Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 13.04.2012 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 26308 [Testy a predstavenia - Test]
Po cestnejšie zameranom Tigrovi 800 som mal možnosť vyskúšať aj jeho dobrodružnejšieho kolegu XC. Tentoraz s ABS a sadou doplnkov.
Na potešenie mnohých fanúšikov prišiel Triumph hneď s dvojicou modelov, aby tak vyhovel obom ,,táborom" cestných endurákov. Tiger 800 je cestovné enduro postavené na liatych kolesách rozmerov 19 a 17 palcov a je nasmerované skôr pre asfaltovo-orientovaných turistov. Model XC sa líši hlavne kolesami s výpletom, vpredu 21-palcovým, vyššími zdvihmi, krytmi rukovätí a ďalšími doplnkami, ktoré z neho robia mašinu stavanú viac do terénu a na odvážnejšie dobrodružné cesty. Vyberie si každý.
Triumph Tiger 800 XC |
02.08.2011 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 30044 [Testy a predstavenia - Test]
Triumph Tiger 800 bol jedným z minuloročných jesenných prekvapení a jeho príchod isto potešil mnohých fanúšikov cestovných endúr. O to viac nás potešilo, že Triumph prišiel hneď s dvojicou modelov: Adventure verziou XC a cestnejšie orientovaným modelom, ktorý sme mali možnosť vyskúšať.
Oba modely majú toho veľa spoločného, no líšia sa niektorými podstatnými detailami. XC stojí na podvozku s vyššími zdvihmi (220mm resp. 215mm vzadu) a vpredu nájdeme toľko milovníkmi offroadu ospevované 21 palcové koleso. Daňou za tieto úpravy je už ale aj vyššia výška sedla (845 mm), ktorá už nemusí celkom vyhovovať jazdcom z nižším vzrastom. Čo majú však oba modely rovnaké je rám a nový trojvalcový radový motor, ktorý poskytuje najvyšší výkon v segmente. Taktiež trojvalec nenájdete v ponuke žiadnej konkurencie.
Dizajnovo sa XC-čko od svojho súrodenca dá ľahko odlíšiť aj vďaka zobáku, krytom rukovätí a vypletaným kolesám. Nami testovaný model bol navyše vybavený aj niektorými doplnkami zo sady originálneho príslušenstva. Na cestu nám lepšie posvietili halogénové reflektory do hmly a batožinu som si mohol namiesto obvyklej rolky pohodlne uložiť do dvojice plastových kufrov.
Takmer každá jazda začína v meste a nebolo tomu inak ani tentoraz. Tiger sa tu cíti ako ryba vo vode vďaka ľahkej ovládateľnosti. Široké riadidlá dobre padnú do ruky a s motorkou, ktorá nemá veľkú nadváhu nad hranicou 200kg sa dobre manipuluje. Ak si k tomu pod mestom predstavíme rozbité cesty Bratislavy nemôžem sa potešiť len enduráckemu podvozku a veľkému prednému kolesu. Vďaka tomu si XC pláva cestami Bratislavy s kľudom anglického gentlemana bez ohľadu na to, čo je pod kolesami.
Zadná kyvka je odpružená centrálom cez prepákovanie ktoré ale trochu presahuje spodnú hranu motora |
Pri mojej výške niečo málo nad 180cm mi neprekážala ani výška sedla a bez problémov som dočiahol nohami na zem. A to som vyskúšal sedlo aj v hornej polohe. Vďaka tomu je posed veľmi pohodlný, vzpriamený a kolená nie sú príliš pokrčené. Ďalšie body za ergonómiu dostávajú spätné zrkadlá so skvelým výhľadom vzad.
Motor je rovnaký ako v základnej verzie Tigra (na rozdiel od BMW, kde je motor "cestnejšej" F650GS uškrtený). Do mesta je vhodný vďaka lineárnemu prejavu a schopnosti potiahnuť bez reptania v širokom spektre otáčok. Aj pri XC-čku som odsledoval pekné bublanie do výfuku, ktoré sa objavilo pri podraďovaní. Čo sa mi však už v meste zdalo iné boli brzdy. Tieto mali doplnkový systém ABS a zdali sa mi o čosi lepšie ako v základe. O tom však neskôr.
