Áno, správne. Je to Honda Varadero 125. No hneď na úvod vám oznamujem, že moje odseky šport a podvozok sa budú rozchádzať s redakčnými testami kvôli sport-touring obutiu, ktoré totálne zmenia ovládanie a charakter motorky, ale o tom potom. Keďže som bol aj majiteľom staršieho modelu (2002), tak spomeniem aj rozdiely medzi nimi.
Zoznámenie, posed
Toto je osminka? Hmm, akési je to veľké. Keď ju postavíte napr. k CBRke, ale aj YZF-R125, príde vám ako nejaká 500vka. Po nasadnutí vás zase prekvapí mohutnosťou, pred sebou máte veľkú 17 litrovú nádrž, na prístrojovke 2 budíky, pod každým malý LCD displej, jeden ukazujúci stav km + 2 tripy, druhý ukazuje čas. Medzi nimi sú 2 ovládacie tlačítka. Napravo nájdete ešte malý budík s ručičkovým ukazateľom teploty motora, naľavo kontrolky vstrekovania a rezervu. Posed, trojuholník stupačky-sedadlo-riadidlá je takmer identický s V-Stromom, akurát na V-Strome je všetko možno o jeden centimeter vyššie a sedadlo je vpredu málo širšie. Čo sa dizajnu týka, je to subjektívny názor, niekomu sa páči, niekomu nie. Celkový dojem a mohutnosť motorky vedia podstatne zmeniť doplnky.
Motor, prevodovka, jazda
Legislatíva ti nedovolí mať v 16tich nič silnejšie (jedine 2T 125ku škrtenú iba papierovo), keďže výkon je rovných 15 koní, bolo by nevhodné sťažovať sa. Mám nejakých 63 kg a so mnou to celkom ide (teda v rámci tých 15tich koní), avšak na akcelerácii cítiť snáď každé kilo naviac, hold objem neoklameš - treba točiť a točiť. Na 125ku má motor dosť široké pásmo použiteľných otáčok a oproti konkurencii má silu aj v nižších, no hlavne stredných otáčkach. Čo k prevodovke? Typická "hondia": tichá, presná. No nie celkom. Za studena je radenie trochu nepresné, na páčku treba isť hrubšie a nie vždy som si istý, či tam kvalt zapadol. Po zohriatí je všetko ako má byť a ani preraďovanie v najvyšších otáčkach nie je doprevádzané hlučnejším radením a nepríjemným buchnutím, ako to býva zvykom. Na mieste môže prísť niekomu ťažká, no po rozbehu sa všetka váha stratí ako para nad hrncom a vy s ňou manipulujete ako s bicyklom, no váha tam stále je a aspoň tak netrpí na bočný vietor ako iné, ľahké 125ky a nenechá sa rozhodiť.
Podvozok
Predná nenastaviteľná vidlica sa pri brzdení dosť ponára, no v zákrutách krásne drží stopu. Komu by to moc vadilo, v ponuke druhovýroby sú aj progresívne pružiny. Vzadu je nastaviteľné predpätie, používam najtvrdšiu možnosť, ktorá sa osvedčila a motorka v zákrutách nepláva. Podvozok perfektne filtruje nástrahy našich "kvalitných" ciest a nenechá sa v náklone rozhodiť na menej kvalitných cestách. Brzdy bohato stačia, nie sú to síce zlaté 4piestikové monobloky od Bremba, no po silnom stlačení páčky sa dostaví dostatočný účinok a páčka je aj pri športovaní a razantnom brzdení stále tvrdá a brzda nevädne. K zadnej len toľko, že ju využiješ len s plne naloženou motorkou alebo spolujazdcom (bez zaťaženého zadku má slabý brzdný účinok), poprípade pri podraďovaní na ľahký drift v nájazde do zákruty.
