Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 21.11.2011 Autor: Varan
Čitatelia: 19483 [Testy a predstavenia - Test]
Ikona jednovalcového naháča Duke vytvorila svoju vlastnú triedu. Pre tento rok aj pre maloletých, no a ako to teda dopadlo? Na to som bol zvedavý od chvíle, ako som ho zbadal na Intermote v Kolíne.
Nie je tomu až tak dávno, kedy vlastniť osminku znamenali dve možnosti. Tou prvou bola dvojtaktná ,,píla“, ktorá vyzerala dospelo, mala kvalitné komponenty, širšie ráfy, dobré brzdy, avšak vysokú spotrebu a náročný servis. Druhá možnosť bola slabý jednovalec, väčšinou vzducháč, mäkký podvozok, jednoduchý rám, uzučké ráfy a chudobný výzor. Za tým však na druhú stranu stála nenáročná údržba a nízka spotreba. Časom sa však prišlo na to, že aj 4T osminka si zaslúži vyzerať dobre a mať kvalitné komponenty pre športovú jazdu. Prvý skutočný dôkaz prišiel z Mattighofenu v podobe Duke 125.
Už bolo veľa rečí o tom, ako daná osminka vyzerá dobre, ako sa podobá na svoje väčšie sestry a ako vzbudzuje dojem väčšej motorky, blá blá blá... Trápne keci, nič viac. Postav Duka pri hociktorú 4T 125ku a snaž sa niekoho presvedčiť, že je to 125ka. Podarí sa ti to? Je len jedna vec, ktorá hovorí za objem a to nálepka na boku. Poďme na to zbližša. Postav sa k nej a hľadaj indície. Pekne od srdca. Motor sa tvári aspoň tak na 250ku, mohutný trubkový rám, predná masívna 43mm obrátená vidlica, vpredu 4piestiková brzda, nádherne tvarované rajdy, vzadu obutá 150ka a mnoho detailov u osminky nevídaných.
Plný očakávania sadám, otáčam kľúčikom a premýšľam, či prístrojovky na Duka dali naozaj tú z RC8čky alebo len jednoducho tie na Duka sa už minuli. Doslova smršť informácii. Okrem nutných kontroliek digitálny otáčkomer, rýchlosť, palivomer, teplomer, celkové počítadlo, dva tripy, trip na rezervu, ukazateľ zaradenej rýchlosti, kontrolka preradenia, priemerná rýchlosť, čas jazdy, okamžitá spotreba, ostávajúce km do servisu, signalizácia ,,Side stand down“ pri vysunutom bočáku a dojazd po spustení rezervy. Už mi tam chýba iba tetris :-) Za pochvalu stojí aj detail v podobe podsvietenia ikon na ovládačoch pri rajdoch.
Ešte chvíľu pozerám na ten cirkus digitálneho panelu a stláčam štartér. S ním prichádza prvé sklamanie a to akustika linúca sa z pohľadnej koncovky výfuku skrytej pod motorom. Normy sú normy, ale ak si chceš zachovať dobrý dojem, navštív dielňu Akrapoviča.
Spojka je príjemne mäkká a rýchlosti zapadajú pekne, aj keď niekedy treba byť na páčku radenia razantnejší. Použiť KáTeeMácky slogan pri 15tich koňoch je trochu odvážne, no pri prejave Duka nie nevhodné. Motor pri siedmich tisícoch naberá ,,druhý dych“ a začne citeľne naberať na výkone až do nejakých devät a pol, takže pre plne športové tempo radiť treba tak pri desiatich, pretože točiť ďalej je nezmysel napriek tomu, že obmedzovač je až na jedenástich tisícoch. Nástup pri spomínaných 7mich tisíckach je naozaj citeľný, motor ,,zdrsnie“ a necítiť len lineárny a nudný nárast výkonu. Samozrejme, stále sa bavíme o 15tich koňoch, ktoré sú maximom, čo ti legislatíva v 16tich dovolí. Pri takomto režime si motor aj tak nepotiahne viac ako 3,7 litra na stovku.
