Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 26.08.2010 Autor: Juraj Odin Klačko
Čitatelia: 29774 [Testy a predstavenia - Test]
V tejto sezóne Versys oficiálne brázdi cesty už štvrtý rok. Jeho druhá, o detské choroby očistená, verzia nám padla do rúk na začiatku sezóny a my ju vždy večer len s ťažkým srdcom nechávame v garáži snívať sny spravodlivých.
Predchádzajúci | Seriál článkov: Celosezónny test - Kawasaki Versys 2010
História začala v roku 2006 a hneď sme ho vyskúšali. Naviac minulý rok sa Cacao zviezol na Versysovi v plnej poľnej.
02.10.2009 - Cacao Čitatelia: 13043 [Testy a predstavenia - Test]
Kam zaradiť čudo s názvom Versys? Tento stroj nie je čistokrvný naháč, rovnako však nepatrí k extrémne pohodlným turistom. To, čo tento pracant dokáže, si môžeš prečítať ďalej...
28.05.2007 - Peter Fischer Čitatelia: 37808 Strany: 2 [Testy a predstavenia - Test]
Tááák a konečne ochutnávame ďalšiu japonskú značku. O Kawe bolo na Slovensku málo počuť, ale svitá na lepšie časy a to práve v období, keď fabrika púšťa do sveta prudko príťažlivé modely.
Už o pár dní na to sme informovali o novej verzii a bike nechýbal ani medzi novinkami výstavy EICMA 2009 v Miláne.
Táto Kawasaki hrdo bojuje o titul univerzálnej motorky. Z asfaltu síce nezíde, ale či sa začneme nudiť pri dokola ohratej pesničke, to si overíme. Trošku ma osobne síce mrzí, že motorka neprišla v parádnej jasnej žltej ale v komplet čiernom šate, no k štandardnej výbave dostávame ešte originál malý tankvak s pevnými stenami a rýchloupínaním od SW-motech, cestovné MRA plexi s polohovateľným deflektorom, ktorému tak isto nechýba logo Kawasaki a plastové štuple na ochranu kapotáží pri páde.
O prebratí písal Cacao v článku Kawasaki Versys - bike na každý deň? Začiatok celosezónneho testu a neskôr sa venoval tomu, aké dôležité sú prvé kilometre s novým bikom v článku Jazdenie na biku s nulou na tachometri - prvá tisícka na Versyse
Po viac či menej úspešnej motodovolenke s povinným prejazdom Grossglockner Hochalpenstrasse som si povedal, že mi určite neujde ani legendárne Passo di Stelvio. Pri nejakej príležitosti som sa so svojimi plánmi podelil aj s Cacaom a ono zrazu pozrime sa, kto nám to ide na Alpentrip. Sám Versys s dvojicou litrových mazákov.
Plán bol jasný, trvanie výletu dané možnosťami a pred nami predĺžený víkend s dobrou predpoveďou. Čakajú nás dva dni rýchlych presunov a dva dni luxusného vozenia. V rámci prvého dňa sme sa prebojovali slovenskou a rakúskou diaľnicou k Soeldenu. Pre Versys ani jeho jazdca toto nebolo žiadnym problémom a potešiteľná bola aj spotreba, ktorá pri priemerných 120km/h vychádzala na priaznivých 4,9l/100km. K dobrému komfortu prispieva celkový vzpriamený posed, pretože poloha tela pri jazde po diaľnici je na dlhší čas nemenná, polstrovanie sedadla je pohodlné a jazdec je pred prúdením vzduchu chránený vysokým štítom tvoriaceho skoro kolmicu k rovine vozovky. Keď už spomínam MRA plexi, pristal by som ho k svojej výške (179cm) o kúsoček vyššie, pretože prúdenie vzduchu chytalo akurát vrch prilby a pri rýchlosti 130km/h mi nezanedbateľne triaslo hlavou. Pri vibráciách spomeniem aj spätné zrkadlá, v ktorých je poväčšine vidno iba roztrasené machule ako na obrazoch modern art-u. Keďže som zvyknutý hlavne na diaľnici kontrolovať si pri predbiehaní situáciu na vlastné oči, nemal som s týmto žiadne problémy.
