Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 18.05.2007 Autor: Peter Fischer
Čitatelia: 78568 [Testy a predstavenia - Test]
Ani s jedným zo Stromov som ešte nemal skúsenosť, tak som nevedel posúdiť či je lepší ten starší a väčší alebo mladší a menší. Teraz to už viem. Občas to tak už býva, že mladší je šikovnejší...
Počas tých dvoch dní, čo sme mali malého Stroma požičaného, nám prialo počasie. Jarným slnkom zaliate cesty vo mne prebúdzali dobrú náladu, obratný stroj ju ešte umocňoval, ale to už predbieham...
Neznalý človek by ho nerozoznal od litra. Pôsobí mohutne, lepšie povedané najmohutnejšie z celej triedy a to nielen pri obkukávaní, ale aj po nasadnutí. Dnes je už tradíciou, že po otočení kľúčikom zabzučia striekačky, ručičky prebehnú budíky a svetlá sa rozsvietia. Po čeknutí dá displej najavo pripravenosť stroja, hneď potom sa už z jednej koncovky ťahá celkom pekný dunivý zvuk. Je skoro nepochopiteľné, že toto spĺňa emisné a hlukové normy (ročník 2007 má už dve sviečky na valec a katalyzátor). Keď som ho počul z diaľky, tipoval by som to na laďák...
Posed je veľmi porovnateľný so všetkými litrovými endurami. Teda sedíš vzpriamene, žiadne skladanie nôh pod zadok, ale turistická pohodička. Možno riadidlá sú príliš blízko, ale to sa dá vyriešiť ich pootočením smerom dopredu alebo doplnením štokov.
Suzuki DL 650 V-Strom |
Žiadna zapchatá Bratislava sa našťastie nekonala, ale to by Stromu nevadilo, vďaka vyššiemu posedu je na všetko dobrý výhľad a v dobre umiestnených zrkadlách zbadáš každého. Hneď po dvoch zákrutách mi bolo jasné, že Stromík sa do nich priam pýta, akoby mi hovoril: “no poď ty lenivec zhýčkaný flegmatickým litrom, ja ti ukážem ako sa má jazdiť!” A mal by pravdu! Strom neprekvapí len majiteľov litrov, ale aj radových štvorvalcových šesťkíl. Pravouhlý dvojvalec z esvéčka ťahá ako raketa (keď som sa pred pár rokmi vozil na SV, tak mi paradoxne pripadal lenivejší).
Športovanie nie je hlavnou pracovnou náplňou tohto stroja, aj keď športovo ladený motor sa rád nechá vytočiť. Nastaviteľný podvozok mu v tejto činnosti dobre sekunduje (vpredu predpätie, vzadu predpätie aj útlm). A brzdy to celé uzatvárajú, len pozor na dravú zadnú, tá pri väčšom stlačení pedálu kusne do kotúča tak, že zastaví koleso – pre začiatočníka hotová pohroma. Pozor na to hlavne v zákrute!
Motor je brutálne podarený! Ten zvuk, chod a ťah, o tom by som mohol napísať aj zbierku básní. Do štyroch tisíc je to obyčajný civil, od piatich udáva dynamickejší rytmus no a kto si chce užiť ako na naháči, nech ho točí medzi šiestimi až desiatimi. Radosť točiť plynom a kvaltovať. Koľkokrát som zabudol, že to má len 650 kubíkov!
225 kíl. To je približná pohotovostná hmotnosť. Alebo 197 suchá. Na pohľad veľa, ale pri sedení na motorke menej a pri preklápaní zo strany na stranu ešte menej. Veľký Strom má o 20 – 25 kíl viac, ale subjektívne mi pripadal o pol metráka ťažší.
Suzuki DL 650 V-Strom |
Bolo by hriechom neosadiť Stroma aspoň zadným kufrom a nedopriať mu dlhšiu vychádzku. Portugalsko a Španielsko? Bez problémov. Nordkapp alebo Írsko? Samozrejme tiež. Ale nemusí to byť len smerom na západ, môže sa ísť aj opačne – trebárs okolo Čierneho mora až do Iránu – a tak sa už stalo, takže Strom to vydrží. Len treba dávať pozor na bezolovnatý benzín, alebo rovno vyhodiť koncovku s katalyzátorom a namiesto nej dať laďák. Potom už zhltne aj to olovo.