Z mesta sa dostávam na chvíľu aj na diaľnicu. Predpisovú 130-tku dosahuje Tiger na šestke pri otáčkach niečo málo pod 6000, takže asi tak ako sme zvyknutý pri štvorvalcoch. Motor si kľudne pradie a jazdec nie je vyrušovaný žiadnymi nepríjemnými vibráciami. Stále zostáva slušná dynamika aj na nejaký ten predbiehací manéver. Predné plexi som chválil už aj pri základnom Tigrovi a aj tu odvádza dobrú prácu. Na mnohých motorkách je nutné sériové plexi vymeniť alebo aspoň zvýšiť. Tu má podľa mňa optimálnu výšku už z fabriky. Škoda, že sa nedá ľahko posúvať alebo meniť jeho sklon. Fúkať bude iba naozaj na vyšších jazdcov sediacich na sedle v hornej polohe.
Pod plexi sa nachádza moderná a dobre čitateľná prístrojovka s množstvom funkcií: 2x trip a každý obsahuje: spotrebu okamžitú aj priemernú, dojazd na nádrž a prejdené km, ďalej čas jazdy a priemernú rýchlosť. Otáčkomer je analógový, kontrolky dobre viditeľné a pekne je vyriešené aj podsvietenie prístrojovky v noci. Ovládanie palubného počítača je tlačidlami na prístrojovke. Turistu potešia aj praktické detaily ako ľahko dostupné žiarovky v hlavnom svetlomete alebo nastavovanie výšky svetlometu páčkou bez náradia. Tá je doplnená aj o preklápač, ktorým ľahko a rýchlo sklopíte svetlo po zaťažení motorky. Keď sme pri svetlomete, ten je zdvojený a vybavený žiarovkami 55/60W a svieti naozaj ukážkovo.
Prehľadná prístrojovka s kopou funkcií |
Šport je kategória, ktorá pri Tigrovi rozhodne nemôže chýbať. Ako som už písal pri základom Tigrovi tu hrá prím motor. Kým v nižších a stredných otáčkach je to taký krotký, lineárny, pekne dávkovateľný poslušný turista, má aj niečo, čo u konkurencie s menším počtom válcov nenájdete. A nemám na mysli len to, že má v segmente najvyšší výkon ale aj to, že jeho správanie vo vysokých otáčkach je ako na športovom naháči. Jednoducho povedané, ak dostaneš náladu sa športovo odviesť pustíš uzdu fantázii a motor do horného pásma a razom sedíš na naháči.
Podvozok XC-čka je ale naladený mäkšie, predná vidla je endurácky mäkká a Tiger sa pri ostrom brzdení dosť ponára. Je to vec, na ktorú si musíš zvyknúť a potom sa aj ostrejšia jazda zmení na zábavu. S týmto ale "bojujú" všetky cestné endurá s 21-tkou vpredu a vyššími zdvihmi. A keď sme pre brzdách, pri základnom modeli som nebol extra nadšený, brzdy na môj vkus potrebovali trochu viac sily do páčky. XC bolo vybavené ABS-kom a neviem, či sú tam kvôli tomu aj iné zmeny v systéme (vizuálne žiadne nenájdeš). No brzdilo to o poznanie lepšie. Po vyskúšaní oboch by som si veru za ABS-ko priplatil.
Čo to som už spomenul ale keďže Tiger XC je turista poďme sa na neho pozrieť podrobnejšie. Základom je dobrý posed a výhľad na cestu dopredu a aj dozadu vďaka spätným zrkadlám. Dobré body za ergonómiu som rozdával už v úvode. Pohodliu som nemal čo uprieť. Podvozok XC-čka je stavaný aj do terénu, takže na ceste si hravo poradí s nekvalitnými asfaltkami. Na vyššie zdvihy si jazdec veľmi rýchlo zvykne. Trochu nevýhodu vidím v tom, že na nastavenie predpätia zadného tlmiča budete potrebovať skrutkovač.
Motor má slušný ťah aj v spodných otáčkach a taký elektro-lineárny priebeh výkonu. Jazdí sa ale v trochu vyšších otáčkach ako na dvojvalcoch: 50 kmh = 2000ot, 90kmh = 3900 ot, 130kmh = 5900 ot. Nádrž je plastová, v hornej časti rozšírená. Má divne tvarované nalievacie hrdlo, do ktorého neviete zastrčiť pištoľ a musíte ju celý čas počas tankovania držať.