Druhý deň sme mali pred sebou úseky zaručujúce zábavu a pôžitok z jazdenia na motorke. Začínalo sa to rozcvičkovým výjazdom na jeden z najvyšších asfaltov v Európe - Hochsolden a hneď potom šup do sedla Timmelsjoch (2509m.n.m.), odkiaľ bol nastavený kurz priamo na Stelvio (2757m.n.m.). Populárnou východnou stranou sme sa vyškriabali do sedla prejdúc 48 "vracákov". V týchto výškach majú karburátorové motory evidentný problém s poklesom atmosférického tlaku a úbytkom kyslíka vo vzduchu. Tým pádom nastáva nedokonalé spaľovanie a následne je cítiť pokles výkonu. Bol som zvedavý, ako sa s týmto fenoménom popasuje elektronika Versysovho radového dvojvalca. Lambda sonda síce zareagovala, ale úbytok výkonu bolo cítiť.
V ten deň sa to zákrutami len tak hmírilo a tu bol Versys ako doma. Jeho ľahká ovládateľnosť bola na nezaplatenie a bol som v jednoznačnej výhode oproti ostatným aj pri otáčaní sa pri malých rýchlostiach počas fotenia. Stihli sme ešte Passo Tonale a Passo di Gavia. Na týchto pasoch sa striedali rôzne cesty s rôznymi povrchmi a neprišlo k situácii, že by Versys zaváhal.
V alpských priemykoch to boli tieto 3 základné veci, ktoré vytvárali celkový dojem z motorky: motor, podvozok, brzdy.
Do rámu v Kawasaki osadili 4-taktný radový dvojvalec s DOHC rozvodmi o objeme 649ccm. Charakter dvojvalca ja môžem, a tak mi každé naštarovanie vždy spraví radosť. Keďže doménou biku je mesto a okresky, elektronika bola nastavená tak, aby dávala maximálny krútiaci moment medzi 3000 a 7000 otáčkami. Jediné miesto, ktoré som v tomto intervale obchádzal je 5000 rpm, pri ktorých mal motor zvláštne vibrácie a nepáčilo sa to mne a mám ten pocit ani motoru. Jeho kompaktnosť a umiestnenie výfuku s 3 cestným katalyzátorom sa postaralo o dobrú centralizáciu hmoty a dáva tak dobrý základ ovládania motorky. O prenos sily z motora na vozovku sa stará vyladená 6-stuňová manuálna prevodovka, ktorá pri agresívnejšom zaobchádzaní s plynovým gripom pošle urýchlene predné koleso k oblakom.
Tak ako je to u viacerých modelov Kawasaki, aj u Versysa vsadili konštruktéri na koncept asymetricky uchytenej zadnej pružiacej jednotky. Showa tlmič je nastaviteľný a robí si svoju prácu znamenite. Zadná hliníková kyvka je konštrukčne tiež asymetrická a vďaka kompaktnému rámu a návrhu motora svojou dĺžkou zlepšuje celkovú ovládateľnosť. Vpredu sa o tlmenie stará dvojica up-side-down teleskopov o piemere 41mm s nastaviteľným odskokom a predpätím. Musím priznať, že pri motorke tejto kategórie som sa s lepším ovládaním ešte nestretol.
Dostávame sa k brzdám, k jedinej veci, kde mám voči Versysu výhrady. Predná dvojkotúčová brzda o priemere 300mm je účinná iba po silnom stlačení brzdovej páčky a ku komfortnému ovládaniu dvoma prstami to má skutočne ďaleko. Podľa môjho názoru by tu aspoň čiastočne pomohli pancierové hadice. Naproti tomu so zadnou jednopiestikovou brzdou o priemere 220mm je nutné zaobchádzať opatrne, pretože konštrukciou rámu je zadné koleso odľahčované a rýchlo dôjde k šmyku kolesa.