Keď už je reč o tom východe, kde zvyčajne bývajú aj zlé cesty, nedá mi nespomenúť chýbajúcu ochranu motora. Na rane je celý spodok – olejový chladič, filter, zvody, vaňa... Preto by som tam nešiel skôr, než by som túto vec nenapravil hliníkovým alebo minimálne plastovým krytom.
Strom má perfektne vyriešenú ochranu pred vetrom. Plexi je síce malé a vyzerá, že bojovať s vetrom sa mu nechce, ale so stúpajúcou rýchlosťou odháňa vietor vyššie a vyššie. Je to dané dvoma faktami – zospodu je otvorené a je takmer kolmo na vozovku, takže nevzniká za ním veľký podtlak a úspešne odráža vietor ponad prilbu. Pri mojich 188 cm mi najvyššia poloha plexi vyhovovala tak akurát, zopár múch sa síce na prilbe pochovalo, ale keby som mal o 5 cm menej, nie je tam ani jednej. Plexi má u mňa jednotku, niektoré motorky majú polmetrové štíty, ale hlavu ochrániť nedokážu.
Tri kufre nie sú žiadny problém, stačí si len vybrať zo širokej ponuky druhovýrobcov. Stromíku celkom slušia aj hliníkové kufre, ktoré síce nie každému padnú do oka, ale majú svoje výhody. Pri použití tankvaku treba dať trochu pozor na plasty obklopujúce nádrž, lebo sa ti veľmi rýchlo môže stať, že pri prudšom pridaní plynu si ho nájdeš na hrudi. Treba magnety nastaviť tak, aby dosadali na nádrž, nie na plast, jednoduchá vec.
Došlo aj na priame porovnanie s litrovým bratom. Už som spomínal, že ten sa hmotnostne pohybuje kdesi úplne inde a motoricky samozrejme tiež. Netreba ho toľko vytáčať, ale stále mi trochu vadila tá jeho “autobusovitosť”. Po riadnom prikúrení sa motor vibračne rozpamätával, ale inak mal slušný záťah, o ktorom sa samozrejme šesťapolke ani nesníva, ale dôvod je jasný. No a nepotešili ma čudné zvuky vychádzajúce spod nádrže – benzínové čerpadlo. Znelo to ako trolejbus. K tomu tvrdé brzdy a tvrdá spojka, azda nerátajú s tým, že sa na tom vozia iba drevorubači!? Rád som si presadol späť na menšieho brata...
Za jeden deň som na malom Strome zmákol 700 km aj s vložkou po druhotriednych cestách (Detva – Hnúšťa – Jelšava a podobne) a večer som s radosťou spomínal na to pekné preklápanie... V oblasti pohodlia, čo je inak silný prvok aktívnej bezpečnosti, netreba nič riešiť.
Počas testu sa spotreba pohybovala od piatich do pať a pol litra (ale dá sa ísť aj za 4,4). Pri 22-litrovej nádrži, z ktorej rezerva tvorí asi štyri litre, to dáva priemerný dojazd 330 – 400 km, čo je trošku nadpriemer. Dojazd na rezervu je najprv indikovaný blikajúcou pumpičkou na displeji, ktorú si možno ani nevšimneš, tak po pár kilometroch radšej začne blikať celé posledné políčko zostávajúcej stupnice.
Prístrojovka je dosť podarená |
Najbližším konkurentom je asi honďácky Transalp, dlhoročná legenda hrajúca o máličko nižšou cenou a lepšou prejazdnosťou terénom. V porovnaní motorov a celkovej koncepcie však už Honda stráca dych, uvidíme čo prinesie nová generácia.
Vzdialenejším rivalom môže byť nová Kawasaki Versys (o pár tisíc vyššia cena, radový dvojvalec), ktorá však svojou filozofiou zapadá niekam inam. Napadá mi aj Yamaha TDM, ale tá je predsa len športovejšia a inak ladená. Potom sú tu už iba jednovalce – Yamaha XT, BMW GS, Aprilia Pegaso a podobne, ale tie tiež hľadajú inú cieľovú skupinu. A malá Multistrada sa už nerobí.
Aha, a keby niekomu napadlo, že veľký V-Strom je tiež konkurent, tak má pravdu. V tomto prípade je však malý Strom jasný víťaz – s rešpektom pred veľkým bratom, ten je tiež dobre stavaný, ale malý súrodenec je vo všetkom akýsi šikovnejší...