Vzhľadom na kompaktný trojvalec, takéto niečo u konkurencie nenájdete |
Na rozdiel od štandardného Tigra som sa tentoraz nevyhol ani dažďu. Ochrana pred vodou bola naozaj dobrá. Veľa práce robí predné plexi, ruky sú "v suchu" vďaka plastovým krytom rúčok. Tie by však mohli byť vyššie, aby lepšie chránili vrchnú stranu rúk. Kolená sú v závetrí, no nohy jazdca - čižmy nie sú nijako špeciálne chránené pred vodou. Nedá sa ale povedať, že by na nohy striekala všetka voda od predného kolesa.
Pokiaľ ide o upevnenie batožiny vzadu nájdeme nosič. Na ten sa dá ľahko chytiť rolka. V zadnej časti nájdeme aj kopu háčikov na uchytenie ďalšej batožiny a aj mohutné madlá pre spolujazdca, ktoré sa dajú tiež využiť. Testovaný Tiger bol vybavený aj dvojicou bočných plastových kufrov. Tie sú v hornej časti zavesené do dvojice hliníkových hákov. Vzhľad podsedlovky teda nekazí žiadny obdĺžnikový rám. Okrem hákov sú tam len pomocné trubky ako opora pre prednú časť kufrov za zadnými stupačkami a vzadu pohyblivá výkyvná opora. Tá sa opiera o zadnú časť oboch kufrov a spája ich. Zaujímavosťou je, že táto opora je pohyblivá a umožňuje pohyb kufrov zo strany na stranu v rozmedzí cca 1-2 cm.
Kufre sú plastové s hliníkovou povrchovou úpravou a logom Triumph. Zamykanie je nastavené na kľúč od motorky, ľahko sa s nim manipuluje, ľahko sa demontuje a má mohutnú rúčku na prenos. Pravý kufor je dosť zmenšený, kvôli výfuku. Do ľavého kufra pohodlne vojde integrálna prilba. Vnútri v kufroch sú popruhy na upevnenie batožiny. Zatváranie fungovalo spoľahlivo.
Plastové bočné kufre s hliníkovou povrchovou úpravou |
Z ďalších doplnkov, ktorými bol Tiger vybavený spomeniem svetlá do hmly. Zapínanie je pomocou vodotesného tlačidla na držiaku ľavého spätného zrkadla. Hmlovky sú dobre umiestnené na boku kapotáže, sú kryté ochranným hliníkový krytom a dobre zapadnú do celkového výzoru. Keď ich zapnete počas dňa Tiger je doslova neprehliadnuteľný. Zapínal som ich aj v hustom daždi, no nevyskúšal som ich špeciálne v hmle.
Keď sa už pohodlne vezieme a máme pobalenú batožinu bude nás určite zaujímať aj množstvo euro dukátov, ktoré nasypeme do nádrže. Keďže som aj na XC nabehal dosť km otestoval som ho vo viacerých režimoch. Na diaľnici pri svižnom tempe (130+ kmh) si Tiger zapýtal 6 – 6.5 l/100km. Spotreba pri pohodovom turistickom tempe bola 5 – 5.5 l/100 km. Pri ostrej športovej jazde, keď pustíte otáčky do horného športového spektra a "presadnete na naháč v Tigrovi" si vie cucnúť aj viac.
Pri turistickej spotrebe, ktorá je pod 6 litrov je dojazd Tigra na 19-litrovú nádrž štandardných cca 250 km. Väčšiu nádrž tak do Európy (a priľahlých kontinetov) asi potrebovať nebudeš.
Zbalené? Stačí vysadnúť a vyraziť... |
S Tigrom som musel zákonite vyraziť aj mimo spevnených asfaltiek. S kuframi a hladkými pneu som sa však nepúšťal do žiadných divočín. Šotolinky a poľňačky sú to, kde sa Tiger cíti ako ryba vo vode. Ak radi na týchto povrchoch driftujete ten motor má aj tu čosi do seba. So širokým rozsahom otáčok sa to dá točiť pekne dlho. Podvozok je priam ideálne naladený na nerovnosti. Predná vidla je v prvej časti zdvihu mäkkučká a perfektne filtruje početné nerovnosti. Zo stupačiek sa dajú vybrať gumenné násadky ,pod ktorými sa skrývajú poctivé endurácke zubaté stupačky. Dá sa postaviť do stupačiek, no pri mojej výške by som privítal vyšší volant. Taktiež nádrž je v hornej časti rozšírená a nedá sa do nej veľmi dobre zaprieť kolenami.
