Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 02.08.2011 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 30121 [Testy a predstavenia - Test]
Triumph Tiger 800 bol jedným z minuloročných jesenných prekvapení a jeho príchod isto potešil mnohých fanúšikov cestovných endúr. O to viac nás potešilo, že Triumph prišiel hneď s dvojicou modelov: Adventure verziou XC a cestnejšie orientovaným modelom, ktorý sme mali možnosť vyskúšať.
Značka Triumph je v posledných rokoch rozhodne na vzostupe a nehovoria o tom len predajné čísla, ale aj odhodlanie a dravosť, s akou predstavujú nové modely. Malý Tiger sa začal svetu postupne odhaľovať skicami, či krátkymi videami už počas minulého roka, aby sme ho definitívne zhliadli na jeseň 2010.
Na potešenie mnohých fanúšikov prišiel Triumph hneď s dvojicou modelov, aby tak vyhovel obom ,,táborom" cestných endurákov. Tiger 800 je cestovné enduro postavené na liatych kolesách rozmerov 19 a 17 palcov a je nasmerované skôr pre asfaltovo orientovaných turistov. Model XC sa líši hlavne kolesami s výpletom, vpredu 21-palcovým, vyššími zdvihmi, krytmi rukovätí a ďalšími doplnkami, ktoré z neho robia mašinu stavanú viac do terénu a na odvážnejšie dobrodružné cesty. Vyberie si každý.
Pre malého Tigra Triumph predstavil novú pohonnú jednotku a ako býva zvykom, aj teraz sa jedná o radový trojvalec. Ten v sebe sklbuje menšiu konštrukčnú šírku a hmotnosť ako štvorvalec, ale hladší chod a priebeh výkonu ako dvojvalec. Malý Tiger si to namieril do nebezpečných vôd silne okupovaných populárnymi strojmi ako TransAlp, V-Strom, Versys, či BMW F 650/800 GS. Motoricky to na papieri vyzerá ako trefa do čierneho. Tiger bude výkonom 94 koní kraľovať a s krútiakom 79 Nm ho tesne poráža len F800 GS (83Nm).
Dizajn Tigra je veľmi moderný a dravý, pozorné oko si určite všimlo v mnohom ,,inšpiráciu" práve baworákom. Nakoniec niet sa čomu čudovať. Tiger na pohľad pôsobí štíhlym dojmom a ľahkým designom bez zbytočných plastov. Zaujímavo je riešený rám Tigra. Neviem, či je to kvôli zníženiu hmotnosti alebo ceny pri výrobe, ale rám Tigra je pozváraný do jedného celku. Od predného rámu až po podsedlovú časť je to v jednom kuse.
Tigríka preberám, ako inak, v našej hlavnej dedine a smerujem s ním, ako inak, do stredu našej hrudy. Motor štartuje s ľahkosťou bez odvrávania a vrčí ako mača, zvukom skôr pripomína štvorvalec ako čokoľvek iné. V meste je to veľmi obratná malá šelmička. Šírka stroja je veľmi príjemná a hmotnosť taktiež priateľská, takže prepletanie mestom je pasia. Hneď chválim skvelé zrkadlá, v ktorých je naozaj dobrý výhľad vzad a na turistickej motorke je to podstatný fakt prispievajúci k bezpečnosti a pohodliu.
Motor má ťah taký univerzálny, vládze naozaj odspodu, nepozná nejaké to zakuckanie ako podtočený dvojvalec a ťahá až do vysokých otáčok. V meste sa teda jazdec moc nenarobí a s prehľadom a tiež dobrým výhľadom udržiava mestské rýchlosti. K dokonalosti chýba už len nejaký ten odkladací priestor na peňaženku alebo mobil, ale vzhľadom na strohú kapotáž ho ani nebolo kde dať. Pod sedlom je miesta tak primerane a aj tak každý asi zainvestuje aspoň do horného kufra, do ktorého schová prilbu počas nákupu.
No a dostávame sa asi ku kapitole pre Tiger najdôležitejšej. Turistika.
Začnem od posedu. Musím sa priznať, že pohľad na sedlo mi nedával veľa dôvodov k optimizmu, pôsobí dosť hranatým dojmom a nie veľmi pohodlne. Opak bol ale pravdou. Na Tigri som spravil celkovo takmer tisíc km a na sedlo som si ani raz nespomenul. A tak začala šelma z ostrovov zbierať prvé dobré body. Celkovo trojuholník sedlo, stupačky, riadidlá je veľmi pohodlný a jazdca ani po niekoľkých hodinách neunavuje. Sedlo jazdca je navyše nastaviteľné, je možné ho umiestniť do dvoch polôh výšky, takže na svoje by si mal prísť naozaj každý.