V prípade, že človek cestuje sám, nie je problém odviezť si svoju batožinu bez doplnkových nosičov. Podsedlovka má úpravu na uchytenie gumicukov, preto nie je problém využiť miesto spolujazdca a pripevniť na tomto mieste lodný vak alebo batoh spolu so spacákom, karimatkou a stanom. Už spomínaný tankvak, ktorý sme mali k dispozícii bol veľmi praktickou záležitosťou na doklady a drobné veci, ktoré je nutné mať pri sebe aj keď jazdíte iba po meste. Vďaka uchyteniu na veko nádrže je manipulácia rýchla a tankvak bezpečne drží. Trochu ma však prekvapilo, že tankvak svojou zahnutou časťou odiera nádrž, a preto by som privítal, aby bola ochranná nálepka na nádrži vačšia, a tým ochránila nádrž aj pred oderom nie len od oblečenia ale aj od tankvaku. Keď už spomínam priestor na veci, majitelia Versysa budú asi hľadať lekáreň kde majú tie najmenšie motolekárničky, lebo úložný priestor pod sedadlom spolujadca nie je veľkorysý.
Rozdiely oproti prvej verzii
Versys sa mi dostal do rúk krátko pred výletom do Álp, a keď som sa vrátil, chodím na motorke do roboty vždy keď je to len trochu možné. V mestskej premávke má jazdec zo sedla výborný prehľad, motorka je dostatočne úzka na to, aby som sa predral zástupom na semaforoch, s malým tankvakom mám vždy pri sebe veci, ktoré potrebujem. Čo viac by som si prial? Snáď už len, aby za mňa natankoval vždy niekto iný ;)
Versys je zaujímavým zjavom. Je to kandidát na titul Mr. Univerzál ale bez toho aby sa hral na nejaké to "kvázi" enduro. Medzi cestnými endurami je mnoho motoriek, ale nakoniec len máloktoré zablúdia so svojimi jazdcami mimo asfalt, Konštruktéri Versysa asi z tohto vychádzali keď sa rozhodli postaviť naozaj univerzálny stroj a nadelili mu cestné obutie na 17 palcových ráfkoch. Možno sa tak pripravili o čast zákazníkov, ale možno práve vďaka tomu mohli postaviť lepší bike.
Dovolím si povedať, že po poslednom dizajnovom upgrade nový Versys vyzerá naozaj skvele. Dobrý posed a ergonómiu mal už jeho predchodca. Versys nieje žiadny mastodont, ani rozmermi ani hmotnosťou. To spolu z nízko umiestneným ťažiskom mu dodáva priam hračkársku ovládateľnosť. Azda nikdy som nevidel niekoho zosadnúť z jeho sedla bez úsmevu na tvári. No a keď k tomu pridáme ten motor? Už som ho ospevoval niekoľko krát tak len musím povedať že tento hravý dvojvalec musí každého chytiť za srdce a to čo predvádza v oblasti spotreby poteší zas vašu polovičku ak je to ona kto má pod prstom kasu vašej domácnosti :-) Versys v alpách s prehľadom angličana držal tempo s dvoma 1200-vkami a na pumpe sa len uškŕňal popod predný svetlomet...
O tom, že Versys je skvelá motorka na každý deň nieje pochýb. Ako sa mu ale vodí na turistike? Škoda, že v základe nemá nosič batožiny. Takto musíte svoj lodný vak upevniť na sedlo spolujazdca a tým pádom môžete na výlet vo dvojici zabudnúť. Takže na turistiku treba dokúpiť minimálne nosič, lepšie aj s horným kufrom a pre väčšie pohodlie aj dvojicu bočných kufrov. Potom už je to tourer ako sa patrí. Škoda, že sme ho v tejto konfigurácii nemali, aby sme zistili ako sa chová plne naložený vo dvojici.
Na turistike v prvom rade oceníte pohodlný posed. Sedlo je príjemne mäkké až sa mi niekedy zdalo, že až príliš. Predné doplnkové plexi odviedlo dobrú prácu pre jazdca vysokého cca 180 cm. Vibrácie dvojvalca nie sú rušivé. Versys nemá problém s rýchlym presunom po diaľniciach a v pohode stíha aj väčším strojom. V kopcoch a nekonečných zákrutách Alpských velikánov ťaží z krútiaku svojho motora a celkovej agility podvozku. A všetko toto zaklincuje už spomínanou skvelou spotrebou. Čo viac si priať?