Poľňačky mú sedia... |
Pre náročnejšie nasadenie do terénu treba ale aj Tigra poupravovať. Spodok motora je chránený iba plastovým chráničom rovnakým ako v základnej verzii. Samozrejme svetlá výška XC-čka je väčšia. Navyše pod motorom je vedené aj výfukové potrubie. Tu to bude vyžadovať poriadny hliníkový chránič. Rovnako by som zainvestoval aj do bočných padacích rámov. Kryty rukovätí sú len plastové a chránia skôr pred vetrom a dažďom ako v prípade pádu.
Celkovo je Tigrík v teréne veľmi vyvážená a hravá motorka. Poteší podvozok, vypletané kolesá a predná 21-tka. Po malých úpravách sa premení na slušný adventure - enduro bike a svojho majiteľa bude tešiť naozaj nezvyčajným motorom.
Kým základnú verziu Tiger 800 som porovnával skôr s cestnejšie zameranými cestnými endurami vrátane napr. Versysa pre XC dám do konkurentov aj F 800GS a dokonca aj kubatúrou vzdialenú LC8-čku od KTM. Tiger všetkých konkurentov do 800 kubíkov rozhodne valcuje výkonom a krútiakom. Jedine F 800GS má vyšší krútiak a dostupný v nižších otáčkach, čo môže niektorým jazdcom viac vyhovovať.
Máme tu rokmi overeného a stále veľmi polupárneho TransAlpa. Ten neohúri výkonom ale je známy pre svoju priateľskosť ako skvelá cestovná nenáročná motorka. Potom je tu inovovaný V-strom 2012, ktorý dlho kraľoval segmentu a po inovácií s ním treba rozhodne počítať. Oba tieto modely majú zameranie viac na cestu ako do terénu. Inak je nasmerované obľúbené BMW F 800GS. Vpredu 21 palcové kolo, vypletané kolesá, vyššie zdvihy. Rokmi už overený spoločník na ceste za dobrodružstvom aj do terénu je azda najbližším a najvážnejším konkurentom Tigra XC. No a zahrnul som aj LC8-čku, ktorá je tak trochu z iného cesta, pôvodne vyvinutá z dakarského špeciálu je skôr rally motorkou pre športovo zameraného jazdca.
Triumph spravil dobre, že ponúkol zákazníkom hneď dvojicu modelov. Na svoje si príde každý. Základný model je vhodný pre cestnejšie zameraných jazdcov, má nižšie sedlo, čo môžu oceniť aj nežnejšie cestovania chtivé jazdkyne a samozrejme aj lepšiu cenovku. XC je zamerané na jazdca, ktorý sa nebojí opustiť asfaltky a vydať sa do sveta. Tiger 800 XC môže byť dnes váš za necelých 10 000 EUR a za ABS si priplatíte 700 EUR. Dostanete dobre vyzerajúci robustný bike európskej značky.
pohodlný posed, výhľad, motor silný odspodu ale aj točivý, ľahko nastaviteľné svetlo, endurácky podvozok | plexi napevno (nedá sa posúvať, meniť sklon), nastavenie zadného tlmiča skrutkovačom, rám z jedného kusu, slabšia ochrana spodku motora v teréne |
Servisný interval | 10 000 km (výmena oleja a nastavenie) 20 000 km (ventily, chladiaca kvapalina, vzduchový filter) |
Spotreba | 5,7 l/100km |
Objem nádrže | 19 l |
Dojazd (po kontrolku rezervy) | 254 km |
Otáčky motora pri 50, 90, 130 kmh | 2 000 ot. / 3 900ot. / 5 900ot. |
Cena motorky | 9 980,- EUR |
Cena motorky s ABS | 10 680,- EUR |
Nosič kufra topcase | 149 EUR |
Kufor topcase | 369 EUR |
Nosič bočných kufrov + kufre | 739 EUR |
Príplatok ABS | 700 EUR |
Vyhriavané rukoväte | 199 EUR |
Turistické plexi | 159 EUR |
Tankvak ADVENTURE | 204 EUR |
Padacie rámy | 219 EUR |
Ochrana motora | 169 EUR |
Centrálny stojan | 199 EUR |
Kryty rukovätí | 95 EUR |
Kryt svetlometu | 55 EUR |
Text: Tomáš Hajduch - Awia
Foto: Cacao
Motocykel na test poskytla spoločnosť Triumph Slovensko. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení 4SR, Held prilbách Suomy od firmy Styx.