Ak mi niečo trochu (zámerne píšem trochu)vadilo, bola to prevodovka. Nie, že by som nevedel, kedy čo zaradiť, že by bola zle odstupňovaná alebo ťažko použiteľná, ale na ten motor mi prišla dosť dlhá. Mať túto motorku, určite by som sa vyhral s použitím rozety a primárneho koliečka. Motorka na prvých troch stupňoch zrýchľuje dobre, 80 km/h uvidíš veľmi rýchlo, ale ďalej to ide akosi pomaly, využiť 6ku je takmer nemožné. Maximum na rovinke som dosiahol 115 km/h, v závetrí za autom, zaľahnutý dole kopcom to bolo 130 km/h a motor nebol stále na obmedzovači, čo je škoda, pretože s iným prevodom by bola svižnejšia a dali by sa plne využiť všetky rýchlosti. Našťastie je to problém, ktorý sa dá jednoducho vyriešiť.
A čo podvozok? Predná 43mm USD vidlica je dosť tvrdá a nenastaviteľná. Kompresia a útlm sú na cestné jazdenie dobre nastavené a napriek tvrdému predpätiu sa predok správa na nerovnostiach neutrálne, neodskakuje, pri športovej jazde nie je mäkký a poskytuje dobrú odozvu. Centrálne uložený tlmič vzadu má nastaviteľné predpätie, no kľúč na jeho zmenu nie je vo výbave, takže som jazdil iba na mäkšom nastavení, čo sa prejavilo na nie najlepšej stabilite, no stačilo by pár kliknutí na predpätí a všetko by bolo fajn.
Dobrou správou sú použité rozmery pneu a to 110/70 a 150/60 na 17tich palcoch, čo ti dovolí obuť skutočne kvalitné športové gumy. Tie sériové neznámej značky nebudili ktovieakú dôveru, no na cestné použitie boli fajn.
Zaskočený som bol brzdami, teda nápisom BYBRE. KTM predsa musí mať Brembo! Žiadny strach, jedná sa o presné kópie Bremba, akurát sú vyrobené kdesi na východe, preto nesú označenie BYBRE, čo je skratka By Brembo. Zadná plní svoj účel na výbornú, dobre dávkovateľná, citlivá. Predná sa tiež zdala byť super, silná, predvídateľná, na predné to šlo v pohode dvoma prstami, no po pár stoppie začala silno vädnúť. Stačilo ju nechať minútku vychladnúť a všetko bolo v poriadku, no po prehriatí to robial znovu. Pripisujem to však konkrétnemu kusu, nie je normálne, aby sa brzda takto správala.
Motorku si kupuješ zrejme aj na každodenné dochádzanie do školy, práce, na kávičku, po meste a jednoducho, aká je na bežné použitie? Na fotkách sa zdá, že pre meter osemdesiat vysokého chlapa je malá. Omyl, hoši, omyl! Jazdecká pozícia je maximálne uvoľnená s trochou váhy na rukách. Rajdy sú príjemne široké a v sedle sa cítim naozaj prirodzene a pohodlne. Stúpačky nie sú príliš vysoko, takže v kolenách nemáš zbytočne ostrý uhol a zároveň nie sú tak nízko, aby si ich často ťahal po asfalte.
Za jeden deň som spravil 300 km a nepociťoval som žiadne známky únavy. Ani zadnica vôbec neprotestovala, čo u mňa nie je bežné. Spolujazdec má k dispozícii príjemné madlá a nie moc priestorné sedadlo, no žiadna sa nesťažovala na nedostatok pohodlia. Pod ním sa skrýva malý úložný priestor, kde napraceš peňaženku a kľúče. Zrkadlá podliehajú módnym trendom, takže v tretine vidím svoje lakte, no odpustíš im to za to, že nehyzdia motorku.
Motor ochotne reaguje aj v nízkych otáčkach, použiteľný je od tri a pol, čo je na osminku úctihodné. Odtiaľ pomalinky zbiera sily až do sedem, kde chytí druhý dych, o ktorom píšem vyššie. Tu ti prevodovka naopak bude vyhovovať, pri vysokých rýchlostiach nebude motor toľko točiť, na šestke môžeš ísť pokojne 50-60 bez podraďovania , motor to zhltne bez cukania. Spotreba pri bežnom používaní nepresiahne 3 litre na stovku. Treba ešte spomenúť zavádzajúcu info dojazdu, pretože po tom, ako ti ukáže nulu, som prešiel ešte 30 km a potom som do nádrže vopchal len 10 litrov, takže podľa všetkého tam bol ešte liter.
