôzne mazanie. Prvotné nedokonalosti systému som odstraňoval na svojom stroji. Štýl jazdy? Rýchly, športový. Pred mesiacom som sa vrátil z Maroka, ktoré som sa rozhodol absolvovať len vo dvojici s Yamahou. Prašné cesty, bahno. PRO-OILER ma nesklamal, reťaz zostávala čistá.(pozn. red.: viac foto v galérii)
Pred 2 rokmi som prešiel aj Slovensko. Musím povedať, že vaša krajina je krásna a rád sa sem vraciam k obchodnému partnerovi, ktorý sa stal mojim blízkym priateľom.“
Ďakujem za rozhovor, prajem veľa spokojných zákazníkov a veľa šťastných kilometrov na cestách.
,,Ďakujem a verím, že čoraz viac slovenských motorkárov ocení pozitíva PRO-OILERa. Som rád, že počas terajšieho pobytu na Slovensku som mohol vyskúšať dráhu na SlovakiaRingu a chcel by som sa touto cestou poďakovať Motoclubu Lehnice a p. Šnegonovi, ktorý mi zapožičal na túto jazdu motocykel.“
PRO-OILER nám do testu venovala firma:
PEMANG
Dolnobarská cesta 469
930 13 Trhová Hradská
Kontakt: Juraj Kalman (kalap) 0905 673 291
Firma je oficiálnym distribútorom a predajcom pre Slovensko. Cena produktu je 240€ vrátane odbornej montáže, ktorá činí 35€ z ceny.
Pridané: 30.08.2010 Autor: Varan Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 87348 | Včera: 130313