Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Pridaj aj ty cestopis!

Hodnotenie: (7 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (8)  [Verzia pre tlač] Tlač

Derbi GPR 125 4T – osminka s charakterom

 Zdieľať

Pridané: 16.01.2013 Autor: Varan
Čitatelia: 14379 [Testy a predstavenia - Test]

Aj keď sa už posledné slnečné lúče oteplujúce naše cesty definitívne schovali za oblaky, nič to neubralo na mojom potešení z jazdy na tejto športovej španielke.

Sobotu ráno vstávam a idem pre ňu. Teplomer neukazuje ani desať a vo mne sa zobúdza obava. Radostná túžba z jazdy klesá priamo úmerne s vyvíjajúcimi sa dennými teplotami. Naviac začína mrholiť. Super. ,,Ideálne“ počasie pre jazdu na športovej motorke.

Očný kontakt a prvé dotyky

Celý sklesnutý prichádzam k nej a sledujem jej tvary. Nálada mi hneď stúpa. Predné svetlá a lá Aprilia RSV alebo VTR SP1, prístrojovka a ráfiky ako na športovej Ducati, zadné diódové svetlo, predná červená USD vidlica, mohutná kapotáž, štíhla podsedlovka a k tomu moderný, neokukaný a svieži dizajn pekne nakombinovaný s bielou, červenou a čiernou.

Sadnem na ňu a ona klesne ledva o centimeter. Ono to bude asi skutočne športové náradie. Chytám riadidlá a nohu dávam na stúpačku. Všetko mi sedí a na napohľad malú motorku sa krásne so svojimi 180timi centimetrami vleziem. Na rukách nie je prehnane veľká váha a nohy tiež nie sú v krkolomnej polohe. Nebehajme ale okolo horúcej kaše a poďme ju prebehnúť.

Kávičkové jazdenie

Ideálna motorka do mesta a po okolí? No... Mala by byť ľahučká, s dobrou ovládateľnosťou, dobrými zrkadlami, príjemnou jazdnou pozíciou, nejakým úložným priestorom a v neposlednom rade by mala byť zábavná. Až na ten úložný priestor, kde schováš ledva mobil, to sedí.

Derbi GPR 125 4T

Oproti vidím zelených a okom mrknem na displej, kde je dominantne zobrazená rýchlosť (74 km/h, ešte že merali druhú stranu :-)), otáčky, teplota motora a jeden z nasledujúcich údajov: celkový počet km, dva tripy, stopky, otáčky (v číselnej forme), maximálna dosiahnutá rýchlosť a čas. Ovládanie je na pravej rukoväti nad tlačidlom štartéra, čo je podľa mňa pohodlné riešenie, keď počas jazdy nemusíš tápať rukou v okolí palubovky.

Zvuk na voľnobehu je akýsi klepotavý a hlasnejší, prvý moment pripomína Ducati, ale fakt len úplne prvý moment :-) Pri jazde je veľmi tichý a kultivovaný ako elektromotor, takže pred babami so zvukom moc nezapôsobíš, za to pri vysokých rýchlostiach jeho tichosť oceníš, ale o tom neskôr...

Čo však bude proti pokojnej jazde mestom je motor, prevodovka a celkový prejav. Spojka je síce príjemne mäkká a stlačíš ju aj jedným somálskym prstom, ale má krátky záber a plynulý rozbeh znamená viac plynu a spojku nechať dlhšie kĺznuť. Do 4 tisíc nejaví žiadne známky života a do päť je to len na také plantanie sa medzi autami. Najčastejšie sa v meste budeš pohybovať od 5 do 7 tisíc, čo Ti na prejazd mestom bez toho, aby si bol v očiach okoloidúcich za nerozvážneho blázna, stačí. 6-stupňová prevodovka je pri takejto prevádzke hrubá a radenie je dosť hlasné, preto mám obavy, čo sa bude diať pri razantnejšom správaní.

Šport

Všetko sa zmení, keď vyjdeš z upchatého mesta na pokrútené okresky. Otáčky sa prehupnú cez sedmičku, motor sa začne citeľne rozmotávať a na výkone naberá až do 9 250 otáčok, kde dosahuje svoj zákonom stanovený limit 15 koní. Za otáčkami 9 500 to už nemá zmysel a oplatí sa preradiť, čo Ti pripomenie červená blikajúca dvojica diód radenia nad displejom (otáčky, pri ktorých má začať blikať, sa dajú nastaviť). Športový základ je 7 500 točiek, takže máš dve tisícky otáčok, kde motor dáva zmysel pre šport. Jediné, čo môžem povedať k motoru, je charakter. Takéto správanie a nástup výkonu Ti dáva skutočné potešenie z jazdy, aké nezažiješ asi na žiadnej 4T osminke. Ty sa len blbo usmievaš v prilbe a nechápeš, ako športovo a zábavne sa dá naservírovať iba 15 koní.