Šport
Dôkaz toho, ako výber správneho obutia dokáže zmeniť motorku. Starší model som kúpil s pôvodnými Pirellkami, ktoré stoja za h.... (no viete čo), ktoré som aj na starom Varane vymenil za iné. Preto po kúpe nového som hneď prezúval, a to za športovo-turistické, prakticky to najmäkšie, čo sa v danom rozmere dalo kúpiť. V redakčnom teste bolo písané, že Varaderko zrovna nevyhľadáva naháňačky v zákrutách: páni, omyl! Za všetko mohli tie hrozné pneumatiky. Motorka ide do náklonu neuveriteľné ľahko, nikde ju netreba nútiť a divili by ste sa, čo dokáže na motardovom okruhu. Jediné čo vám prekazí radovánky, sú nízko položené stupačky. Podvozok aj pri takejto jazde dáva dostatok dôvery a presnosti, nebyť tých nízkych stupačiek, pustil by som to hádam ešte nižšie. Ale pozor, po lepšom chytení pravej stupačky ide na rad krytka výfukových zvodov, tak bacha, ak Ti to priveľmi odľahčí zadok je pravdepodobné, že si ustelieš. Ale to má od cestného športovania ďaleko, na bežných cestách sa ti teda moc často s asfaltom stupačky nestretnú. Možno na oko sa to na takúto motorku nehodí, no nebráni sa ani vysadaniu a nekričí na teba "sadaj na miesto a schovaj koleno, nie som športovec", ale kričí "wooow, ty vieš aj klopiť". Sedlo je vpredu mierne zúžené a dať koleno je len otázka dobrého zžitia sa s motorkou.
Za zmienku stoja brzdy, ktoré vôbec nevädnú a nie je najmenší problém motorku postaviť na predné. Jedine páčku treba stláčať trochu silnejšie, aby sa dostavil potrebný účinok. Motor treba držať medzi ôsmimi až jedenástimi tisíckami otáčok, vtedy dáva zo seba maximum a pritom nijako neprotestuje či už nechuťou z vysokých otáčok alebo zvýšenými vibráciami. Ak sa zabudneš, pripomenie ti to obmedzovač pri 12tich tisícoch na hrane červeného poľa. Na okruhu si to potiahne aj 5,6 litra na sto kilákov, no pri cestnom športovaní to nad 3,9 l/100km nedáš, čo aj tak dáva dojazd cez 400km. Prejdime ale k hlavnému zameraniu motorky...
Turistika
V tejto objemovej triede asi ťažko nájdeš niečo, čo by ťa doviezlo na kraj sveta vo väčšom pohodlí. Bola by škoda nenahodiť veľký kufor, tankvak, 12V zásuvku, vyhrievané hefty a vyraziť za hranice všedných dní. Nabaľ kufor, tankvak a poďme k moru. Áno, k moru, aj tam ťa Varadero dovezie. 730 km za jeden deň bez akejkoľvek bolesti. Teda pardon, raz za dve hoďky treba zastaviť, lebo začne brnieť v zadku, stačí pár minút mimo sedla a potom je to zase na 2 hoďky v pohode, aj to možno len preto, že zadný centrál mám v najtvrdšej polohe. Cestovná rýchlosť je tých 105 km/h bez trápenia motora, vtedy máš 10 tisíc otáčok. Maximálka je 127 km/h tachometrových, GPS vtedy ukazovalo 122 km/h a ručička otáčkomera bola tesne pred červeným poľom. Motor na svoj objem ťahá dobre odspodu. V podstate celý čas budeš mať zaradenú 5ku, ktorá bez protestov ťahá dopredu od nejakých 40 km/h, čo je 4 tisíc otáčok. Ale to je spodná hranica, pod 4 tisíc už treba podraďovať. Pri mojej výške 182 cm idú mušky na vrch ramien a prilbu, chcelo by to vyššie plexi + deflektor, no nikto mi nezaručí, že vzduch nepôjde rovno na priezor prilby a nebude sa dať jazdiť ani po meste s otvoreným plexi, alebo že moja hlava bude cieľom turbulencií. Takže nechám to tak. Predný reflektor svieti na stretávačky do veľmi malej vzdialenosti, dlhé sú už na tom lepšie. Ale na to, že svietia obidve žiarovky, by to mohlo byť aj lepšie. Rozum sa mi zastavuje nad žiarovkami, aké sa tam montujú. Sú to klasické dvojvláknové žiarovky s guľatou bankou, teda žiadne H4 ani iné halogénky a je dosť problém ich narýchlo zohnať, nemajú ich skoro na žiadnej pumpe. Spätné sú tragické, v jednej polovici vidieť lakte, v druhej dokopy nič. Tento problém som vyriešil rozširovacími "štokmi" SW-MOTECH, teraz je to "jiný kafe". Mám perfektný prehľad o tom, čo sa za mnou deje. Namontoval som aj padáky od SW-MOTECH, na ktoré sa dajú dobre vyložiť nohy a zmeniť tak polohu pri dlhých turistických presunoch. A čo sa dažďa týka, voda ti ide iba na ramená, prilbu a špičky nôh, čiastočne aj na ruky, ktoré stačí trochu pritiahnuť a ostanú suché. Pri turistike vychádza spotreba na 3,4 l/100km, čo zaručuje dojazd rovných 500 km, teda 415 km pri zasvietení kontrolky trojlitrovej rezervy. Turistike zodpovedá aj servisný interval výmeny oleja, ktorý činí 12000 km.
