Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Hodnotenie: (10 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (20)  [Verzia pre tlač] Tlač

Systém mazania reťaze Scottoiler - eSystem - Úvod a montáž

 Zdieľať

Pridané: 27.04.2010 Autor: Cacao
Čitatelia: 18647 [Testy a predstavenia - Doplnky]

Konkurencia v mazacích systémoch je čoraz väčšia. Na trhu sa objavujú rôzne druhy elektronicky riadených zariadení a na túto výzvu zareagoval aj jeden z popredných výrobcov mazacích systémov - firma Scottoiler, ktorá začala vyrábať nový eSystem.

Čo je Scottoiler eSystem?

Po 25 rokoch skúseností firma Scottoiler prináša na trh elektronický systém mazania reťaze "eSystem". Scottoiler eSystem je momentálne najvyššia rada mazacieho systému škótskeho výrobcu. Mnohí z vás, najmä turisticky zameraní, ste pravdepodobne čítali o staršom type Scottoileru, produkte vSystem. Nový eSystem má za úlohu to, čo každý mazací systém - permanentne mazať a čistiť reťaz, avšak vďaka elektronike dáva svojmu majiteľovi väčšie možnosti nastavenia.

 Ovládací panel s displejom
Ovládací panel s displejom

História - za všetkým stojí žena...

Ešte sa však na chvíľu vráťme do minulosti. Prvotná myšlienka mazania reťaze napadla pánovi Fraserovi Scottovi takmer pred 25 rokmi, keď na svojom stroji pravidelne jazdil trasu Glasgow - Manchester za svojou milou. Okrem nej :-), ho však trápilo aj časté nastavovanie a mazanie reťaze, v horšom prípade aj jej výmena. Táto záležitosť mu vŕtala v hlave dosť výrazne, pretože v roku 1986 jeho firma pod názvom FM Scottoilers Limited uviedla na trh jeden z prvých mazacích systémov, ktorý sa neskôr vyvinul do modelu vSystem a ten do súčasného elektronického eSystem-u.

Mazanie reťazovými sprejmi

Predpokladám, že o nepraktickosti reťazových sprejov a ich používaní vie každý svoje. Ak chcete mať reťaz čistú a dobre namazanú, zaberie to dosť času a keď motorka nemá hlavný stojan (čo je dnes takmer viac ako pravdepodobné), alebo neriešime túto rutinu doma so servisným stojanom (ktorý tiež nie je výbavou každého motorkára), je dobré, ak si človek nájde pomocníka. Ak rátame poriadne vyčistenie a namazanie zaberie nám to zopár minút práce (podľa toho, čo všetko rátame do tohto času). Ak najazdíte pár stoviek kilometrov za rok, tak vás to asi až tak netrápi. Blbé je, že aj po tejto námahe reťaz nedostane z dlhodobého hľadiska to, čo potrebuje.

Okrem samotného mazania však musíme brať do úvahy aj ostatné záležitosti, ktoré súvisia so sprejovým mazaním reťaze. Môžete si povedať, že sú to drobnosti, ale v konečnom dôsledku poteší, ak sa o ne nemusíme starať. Montážou mazacieho systému sa na relatívne dlhý čas nemusíme zaoberať napínaním reťaze, nákupom mazacích a čistiacich sprejov a nákupom reťazových sád.

Balenie, montáž, nastavenie

Nie každý motorkár je v súčasnosti zároveň aj mechanikom, ako to bolo kedysi. Moderná doba so sebou priniesla veľa komfortu a jedným z nich je aj "sadnem a jazdím". Montáž v servise zaberie mechanikovi necelú hodinku, ale ak si trúfate na túto operáciu sami, nemal by to byť ťažký oriešok k rozlusknutiu.

