Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Pridaj aj ty cestopis!

Diskusia Diskusia k článku (12)  [Verzia pre tlač] Tlač

Systém mazania reťaze CLS 200µ na Varadere

 Zdieľať

Pridané: 29.03.2006 Autor: Peter Fischer
Čitatelia: 10306 [Testy a predstavenia - Test]

Pozorný čitateľ tejto stránky si určite pamätá, že v marci minulého roka začal Awia testovať tento systém na Honde CBR 1000 F. Keďže sme sa CLS rozhodli otestovať aj v náročnejších podmienkach, stal som sa pokračovateľom testu ja - na svoje Varadero som CLS namontoval koncom augusta.

Pre občerstvenie pamäte zopakujem, čo vlastne CLS 200µ je. Je to mikroprocesorom riadený systém mazania reťaze, ktorý navrhol v roku 1997 Frank Wachsmann a absolvoval s ním viac ako 200 000 kilometrov. Princíp fungovania je jednoduchý - riadiaca jednotka, ktorá meria počas jazdy vonkajšiu teplotu ovzdušia, presne dávkuje plnosyntetický olej cez trysku umiestnenú pri rozete a olej (1 – 2 kvapky za 1 min) sa samovoľne roznáša na reťaz. Systém sa skladá z malej nádobky na olej, riadiacej jednotky, trysky, ventilu hrubého nastavenia, potenciometra jemného nastavenia, filtrov a hadičiek.

Čo systém CLS 200µ sľubuje

Montáž

Spotrebiteľské balenie CLS obsahuje všetko potrebné na montáž, okrem náradia. Potrebné náradie sa nájde v kažej, aj podpriemernej garáži - stačí na to vŕtačka (aj akumulátorová), krížový skrutkovač, nôž (alebo nožnice) a lieh s handričkou.

Samotné vloženie, uchytenie a zapojenie jednotlivých častí systému mi trvalo asi dve hodiny. Ako tvrdí výrobca, nie je potrebný žiadny zásah do elektroinštalácie motorky, čo mne, elektrotechnickému analfabetovi, úplne vyhovovalo - zapojiť plusový a mínusový kábel na akumulátor je záležitosť viac než jednoduchá. Ako vidno na prvom obrázku, nádobku s olejom som umiestnil za sedadlo (musí byť vyššie ako riadiaca jednotka, pretože olej do nej tečie samospádom) a riadiacu jednotku pod sedadlo, pretože na tomto type motocykla som pre ňu vhodnejšie miesto nenašiel.

 Nádobka na olej a riadiaca jednotka pod sedadlom
Nádobka na olej a riadiaca jednotka pod sedadlom

Po inštalácií týchto dvoch častí stačí vyviesť potenciometer jemného nastavenia k prístrojovke a hadičky s tryskou ku kyvke. Samotná tryska je uchytená na kyvke pomocou sekundového lepidla. Kto by tomuto spôsobu nedôveroval, môže to poistiť sťahovacími páskami.

Potenciometer jemného nastavenia je vhodné umiestniť niekde k prístrojovke, aby mal jazdec možnosť kedykoľvek pohodlne zvýšiť alebo znížiť dávkovanie oleja. Tento potenciometer je konštruovaný na zabudovanie do plastu - kto žiadny taký v okolí prístrojovky nemá, môže si vyrobiť vhodný držiak a umiestniť ho na riadidlá, okuliare na vidliciach alebo na iné vhodné miesto. Keďže Varadero je bohato obdarené plastami, nemal som problém potenciometer umiestniť do jedného z nich.

 Potenciometer jemného nastavenia v prístrojovke
Potenciometer jemného nastavenia v prístrojovke



 Teleso trysky uchytené na kyvke, jeho hrot smeruje na rozetu
Teleso trysky uchytené na kyvke, jeho hrot smeruje na rozetu

Po montáži je potrebné nastaviť prietok oleja. To sa robí pomocou ventilu hrubého nastavenia, ktorý sa nachádza na hadičke medzi nádobkou s olejom a riadiacou jednotkou. Aký je správny prietok, zistíš pomocou tabuľky priloženej v spotrebiteľskom balení.

Skúsenosti

V čase montáže na moje Varadero mala jeho X-krúžková DID reťaz najazdených málo nad 10 000 km, počas ktorých som ju starostlivo ošetroval a ani raz nenapínal, lebo to nebolo potrebné. Systém som namontoval koncom augusta minulého roka a odvtedy som s ním najazdil 5 400 km, z ktorých väčšina patrila ceste cez Ukrajinu a Rumunsko, na ktorej sme rozhodne nejazdili iba po asfalte a reťazovka dostala riadne zabrať. Obrovská bola moja radosť, keď sme večer rozbaľovali tábor a ja som sa nemusel venovať mazaniu reťaze. Rovnako som bol rád, keď sme prechádzali nekonečné prašné a šotolinové cesty, keď sme boli po kyvku v blate alebo museli prejsť cez veľké mláky - lebo po nabehnutí späť na normálnejšie cesty sa reťaz očistila a riadne namazala. V porovnaní s mojimi predchádzajúcimi "mazacími rituálmi" počas prestávok na ceste alebo v kempoch to je naozaj pohoda. Ako spomínal Awia - motorka akoby mala zrazu kardan.

Reťaz som počas spomínaných 5 400 km ani raz nenapínal. Jej valčeky sú vždy rovnomerne namazané a pôsobí čisto. Počas prevádzky treba dbať na to, aby prietok oleja bol primeraný rýchlosti, spôsobu jazdy a počasiu. Ak je prietok príliš vysoký, reťaz bude doslova premazaná a v okolí pastorka sa nahromadí lepkavý olej, ktorý si nájde svoju cestu von a začne kvapkať na zem. Ak je prietok nedostatočný, reťaz úplne vyschne a jej životnosť klesá.

Mnohí z vás mali ohľadne systému CLS veľa otázok, z ktorých sa najčastejšie opakovali tie, ktoré sa týkali:

Záver

CLS je jednoznačne výhodná a návratná investícia pre tých, ktorý najazdia veľa kilometrov za rôznych podmienok a počasia. Rozhodne je dobré vedieť, že reťaz je namazaná aj po tom, čo ste sa celý deň brodili alebo jazdili po prašných cestách.

Počas tých 5 400 km, čo som zatiaľ s CLS spravil, som si dobrovoľne veľmi rýchlo odvykol mazať a čistiť reťaz. Zbavilo ma určitých povinností a podstatne skrátilo čas, ktorý musím motorke venovať. Mňa to veľmi teší a som rád, že jeho služby budem využívať aj naďalej, pretože so spoločnosťou Touranbike sme sa dohodli na ďalšom pokračovaní testu - počas celej nadchádzajúcej sezóny ho budem mať naďalej a v septembri s ním absolvujem cestu s názvom Motoride expedition Egypt 2006, na ktorej bude preverené v drsnejších podmienkach.

egypt.motoride.sk

Skúsenosti s CLS 200 na Honde CBR 1000F:

Systém mazania reťaze CLS 200µ na dlhodobý test zapožičala firma Touranbike, s. r. o., Poprad.

Pridané: 29.03.2006 Autor: Peter Fischer Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Diskusia Diskusia k článku (12)  [Verzia pre tlač] Tlač

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 20215 | Včera: 212258