Ďalšie dobré body dávam Tigru za predné plexi, počas celej doby testu som nemusel ani raz čistiť prilbu, mušky končia iba v jej hornej časti, čo je pri mojej konštrukčnej výške niečo nad meter osemdesiat veľmi dobré. Pri mnohých motorkách je totiž výmena plexi za turistické nevyhnutnosťou. Tu po ňom pravdepodobne siahnu len tí vyšší jazdci. Rovnako je na tom ochrana pred vetrom a nanešťastie som na Tigrovi nezmokol, tak ochranu pred vodou posúdiť nemôžem. No a v neposlednom rade spomeniem ešte tie späťáky, ktoré poskytujú naozaj skvelý rozhľad dozadu.
Prístrojovka je klasickou kombináciou analógového otáčkomera a digitálneho rýchlomera s ďalšími užitočnými funkciami ako hodiny, ukazovateľ zaradeného stupňa, teploty chladiacej kvapaliny, množstva paliva a nechýbajú dve oddelené denné počítadlá pričom každé z nich má vlastný údaj o priemernej rýchlosti, spotrebe aj čase jazdy.
Motor trochu viac spomeniem pri športe. Má dobrý záťah a hladký chod ako štvorvalec. Na tusistiku je ako stvorený, s kľudom a prehľadom ťahá vždy a bez reptania, zvláda prejazd obcou bez podraďovania a rovnako aj následný rozbeh. Tigrík znovu zbiera bodíky do plusu. Každý vie, čo mu vyhovuje, niekto má rád bublanie dvojvalca a inému vyhovuje hladký chod a plynulý záťah.
Na upevnenie batožiny je Tigrík vybavený vzadu nosičom. Je vhodný aj na montáž kufra, no mne poslúžil aj na upevnenie lodného vaku, v ktorom som bol zbalený na celý predĺžený víkend v Štiavnických vrchoch. Je už na majiteľovi, ako veľmi ho bude chcieť na turistiku vybaviť, ponuka príslušenstva od Triumphu je naozaj bohatá, či už horný kufor, alebo sada bočných aj s nosičmi, turistický tankvak, lodný vak, alebo dokonca turistická taška na zadné sedlo „ADVENTURE.“
Predný svetlomet je rozmerný a dizajnovo podľa mňa dosť agresívneho vzhľadu. Poteší detail, že konštruktéri mysleli aj na jeho ľahké nastavovanie. Výšku svetlometu nastavíte ľahko aj bez náradia rukou a nechýba ani páčka na sklopenie svetlometu, keď na motorku naložíte batožinu a spolujazdca, aby ste neoslepovali vodičov. Na takéto veci sa v dnešnej dobe už pri motorkách dosť zabúda.
No a dostávame sa k spotrebe. Tu to bude mať Tiger ťažké, lebo vstupuje do segmentu, kde je na tom konkurenia poriadne dobre a každý turista ocení nízke náklady pri dlhých cestách. Na diaľničnom presune, ktorý bol zrýchlený a tak trochu aj nad limitom sa nameraná spotreba dostala na úroveň 6.56 l/100km, pričom palubný počítač ukázal hodnotu 6.56 l/100km. Prechod do turistického režimu znížil spotrebu na 5.23 l/100km (palubný počítač 5.6 l/100km) Chválim že si palubný počítač nevymýšľa príliš optimistické čísla. Priemer sa mi po všetkých tankovania ustálil tak na 5.6 l/100km.
Dojazd pri 19 litrovej nádrži je v pohode okolo 250 km, ale tankoval som aj po prejdení viac ako 300 kilákov a to do nádrže vošlo len 16 litrov paliva. Rezerva teda svieti dosť skoro a v nádrži je vtedy asi okolo 4 litrov paliva. Myslím že v tomto smere nie je čo vyčítať.
Spotreba je teda dobrá, či zlá? Myslím že turisticky sa dá jazdiť okolo piatich litrov, čo vôbec nie je zlé. Triumph má však len ten problém, že mu konkuruje BMW 800 GS známe spotrebou atakujúcou dokonca hranicu 4 litrov pri turistike.
