Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Pridaj aj ty cestopis!

Diskusia Diskusia k článku (50)  [Verzia pre tlač] Tlač

Systém mazania reťaze CLS 200µ - Montáž

 Zdieľať

Pridané: 23.03.2005 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 19769 [Testy a predstavenia - Test]

Firma Touranbike z Popradu nám zapožičala na dlhodobý test systém mazania reťaze CLS 200µ, ktorý nedávno predstavila na našom trhu. Systém bude po celu sezónu 2005 namontovaný na motocykli Honda CBR 1000F a tak budeme mať dostatok času ho kvalitne preveriť.

Čo je CLS 200µ

CLS 200µ - je mikroprocesorom riadený systém mazania reťaze, ktorý navrhol v roku 1997 Frank Wachsmann a absolvoval s ním viac ako 200 000 kilometrov. Princíp fungovania je úplne jednoduchý. Riadiaca jednotka, ktorá meria počas jazdy vonkajšiu teplotu ovzdušia presne dávkuje plnosyntetický olej cez dýzu umiestnenú pri rozete a olej (cca. 1 – 2 kvapky za 1 min.) sa samovoľne roznáša na reťaz. Olej sa nachádza v nádobke pod sedadlom motocykla.

Čo systém CLS 200 sľubuje

 Balenie
Balenie

Montáž systému

V tejto časti testu si priblížime montáž systému na testovací motocykel Honda CBR 1000F. Montáž by mal zvládnuť každý priemerne zručný biker a nemala by si vyžadovať zásah do elektroinštalácie motocykla. Balenie obsahuje všetko potrebné pre montáž, okrem náradia:

Naviac budete potrebovať nasledujúce náradie:

  1. Upevnenie nádoby na olej. Keďže olej je dopravovaný na rozetu len vplyvom gravitačnej sily je potrebné nádobu na olej umiestniť čo najvyššie. Ideálnym miestom je priestor pod sedlom, pri zadnom svetle. Nádobu som upevnil pomocou dvoch SK-pások tak, aby bola odvzdušňovacia hadička čo najvyššie.
  2. Pripevnenie samotného elektrického zariadenia (elektro boxu). Tento je upevnený na plastovej podložke s dvoma dierami 6 mm. Jeho upevnenie sa bude líšiť na každom motocykli. Na elektro boxe je vyznačený smer toku oleja, ktorý je potrebné dodržať. Ja som využil jednu dieru v podsedlovom ráme. Aj keď toto by už pravdepodobne postačovalo na bezpečné uchytenie elektro boxu, rozhodol som sa ešte vyrobiť malý hliníkový držiak a zafixoval som tak elektrobox na oboch stranách.
  3.  Upevnenie elektroboxu, ventilu hrubého nastavenia a nádoby na olej v podsedlovej časti motocykla
    Upevnenie elektroboxu, ventilu hrubého nastavenia a nádoby na olej v podsedlovej časti motocykla

    * Pripevnenie ventilu na hrubé nastavenie. Tu som vhodne využil vyrobený hliníkový držiak na ktorý som ventil upevnil pomocou dvoch SK-pások.

  4. Upevnenie držiakov vedenia oleja a trysky. Zadnú kyvnú vidlicu bolo potrebné najprv dobre vyčistiť a odmastiť liehom. Potom som na ňu postupne prilepil pribaleným lepidlom držiaky vedenia oleja.
  5. Montáž vedenia oleja. Pomocou pripravených držiakov som upevnil trysku na kyvnú vidlicu a vedenie oleja som vyviedol až k elektroboxu. Dodaná hadička bola dostatočne dlhá. Po skrátení som ju napojil na výstup elektroboxu. Vedenie som skompletizoval napojením hadičiek na filtre a ventil hrubého nastavenia.

  6.  Upevnenie trysky na kyvnej vidlici
    Upevnenie trysky na kyvnej vidlici

    * Upevnenie prepínača jemného nastavenia do kokpitu. Keďže mám zariadenie zapožičané iba na test, nechcel som prepínač umiestniť do kokpitu tak, aby som musel vŕtať do plastov. Preto som si vyrobil znovu z hliníkového plechu malý držiak podľa priloženej šablóny. Tento držiak som upevnil pod spínaciu skrinku. Takto je ľahko dostupný a ani nebráni otáčaniu volantu.

     Upevnenie prepínača jemného nastavenia do kokpitu.
    Upevnenie prepínača jemného nastavenia do kokpitu.

  7. Zapojenie kabeláže. Prepínač jemného nastavenia je s elektroboxom spojený pomocou praktického konektoru. Samotné zariadenie potom už len stačí pripojiť na batériu motocykla. Zariadenie automaticky detekuje naštartovaný motocykel podľa výšky napätia na batérii a podľa toho sa zapína a vypína. Do elektroinštalácie tak nie je potrebné robiť žiadny zásah.

Montáž systému mi zabrala niečo viac ako 4 hodiny aj s výrobou držiakov. Čas na montáž sa môže určite líšiť podľa druhu motocykla a šikovnosti mechanika. Upevnenie elektroboxu si bude vyžadovať istú dávku improvizácie. Veľkosť elektroboxu je prijateľná a tak predpokladám, že nebude problém s jeho inštaláciou na väčšine motocyklov. Na jeho upevnenie budete možno potrebovať vyrobiť jednoduchý držiak, alebo sa uspokojíte s upevnením pomocou SK-pások.. Som si ale istý, že ak si netrúfate systém namontovať sami, ochotne Vám ho namontuje ľubovoľný servis na Slovensku. Tu by bolo ale vhodné dodať aj slovenský návod na inštaláciu.

 Prepínač jemného nastavenia je s elektroboxom spojený pomocou praktického konektoru.
Prepínač jemného nastavenia je s elektroboxom spojený pomocou praktického konektoru.

Uvedenie do prevádzky

Pred uvedením do prevádzky je potrebné systém ešte nastaviť. Nastavenie je veľmi dôležité pre správnu funkciu systému a netreba ho teda podceniť. Systém sa nastavuje pomocou ventilu hrubého nastavenia, podľa priloženej tabuľky. Na nastavenie má vplyv aktuálna teplota a typ reťaze.

Po správnom nastavení sa systém ovláda už len z kokpitu pomocou prepínača. S vyššími cestovnými rýchlosťami resp. v prípade dažďa je potrebné zvýšiť aj intenzitu dávkovania oleja.

Záver

Príjemným prekvapením bol kompletný obsah dodávky a jednoduchosť montáže systému. Nevýhodou bola už spomenutá absencia slovenského návodu na montáž. Ako sa systém osvedčí na cestách, ukážu snáď už najbližšie jarné dni.

Každopádne systém budem mať na svojom motocykli namontovaný celú sezónu. Ak sa stretneme na cestách rád sa s Vami podelím o svoje skúsenosti. Ak si však budete chcieť odo mňa požičať sprej na reťaz vopred Vás upozorňujem, že u mňa nepochodíte... :-))

Systém CLS 200µ zapožičala na test firma Touranbike z Popradu.

Pridané: 23.03.2005 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Diskusia Diskusia k článku (50)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku:

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 40569 | Včera: 179630