Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 20.03.2022 Autor: Peter Fischer
Čitatelia: 13469 [Testy a predstavenia - Test]
Je to takmer neuveriteľné, ale uplynulo už desať rokov odkedy Honda predstavila modelový rad NC. Dodnes prežilo iba endurko X, a toto je prosím pekne náš šiesty redakčný test tohto neúnavného a nezničiteľného pracanta.
Text a foto: Peter Fischer
Video: Peter Fischer
Že dnes diktujú najmä enduroidné stroje je nám všetkým nad slnko jasnejšie, a úplne zreteľne sa to vykreslilo aj na ultrapragmatických modeloch radu NC: z Integry sa postupne stalo terénne X-ADV, naháč NC750S zmizol úplne. A že X-ADV bolo v minulom roku najpredávanejším maxiskútrom v Taliansku, alebo že NC750X tam patrila medzi desať najpredávanejších motoriek, ani nemusím spomínať.
S rôznymi modelmi NC sme za tých desať rokov pojazdili hádam všetky možné prostredia a podmienky kade-tade po Európe. Mne sa do pamäte zaryli najviac momenty, kedy Awia na Integre stíhal našej skupinke veľkých nadlitrových cestovných endúr, alebo keď som na NC750X prešiel z Baby do Brna za krásnych 40 minút. Áno, stále som držal 180 km/h. NC750X nebola primárne stavaná na rýchlosť, iba som tým chcel poukázať, aká je neuveriteľne všestranná - stojí málo, je ľahká, má superpraktický odkladací priestor namiesto nádrže, a táto modernizovaná europäťková verzia aj o niečo lepšie vyzerá, plus, a teraz poprosím fanfáry, má neuveriteľne nízku spotrebu!
Povedal by som, že dôležitejšou zmenou než nárast výkonu alebo nové palivové mapy je nižšia hmotnosť v kombinácii s nižším posedom. Keďže Honda už neponúka naháč NC750S, pravdepodobne nechcela odpísať istú skupinu ľudí, ktorí jednoducho z vyšších motoriek na zem nedočiahnu, a tak znížením zdvihov a sedla sa dostala veľmi blízko úrovne poslednej generácie NC750S, a to 800 mm. Najnovšia generácia X je teda akoby mixom medzi naháčom a endurom. So zdvihmi 120 mm stále dobre zvláda aj naše cesty, je o celých 6 kíl ľahšia a konečne aj dobre vyzerá.
O 3 kW vyšší výkon si jazdec ani nemá ako všimnúť, lebo ako všetci dobre vieme, NC750X je výsostne krúťaková motorka. Dáva 69 Nm pri 4 750 otáčkach, a niekedy sa mi zdá, že rovnakých 69 tam má aj pri 1 500. Dynamika tomuto stroju rozhodne nechýba, koniec koncov rovnaké hodnoty majú aj jej príbuzní Forza 750 a X-ADV, ktorých svižnosť sme si veľmi pochvaľovali. A pritom oba tieto stroje vážia o 12 kíl viac! Kým na Forze 750 som sa ani pri fullgase a plnom zaťažení nedokázal dostať cez spotrebu 4,2 na stovku, NC750X sa stále statočne držala pod štyrmi litrami. Vzhľadom na to, koľko lietame po meste, ako často stojíme kvôli foteniu či nakrúcaniu a aké rýchlosti dosahujeme, je to naozaj neuveriteľná spotreba. Keby sme to nemali v tých našich hlavách také prepnuté, tak reálne dosiahneme aj fabrikou deklarovaných 3,5. Nádrž má 14 litrov, čiže za necelých 20 eur môžeš lietať krásnych 350 km.
NC750X je v niektorých smeroch dokonca praktickejšia než jej spomínaní príbuzní. Odkladací priestor, do ktorého sa vojde celá integrálka aj so zopár drobnosťami má pred jazdcom, tam, kde zvyčajne býva nádrž, čo je oveľa viac poruke než podsedlový priestor. Forze aj X-ADV sme pritom vyčítali, že sedlo sa im otvára príliš málo, a že preto nevidíš na dno priestoru. Tu sa musím na chvíľu zastaviť, pretože pôvodne som chcel napísať ako vieš na tento priestor naviac použiť tankvak alebo obyčajnú sieťku, pod ktorú si odložíš drobnosti, lenže keď som prišiel ku motorke, všimol som si, že tam už nemá žiadne upevňovacie otvory. To je prekvapujúce, lebo predošlá generácia ich mala a boli veľmi praktické. Normálne ma to vyviedlo z miery; rýchlo som si prezrel ponuku originálneho príslušenstva, reku veď Honda musí ponúkať tankvak alebo nejaký spôsob uchytenia, ale nič. Druhovýroba tiež mlčí. To je malý krok späť.