Ak má Tiger v niečom výhodu oproti svojím dvojvalcovým konkurentom, tak to bude rozhodne v tejto kapitole. Ten motor má totiž navrch nielen v papierovej forme ale hlavne rozsahom otáčok a chuťou nechať sa vytáčať. Jednoducho keď som dostal chuť na ostrejšiu jazdu a pustil som motor do hornej tretiny otáčok, motorka sa akoby zmenila na nejaký športovejší naháč. Vďaka objemu 800 kubíkov si myslím, že by s prehľadom Tiger ponaháňal aj 600-vkové štvorvalce.
Zákruty sú pre Tigra lahôdkou, podvozok je klasickým touring kompromisom, dostatočne pohodlný, ale schopný aj športovejšej jazdy. Tu by som nemal žiadne námietky. Trochu horšie je to s brzdami. Kým veľký Tiger mal neskutočne ostré predné brzdy, až sme sa čudovali, 800-vka dostala bežné dvojpiestiky Nissin, ktoré svojho majiteľa nijako neohúria. Nie, nemusíte sa obávať, že nezabrzdíte, také zlé to nie je, ale sila na žmýkanie páčky prednej brzdy bude musieť byť niekedy naozaj silnejšia. Bola to však verzia bez ABS a je dosť možné, že ABS-kový Tiger bude mať aj iné strmene.
Nízka hmotnosť, dobrá ovládateľnosť a široký rozsah využiteľných otáčok motora robia z malého Tigra veľký nástroj na športovanie. Keď mi spočiatku možno ten trojvalec do cestného endura nesedel, tu som si nedokázal vynachváliť jeho potenciál. Všetko je to len o tom jazdcovi, na čo má práve chuť.
S konkurenciou si to Tiger dobre rozohral. V tomto prípade mám výhodu, že som otestoval všetkých jeho konkurentov a s mnohými som dokonca absolvoval aj dlhšie výlety. TransAlp je klasika, možno aj tak trochu legenda. Staré dobré véčko neohúri výkonom, ale celkovo prejavom, dušou a je to univerzál univerzálov a istý etalón triedy. V-Strom je výkonnejší, točivejší a mohutnejší a kraľuje predajnosťou a popularitou. Versys je turistický fun-bike s neskutočne zábavným motorom a skvelou ovládateľnosťou. No a BMW GS? 800-vku budem asi porovnávať skôr s Tigrom XC. No obe verzie bavorákov ponúkajú dobrú európsku kvalitu, meno značky, logo GS a určite veľmi dobrú spotrebu. No povedzte, môže byť výber jednoduchý? Sám by som si nevedel vybrať.
Triumph ponúka najsilnejší motor a hlavne jedinečný trojvalec. Treba na neho vysadnúť a zistiť, či Ti to bude vyhovovať.
Podľa mňa vydarené mačkovité stvorenie z ostrovov. Inžinieri vedeli, že idú do dravých vôd a myslím, že sa dobre nato pripravili. Možno zástancom endúr nebude celkom ten trojvalec a jeho prejav celkom po vôli. Na turistiku mu ale na druhej stane nie je veľmi čo vytknúť a športovým charakterom má oproti konkurencii navrch.
Offroadovo zameraní jazdci siahnu po verzii XC s lepším podvozkom, vypletanými kolami a toľko žiadanou 21-tkou vpredu. Tigra do terénu bude treba ale trochu obrniť padacími rámami a doplnkami.
Slabiny vidím len v spotrebe, ktorá síce nie je zlá, ale pravdepodobne ani najnižšia. Rám v jednom kuse tiež nebude výhodou, keď pri nejakom páde skrivíš podsedlovku, alebo len držiak zadných stúpačiek. Predstav si rovnanie či výmenu celého rámu.
motor, záťah a športový vrch, pohodlie, predné plexi | slabšie brzdy, rám z jedného kusu |
Oficiálne video, predstavenie Triumph Tiger 800.
Servisný interval | 10 000 km (výmena oleja a nastavenie) |
20 000 km (ventily, chladiaca kvapalina, vzduchový filter) | |
Spotreba | 5,7 l/100km |
Objem nádrže | 19 l |
Dojazd (po kontrolku rezervy) | 254 km |
Cena motorky | 8 950,- EUR |
Nosič kufra topcase | 149 EUR |
Kufor topcase | 369 EUR |
Nosič bočných kufrov + kufre | 739 EUR |
Príplatok ABS | 550 EUR |
Vyhriavané rukoväte | 199 EUR |
Turistické plexi | 159 EUR |
Tankvak ADVENTURE | 204 EUR |
Padacie rámy | 219 EUR |
Ochrana motora | 169 EUR |
Centrálny stojan | 199 EUR |
Kryty rukovätí | 95 EUR |
Kryt svetlometu | 55 EUR |
Text: Tomáš Hajduch - Awia
Foto: Tomáš Hajduch - Awia, Cacao
Motocykel na test poskytla spoločnosť Triumph Slovensko. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení 4SR, Held prilbách Suomy od firmy Styx.