Obsah balenia

 Elektronická pumpa so zásobníkom
Elektronická pumpa so zásobníkom

 Ovládací panel
Ovládací panel

Balenie obsahuje takmer všetko potrebné na montáž okrem náradia, ktorým demontujete časti kapotáže a odmastňovacieho prostriedku, ktorý je vhodné použiť na odmestnenie pred lepením niektorých úchytiek.

Samotná montáž

Hneď na úvod je dôležité spomenúť, že pri montáži nedochádza k takému zásahu do motocykla, ktorý by rušil záruku.

  1. Základom montáže je vhodné umiestnenie jednotlivých častí systému.
  2. Návod ako prvé odporúča montáž trysky, pričom zobrazuje 5 základných spôsobov prichytenia o kývačku.
  3. Ďalším krokom je montáž zásobníku s pumpou (REP = Reservoir Electronic Pump). Opäť sú v ponuke rôzne spôsoby uchytenia, jedinou podmienkou je správne otočenie zásobníku (REP) hadičkami smerom hore. Taktiež treba dbať na to, aby neboli jednotlivé komponenty namontované v blízkosti horúcich častí motorky. V tomto kroku je vhodné myslieť na to, že v budúcnosti budete chcieť zásobník opäť naplniť. Treba ho umiestniť tak, aby ste kvôli napĺňaniu nemuseli demontovať väčšiu časť motorky.
  4. Zvolíme vhodné miesto na umiestnenie ovládacieho panela (displeja) v "kokpite". Využiť môžete držiak na riadidlá alebo špeciálnu lepiacu pásku, ktorá funguje ako suchý zips, takže displej bude odnímateľný z daného miesta.
  5. Nasledovne privedieme hadičku smerujúcu od trysky k REP pumpe. Na upevnenie je k dispozícii niekoľko vodiacich uchýtiek, sťahovacích pások a lepidlo. Všetko je dobre zobrazené v návode.
  6. Zatiaľ nepripájame hadičku k zásobníku.
  7. Na póly batérie pripojíme kabeláž - červený kábel na + pól a čierny na - pól.
  8. Spojíme káble ovládacieho displeja a REP pumpy.
  9. Naplníme zásobník Scottoil-om
  10. Uzavrieme zásobník odvzdušňovacou hadičkou.
  11. V tomto momente treba najprv zariadenie nakalibrovať a až potom pripojiť spätný ventil.
  12. Montáž je hotová. Pokračujeme nastavovaním.

 Jedna z možností uchytenia ovládacieho panelu
Jedna z možností uchytenia ovládacieho panelu

Konfigurácia eSystem-u

Po prvotnom nakalibrovaní a dokončení montáže je zariadenie pripravené na používanie. Je už len na nás, ako si nastavíme dávkovanie mazacieho oleja. Výrobca na začiatok odporúča nastaviť mazanie na každých 60-70 sekúnd a podľa potrieb korigovať. K dispozícii je rozpätie od mazania každých 20-180 sekúnd po režim nemazať.

Ako Scottoiler eSystem pracuje

Tu si môžete pozrieť oficiálne video o tom, ako eSystem pracuje. K dispozícii je len anglická verzia, pre ostatných pripájam stručný popis nižšie.

Video: Systém mazania reťaze Scottoiler - eSystem

Displej

Multifunkčný displej zobrazuje nasledujúce údaje:

Jeho čitateľnosť je na veľmi dobrej úrovni, čomu za tmy pomáha modré podsvietenie.

Čo Scottoiler eSystem sľubuje:

Počas nasledujúcej sezóny uvidíme, ako bude zariadenie fungovať a či sa investícia 259,90 € oplatí.

Plusy, mínusy

bezúdržbová prevádzka, možnosť komfortného manuálneho nastavovania počas jazdy, neruší záruku, info displej nečistoty v okolí reťaze, počiatočná investícia

Text a foto: Cacao

Zariadenie na test poskytla spoločnosť Styx.

Pridané: 27.04.2010 Autor: Cacao Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (10 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (20)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku:

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 331658 | Včera: 131636