Foto: | ||||||
Všeobecné informácie: | ||||||
Výrobca: | Triumph | Triumph | Honda | Suzuki | BMW | KTM |
Model: | Tiger 800 | Tiger 800 XC | XL 700V Transalp | V-Strom 650 | F 800 GS | 990 Adventure |
Rok: | 2011 | 2011 | 2011 | 2012 | 2011 | 2011 |
Novinka: | NOVINKA 2011 | NOVINKA 2011 | NOVINKA 2012 | |||
Kategória: | Cestovné enduro | Cestovné enduro | Enduro | Cestovné enduro | Cestovné enduro | Enduro |
Motor: | ||||||
Typ motora: | radový trojvalec (4T) | radový trojvalec (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) | radový dvojvalec (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) |
Objem: | 799 ccm | 799 ccm | 680.2 ccm | 645 ccm | 798 ccm | 999.8 ccm |
Max. výkon: | 95.2 k (70.0 kW) / 9300 ot. | 95.2 k (70.0 kW) / 9300 ot. | 60.0 k (44.1 kW) / 7750 ot. | 69.4 k (51.0 kW) / 8800 ot. | 85.7 k (63.0 kW) / 7500 ot. | 106.1 k (78.0 kW) / 8250 ot. |
Max. krútiaci moment: | 79 Nm / 7850 ot. | 79 Nm / 7850 ot. | 60 Nm / 5500 ot. | 60 Nm / 6400 ot. | 83 Nm / 5750 ot. | 100 Nm / 6750 ot. |
Kompresný pomer: | 12.0:1 | 12.0:1 | 10 : 1 | 11.5:1 | 12:1 | 11.5:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 74 x 61.9 mm | 74 x 61.9 mm | 81 x 66mm | 81.0 x 62.6 mm | 82 x 75.6 mm | 101.0 x 62.4 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) | DOHC (4V) | SOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 5-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 180 mm | 220 mm | 177 mm | 230 mm | 210 mm | |
Zdvih vzadu: | 170 mm | 215 mm | 173 mm | 215 mm | 210 mm | |
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová | dvojkotúčová | dvojkotúčová | dvojkotúčová | dvoj kotúčová (voliteľné ABS) | dvojkotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 308 mm | 308 mm | 256 mm | 310 mm | 300 mm | 300 mm |
Pneu vpredu: | 110/80-ZR19 | 90/90-ZR21 | 19M/C x MT2.15 | 110/80-R19 | 90/90-21 54 V | 90/90-21 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 255 mm | 255 mm | 240 mm | 260 mm | 265 mm | 240 mm |
Pneu vzadu: | 150/70-ZR17 | 150/70-ZR17 | 17M/C x MT3.5 | 150/70-R17 | 150/70-R17 69 V | 150/70-18 |
Hmotnosť / Rozmery: | ||||||
Suchá hmotnosť: | 178 kg | 209 kg | ||||
Hmotnosť s náplňami: | 210 kg | 215 kg | 214 kg | 214 kg | 207 kg | |
Výška sedla: | 810 mm | 845 mm | 841 mm | 835 mm | 880 mm | 860 mm |
Rázvor: | 1568 mm | 1568 mm | 1515 mm | 1578 mm | 1570 mm | |
Dĺžka: | 2215 mm | 2215 mm | 2250 mm | 2320 mm | ||
Šírka: | 795 mm | 865 mm | 905 mm | 945 mm | ||
Výška: | 1350 mm | 1390 mm | 1305 mm | |||
Svetlá výška: | 177 mm | 261 mm | ||||
Objem nádrže: | 19 l | 19 l | 17.5 l | 20 l | 16 l | 19.5 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | ||||||
Max. rýchlosť: | 200 km/h | |||||
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: | 4.1 s | |||||
Spotreba paliva: | 5.6 l/100km | 4.5 l/100km | ||||
Dojazd po rezervu: | cca 254 km | cca 266 km | ||||
Doplnková výbava: | ||||||
ABS: | za príplatok | áno, v sérii | ||||
Poznámka: | ||||||
Poznámka: | Cena 07/2011: 8 950,- EUR (+550 EUR ABS) | Cena 04/2012: 9 980,- EUR (+700 EUR ABS) | Cena 07/2011: 7 190,00 EUR (+600EUR ABS) | Cena 10/2012: 8 290,- EUR | Cena 10/2011: 13 610 EUR |
Pridané: 13.04.2012 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 68512 | Včera: 248486