Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Hodnotenie: (18 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (48)  [Verzia pre tlač] Tlač

Test systému automatického mazania reťaze Scottoiler Universal Kit - skúsenosti

 Zdieľať

Pridané: 28.11.2006 Autor: Andre
Čitatelia: 20927 [Testy a predstavenia - Doplnky]

Pred sezónou 2006 som bol poverený otestovať tento systém. Scottoiler bol teda namontovaný začiatkom marca na môj motocykel Suzuki DR BIG 800S. Teraz prišiel čas podeliť sa o skúsenosti.

 Spotrebiteľské balenie Scottoiler Universal Kit
Spotrebiteľské balenie Scottoiler Universal Kit

Dohady a pochybnosti

Veľa krát som sa stretol s názorom, že takéto mazacie zariadenia sú skôr na škodu ako na úžitok. Vždy som sa dotyčného opýtal, prečo si to myslí. Odpoveď bola takmer identická. Buď si to len tak myslí a hotovo alebo o tom počul od známeho. Pýtam si číslo na známeho a dostávam rovnakú odpoveď. Kde je potom pravda? Aj preto som sa rozhodol otestovať mazanie a prísť na to. Nebudem tu opisovať dosť dôležitú stránku mazania a tým aj predĺženia životnosti reťaze. Uznajte sami, že po najazdených 7000 km za sezónu sa to ani nedá. Zhrniem to do jednej vety. Počas sezóny na reťazi neboli vykonané žiadne úpravy (čistenie, mazanie, napínane a pod.). No na druhej strane sa dá objektívne zhodnotiť funkčnosť a presnosť mazania a najdôležitejšia vec, to stále dookola opakované špinenie až na ,,prilbu“.

 Nádržka s ventilom prietoku oleja pod sedlom
Nádržka s ventilom prietoku oleja pod sedlom

 Vyústenie trysky na reťaz
Vyústenie trysky na reťaz

Nastavenie

Po montáži je to určite druhá najdôležitejšia vec. Správne nastavenie je zárukou, že mazací olej bude na reťazi a nie na celej strane motorky. Tu treba upozorniť na fakt, ak výrobca dôrazne napíše, že mazací systém treba pred jazdou (prvou) dôkladne nastaviť, asi to bude fakt dôležité. Držiac sa rady výrobcu venujem tomu patrične čas a pár km. Treba zvoliť správnu polohu prietoku oleja z nádržky. Zo spomínaných polôh od jedna do deväť nastavujem ako vhodnú piatu polohu. Určite táto poloha závisí aj od typu motorky. Ako už bolo písané v článku o montáži, zariadenie sa napája na podtlakový systém motorky. Preto bude určite iný prietok oleja na motorke s obsahom 650 a iný zase pri obsahu nad 1000. Nesprávne nastavenie prietoku je vidieť na obrázku.

 Špinavý ráfik pri nesprávne nastavenom prietoku oleja
Špinavý ráfik pri nesprávne nastavenom prietoku oleja

Jazda

Po montáži a nastavení systému jednoducho štartujem a vyrážam sa voziť. Pre potreby testu mazania som sa rozhodol obetovať ,,čistotu“ svojej motorky a testujem rôzne prietoky v rôznych klimatických podmienkach. Skúšam prietok ,,uškrtiť“ a efekt sa okamžite prejavuje. Zisťujem nedostatočné mazanie. Po nastavení veľkého prietoku sa olej začína ukladať aj na ráfiku (viď obr.). Takže záverom hodnotím jednotkou možnosť si nastaviť ľubovoľný prietok. Tu treba podotknúť, že v základnej sade je vývod na rozetu len na jednu stranu. Samozrejme je možnosť si dokúpiť aj duálny injektor, ktorý zabezpečí mazanie na obidve strany. Nakoľko základná sada tento injektor neobsahuje sám som bol preto zvedavý či bude postačujúce mazanie aj z jeden strany. Výsledkom som bol milo prekvapený, nakoľko odstredivou silou sa mazací olej dostal aj na druhú stranu rozety aj keď nie v takom množstve ako na strane, kde je umiestnený vývod oleja.

Konkurencia

U nás dostupným konkurentom je asi len nemecký produkt CLS 200, ktorý je na rozdiel od Scottoilera čisto elektronický, s pohodlnejšou obsluhou, avšak za vyššiu cenu. Ten je tiež v redakčnom teste, ktorý bude ukončený pred sezónou 2007.

Záver

Krok späť sa nekoná a dohady sa nepotvrdili. Žiadne čistenie navyše a aj prilba ostala čistá. Mazací systém na reťaz sa stal samozrejmosťou na mojej motorke. Môj subjektívny názor je, ak by som teraz ukončil test a musel sa rozlúčiť s mazaním, určite by to bola jedna z prvých vecí, čo by som si zakúpil. Akosi som si zvykol, že reťaz nečistím, nenapínam a nemažem. Veď investícia necelých 4000 Sk do základnej sady by nemala zaťažiť ani jedného motorkára najmä cez zimné obdobie. Pre náročnejších výrobca ponúka ďalšie kity na rozšírenie: spomínaný Dual Injector (rozdvojený hrot, ktorý maže obe strany reťaze), Touring Kit a Magnum HRC Kit (veľký zásobník oleja, ktorý sa umiestni pod ŠPZ) a Lube Tube (flexibilná tuba slúžiaca ako ďalší zásobník oleja). K dostaniu je samozrejme aj nový olej.

Test bude pokračovať aj naďalej. Rád by som si overil aj druhé tvrdenie výrobcu o predĺžení životnosti reťazovej sady. Toto tvrdenie preverí až sezóna 2007 na inom type motorky. Tým je BMW 650 GS Dakar.

Plusy a mínusy

+ bezproblémový chod počas celej doby testu, jednoduchosť celého mazania bez použitia elektroniky, veľmi spoľahlivá možnosť nastavenia prietoku oleja, už pri základnej sade dostačujúci objem nádržky vzhľadom na počet prejdených km (v mojom prípade som prešiel za bežných klimatických podmienok na jednu nádrž oleja (cca 50 ml) 1 800 km - výrobca udáva do 1 600 km)

- zásah do motocykla (montáž na podtlak), ventil prietoku oleja na nádržke (nie vždy je k nemu pohodlný prístup), na stránkach výrobcu nie sú návody na montáž pre viac motocyklov používaných u nás (najmä staršie ročníky)

Pridané: 28.11.2006 Autor: Andre Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (18 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (48)  [Verzia pre tlač] Tlač

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 228626 | Včera: 168941