Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 19.05.2006 Autor: marekxxx
Čitatelia: 9150 [Mototuristika - Afrika - Cestopis]
Pijem červené víno, fajčím šišu a premýšľam aká bola. Je pol druhej v noci a ja som zamilovaný. Bola krásna a nepoddajná, tak ako život. Videli sme sa len jeden jediný deň, ale moje oči na ňu nikdy nezabudnú. Tí, čo boli so mnou ju poznajú. Jej meno je... Sahara.
Viktor s Paľom dorábajú hliníkové kufre a v piatok ráno vyrážame cez Alpy do talianskej Vicenze, kde prespávame a v sobotu prášime na trajekt. Kapro s Gažkom už tradične cestujú dobrodružne a čekujú sa pár minút pred odjazdom vzhľadom na servis motorky, ktorý si naplánovali urobiť po ceste. Klasik s miernou dávkou životného elánu by povedal, ale ja som len úplne normálny cvok, jediné čo ma baví je ktm...
Ak má niekto pochybnosti, áno, aj mne sa tie motorky páčia. Tam dole... sú totiž nenahraditeľné.
Je vysoko pravdepodobné, že väčšie dobrodružstvo človek zažije kúpením leteckého zájazdu all inclusive priamo na tuniskú pláž, ale na toto si naša partia kafériderov zatiaľ netrúfla a preto sme zvolili motocykle.
Sedíme v jedálni na trajekte a stimulujeme náš metabolizmus. Moja kamera, ktorú si pokladám na zem pár metrov od nášho stola a pripájam ju na sieť nabiť, rýchlo mení majiteľa. Je ním asi 15 ročný mladík ako inak arabského pôvodu. Jeho úmysel odcudziť mi moj legálne nadobudnutý majetok badám v poslednej chvíli, keď pridáva aj nabíjačku a so stoickým pokojom natáča káblik do kruhu a pozerá na mňa. Vrieskam po slovensky a beriem si svoje veci naspäť. Vraj chcel všetko odovzdať na recepciu, pretože to tu niekto zabudol.
Dávame si pár pív, whisky a zaspávam na železnej poličke a chalani na zemi. Každú chvíľu niekto otvorí dvere situované pol metra od mojej hlavy a vháňa dnu ostrý nápor vzduchu priamo z paluby.
Po krátkej colnej kontrole, ktorú nezažijete ani v Rusku sme vypustení von a zlietame sa na prvej pumpe tankovať lacný benzín. Stojím za autom so štyrmi arabmi a čakám. Arab dotankoval, zaraďuje rýchlosť a moju motorku na stojane mi nárazom posúva o pol metra dozadu. Nerozumiem či to je na pozdrav alebo v živote nesedel v aute, akože vôbec tomu nerozumiem a pozerám na mierne prihnutý ráfik. Zase vrieskam po slovensky a idem to riešiť ale nie je s kým. Arabi sedia v aute a nechcú vyjsť. Beriem ich zbabelosť ako športový výkon a ukazujem im nech mi uvoľnia stojan. Tankujeme doplna a vyrážame.
Kapra s Gažkom vietor zavial písať veľké saharské donbrodružstvo. Viktor ide prvý a veľmi správne nás naviguje na diaľnicu. Berieme si diaľničné lístky a sme vo vytržení. Vôbec nechápeme prečo po kilometri schádzame tým zrázom dole cez pole až kým nenájdeme poľnú cestu. Doma mám nezaplatený lístok a obsluhu trápi nezodpovedaná otázka, kde zmizli tí traja motorkári čo nezaplatili. Cesta nás zaviedla až ku krásnemu stromoradiu, kde skláňame naše hlavy a rozbaľujeme drahé expedičné stany. Starý benzínový varič si spieva dávnu vojenskú pochodovú pieseň a zaspávame v očakávaní ďalšieho dňa.
Hneď ráno Viktor mení v miestnom pneuservise pneu a do štuplov si necháva strčiť samozrejme aj duše. Nie je ťažké uhádnuť, že domáci fachman preráža ventil, po montáži kolesa zisťujeme, že je prázdne a duša v ťahu. Toto je veľmi výhodná situácia, pretože Viktor tým pádom nesie už len jednu náhradnú dušu dopredu a má menej nákladu, pričom je nepravdepodobné, že by v Tunise mohol dostať defekt.
Dávame menší brod, pokračujeme v poznávacom zájazde po severnom pobreží a pomaly sa presúvame cez zachovalé rímske ruiny Bulla Regia smerom na juh. Kamenné mesto určite v lete pôsobí ako rozhorúčená platňa. Je jasné, prečo tu starorimania budovali aj podzemné paláce. V nadzemných častiach svojich budov by boli asi ťažko prežili a tak čas leta trávili hlboko v chlade pod zemou. Keď sa ale ochladilo, vychádzali do bytov hore.
História krajiny sa píše ešte niekedy v praveku, dôkazom čoho sú zachované jaskynné kresby nachádzajúce sa v Južnom Tunisku. Už vo 4. tisícročí p. n. l. prebiehalo osídľovanie územia berbermi. Príchodom kráľovnej Dido, okolo roku 814 p. n. l. datujeme založenie nového mesta, Kartága. Obdobie v rokoch 264 - 241 p. n. l. je známe ako prvá púnska vojna, v rokoch 216 - 201 p. n. l. prebiehala druhá púnska vojna. Kartáginci mali v Hannibalovi Barcasovi jedného z najväčších vojenských géniov všetkých dôb. Hannibal prisahal Rímanom pomstu a strach, ktorý v nich vyvolával sa usadil v ich mysliach tak hlboko, že pokrik „Hannibal ad portas“ (Hannibal pri bránach) strašil rímske deti po celé generácie. Koniec púnskeho Kartága bol zapečatený treťou púnskou vojnou, ktorá sa konala v rokoch 149 - 146 p. n. l. Vyvrcholením vojny bolo vytvorenie rímskej provincie Afrika. V roku 534 sa v krajine prejavuje nadvláda Byzantskej ríše, no už v roku 648 arabské vojsko dobýva Tunis. Z novodobej histórie stojí za zmienku, že sa Tunisko v polovici 19. storočia v európskych bankách zadĺžilo natoľko, že to poslúžilo Francúzsku ako zámienka k tomu, aby v roku 1881 prevzalo kontrolu nad krajinou. Roku 1956 Tunisko získalo nezávislosť.
Voda z vodovodu v mestách je chlórovaná a bežne pitná, napriek tomu môže jej spotreba, hlavne v období privykania si organizmu, spôsobiť žalúdočné ťažkosti. Pitná voda mimo väčších miest nie je sterilizovaná a mala by sa pred priamou spotrebou prevariť. Mäso a pokrmy z mäsa je potrebné dobre prevariť a servírovať za horúca. Mali by ste predísť konzumácii surových šalátov s majonézou. Zelenina by sa mala uvariť a ovocie ošúpať. Výskyt hepatitídy A, hepatitída E je endemická. Toto sú bežne uvázané odporúčania, ktoré sme chvalabohu nedodržovali, a tým pádom sme neboli ani hladní ani smädní.
Pridané: 19.05.2006 Autor: marekxxx Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 169805 | Včera: 244307