Foto: | |||||
Všeobecné informácie: | |||||
Výrobca: | Triumph | Honda | Suzuki | Kawasaki | BMW |
Model: | Tiger 800 | XL 700V Transalp | V-Strom 650 | Versys | F 650 GS |
Rok: | 2011 | 2011 | 2011 | 2011 | 2011 |
Novinka: | NOVINKA 2011 | ||||
Kategória: | Cestovné enduro | Enduro | Cestovné enduro | Cestovná | Cestovné enduro |
Motor: | |||||
Typ motora: | radový trojvalec (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) | dvojvalec (4T) | radový dvojvalec (4T) |
Objem: | 799 ccm | 680.2 ccm | 645 ccm | 649 ccm | 798 ccm |
Max. výkon: | 95.2 k (70.0 kW) / 9300 ot. | 60.0 k (44.1 kW) / 7750 ot. | 68.0 k (50.0 kW) / 9000 ot. | 63.9 k (47.0 kW) / 8000 ot. | 70.7 k (52.0 kW) / 7000 ot. |
Max. krútiaci moment: | 79 Nm / 7850 ot. | 60 Nm / 5500 ot. | 63 Nm / 7600 ot. | 61 Nm / 6800 ot. | 75 Nm / 4500 ot. |
Kompresný pomer: | 12.0:1 | 10 : 1 | 11,5:1 | 10.6:1 | 12:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 74 x 61.9 mm | 81 x 66mm | 81.0 x 62.6 mm | 83 x 60 | 82 x 75.6 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) | SOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 5-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 180 mm | 177 mm | 150 mm | 180 mm | |
Zdvih vzadu: | 170 mm | 173 mm | 145 mm | 170 mm | |
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová | dvojkotúčová | dvojkotúčová | dvojkotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 308 mm | 256 mm | 300 mm | 300 mm | |
Pneu vpredu: | 110/80-ZR19 | 19M/C x MT2.15 | 110/80-R19 | 120/70ZR17M/C (58W) | 110/80-R19 59 H |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 255 mm | 240 mm | 220 mm | 265 mm | |
Pneu vzadu: | 150/70-ZR17 | 17M/C x MT3.5 | 150/70-R17 | 160/60ZR17M/C (69W) | 140/80-R17 69 H |
Hmotnosť / Rozmery: | |||||
Suchá hmotnosť: | 197 kg | 171 kg | |||
Hmotnosť s náplňami: | 210 kg | 214 kg | 225 kg | 206 kg | 199 kg |
Výška sedla: | 810 mm | 841 mm | 820 mm | 845 mm | 820 mm |
Rázvor: | 1568 mm | 1515 mm | 1555 mm | 1415 mm | 1575 mm |
Dĺžka: | 2215 mm | 2250 mm | 2290 mm | 2125 mm | 2280 mm |
Šírka: | 795 mm | 905 mm | 840 mm | 840 mm | 890 mm |
Výška: | 1350 mm | 1305 mm | 1390 mm | 1315 mm | |
Svetlá výška: | 177 mm | 165 mm | 180 mm | ||
Objem nádrže: | 19 l | 17.5 l | 22 l | 19 l | 16 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |||||
Max. rýchlosť: | 180 km/h | 189 km/h | |||
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: | 4.3 s | ||||
Spotreba paliva: | 5.6 l/100km | 4.2 l/100km | 4.4 l/100km | ||
Dojazd po rezervu: | cca 254 km | cca 339 km | cca 272 km | ||
Doplnková výbava: | |||||
ABS: | za príplatok | za príplatok | |||
Poznámka: | |||||
Poznámka: | Cena 07/2011: 8 950,- EUR (+550 EUR ABS) | Cena 07/2011: 7 190,00 EUR (+600EUR ABS) | Cena 07/2011: 7 690,00 EUR (+400EUR ABS) | Cena 07/2011: 7 495,- EUR (+600EUR ABS) | Cena 07/2011: 8 250,00 EUR |
Pridané: 02.08.2011 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 232228 | Včera: 178350