Derbi GPR 125 4T

V nízkych otáčkach hlučná prevodovka pri vysokých otáčkach zrazu stíchne a kvaltovanie nie je nič iné ako radosť. Kvaltujem dole, prichádza prvá zákruta a k práci sa pripájajú brzdy. Vpredu nájdeš 4piestik s pancierovou hadicou, čo je luxus, ktorý Ti veľa konkurentov neponúkne a ty máš perfektnú dávkovateľnosť a cit, no na druhú stránku nie sú ktovieako ostré a počiatočný nástup nevyľaká začiatočníka. No na sile im to nič neuberá a dať motorku na predné je len otázka medzikusu medzi rajdami a sedlom. Vzadu nájdeš jednopiestik, tiež so sériovo montovanou pancierovou hadicou.

Derbi GPR 125 4T

Čo ale podvozok? Podvozok je síce nenastaviteľný, ale Španieli asi vedeli prečo. Inými slovami, takto sa správajúci podvozok chcem na každej športovej motorke na cestu. Toľko dôvery, citu a presnosti nemajú ani niektoré modely s takmer päťnásobným objemom. A pritom nie je nijako nepríjemne tvrdý. Jednoducho perfektný mix športovej tvrdosti a potrebného komfortu. Aj keď najradšej má cesty s kvalitným asfaltom, jazda vie byť príjemná aj na našich cestách druhej triedy. Síce cítiš každú nerovnosť, ale tie menšie s prehľadom poberie a neodskakuje. Jediné, čo budeš odteraz doma na nete študovať, sú mapy s čo najpokrútenejšími cestami :-) Škoda len studeného asfaltu počas testu, čo mi nedovolilo skúsiť, čo všetko podvozok dokáže.

Turistika

Pokiaľ sa nechceš kochať krajinkou nabalený vo dvojici, ale užívať si jazdu, tak v pohode. Na zadné sedadlo upevníš batožinu sieťkou, ktorú uchytíš na držiaky spolujazdcových stúpačiek a na konštrukciu držiaku ešpézetky. Absolvoval som trip dlhý 300 kilometrov a nepociťoval som žiadne známky únavy. Vietor Ti prúdi asi do polovice hrude a okolo prilby sa netvoria žiadne turbulencie.

Motor ani pri rýchlostiach nad sto (a teda vyšších otáčkach na 6ke) nie je moc počuť, čo výrazne zvyšuje komfort rýchlejšej jazdy aj na malom objeme. Pri kilečku točí 8 300 otáčok, ale dlhodobo udržateľná rýchlosť je okolo 110 km/h, kedy motor už síce točí niečo málo cez 9 000 otáčok, ale nikde necítiš zvýšené vibrácie, ktoré sú asi na úrovni turistického štvorvalca a jazda je teda veľmi komfortná. Maximum, čo sa mi podarilo dosiahnuť, bolo tachometrových 133 km/h, ale to chce zaľahnúť za kapotáž a dlhú rovinku. Čo som si ešte všimol, je, že aj na stretávačkách svieti lepšie ako hociktoré auto predo mnou.

Konkurencia

Najhorúcejším protivníkom je Yamaha YZF-R125. Rovnaký výkon a rozmery pneu, dospelý vzhľad s rovnakou cenou, no prednej brzde chýbajú 2 piestiky a USDčku na nej tiež nenajdeš. Na niekoho však zapôsobia ladičky v znaku. Cenovo je bežne na tom rovnako ako GPR, no pri terajšej akcii na obe Yamaha prehráva o rovných 600,- €. Honda prišla tento rok s novou CBR 125R a síce nemá plných 15 koní, nevyzerá tak mohutne a dospelo, no na druhú stranu je o tisícku lacnejšia, no pri terajšej akcii na Derbi sa cenou dostali na tú istú úroveň. A čo novinka Aprilia RS4 125? Ten istý motor, rám, podvozok a brzdy ako Derbi, no dizajn zobrala RSV4ke.