príjemný prejav motora, super spotreba, pohodlný posed, hračkáska ovládateľnosť | predná brzda potrebuje dva (a viac) prstov, niekomu môže prekážať čisto asfaltové zameranie |
Versys ma veľmi milo prekvapil svojim prejavom. Je to motorka, ktorá jazdca netrápi posedom, dáva mu výkon v pásme "bezpečných" otáčok a vďaka ovládateľnosti a stabilite prináša radosť z každého kilometra v sedle. Viac krát som sa pristihol pri tom, ako sa sám seba pýtam:"Kúpil by som si ju?" A následne pri hľadaní odpovede nemám argument prečo odpovedať, nie.
handling, podvozok, motor | predné brzdy, veľa plastov |
Text: Juraj Odin Klačko, Tomáš Hajduch - Awia
Foto: Juraj Odin Klačko, Cacao
Motocykel na test poskytla spoločnosť U.M.S. s.r.o.. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení RUKKA a Held. Ochranu hlavy zabezpečujú prilby Suomy.
Servisný interval | 6000 km |
Spotreba | 4.2 l/100km |
Objem nádrže z toho rezerva | 19 l (3.5 l rez.) |
Dojazd (po kontrolku rezervy) | 365 km |
Cena motorky | 7.495,- EUR |
Príplatok ABS | 600 EUR |
Turistické plexi | 137,40 EUR |
Tankvak | 135 EUR |
Páčka brzdy | 57,62 EUR |
Spätné zrkadlo | 62,90 EUR |
Stupačka (Komplet aj s pružinou a čapom) | 84,58 EUR |
Smerovka | 34,02 EUR |
Svetlomet | 285,40 EUR |
Foto: | |||
Všeobecné informácie: | |||
Výrobca: | Kawasaki | BMW | Suzuki |
Model: | Versys | F 650 GS | V-Strom 650 |
Rok: | 2010 | 2008 | 2008 |
Novinka: | NOVINKA 2010 | ||
Kategória: | Cestovná | Cestovné enduro | Enduro |
Motor: | |||
Typ motora: | dvojvalec (4T) | radový dvojvalec (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) |
Objem: | 649 ccm | 798 ccm | 645 ccm |
Max. výkon: | 63.9 k (47.0 kW) / 8000 ot. | 70.7 k (52.0 kW) / 7000 ot. | 68.0 k (50.0 kW) / 9000 ot. |
Max. krútiaci moment: | 61 Nm / 6800 ot. | 75 Nm / 4500 ot. | 63 Nm / 7600 ot. |
Kompresný pomer: | 10.6:1 | 12:1 | 11.5:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 83 x 60 | 82 x 75.6 mm | 81.0 x 62.6 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 150 mm | 180 mm | |
Zdvih vzadu: | 145 mm | 170 mm | |
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová | jednokotúčová | dvojkotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 300 mm | 300 mm | |
Pneu vpredu: | 120/70ZR17M/C (58W) | 110/80-R19 59 H | 110/80-R19 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 220 mm | 265 mm | |
Pneu vzadu: | 160/60ZR17M/C (69W) | 140/80-R17 69 H | 150/70-R17 |
Hmotnosť / Rozmery: | |||
Suchá hmotnosť: | 171 kg | 197 kg | |
Hmotnosť s náplňami: | 206 kg | 199 kg | 225 kg |
Výška sedla: | 845 mm | 820 mm | 820 mm |
Rázvor: | 1415 mm | 1575 mm | 1555 mm |
Dĺžka: | 2125 mm | 2280 mm | 2290 mm |
Šírka: | 840 mm | 890 mm | 840 mm |
Výška: | 1315 mm | 1390 mm | |
Svetlá výška: | 180 mm | 165 mm | |
Objem nádrže: | 19 l | 16 l | 22 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |||
Max. rýchlosť: | 189 km/h | 180 km/h | |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: | 4.3 s | ||
Spotreba paliva: | 4.2 l/100km | 4.4 l/100km | |
Dojazd po rezervu: | cca 339 km | cca 272 km | |
Doplnková výbava: | |||
ABS: | za príplatok | ||
Poznámka: | |||
Poznámka: | 7.495,- € (bez ABS) k 1.8.2010 | 270 700 Sk (19. 2. 2008) |
Pridané: 26.08.2010 Autor: Juraj Odin Klačko Zdieľať
Predchádzajúci | Seriál článkov: Celosezónny test - Kawasaki Versys 2010
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 125777 | Včera: 167247