Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 29.03.2006 Autor: Peter Fischer
Čitatelia: 10270 [Testy a predstavenia - Test]
Pozorný čitateľ tejto stránky si určite pamätá, že v marci minulého roka začal Awia testovať tento systém na Honde CBR 1000 F. Keďže sme sa CLS rozhodli otestovať aj v náročnejších podmienkach, stal som sa pokračovateľom testu ja - na svoje Varadero som CLS namontoval koncom augusta.
Pre občerstvenie pamäte zopakujem, čo vlastne CLS 200µ je. Je to mikroprocesorom riadený systém mazania reťaze, ktorý navrhol v roku 1997 Frank Wachsmann a absolvoval s ním viac ako 200 000 kilometrov. Princíp fungovania je jednoduchý - riadiaca jednotka, ktorá meria počas jazdy vonkajšiu teplotu ovzdušia, presne dávkuje plnosyntetický olej cez trysku umiestnenú pri rozete a olej (1 – 2 kvapky za 1 min) sa samovoľne roznáša na reťaz. Systém sa skladá z malej nádobky na olej, riadiacej jednotky, trysky, ventilu hrubého nastavenia, potenciometra jemného nastavenia, filtrov a hadičiek.
Samotné vloženie, uchytenie a zapojenie jednotlivých častí systému mi trvalo asi dve hodiny. Ako tvrdí výrobca, nie je potrebný žiadny zásah do elektroinštalácie motorky, čo mne, elektrotechnickému analfabetovi, úplne vyhovovalo - zapojiť plusový a mínusový kábel na akumulátor je záležitosť viac než jednoduchá. Ako vidno na prvom obrázku, nádobku s olejom som umiestnil za sedadlo (musí byť vyššie ako riadiaca jednotka, pretože olej do nej tečie samospádom) a riadiacu jednotku pod sedadlo, pretože na tomto type motocykla som pre ňu vhodnejšie miesto nenašiel.
Nádobka na olej a riadiaca jednotka pod sedadlom |
Po inštalácií týchto dvoch častí stačí vyviesť potenciometer jemného nastavenia k prístrojovke a hadičky s tryskou ku kyvke. Samotná tryska je uchytená na kyvke pomocou sekundového lepidla. Kto by tomuto spôsobu nedôveroval, môže to poistiť sťahovacími páskami.
Potenciometer jemného nastavenia je vhodné umiestniť niekde k prístrojovke, aby mal jazdec možnosť kedykoľvek pohodlne zvýšiť alebo znížiť dávkovanie oleja. Tento potenciometer je konštruovaný na zabudovanie do plastu - kto žiadny taký v okolí prístrojovky nemá, môže si vyrobiť vhodný držiak a umiestniť ho na riadidlá, okuliare na vidliciach alebo na iné vhodné miesto. Keďže Varadero je bohato obdarené plastami, nemal som problém potenciometer umiestniť do jedného z nich.
Potenciometer jemného nastavenia v prístrojovke |
Teleso trysky uchytené na kyvke, jeho hrot smeruje na rozetu |
Po montáži je potrebné nastaviť prietok oleja. To sa robí pomocou ventilu hrubého nastavenia, ktorý sa nachádza na hadičke medzi nádobkou s olejom a riadiacou jednotkou. Aký je správny prietok, zistíš pomocou tabuľky priloženej v spotrebiteľskom balení.
V čase montáže na moje Varadero mala jeho X-krúžková DID reťaz najazdených málo nad 10 000 km, počas ktorých som ju starostlivo ošetroval a ani raz nenapínal, lebo to nebolo potrebné. Systém som namontoval koncom augusta minulého roka a odvtedy som s ním najazdil 5 400 km, z ktorých väčšina patrila ceste cez Ukrajinu a Rumunsko, na ktorej sme rozhodne nejazdili iba po asfalte a reťazovka dostala riadne zabrať. Obrovská bola moja radosť, keď sme večer rozbaľovali tábor a ja som sa nemusel venovať mazaniu reťaze. Rovnako som bol rád, keď sme prechádzali nekonečné prašné a šotolinové cesty, keď sme boli po kyvku v blate alebo museli prejsť cez veľké mláky - lebo po nabehnutí späť na normálnejšie cesty sa reťaz očistila a riadne namazala. V porovnaní s mojimi predchádzajúcimi "mazacími rituálmi" počas prestávok na ceste alebo v kempoch to je naozaj pohoda. Ako spomínal Awia - motorka akoby mala zrazu kardan.
Reťaz som počas spomínaných 5 400 km ani raz nenapínal. Jej valčeky sú vždy rovnomerne namazané a pôsobí čisto. Počas prevádzky treba dbať na to, aby prietok oleja bol primeraný rýchlosti, spôsobu jazdy a počasiu. Ak je prietok príliš vysoký, reťaz bude doslova premazaná a v okolí pastorka sa nahromadí lepkavý olej, ktorý si nájde svoju cestu von a začne kvapkať na zem. Ak je prietok nedostatočný, reťaz úplne vyschne a jej životnosť klesá.
Mnohí z vás mali ohľadne systému CLS veľa otázok, z ktorých sa najčastejšie opakovali tie, ktoré sa týkali:
CLS je jednoznačne výhodná a návratná investícia pre tých, ktorý najazdia veľa kilometrov za rôznych podmienok a počasia. Rozhodne je dobré vedieť, že reťaz je namazaná aj po tom, čo ste sa celý deň brodili alebo jazdili po prašných cestách.
Počas tých 5 400 km, čo som zatiaľ s CLS spravil, som si dobrovoľne veľmi rýchlo odvykol mazať a čistiť reťaz. Zbavilo ma určitých povinností a podstatne skrátilo čas, ktorý musím motorke venovať. Mňa to veľmi teší a som rád, že jeho služby budem využívať aj naďalej, pretože so spoločnosťou Touranbike sme sa dohodli na ďalšom pokračovaní testu - počas celej nadchádzajúcej sezóny ho budem mať naďalej a v septembri s ním absolvujem cestu s názvom Motoride expedition Egypt 2006, na ktorej bude preverené v drsnejších podmienkach.
Systém mazania reťaze CLS 200µ na dlhodobý test zapožičala firma Touranbike, s. r. o., Poprad.
Pridané: 29.03.2006 Autor: Peter Fischer Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 136928 | Včera: 167247