Záver

Páčia sa Ti športové motorky, ktoré sú zábavné, majú charakter a musíš sa trochu aj ty prispôsobiť jej správaniu? Nevadí Ti, že jej motor je niekedy nepraktický? Čo sa Ti ráta, je predovšetkým radosť zo športovej jazdy aj pri neveľkom výkone? A ešte nech veľa nežerie. Uhádol som? Tak potom musíš mať túto motorku. Čaká na teba za 4 100,- € (akciová cena 3 090,- €).

Plusy, mínusy

fun factor, perfektný podvozok, dizajn, kontrolka preradenia, brzdy neochota v nízkych otáčkach, úzky záber spojky, úložný priestor

Čo by ťa mohlo zaujímať:

Derbi GPR 125 4T 2011:

Spotreba

4,2 l/100km
Objem nádrže z toho rezerva 13 l (1 l rez.)
Dojazd (po kontrolku rezervy) 290 km
Otáčky motora pri 90, 130 kmh 7 500 ot. / 11 200 ot.
Cena motorky 4 100,- EUR
Akciová cena predvádzačky 2 990,- EUR
Akciová cena motorky 3 390,- EUR

Text: VaranDriver07
Foto: doodeec, VaranDriver07

Motocykel na test poskytla spoločnosť Motocorse.

Foto:
 Derbi GPR 125 4T 2011 Yamaha YZF-R125 2009 Honda CBR 125R 2011 Aprilia RS4 125 2011
Všeobecné informácie:
Výrobca:DerbiYamahaHondaAprilia
Model:GPR 125 4TYZF-R125CBR 125RRS4 125
Rok:2011200920112011
Novinka:NOVINKA 2009NOVINKA 2011NOVINKA 2011
Kategória:SuperšportSuperšportSuperšportSuperšport
Motor:
Typ motora:jednovalec (4T)jednovalec (4T)jednovalec (4T)jednovalec (4T)
Objem:124.8 ccm124.02 ccm124.7 ccm124.8 ccm
Max. výkon:14.96 k (11.00 kW) / ot.14.96 k (11.00 kW) / 9000 ot.13.33 k (9.80 kW) / 10000 ot.
Max. krútiaci moment:12.24 Nm / 8000 ot.10.4 Nm / 8000 ot.
Kompresný pomer:12.5:111.2:111 : 112.5:1
Vŕtanie x Zdvih:58.0 x 57 mm52.0 x 58.6 mm58 x 47,2 mm58.0 x 57 mm
Palivový system:vstrekovanievstrekovanievstrekovanievstrekovanie
Rozvod:DOHC (4V)SOHC (4V)SOHC (2V)DOHC (4V)
Chladenie:kvapalinoukvapalinoukvapalinoukvapalinou
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:manuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňová
Sekundárny pohon:reťazreťazreťazreťaz
Zdvih vpredu:110 mm130 mm120 mm110 mm
Zdvih vzadu:130 mm125 mm126 mm130 mm
Brzdy vpredu:jednokotúčovájednokotúčovájednokotúčovájednokotúčová
Priemer bŕzd vpredu:300 mm292 mm276 mm300 mm
Pneu vpredu:110/80-ZR17100/80-17 M/C100/80-17M/C110/80-ZR17
Brzdy vzadu:jednokotúčovájednokotúčovájednokotúčovájednokotúčová
Priemer bŕzd vzadu:218 mm230 mm220 mm218 mm
Pneu vzadu:130/70-ZR17130/70-17 M/C130/70-17M/C130/70-ZR17
Hmotnosť / Rozmery:
Suchá hmotnosť:126.5 kg
Hmotnosť s náplňami:137 kg
Výška sedla:820 mm818 mm795 mm820 mm
Rázvor:1350 mm1355 mm1310 mm1350 mm
Dĺžka:1953 mm2015 mm1946 mm1953 mm
Šírka:740 mm660 mm704 mm740 mm
Výška:1138 mm970 mm1089 mm1138 mm
Svetlá výška:155 mm185 mm
Objem nádrže:13 l13.8 l13 l14.5 l
Dynamické Parametre / Spotreba:
Max. rýchlosť:134 km/h125 km/h
Spotreba paliva:4 l/100km3.3 l/100km
Dojazd po rezervu:cca 243 kmcca 313 km
Poznámka:
Poznámka:Cena: 119 900 Sk (27.5.2008)

Pridané: 16.01.2013 Autor: Varan Zdieľať

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (7 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (8)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku:

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 105261 | Včera: 119235