Ok, odhliadnuc od chýbajúcich upevňovacích bodov má odkladací priestor pred jazdcom veľkú výhodu v tom, že medzi nohami máš nejakú hmotu, o ktorú sa vieš v zákrutách oprieť, alebo že vďaka nemu nemusíš kupovať zadný kufor. A to všetko máš za výhodnú cenu :) Ale nutnosť otvárať tento odkladací priestor kľúčom od zapaľovania ma už trochu vyrušuje. Vždy ho treba zo spínačky vytiahnuť, vložiť o pár centi nižšie do ďalšej zámky a pootočiť ním. Namiesto toho mohlo byť elektronické tlačidlo... Honda bola jedna z prvých, čo na skútroch integrovali otváranie sedla cez spínačku alebo zvlášť tlačidlom, a NC750X by si také otváranie zaslúžilo tiež.
Toľko vám tu opisujem všetko možné, až som zabudol pripomenúť, že vlastne testujeme verziu DCT s dvojspojkovou automatizovanou prevodovkou. Vlastne všetky modely, pri ktorých Honda ponúka možnosť vybrať si túto prevodovku, máme primárne s DCT. A azda len s výnimkou modelov Africa Twin a Gold Wing nás to teší, o NC750X ani nehovoriac - keďže jej hlavným pracovným prostredím je mesto a okolie, ušetrí ti asi tak trilión stlačení spojky za deň. Je to skutočne šikovný pomocník. Teraz máme dočinenia s treťou generáciou DCT, ktorá už má za tie roky veľmi dobre vychytaný algoritmus, takže všetko klape eňo-ňuňo. Ešte pripomeniem, že nová NC750X má už elektronický plyn a s ním súvisiacu možnosť voliť si rôzne palivové mapy. Preddefinované sú tri; každá má iný pomer nastavenia výkonu, motorovej brzdy a trakčnej kontroly, plus je tu jedna mapa, ktorú si vie jazdec upraviť podľa seba. Nastavenia jednotlivých systémov sú na prístrojovke zobrazené neustále. Tá je inak väčšia než predošlá, zobrazuje viac informácií a najmä pozostáva z normálneho LCD displeja, nie nejakých inverzných imidžových modrých sliepňajúcich atráp, pretože štandardný LCD displej je ešte stále jeden z najzreteľnejších typov zobrazenia údajov.
Pochváliť musím aj pohodlný posed. Sedlo je veľmi dobre tvarované, zdá sa mi trochu lavórovitejšie než na predošlej generácii, a ani so svojimi 188 cm som nemal pocit, že som na NC poskladaný. Spolujazdcovo sedlo na sebe nesie aj názov motorky a tiež je dosť pohodlné; s troma kuframi, ktoré sme na NC mali aj my, ponúka takpovediac kráľovské sedenie.
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Konkurencia, Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.
Foto: | |
Všeobecné informácie: | |
Výrobca: | Honda |
Model: | NC 750 X |
Rok: | 2021 |
Novinka: | NOVINKA 2021 |
Kategória: | Cestovná |
Motor: | |
Typ motora: | dvojvalec (4T) |
Objem: | 745 ccm |
Max. výkon: | 58.5 k (43.0 kW) / 6750 ot. |
Max. krútiaci moment: | 69 Nm / 4750 ot. |
Kompresný pomer: | 10.7: 1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 77 x 80mm |
Palivový system: | vstrekovanie |
Rozvod: | SOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |
Prevodovka: | manuálna 6 stupňová (voliteľné DCT) |
Sekundárny pohon: | reťaz |
Zdvih vpredu: | 120 mm |
Zdvih vzadu: | 120 mm |
Brzdy vpredu: | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 320 mm |
Pneu vpredu: | 120/70-ZR17 M/C (58W) |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 240 mm |
Pneu vzadu: | 160/60-ZR17 M/C (69W) |
Hmotnosť / Rozmery: | |
Hmotnosť s náplňami: | 214 kg |
Výška sedla: | 800 mm |
Rázvor: | 1525 mm |
Dĺžka: | 2210 mm |
Šírka: | 846 mm |
Výška: | 1330 mm |
Svetlá výška: | 145 mm |
Objem nádrže: | 14.1 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |
Spotreba paliva: | 3.5 l/100km |
Dojazd po rezervu: | cca 302 km |
Servisný interval: | 12000 km |
Doplnková výbava: | |
ABS: | áno, v sérii |
Vypínateľné ABS: | nie |
Trakčná kontrola: | áno, v sérii |
Palivové mapy: | áno, v sérii |
Palubný počítač: | áno, v sérii |
LED svetlomet: | áno, v sérii |
LED denné svetlá: | áno, v sérii |
LED smerovky: | áno, v sérii |
Quick-shift: | za príplatok |
Vyhrievané rukoväte: | za príplatok |
Poznámka: | |
Poznámka: | Cena 12/2021: 7 990 eur (verzia DCT 8 790 eur) |
Pridané: 20.03.2022 Autor: Peter Fischer Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 221419 | Včera: 112797