Tentoraz to bude mať konkurencia ťažké. Na Dukovi sa nešetrilo a to poznať pri každom detaile. Aj keď, má vôbec konkurenciu? Takto vymakaná 4T osminka ani nie je. Žeby WR125X od ladičiek? Väčšia váha, slabšie brzdy, pruženie a chýba jej sex-appeal KTMky. Alebo CBR125R od Hondy? Je to síce ,,superšport“, ale Duke je napriek tomu športovejší. Nižší výkon, užšie gumy, slabšie brzdy, no do úvahy treba brať priepastný rozdiel cez tisíc € v prospech Cebra.
Keby sa druhýkrát narodím a v 16tich mám dobrú brigádu, s peniazmi bežím do KTM. Prečo? Dostanem 4T nenáročnú motorku s kvalitnými komponentmi, ráfmi, na ktoré obujem dobré športové gumy, dobrými brzdami, super podvozkom, jazdím okolo troch litrov na sto, jednoducho motorku, na ktorej sa očividne nešetrilo a ešte z nej nebolí zadnica, ani chrbát a babám sa páči. Čo viac už môžeš chcieť?
dobre vyladený motor, vymakaný digitálny panel, príjemný posed, využiteľnosť, zábava, použité rozmery pneu | vädnúca predná brzda, dlhé rýchlosti, panický palivomer |
Servisný interval | 6 000 km |
Spotreba | 3,3 l/100km |
Objem nádrže z toho rezerva | 11 l (3 l rez.) |
Dojazd (po kontrolku rezervy) | 240 km |
Otáčky motora pri 50, 90, 130 kmh | 4 000 ot. / 8500 ot. / 10500 ot. |
Cena motorky | 3 880,- EUR |
Text: VaranDriver07
Foto: doodeec
Motocykel na test poskytla spoločnosť KTM CEE.
Foto: | |||
Všeobecné informácie: | |||
Výrobca: | KTM | Yamaha | Honda |
Model: | 125 Duke | WR125X | CBR 125R |
Rok: | 2011 | 2009 | 2011 |
Novinka: | NOVINKA 2011 | NOVINKA 2009 | NOVINKA 2011 |
Kategória: | Supermoto | Supermoto | Superšport |
Motor: | |||
Typ motora: | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) |
Objem: | 124.7 ccm | 124.02 ccm | 124.7 ccm |
Max. výkon: | 15.37 k (11.30 kW) / 10500 ot. | 14.96 k (11.00 kW) / 9000 ot. | 13.33 k (9.80 kW) / 10000 ot. |
Max. krútiaci moment: | 12 Nm / 8000 ot. | 12.24 Nm / 8000 ot. | 10.4 Nm / 8000 ot. |
Kompresný pomer: | 12,5:1 | 11.2:1 | 11 : 1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 58 x 47.2 mm | 52.0 x 58.6 mm | 58 x 47,2 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) | SOHC (4V) | SOHC (2V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 160 mm | 240 mm | 120 mm |
Zdvih vzadu: | 160 mm | 230 mm | 126 mm |
Brzdy vpredu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 280 mm | 298 mm | 276 mm |
Pneu vpredu: | 110/70-17 | 100/70-17 | 100/80-17M/C |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 230 mm | 220 mm | 220 mm |
Pneu vzadu: | 150/60-17 | 140/70-17 | 130/70-17M/C |
Hmotnosť / Rozmery: | |||
Suchá hmotnosť: | 118 kg | ||
Hmotnosť s náplňami: | 137 kg | 137 kg | |
Výška sedla: | 810 mm | 920 mm | 795 mm |
Rázvor: | 1350 mm | 1430 mm | 1310 mm |
Dĺžka: | 2095 mm | 1946 mm | |
Šírka: | 835 mm | 704 mm | |
Výška: | 1165 mm | 1089 mm | |
Svetlá výška: | 185 mm | 255 mm | 185 mm |
Objem nádrže: | 11 l | 8.5 l | 13 l |
Pridané: 21.11.2011 Autor: Varan Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 156668 | Včera: 212814