Malý Strom je presný úder na správne miesto. Nie je príliš cestný, ani príliš terénny, je pohodlný a zvláda aj plnú poľnú. Pri troche skúseností s ním v zákrutách schováš litre do vrecka a keď im na parkovisku povieš, že to je šesťapolka, tak neuveria. Za 242-tisíc dostávaš vzhľadovo veľmi dospelú motorku s obratnosťou športového pollitra. To teda stojí za zváženie, zvlásť preto, že litre stoja približne o 50 až 100 tácov viac...
motor, ovládateľnosť, hmotnosť, mohutnosť, cena | chýbajúca ochrana motora, kúsavá zadná brzda |
Suzuki DL 650 V-Strom |
Nuž, malý Strom bol pre mňa veľkým otáznikom. Zo všetkých strán som počul na neho chválu a neraz aj vyjadrenie, že je lepší ako jeho väčší brat. Neveril som tomu pred jazdou a ani po nej. Až pokým som sa nepreviezol aj na litri.
Strom hneď zaujme dobrým podvozkom, ľahkou ovládateľnosťou a neuveriteľnou ochotou ísť do zákrut. Brzdy sú správne nabrúsené a motor na svoj objem naozaj čulý. Pri športovejšej jazde som sa však pohyboval v otáčkach okolo 8 000 ot./min.
Aby som mohol porovnať, presadol som hneď na litrového brata. Ten prekvapí vyššou hmotnosťou už pri dvíhaní zo stojanu, ktorá však po rozbehu mizne. Do náklonov sa mu až tak nechce a motor je akýsi kľudnejší. To ma dosť prekvapilo. Výkonu má na rozdávanie, porovnateľnú jazdu zvláda v nižších otáčkach ako 650, ale chýba mu iskra. Jednoducho odozva na otočenie plynovej rukoväte je kľudná a rozvážna. Možno tam niekde je skrytá nízka spotreba tejto mašiny.
Aby bolo porovnanie kompletné, vyskúšal som aj starého známeho TransAlpa z dielne Hondy. Už po nasadnutí zistíš, že je to úplne iná motorka. Predná vidla oveľa mäkšia. Motor má citeľne menej koníkov ako Strom. TransAlp je však pripravený do terénu. Spodok motorky je chránený proti poškodeniu už v sériovom stave, k tomu vypletané kolesá (predné dokonca 21-palcové) Na ceste je rovnako obratný ako Strom, no rýchlosti nad 130 už nie sú veľmi pre neho. Podvozok je tiež oveľa viac endurácky a pri razantnejšej jazde sa dostaví pocit vlnenia.
Dizajnovo nič nové, ale matné čierne lakovanie sa mi pozdáva.
Strom je asfaltový cestovateľ, pohodlný s dobrým podvozkom naladeným na kvalitné cesty. Motor je veľmi vydarený a po krátkej jazde neveríš, že má len 650 kubíkov. Ak by si chcel vyraziť do terénu, tak by som volil 650 kvôli nižšej hmotnosti, no ako prvé by som zainvestoval do hliníkového chrániča motora. V teréne veľa rozruchu ale nenarobí aj kvôli kolesám z ľahkých zliatin.
ovládateľnosť, spotreba a cena | nechránený spodok motora, olejový filter, chladič |
Suzuki DL 650 V-Strom |
Motocykel na test poskytla spoločnosť Styx.
Pridané: 18.05.2007 Autor: Peter Fischer Zdieľať
Foto: | |
Všeobecné informácie: | |
Výrobca: | Suzuki |
Model: | V-Strom 650 |
Rok: | 2007 |
Kategória: | Enduro |
Motor: | |
Typ motora: | vidlicový dvojvalec (4T) |
Objem: | 645 ccm |
Max. výkon: | 68.0 k (50.0 kW) / 9000 ot. |
Max. krútiaci moment: | 63 Nm / 7600 ot. |
Kompresný pomer: | 11.5:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 81.0 x 62.6 mm |
Palivový system: | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz |
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová |
Pneu vpredu: | 110/80-R19 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová |
Pneu vzadu: | 150/70-R17 |
Hmotnosť / Rozmery: | |
Suchá hmotnosť: | 197 kg |
Hmotnosť s náplňami: | 225 kg |
Výška sedla: | 820 mm |
Rázvor: | 1555 mm |
Dĺžka: | 2290 mm |
Šírka: | 840 mm |
Výška: | 1390 mm |
Svetlá výška: | 165 mm |
Objem nádrže: | 22 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |
Max. rýchlosť: | 180 km/h |
Spotreba paliva: | 5.5 l/100km |
Dojazd po rezervu: | cca 300 km |
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 8426 | Včera: 193717