Off-road
Nejakú poľnú či lesnú cestičku Varadero zvládne, no na hrabanie v bahne a prejazd ťažkým terénom rovno zabudni. A nezachránia to ani drapáky. Na jazdu v stupačkách sú rajdy ďaleko od teba a nízko, liate kolesá, na terén príliš mäkká predná vidla, ktorá na výmoľoch chytá dorazy akosi často, ďalej nechránený spodok motora (v ponuke viacerých výrobcov nájdeš kryty motora, no všetky plastové, ktoré by v teréne aj tak dlho nevydržali). Keď nahodíš nejaké sport-touring obutie a zoberieš ju na motardový okruh urobíš omnoho lepšie.
Porovnanie so starším modelom
|
Nový (vľavo) vs. Starší (vpravo) |
Od roku 2001, kedy bol varan uvedený na trh, prešiel niekoľkými zmenami. Na rok 2004 dostal strieborné ráfiky namiesto čiernych a pribudol katalyzátor. Nový model je od roku 2007 a dotklo sa ho už viacero zmien:
- Motor: dostal vstrekovanie, klesla spotreba, odišiel sýtič aj s palivovým kohútikom, motor zjemnel, zlepšil sa podstatne ťah v nižších otáčkach no špička ostala rovnaká, takže paradoxne nový je pocitovo slabší, lebo nástup výkonu z nízkych do vysokých otáčok je miernejší. Väčšiu silu odspodu cítiť hlavne so spolujazdcom. Aj ochota v nízkych otáčkach je lepšia, starší je treba držať nad 5 tisíc, nový ide ochotne od 4 tisíc ot. Obmedzovač je posunutý o 500 otáčok nižšie (teraz na 12 tisíc) a motorka na 5ke pri stovke menej točí (starší model 10 tisíc ot., nový 9500 ot.), v podstate na každý kvalt ide o niečo rýchlejšie.
- Dizajn: nová kapotáž, zároveň nižšia, viac vpredu, späťáky v kapotách, novšia prístrojovka, iná zadná lampa a blatník, celkovo pôsobí športovejšie, no bez rozširovacích štokov sú zrkadlá len na okrasu. Ďalej kopa detailov ako farba rámu, kyvky, podsedlový priestor.
- Posed: naoko je všetko rovnaké, no nový model má riadidlá mierne nižšie a viac vpredu, na pohodlí to neuberá no od predku cítiť o niečo lepšiu odozvu.
Záver
Je to dospelá motorka s malým motorom. Ponúkne ti toho naozaj veľa, záleží len na tom, na čo máš práve chuť. A s laďákom to celkom pekne vrčí, takže máš zase o niečo ťažšie vysvetliť, že je to 125ka. Koncom roka 2008 zlacnela zo 170 tisíc Sk na terajších 4490 €, čo je aj tak na naše pomery stále veľa. Veď za tú cenu kúpiš žhavú novinku VTR 250, alebo dve CBF 125. Za posledné 2 roky rapídne stúpol ich počet na Slovensku, avšak zväčša jazdeniek, ktoré sa dajú kúpiť za slušný peniaz. A vydrží toho veľa. Na jednom nemeckom internetovom portáli som našiel majiteľa, ktorý mal najazdených 154 tisíc km, čo je na 125ku naozaj slušné. Po predaji staršieho modelu som šiel znovu do Varadera, čo svedčí o veľkej spokojnosti.
Plusy a mínusy
dospelosť, pohodlie, všestrannosť, motor, podvozok, dojazd |
cena, mäkká predná vidlica, spätné zrkadlá (33€ a je po probléme) |